Permalänk
Medlem

DVB-T2 över ethernet

Jag vill kunna ta emot TV via marknätet. I lägenheten jag bor i finns bara uttag för IP-TV och rummet där TVn är placerad ligger fel för att få bra signalstyrka med en innomhusantenn.

Jag kan placera antennen i ett annat rum men jag vill undvika att dra kabel genom hela lägenheten. Därför undrar jag om det kan vara möjligt att utnyttja de ethernet-kablar som redan är dragna i väggarna (har uttag i varje rum och kopplingsskåp). Tänker mig att jag skulle kunna använda 2 trådar i ethernetkabeln och koppla samman två av uttagen i lägenheten och sedan ha en hemmagjord "antennkabel->2 trådar i ethernetkabeln"-kabel i båda ändar. För i en antennkabel är det väl bara en kopparkabel som kärna samt en skärm så det borde räcka med 2 trådar?

Verkar det rimligt att det skulle funka?

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det verkar inte rimligt såvida inte nätverkskabeln duger som antenn om du bor där det är hög signalstyrka, men för att föra vidare det som kommer i antennutaget är nätverkskabel inte lämplig.
Det kan däremot kanske gå att strömma via nätverket och placera mottagaren på annat ställe om du gör en htpc lösnnig med dvb t

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med en sådan här balunkabel i varje ände borde det fungera. Kanske att du måste ha en aktiv antenn, alternativt en antennförstärkare nära antennen.

Permalänk
Medlem

Jomen det var ju precis en sån där sladd jag tänkte mig, men inte visste fanns :-). Tack, ska testa den lösningen vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------