Råd: Ultrabook med 4 eller 6 Gb RAM ?

Permalänk
Medlem

Råd: Ultrabook med 4 eller 6 Gb RAM ?

Hej,
Jag vill ha en lätt 13,3" ultrabook så att den är lätt att ta med sig.
Jag lockas av de supertunna Samsung 9 även om de är lite dyra. Den och billigare Zenbooks med sämre upplösning har samma i5 3317U processor. Däremot har Zenbook 6Gb RAM. Jag undrar främst om de 4Gb RAM (max!) i Samsung kommer att begränsa mig? Borde man inte ha åtminstone 6 Gb i dagsläget, särskilt om man har integrerad grafik?

Mitt arbetsprogram kommer inte att ställa några störra krav på RAM, men jag vill köra Lightroom på den också för att behandla mina fotografier medan jag är på resa och inte har tillgång till min stationära i7:a med 18Gb RAM.

Jag vet inte riktigt hur jag ska värdera de två datorerna mot varandra. Jag vill gärna ha en så tyst dator som möjligt.
Nån som vill hjälpa till med infallsvinklar? Tack!

Båda två har:
i5-3317U
1600 Mhz DDR3 minne
Intel HD Graphics 4000

Samsung:
4Gb RAM
1920x1080 PLS
128 eller 256 Gb SSD

Zenbook:
6 Gb RAM
1366x768 LED
24 Gb SSD plus 500 HDD (påverkar detta tysthetsgraden hos datorn?)

Permalänk
Medlem

1366x768 är inte jätte kul.

ssdn är tystare än en mekanisk disk men de bror på hur känslig du är angående ljud.

mer ram är att föredra. finns ju fler datorer på marknaden

Permalänk

Det kommer släppas ny modell av Samsung som heter Ativ book 9 plus. Kommer ha grymt mkt bätte skärm, dock kommer även den med endast 4gb ram till att börja med, men med bättre process, grafikkort samt batteri. Finns ett test här på sweclockers som släpptes den 21/8 tror jag där de testar den.

Köpte själv en Vaiho Pro 13 i väntan på att Samsung släpper sin, får se om jag går över till den då istället och leker med deras SideSync mellan datorn och nya note 3 som även den kommer inom kort!

Permalänk
Medlem

jo, men med bara 4 Gb RAM och så kommer den säkert kosta 11000+ där känner jag mig lite lurad...

Permalänk
Skrivet av guermantes:

jo, men med bara 4 Gb RAM och så kommer den säkert kosta 11000+ där känner jag mig lite lurad...

Den beräknas 13990:- preliminärt i dagsläget hos 4 svenska leverantörer som är billigast just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Jag vill ha en lätt 13,3" ultrabook så att den är lätt att ta med sig.
Jag lockas av de supertunna Samsung 9 även om de är lite dyra. Den och billigare Zenbooks med sämre upplösning har samma i5 3317U processor. Däremot har Zenbook 6Gb RAM. Jag undrar främst om de 4Gb RAM (max!) i Samsung kommer att begränsa mig? Borde man inte ha åtminstone 6 Gb i dagsläget, särskilt om man har integrerad grafik?

Mitt arbetsprogram kommer inte att ställa några störra krav på RAM, men jag vill köra Lightroom på den också för att behandla mina fotografier medan jag är på resa och inte har tillgång till min stationära i7:a med 18Gb RAM.

Jag vet inte riktigt hur jag ska värdera de två datorerna mot varandra. Jag vill gärna ha en så tyst dator som möjligt.
Nån som vill hjälpa till med infallsvinklar? Tack!

Båda två har:
i5-3317U
1600 Mhz DDR3 minne
Intel HD Graphics 4000

Samsung:
4Gb RAM
1920x1080 PLS
128 eller 256 Gb SSD

Zenbook:
6 Gb RAM
1366x768 LED
24 Gb SSD plus 500 HDD (påverkar detta tysthetsgraden hos datorn?)

I dagsläget räcker i min mening (=det jag gör,vilket inte innefattar vidare mycket bildredigering) 4 gigabyte. Det kommer räcka ett tag till men frågan är ju hur länge du tänkt ha datorn, byter du inom ett par år behöver du inte mer men vill du ha det en längre tid skulle jag nog satsa på mer än 4. Om det är för bildredigering så blir det ju dock lite knivigt då du även vill ha bra skärm, är du säker på att det inte går att uppgradera samsungen?

Skickades från m.sweclockers.com