Ångrar bilköp hos firma

Permalänk
Medlem

En bilfirma kan inte skriva av sig garantin som alla företag måste ge som är 1 år. Så du borde stå på dig och anmäla deras kontrakt till MRF där de bad dig skriva på för att friskriva sig ifrån garanti.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NorBiz:

En bilfirma kan inte skriva av sig garantin som alla företag måste ge som är 1 år. Så du borde stå på dig och anmäla deras kontrakt till MRF där de bad dig skriva på för att friskriva sig ifrån garanti.

Länka gärna till en lagtext som bekräftar ditt påstående. Garanti är frivilligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Christer Glenning som hästskojjare, 10 min in
http://www.oppetarkiv.se/video/1239446/trafikmagasinet

Christer Glenning fick väl sparken från SVT efter att han tankat med jobbkortet rätt mycket/länge eller vad det nu var.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Dom har inte direkt jätte bra rykte i bil branschen, kan man ju säga. (i Örebro)
Har inget konkret att säga om dom, men vet att när jag kolla på bil för 1 år sen så rådfrågade jag med en jag känner, om alla bilar jag hittade, som var intressanta.
Han om någon har riktigt bra koll och han sa, att jag skulle akta mig för dom iallafall.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Faktiskt gäller konsumentköplagen vid köp av begagnad bil hos handlare, denna kan inte förhandlas bort. I princip innebär den att fel som uppkommer inom 6 månader från köpet räknas som fel som fanns när bilen såldes, det är som en 6 månaders garanti. Det är dock ingen större risk att denna handlaren bryr sig om det, och förmodligen skiter dom i om du anmäler till ARN. Sen kan det också vara så att ARN anser att du som köpare borde märkt dessa fel vid provkörningen och då kan det räknas som normalt slitage så det finns ingen garanti att du vinner där.
Det finns dock en gasnka bra regel man kan använda sig av för att övertyga ARN. Om bilen är så passa dålig att den inte skulle klara en besiktning så anses den vara defekt och man har rätt att häva köpet.
Man måste dock som i alla andra fall kunna hävda sin rätt och det är svårt med småhandlare som oftast skiter i om de får några anmälningar mot sig.

Dock behöver inget av det du nämnde vara så farligt. Automatlådor behöver service och kanske hjälper det. Hjulupphängningar slits och ibland är det bara att byta nån spindelled eller en styrled så ordnas det. Ibland har man otur givetvis och får byta mer saker men det kan man aldrig veta oavsett vilken begagad bil man köper.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ok tack för hjälpen. Jag får bita i det sura äpplet och hoppas att inte lådan rasar för det ska tydligen kosta runt 25 tusen för en utbyteslåda :). 10tusen på skroten för en 15tusen milare som kanske rasar nästa dagen därpå. Ska in till en verkstad i närheten och lämna in den kanske inte är så allvarligt.

Jag köpte den med en inbytes bil jag fick 8 för imellan(volvo 940), sa till dom att dom kunne köpa tillbaka 406 för 21900 och behålla Volvon men det var dom inte intresserade av, dom sa att jag kunne lämna in 406:an och köpa en dyrare bil av dom. Kul, va blåst man känner sig.

Jag hade en polare som ägde en 406 kombi. Några månader efter köp bytte hon in den eftersom den gick sönder titt som tätt. Lade ner flera tusen i reparationer trots att den var i "mycket gott skick" jämnfört med andra 406or.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Det är ju när bilar börjar bli runt tio år gamla som de börjar kosta stora pengar i service...Man gör bäst i att undvika den åldern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Avstängd

7-14 dagar (eller 30) är något de erbjuder för att de vill det sålänge det inte är distansköp. Det är ingen allmän rättighet.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du fick i garantier och hurdant kamremsbytet nämdes men om det påstods nåt om kamremmen är bytt inom intervall , så är intervallen 4 år/ 12 000 mil om jag fått det rätt, kan nog kollas med peugeot. Ofta brukar bilhandlarna "glömma" bort att det brukar finnas tidsintervaller. Har den gått över intervallen o den ska vara bytt kan du nog åberopa det som fel , kanske häver dom köpet hellre än byter remmen .
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-peugeot-406-1246...
" Som på alla bilar med kamrem bör man vara uppmärksam på att byta i tid. Peugeot har förkortat intervallet till fyra år, oavsett vad som står i serviceboken. Att byta kamrem på en V6 är mycket dyrt. "
Är själv Alfa ägare och allför ofta ser man bilar som gått över intervallen tidsmässigt under rubriken kamrem bytt. Ex Alfa 156 TS 3år/6000mil intervall . Service böckernas intervaller stämmer inte alltid, ägarna informeras om ändring men dom brukar glömma placera brevet i boken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myway:

Vet inte vad du fick i garantier och hurdant kamremsbytet nämdes men om det påstods nåt om kamremmen är bytt inom intervall , så är intervallen 4 år/ 12 000 mil om jag fått det rätt, kan nog kollas med peugeot. Ofta brukar bilhandlarna "glömma" bort att det brukar finnas tidsintervaller. Har den gått över intervallen o den ska vara bytt kan du nog åberopa det som fel , kanske häver dom köpet hellre än byter remmen .
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-peugeot-406-1246...
" Som på alla bilar med kamrem bör man vara uppmärksam på att byta i tid. Peugeot har förkortat intervallet till fyra år, oavsett vad som står i serviceboken. Att byta kamrem på en V6 är mycket dyrt. "
Är själv Alfa ägare och allför ofta ser man bilar som gått över intervallen tidsmässigt under rubriken kamrem bytt. Ex Alfa 156 TS 3år/6000mil intervall . Service böckernas intervaller stämmer inte alltid, ägarna informeras om ändring men dom brukar glömma placera brevet i boken.

Kamremmen är bytt 2010.

Det här med att lådan strular märkte jag inte alls när jag provkörde den. En lugn och jämnt fart i uppförtbacke i ca: 50 km/h får lådan att vibrera och bilen går "ojemnt". Jag har ingen lust att pynta ut 25 tusen för en utbyteslåda på denna bilen, självklart kanske det inte är så allvarligt men en meca verkstad kollade och provåkte den och sa att det var lådan som strulade. Dom ska på torsdag byta olja och kolla felkoder så hoppas det bara är dålig olja och inte att lådan håller på och rasa. Bilfirman har inte öppet köp, och dom är inte intresserade av att häva affären TROTTS att dom kan behålla 8 tusen av 29900. Han sa att jag kunde byta in 406:an och köpa en dyrare bil. Men jag stog på mig och han bad mig ringa imorgon då hans kollega som har hand om reklamationer är inne då. Håller på och sluta röka i samma veva så hummöret svänger lika mycket som bakvagnen i 406:an,

Permalänk
Medlem

Kolla tändstiften, det är en sak som verkligen kan förändra en bils karaktär drastiskt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag ringde idag och han som hade hand om reklamationer hade sagt att dom inte kan göra nåt. Men jag fick aldrig prata med han, när jag bad specielt om att få prata med han var han upptagen. När jag sa jag förstog att jag inte kunna häva köpet så förklara jag att växellådan har ett fel men då sa han snabbt att det ringde på andra linjen så la han bara på. Och nu svarar dom inte utan lägger på direkt när jag ringer. Jag är inte ens otrevlig ju, seriösa killar Mariebergs bil.

Permalänk

Du kanske kan byta bilen mot en annan på ett annat ställe? Kan vara ett sätt att minimera din förlust. För man går alltid med förlust på bilaffärer.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Idag när jag parkerade bilen vid huset så bokstavligen talat EXPLODERADE (som ett knallskott)det under huven, frugan och mitt 3 månaders barn fick utrymma den snabbt då efter smällen kom kraftig rök ut springorna runt motorhuven. Trodde att den skulle fatta eld vart lite skrajj där, men jag fick snabbt ut min familj. Efter det stängde jag av bilen och röken avtog, inga läckage under så jag startade den och undersökte. Kom fram till att ac-kompressorn byggt upp tryck så det har brustit nån stans i ett rör troligtvis, för nu funkar inte ac:n. Röken fick vi in i lungorna och undrar om det är farligt för oss och speciellt en bäbis?

När jag köpte den sa han att "detta är ingen ny bil du vet att AC etc kan gå sönder och det är du införstod med? Vi lämnar ingen garanti" Ska lämna in den på Adamsky motorkylare här i stan som är experter på kylsystem och höra vad dom har att säga, ifall dom har fusklagat något som ska hålla en kortare tid. Ifall så är fallet stämmer jag dom.

Eller hur ska jag göra, vad tycker ni?

Edit: Eller så kunde jag kört av vägen helt enkelt. Tur att jag han parkera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Köpte den utan garanti för att den kostade under 30 tusen.

Ja, det är väll så med hästhandlare.. (bilhandlare)

3 mån eller åtminstånde 1 månads garanti borde du få för dålda fel hos seriös bilfirma ..om du ej köpte gör det själv bil

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska kontakta ARN och se om dom kan hjälpa dig i detta fall.
Dessutom kan du kanske kontakta motormännen i detta fel, såg jag fel eller
var denna handlare med i Motormännens "grej" ?

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Idag när jag parkerade bilen vid huset så bokstavligen talat EXPLODERADE (som ett knallskott)det under huven, frugan och mitt 3 månaders barn fick utrymma den snabbt då efter smällen kom kraftig rök ut springorna runt motorhuven. Trodde att den skulle fatta eld vart lite skrajj där, men jag fick snabbt ut min familj. Efter det stängde jag av bilen och röken avtog, inga läckage under så jag startade den och undersökte. Kom fram till att ac-kompressorn byggt upp tryck så det har brustit nån stans i ett rör troligtvis, för nu funkar inte ac:n. Röken fick vi in i lungorna och undrar om det är farligt för oss och speciellt en bäbis?

När jag köpte den sa han att "detta är ingen ny bil du vet att AC etc kan gå sönder och det är du införstod med? Vi lämnar ingen garanti" Ska lämna in den på Adamsky motorkylare här i stan som är experter på kylsystem och höra vad dom har att säga, ifall dom har fusklagat något som ska hålla en kortare tid. Ifall så är fallet stämmer jag dom.

Eller hur ska jag göra, vad tycker ni?

Edit: Eller så kunde jag kört av vägen helt enkelt. Tur att jag han parkera den.

Röken kan absolut vara skadlig.

Permalänk
Medlem

Du bör reklamera detta fel, då det absolut inte ska hända såna saker. Det har inget med garanti att göra så det spelar ingen roll om de tjafsar om det. Lyssnar inte bilfirman på dig så är det enda du kan göra att anmäla till Arn. Arn är endast rådgivande så oavsett vad de säger så finns det inget som säger att du får nån ersättning eller bilen lagad, du måste isåfall stämma bilhandlaren.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Idag när jag parkerade bilen vid huset så bokstavligen talat EXPLODERADE (som ett knallskott)det under huven, frugan och mitt 3 månaders barn fick utrymma den snabbt då efter smällen kom kraftig rök ut springorna runt motorhuven. Trodde att den skulle fatta eld vart lite skrajj där, men jag fick snabbt ut min familj. Efter det stängde jag av bilen och röken avtog, inga läckage under så jag startade den och undersökte. Kom fram till att ac-kompressorn byggt upp tryck så det har brustit nån stans i ett rör troligtvis, för nu funkar inte ac:n. Röken fick vi in i lungorna och undrar om det är farligt för oss och speciellt en bäbis?

När jag köpte den sa han att "detta är ingen ny bil du vet att AC etc kan gå sönder och det är du införstod med? Vi lämnar ingen garanti" Ska lämna in den på Adamsky motorkylare här i stan som är experter på kylsystem och höra vad dom har att säga, ifall dom har fusklagat något som ska hålla en kortare tid. Ifall så är fallet stämmer jag dom.

Eller hur ska jag göra, vad tycker ni?

Edit: Eller så kunde jag kört av vägen helt enkelt. Tur att jag han parkera den.

AC gas är inte giftigt i sig. Men det kan osaka andnöd/kvävning och kan skada lungorna i stora mängder. Det finns ett klistermärke under huven i min Wrecker (jobbkärran) att man ska uppsöka läkare vid inandning av AC gasen.

Det är nog lugnt för vuxna men jag skulle ta junior till läkare om jag var du. Inte för att det är så himla farligt utan för att man vet inte hur den påverkar ett barn.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du bör reklamera detta fel, då det absolut inte ska hända såna saker. Det har inget med garanti att göra så det spelar ingen roll om de tjafsar om det. Lyssnar inte bilfirman på dig så är det enda du kan göra att anmäla till Arn. Arn är endast rådgivande så oavsett vad de säger så finns det inget som säger att du får nån ersättning eller bilen lagad, du måste isåfall stämma bilhandlaren.

. Då företaget är anslutet till MRF går de in och betalar enligt beslutet från Arn om säljaren själv inte följer det. Säljaren blir naturligtvis inte längre ansluten till MRF om så är fallet.
Väljer konsumenten att gå vidare kommer inte han få ersättning ifrån MRF.

http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

3 mån eller åtminstånde 1 månads garanti borde du få för dålda fel hos seriös bilfirma ..om du ej köpte gör det själv bil

Skrivet av Yoshien:

Jag tycker att du ska kontakta ARN och se om dom kan hjälpa dig i detta fall.
Dessutom kan du kanske kontakta motormännen i detta fel, såg jag fel eller
var denna handlare med i Motormännens "grej" ?

Skrivet av junkan:

Röken kan absolut vara skadlig.

Skrivet av killawife:

Du bör reklamera detta fel, då det absolut inte ska hända såna saker. Det har inget med garanti att göra så det spelar ingen roll om de tjafsar om det. Lyssnar inte bilfirman på dig så är det enda du kan göra att anmäla till Arn. Arn är endast rådgivande så oavsett vad de säger så finns det inget som säger att du får nån ersättning eller bilen lagad, du måste isåfall stämma bilhandlaren.

Skrivet av ares93:

AC gas är inte giftigt i sig. Men det kan osaka andnöd/kvävning och kan skada lungorna i stora mängder. Det finns ett klistermärke under huven i min Wrecker (jobbkärran) att man ska uppsöka läkare vid inandning av AC gasen.

Det är nog lugnt för vuxna men jag skulle ta junior till läkare om jag var du. Inte för att det är så himla farligt utan för att man vet inte hur den påverkar ett barn.

Skrivet av pelof:

. Då företaget är anslutet till MRF går de in och betalar enligt beslutet från Arn om säljaren själv inte följer det. Säljaren blir naturligtvis inte längre ansluten till MRF om så är fallet.
Väljer konsumenten att gå vidare kommer inte han få ersättning ifrån MRF.

http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/garantivillkor.aspx

Ska kontakta firman idag för sista gången om ddom är lika vrånga idag så tar jag ärendet till ARN i samråd med er här på swec. tack för stödet!

Update: Dom gör inget åt saken, dom köper tillbaka bilen för 15 tusen eller så får jag kontakta ARN sa han. Köpte den för 29900. En loss på 15 tusen isåfall, funderar på att godta det då jag är riktigt less.

Permalänk
Medlem

Idag ringde jag dom igen, fick prata med chefen och han var som sagt helt säker på att jag ingen kan göra, men eftersom man inte kan avtala bort ursprungsfel som finns så var det enligt han jag som hade bevisbördan. Summa summarum slutade det med att jag så åt han jag kommer gå till ARN om detta och om beslutet blir till min fördel så kommer jag då att stämma dom. Eftersom jag är försäkrad med 5 tusen i självrisk för rättskydd så är det en smäll jag gärna tar. Han svarade då att han köper tillbaka bilen.

Så i skrivande stund har jag redan lämnat tillbaka den och återfått alla mina pengar på kontot. Gud va skönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Idag ringde jag dom igen, fick prata med chefen och han var som sagt helt säker på att jag ingen kan göra, men eftersom man inte kan avtala bort ursprungsfel som finns så var det enligt han jag som hade bevisbördan. Summa summarum slutade det med att jag så åt han jag kommer gå till ARN om detta och om beslutet blir till min fördel så kommer jag då att stämma dom. Eftersom jag är försäkrad med 5 tusen i självrisk för rättskydd så är det en smäll jag gärna tar. Han svarade då att han köper tillbaka bilen.

Så i skrivande stund har jag redan lämnat tillbaka den och återfått alla mina pengar på kontot. Gud va skönt

Skönt att höra att han köpte tillbaka bilen, hade det varit jag dock så hade jag gått till arn med detta fortare än fan för sånna bilhandlare skall bort!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Silcan:

Idag ringde jag dom igen, fick prata med chefen och han var som sagt helt säker på att jag ingen kan göra, men eftersom man inte kan avtala bort ursprungsfel som finns så var det enligt han jag som hade bevisbördan. Summa summarum slutade det med att jag så åt han jag kommer gå till ARN om detta och om beslutet blir till min fördel så kommer jag då att stämma dom. Eftersom jag är försäkrad med 5 tusen i självrisk för rättskydd så är det en smäll jag gärna tar. Han svarade då att han köper tillbaka bilen.

Så i skrivande stund har jag redan lämnat tillbaka den och återfått alla mina pengar på kontot. Gud va skönt

Vilka riktiga jävla as! Skönt att det löste sig men tycker dom slipper undan lite väl billigt. Jag hade hängt ut dom på alla tänkbara forum bara för att varna andra (och hämnas).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Idag ringde jag dom igen, fick prata med chefen och han var som sagt helt säker på att jag ingen kan göra, men eftersom man inte kan avtala bort ursprungsfel som finns så var det enligt han jag som hade bevisbördan. Summa summarum slutade det med att jag så åt han jag kommer gå till ARN om detta och om beslutet blir till min fördel så kommer jag då att stämma dom. Eftersom jag är försäkrad med 5 tusen i självrisk för rättskydd så är det en smäll jag gärna tar. Han svarade då att han köper tillbaka bilen.

Så i skrivande stund har jag redan lämnat tillbaka den och återfått alla mina pengar på kontot. Gud va skönt

Gott att höra att det löste sig tillslut.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Mariebergbil är på ARN's svarta lista om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Idag ringde jag dom igen, fick prata med chefen och han var som sagt helt säker på att jag ingen kan göra, men eftersom man inte kan avtala bort ursprungsfel som finns så var det enligt han jag som hade bevisbördan. Summa summarum slutade det med att jag så åt han jag kommer gå till ARN om detta och om beslutet blir till min fördel så kommer jag då att stämma dom. Eftersom jag är försäkrad med 5 tusen i självrisk för rättskydd så är det en smäll jag gärna tar. Han svarade då att han köper tillbaka bilen.

Så i skrivande stund har jag redan lämnat tillbaka den och återfått alla mina pengar på kontot. Gud va skönt

Gött som fan. Det bevisar att man alltid ska stå på sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Se till att MRF får reda på det hela om de är anslutna dit, det är väl för att undvika sånt här MRF finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Mariebergbil är på ARN's svarta lista om jag inte missminner mig.

ARN har ingen "svart lista", det har däremot tidningen Råd & Rön.
Hurivida Marieberg Bil någonsin varit på listan vet jag inte, men de är inte på den för tillfället och jag hittar ingen indikation på att de någonsin varit där.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

hittar på första sökningen, många av positiva omdämmena känns lite krystat = http://www.rejta.se/omdome/204159/marieberg+bil+ab

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB