Permalänk
Medlem

Ny kylare till 3570K i ett Node 304

Hej!

Jag sitter just nu med någon billig Zalman-kylare som kyler bra men låter högt. Det är lite synd eftersom resten av datorn är knäpptyst. Så jag undrar om jag kan få lite tips på processorkylare som passar i ett Node 304? Ska jag köra på vattenkylning eller luftkylning? Jag har planer på att överklocka så ha det i tankarna

Ha det gutt,
Pata

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort har du?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Vad för moderkort har du?

ASRock Z77E-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

ASRock Z77E-ITX

Här e en sida med alla som har samma moderkort och ska köpa en kylare: http://www.overclock.net/t/1302509/official-asrock-z77e-itx-o...
Dessa ska fungera enligt dom:

Intel Stock Cooler
Coolermaster TX3
Coolermaster 212
Coolermaster vortex
Coolermaster geminii s524
Scythe samurai ZZ
Noctua NH-U9B
Xigmatek Praeton ld964
Xigmatek Aegir
Akasa 859
Finns säkert några mer men dessa e ganska bra.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd

jag kör vattenkylning med en H70 med en corsair af120 dock är det chassifläktarna som lever om enligt va jag tycker

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag kör vattenkylning med en H70 med en corsair af120 dock är det chassifläktarna som lever om enligt va jag tycker

Tror du det? Jag tror att det är prollekylaren. Är du säker på att det inte är AF120:n?

OT: Funkar verkligen den fläkten till kylare? Har för mig att man ska använda SP-fläktarna?

Permalänk
Medlem

SP-fläktana ska ha bättre tryck

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik Stjärna:

Tror du det? Jag tror att det är prollekylaren. Är du säker på att det inte är AF120:n?

OT: Funkar verkligen den fläkten till kylare? Har för mig att man ska använda SP-fläktarna?

ja måste va den för jag har ju bara 1 av fläktarna till chassit inkopplad och processorfläkten borde va tystare men men jag har bara den datorn som extra lan dator så den står nu i allfall

ser din sign har testat köra ett 670 i den lådan och det blir rätt varmt kör du ditt 760 i den lådan så räkna på att gpufläkten får jobba som fan åxå

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Jag har en H70 och Gentle Typhoon, den med lägst hastighet, tror det är 800rpm, detta kyler min A85800k utan problem iaf, och den är nog varmare än din prolle.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ja måste va den för jag har ju bara 1 av fläktarna till chassit inkopplad och processorfläkten borde va tystare men men jag har bara den datorn som extra lan dator så den står nu i allfall

ser din sign har testat köra ett 670 i den lådan och det blir rätt varmt kör du ditt 760 i den lådan så räkna på att gpufläkten får jobba som fan åxå

Vill ha ett midtower men budgeten tillåter inte det eftersom jag då måste byta moderkort och Windows... Förstår att det kommer bli jobbigt för det men det får det tåla Jag tror dock inte att det är chassifläktarna som låter. Inte grafikkortsfläkten heller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Jag har en H70 och Gentle Typhoon, den med lägst hastighet, tror det är 800rpm, detta kyler min A85800k utan problem iaf, och den är nog varmare än din prolle.

ja jag har en a8 5600k i 4,3ghz i ett silversone milo chassi med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=982923 dock hatar jag amds sensorer den visade 8grader i idle och kanske 40grader i load vet inte va mna ska tro , men det är åxå en sån här skrotburk gillar ju att testa nytt och det va min första med fm2 chipet har inte betalat så mycke för den

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik Stjärna:

Vill ha ett midtower men budgeten tillåter inte det eftersom jag då måste byta moderkort och Windows... Förstår att det kommer bli jobbigt för det men det får det tåla Jag tror dock inte att det är chassifläktarna som låter. Inte grafikkortsfläkten heller

varför måste du byta moderkort?

ett itx bord kan du köra i vilket chassi som helst. och kanske ser löljligt ut men som du säger ekonomi

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

varför måste du byta moderkort?

ett itx bord kan du köra i vilket chassi som helst. och kanske ser löljligt ut men som du säger ekonomi

Bryr mig inte om utseende efter som jag hatar chassin med fönster, men det känns "fel". En av anledningarna hade också varit möjligheten att köra SLI, vilket går bort med ett ITX-kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik Stjärna:

Bryr mig inte om utseende efter som jag hatar chassin med fönster, men det känns "fel". En av anledningarna hade också varit möjligheten att köra SLI, vilket går bort med ett ITX-kort.

ja om du inte bryr dig köp en vanlig atx låda stoppa in grejorna i det du behöver inte byta windows eller moderkort för detta

OCH
den dag du har råd att byta moderkort ja då stoppar du tillbaks itx kortet i node 304an säljer detta. eller så gör du detta nu redan.OCH du behöver om du inte kör windows 8 byta windows för att byta moderkort får du problem då tar du kontakt med microsoft och dom hjälper dig att återaktivera windows med det nya moderkortet

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ja om du inte bryr dig köp en vanlig atx låda stoppa in grejorna i det du behöver inte byta windows eller moderkort för detta

OCH
den dag du har råd att byta moderkort ja då stoppar du tillbaks itx kortet i node 304an säljer detta. eller så gör du detta nu redan.OCH du behöver om du inte kör windows 8 byta windows för att byta moderkort får du problem då tar du kontakt med microsoft och dom hjälper dig att återaktivera windows med det nya moderkortet

Det finns ett litet problem där, har fått lära mig att man inte ska prata om det här men du kanske förstår vad det är. Var inte jag som byggde ihop hela datorn dock och den Windows-kopian var redan i. Jag kör på det så länge det fungerar eller tills jag byter moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik Stjärna:

Det finns ett litet problem där, har fått lära mig att man inte ska prata om det här men du kanske förstår vad det är. Var inte jag som byggde ihop hela datorn dock och den Windows-kopian var redan i. Jag kör på det så länge det fungerar eller tills jag byter moderkort.

jag förstår , ville bara berätta att det funkar,och att du behöver inte låsa upp dig på att du har en liten låda för du kan köra på större lådor osv ,att jag sen skrev hur det ser ut, det va mest bara för frågan skull , kan ju se löljigt ut med ett liiiiitet moderkort i STOOOOR låda hehe. men som sagt det är det minsta problemet

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag förstår , ville bara berätta att det funkar,och att du behöver inte låsa upp dig på att du har en liten låda för du kan köra på större lådor osv ,att jag sen skrev hur det ser ut, det va mest bara för frågan skull , kan ju se löljigt ut med ett liiiiitet moderkort i STOOOOR låda hehe. men som sagt det är det minsta problemet

Det är ju smidigt med detta chassi när man ska på lan, tror du att det kan bli bättre luftflöde om jag byter till ett helt modulärt nätaggregat? Eller är det bara midtower som gäller?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Patrik Stjärna:

Hej!

Jag sitter just nu med någon billig Zalman-kylare som kyler bra men låter högt. Det är lite synd eftersom resten av datorn är knäpptyst. Så jag undrar om jag kan få lite tips på processorkylare som passar i ett Node 304? Ska jag köra på vattenkylning eller luftkylning? Jag har planer på att överklocka så ha det i tankarna

Ha det gutt,
Pata

Pumpvatten lösning är det bästa sättet för dessa små chassi. Köp en kylare lokalt och bytt ut tills du får en tyst pump montera den upp och ner så blir det bra. Ta gentle typhoon 1150rpm fläktar så ska det bli tyst.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Pumpvatten lösning är det bästa sättet för dessa små chassi. Köp en kylare lokalt och bytt ut tills du får en tyst pump montera den upp och ner så blir det bra. Ta gentle typhoon 1150rpm fläktar så ska det bli tyst.

Vad menar du med tyst pump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Vad menar du med tyst pump?

Ofta med slutna vattenkylningssystem så är det pumpen som låter.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Ofta med slutna vattenkylningssystem så är det pumpen som låter.

Förstår ungefär så långt, men han skrev "tills du får en tyst pump." Förstår inte riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Stjärna:

Förstår ungefär så långt, men han skrev "tills du får en tyst pump." Förstår inte riktigt

Man byter ju ut kylaren om man får en dålig pump så du kanske måste byta ut den 2-3 gånger innan du får en bra, därav "tills".
Skulle dock rekommenderat en luftkylare om du inte orkar hålla på med sådant trams, har själv gjort det i min tid och det är knappt värt det.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galarix:

Man byter ju ut kylaren om man får en dålig pump så du kanske måste byta ut den 2-3 gånger innan du får en bra, därav "tills".
Skulle dock rekommenderat en luftkylare om du inte orkar hålla på med sådant trams, har själv gjort det i min tid och det är knappt värt det.

jag vet inte va du syftar på tror du verkligen Corsair byter ut din radiator och pump till du får den tysthet du vill på den?

angående externa vattenlösningar så får du inte in nått annat en typ corsair H serie eller likvärdiga kylsystem. radiatorn instaleras i datorn på baksidans 120/140mm platser, och ett system med pump lösning får du inte ens plats med

om vi nu ska gå på luftkylning så är nog noctuas n12 den bättre den är stor men inte för stor. det är bara dina minnen som (Kan sätta stop)

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555009 har jag i mitt Node 304. Den hördes lite första veckorna men efter det har jag ej noterat något missljud. Kan rekommendera den.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555009 har jag i mitt Node 304. Den hördes lite första veckorna men efter det har jag ej noterat något missljud. Kan rekommendera den.

Funkar den bra? Sitter med ett bygge nu med Node 304 och funderar också på den fläkten. Vad har du för temp på cpu och Gpu?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Inne i WoW 1920x1080 High :CPU och motherboard 42 grader

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold