Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Bygga arkadmaskin genom UF-företag

God dag alla Sweclockers!

Jag och några vänner har planer att starta ett UF-företag under tiden vi går i gymnasiet där vi ska bygga arkadmaskin(er). Vi är dock osäkra på hur stor marknaden är för arkadmaskiner som kör diverse emulatorer. Vi hade planerat att till en början bygga en maskin som vi har tillgänglig till både uthyrning och samtidigt till försäljning, då vi förhoppningsvis kan erbjuda utkörning av maskinen vid uthyrning.

Så vad tror ni om våran idé? Vi är rätt osäkra om detta kan generera någon vinst, och om det faktist skulle vara värt tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Känns som att det skulle ta en väldans tid att massbygga arkadmaskiner för hand?

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Vad gäller UF-företag gäller det inte att vi ska massproducera och omsätta otroliga mängder pengar. Förhoppningsvis kan 2-3 maskiner ge en tillräcklig vinst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Abdulleh:

Vad gäller UF-företag gäller det inte att vi ska massproducera och omsätta otroliga mängder pengar. Förhoppningsvis kan 2-3 maskiner ge en tillräcklig vinst.

Det beror på vad du har för avkastning på din vinst.. jag tror inte du kan gå runt med 3 maskiner. Snarare 300

Om du villha en lön vill säga.

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006

Att sälja arkadmaskiner som bygger på emulatorer känns spontant olagligt eller åtminstone en gråzon. Vart ska ni få tag på spelen? Köpa licenser? Tänk igenom detta noga så att ni inte hamnar i en oönskad situation.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

problem med licenser, liten marknad osv. Dålig idé för ett företag om du frågar mig. Att bygga arkadmaskin som projetarbete är en bra idé men inte som ett företag.

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2009

Eftersom jag sjävl drivit UF företag så är vinst inte det minsta viktigt. Jag tillverkade handlovsstöd till mekaniska tangentbord eftersom de är ganska höga. Tillverkade 6st, sålde 5, gick back några hundra, fick ändå MVG. MVG får ni om ni dokumenterar ALLT ni gör, dokumentera hellre mer än mindre! Något annat som är sjukt bra är att visa att ni är bra på att anpassa er till situationen. Tex, jag skulle tillverka tangentbord, gjorde kalkyl kontaktade tillverkade osv men det sket sig, skulle bli för dyrt. Tog enda fram till januari innan jag började med handlovsstöden, trodde jag var körd men det gjorde bara att jag fick högre betyg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Jo, visst. Det kan bli ett problem med upphovsrättsskyddat material i maskinerna. Turligt nog har vi fler idéer som vi kan köra på, men vi var riktigt sugna på arkadmaskiner. Det blir nog något annat, men tack så mycket för åsikterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Problematiken ligger i kostnaden för dessa maskiner oavsett vad ni ska göra kommer kostnaden per maskin kombinerat med mängden arbete troligen vara dyrt och väldigt krävande, sedan de som köper liknande saker vänder sig nog hellre till etablerade tillverkare/specialister eller bygger det själv.

Ett alternativ är ju dock att istället utveckla ett "kit" för en mindre arkadmaskin för hobbyister?
Bygg det runt säg en PIC eller ATMEL, designa eget kretskort, låda osv, gör det uppgraderbart, fixa saker till det som Invaders och liknande själva, planera för ev uppgraderingar, program utbyte osv. (bara fantasin som är gränsen)
Kitet kan sedan säljas som "DIY"-kit med en hemsida för projektet där ni och ev. köpare kan lägga upp nya program till det m.m. Ni minimerar kostnaden, riktar er mot en mer trolig marknad av amatörer/nybörjare som letar projekt, minimerar även produktionstiden samtidigt som ni får ut samma nöje som att bygga hela nya arkadmaskiner.

Angående upphovsrätt; Så länge ni gör er egen lösning och inte använder kopior från andra är det fritt fram more or less (dvs ni kan designa ett eget Space Invaders som funkar likadant men som inte är taget från någon annan).

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Ferrat:

Problematiken ligger i kostnaden för dessa maskiner oavsett vad ni ska göra kommer kostnaden per maskin kombinerat med mängden arbete troligen vara dyrt och väldigt krävande, sedan de som köper liknande saker vänder sig nog hellre till etablerade tillverkare/specialister eller bygger det själv.

Ett alternativ är ju dock att istället utveckla ett "kit" för en mindre arkadmaskin för hobbyister?
Bygg det runt säg en PIC eller ATMEL, designa eget kretskort, låda osv, gör det uppgraderbart, fixa saker till det som Invaders och liknande själva, planera för ev uppgraderingar, program utbyte osv. (bara fantasin som är gränsen)
Kitet kan sedan säljas som "DIY"-kit med en hemsida för projektet där ni och ev. köpare kan lägga upp nya program till det m.m. Ni minimerar kostnaden, riktar er mot en mer trolig marknad av amatörer/nybörjare som letar projekt, minimerar även produktionstiden samtidigt som ni får ut samma nöje som att bygga hela nya arkadmaskiner.

Angående upphovsrätt; Så länge ni gör er egen lösning och inte använder kopior från andra är det fritt fram more or less (dvs ni kan designa ett eget Space Invaders som funkar likadant men som inte är taget från någon annan).

Denna ide gillar jag, speciellt delen att göra en liten spelcommunity runt det. Det är faktiskt någonting jag själv hade kunnat tänka mig att köpa om det inte är allt för dyrt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2009

Ett annat förslag är att tillverka egna arkadjoysticks som går att ansluta till PC-datorer. Köp knappar och spakar av bra kvalitet, gör en snygg och lättplacerad låda/panel och prissätt på en sådan nivå att ni är konkurrenskraftiga gentemot X-Arcade och allt vad de heter. Jag har en känsla att "vinstmarginalen" (dvs allt utom direkta kostnader för inköp av komponenter) är ganska hög på den sortens tillbehör?

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som avvek från trådens ämne.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Tycker det låter som en kul idé. Kolla upp vad som finns skapat för Arduino eller RasPi redan. Det är billiga maskiner att använda. Kolla även upp vad som gäller för 'abandonware' som många av arcadrommarna är.

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu