köpa äkta mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Lånar tråden lite, jag hade tänkt att tjäna feta $$ på att köpa nåt billigt och sälja det dyrt. Hur gör jag? Jag har ingen erfarenhet av handel eller startkapital.

Om någon är intresserad av att investera så är det bara att skicka ett PM.

Det här var det kortaste nigeriabrev jag någonsin läst

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar, helt enkelt. Du kan inte bara konstatera att du vill tjäna pengar och sedan be andra tala om för dig hur det ska gå till. De vägar som finns har nog testats och testas av andra redan, och har du inget kapital kan du heller inte investera något i din verksamhet.

Din typ av entreprenörskap är den typen som bara lämnar en massa missnöjda och lurade kunder efter sig.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Chef:

Som internetförsäljare för alkohol registrerat i Tyskland betalar du ju dina avgifter i Tyskland. Det företaget betalar ju inget till Sverige. Sen iom EU handelsavtal så har dom som köpt via den sajten redan betalat alkoholskatt i Tyskland och behöver således inte betala för det igen i Sverige. Eftersom det är monopol i Sverige så kan inte ett sådant företag registrera sig i Sverige om det vill sälja till privatpersoner. Investerare går alltid att få tag på, sen är det inte säkert att det är banken. Det kan vara en knösus.

Tror du på allvar att alla som säljer kinaskit på tradera och blocket har avtal för det? It's all about profit.

Skatteverket och tullverket håller inte med dig, privatimport är privatimport och det är inte samma sak som egen införsel vid resa. Beställer jag en lastbil diesel från Finland är den också skattepliktig för energi och koldioxidskatt t ex. Allt annat är svart verksamhet. Just för alkohol (och för den delen diesel) så gäller punktskattedirektivet. Distansförsäljningen blir alltså punktskatteskyldig här enligt både EU-direktiv och lag. I det här fallet är det distansförsäljaren som ska anmäla sig och betala punktskatten i köparens land. Du kan också anlita en transportör själv och då får du själv betala punktskatten. Har distansförsäljaren betalat alkoholskatt i sitt eget land finns det bestämmelser om återbetalning av denna så det sker aldrig någon dubbelbeskattning. Ordnar du själv transporten kan du i teorin få tillbaka punktskatten som betalades i t ex Tyskland sen när du deklarerar den.

Det är en princip att skatterna ska betalas i mottagarlandet, det gäller även moms och liknande för andra varor. När jag köper något från Amazon t ex så läggs svensk moms på vid utcheckning. Tröskelvärdet i Sverige ligger på 320 000kr vid distansförsäljning när de säljer varor hit. Det gäller såklart bara försäljning till privatperson, i annat fall utnyttjas omvänd skatteskyldighet och köparen redovisar själv momsen i sitt mottagar/hemland.

För noname-saker behöver du såklart inte godkännande från leverantör eftersom det inte handlar om någon parallell/gråimport. Du tar hela ansvaret själv när det gäller typgodkännande, eventuell garanti, reklamation och får självklart inte in alla varor om du inte betalar och deklarerar tull/moms vid införsel från utanför EU. Sådana som Deltaco och andra importörer tar det ansvaret och är inte hobbyverksamhet, därför inga problem för Kjell eller Classe att sälja dessa prylar. Köper du en kabel från Deltaco som företagare och väljer att sälja den på tradera tjänar du fortfarande pengar eftersom det är typiska produkter de flesta återförsäljare lägger på någon hundralapp extra på. Vad sen småsäljare gör bryr jag mig inte om, det finns ingen vits i att köpa sånt på tradera när du kan köpa direkt från Hongkong och Kina. Grejerna som går som brevfrakt med flygpost är inte dyrare att skicka därifrån och man behöver inte betala för en extra mellanhand när ebaysäljaren redan är en eller för extra frakt från den svenska säljaren.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Skatteverket och tullverket håller inte med dig, privatimport är privatimport och det är inte samma sak som egen införsel vid resa. Beställer jag en lastbil diesel från Finland är den också skattepliktig för energi och koldioxidskatt t ex. Allt annat är svart verksamhet. Just för alkohol (och för den delen diesel) så gäller punktskattedirektivet. Distansförsäljningen blir alltså punktskatteskyldig här enligt både EU-direktiv och lag. I det här fallet är det distansförsäljaren som ska anmäla sig och betala punktskatten i köparens land. Du kan också anlita en transportör själv och då får du själv betala punktskatten. Har distansförsäljaren betalat alkoholskatt i sitt eget land finns det bestämmelser om återbetalning av denna så det sker aldrig någon dubbelbeskattning. Ordnar du själv transporten kan du i teorin få tillbaka punktskatten som betalades i t ex Tyskland sen när du deklarerar den.

Det är en princip att skatterna ska betalas i mottagarlandet, det gäller även moms och liknande för andra varor. När jag köper något från Amazon t ex så läggs svensk moms på vid utcheckning. Tröskelvärdet i Sverige ligger på 320 000kr vid distansförsäljning när de säljer varor hit. Det gäller såklart bara försäljning till privatperson, i annat fall utnyttjas omvänd skatteskyldighet och köparen redovisar själv momsen i sitt mottagar/hemland.

För noname-saker behöver du såklart inte godkännande från leverantör eftersom det inte handlar om någon parallell/gråimport. Du tar hela ansvaret själv när det gäller typgodkännande, eventuell garanti, reklamation och får självklart inte in alla varor om du inte betalar och deklarerar tull/moms vid införsel från utanför EU. Sådana som Deltaco och andra importörer tar det ansvaret och är inte hobbyverksamhet, därför inga problem för Kjell eller Classe att sälja dessa prylar. Köper du en kabel från Deltaco som företagare och väljer att sälja den på tradera tjänar du fortfarande pengar eftersom det är typiska produkter de flesta återförsäljare lägger på någon hundralapp extra på. Vad sen småsäljare gör bryr jag mig inte om, det finns ingen vits i att köpa sånt på tradera när du kan köpa direkt från Hongkong och Kina. Grejerna som går som brevfrakt med flygpost är inte dyrare att skicka därifrån och man behöver inte betala för en extra mellanhand när ebaysäljaren redan är en eller för extra frakt från den svenska säljaren.

Känns som att jag pratar med en som har betydligt mer studieskulder än mig själv här så jag kan ju lika gärna sluta argumentera. Men han hade ju en befängd idé och jag slängde ur mig en likadan. Men som du själv skriver så gäller det ju att konsumenten själv bokar frakten, och det är så Locadi funkar.

Du har säkert helt rätt. Dock tycker jag att systemet är sjukt då det ska vara "fri handel"

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

du kan sälja allt utom iphone, de säljs inte hur som helst, de har väldigt stränga krav och ger dig ett pris du måste sälja de för, annars får du böta och blir av med lisensen tex.

sen har du alla garanti ärenden/rma som du måste tänka på. kan du inte fixa det själv blir det dyyyrt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Qwal:

du kan sälja allt utom iphone, de säljs inte hur som helst, de har väldigt stränga krav och ger dig ett pris du måste sälja de för, annars får du böta och blir av med lisensen tex.

sen har du alla garanti ärenden/rma som du måste tänka på. kan du inte fixa det själv blir det dyyyrt.

Han kan inte fixa garantiärenden själv utan att bli auktoriserad och det är väldigt o-billigt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ta inte illa upp men jag tror du bör tänka genom detta en gång till.
Om du ska sätta upp en sida och sälja mobiler genom den så måste du ha ett företag.
Det är en ganska stor process att importera tex mobiler från andra länder, du måste kunna hantera garantier osv.
Har du koll på allt det juridiska som detta innebär? har du startkapital?

Jag vill ita liksom satsa mycket från första gång, vill köpa lite i början och sälja de, sen köpa mer och mer, vill liksom inte börja med stor startkapital
kanske senara så sätter jag upp en sida.

Skrivet av WongFeiHung:

Om du vill tjäna pengar så har jag ett hett tips till dig. Jobba.
Använd tiden som annars skulle gå till att komma på absolut fantastiskt bra ideer som denna till att söka ett jobb.

Jag har extra jobb just nu, och samtigt söker jag fast jobb, så slöser inte bort min tid med massa ideer.

Skrivet av oobum:

Skaffa dig ett jobb som ger betalt per timme. De pengarna som du får in på dem använder du till att köpa in saker du kan kränga på tex tradera eller liknande.

Sitt och kolla lite på tradera på de produkterna du vill sälja, vad budas det på? Och sedan köper du in och försöker sälja.

de kan man tänka på också, bra och få goda förslag

Skrivet av Thursday:

Det finns inga genvägar, helt enkelt. Du kan inte bara konstatera att du vill tjäna pengar och sedan be andra tala om för dig hur det ska gå till. De vägar som finns har nog testats och testas av andra redan, och har du inget kapital kan du heller inte investera något i din verksamhet.

har man en fråga och man vet inte svarer så tror jag de är lika bra och ställa upp de så man får svar på den.

Permalänk
Medlem

Köp antikviteter/retro och sätt upp ett bord för att sälja på en loppis. Annat räknas snabbt som näringsverksamhet.

Permalänk
Medlem

jobbar själv inom elektronik branchen och mobiler är inte alltid det roligaste att sälja då marginalerna på mobilerna näst intill alltid är minus.
Så att köpa dom billgare utomlands går ju, men som sagt det som folk vill ha här är den "nordiska" modellen av telefoner så man slipper fippla med att få in svenska menyer på telefonerna, så satsa på något annat istället än mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köp antikviteter/retro och sätt upp ett bord för att sälja på en loppis. Annat räknas snabbt som näringsverksamhet.

Ett bra förslag till TS! Ett tämligen enkelt sätt att få in lite extra stålar, har man inget själv så kan man fråga vänner om man får rota i deras källare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Entusiast

Bazula gör väl i princip samma sak redan, dessutom riktigt bra?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag driver ett företag som blandannat har pysslat med import av specialbeställda USB-prylar från Kina. Det är en j..vla massa papper men man kan göra relativt bra marginaler - men då får man sälja mängder till företag (> 500 enheter i stöten). Slår man ut vinsten per nerlagd timme hos mig får men en bra timpeng, men absolut inte en månadslön om man inte har en bra bunt klienter. Att starta med två tomma händer och kränga fulimporterade telefoner kommer nog inte gå så bra.

Hur gammal är TS?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Starta småskalligt på tex tradera. Köp tex 50ex http://www.ebay.com/itm/Braided-Micro-USB-Sync-Data-Charger-C...
och sälja för 30-50kr på tradera för att prova. Vilket kommer vara lätt sålt och ge en bra vinstmarginal. Andra exempel på saker som är lätt sålt och ger bra vinstmarginal är
Batterier
Mobilskal
Ficklampor
Alla typer av kablar
Lampor till bilar
Billiga In-ear hörlurar
Armbandsur

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bEAT-:

jobbar själv inom elektronik branchen och mobiler är inte alltid det roligaste att sälja då marginalerna på mobilerna näst intill alltid är minus.
Så att köpa dom billgare utomlands går ju, men som sagt det som folk vill ha här är den "nordiska" modellen av telefoner så man slipper fippla med att få in svenska menyer på telefonerna, så satsa på något annat istället än mobiler.

Ingen köper ju som sagt mobiler som är importerade via några okända handlare från annan världsdel för nypris hos en privatperson eller enskild firma. Särskilt inte när produkterna redan finns på marknaden. Dessutom har vi redan Bazula för detta i Sverige. Det är inte ens populärt eller uppskattat när NetOnNet och Webhallen gråimporterar grejer som inte fungerar fullt ut i Sverige, inte är representerade här eller säljs med olagliga nätadaptrar. Gråimport betyder tom att tillverkargarantin inte längre (alltid) fungerar som man kan förvänta sig. Deltaco och Kjell, och Classe gör bort sig på noname-kopiorna ibland också. Ska man sälja något så ska det vara kvalité, vill man inte ha kvalité köper man av de tveksamma säljarna direkt från utlandet. Nu råkar jag ha den uppfattningen att alla distributörer och återförsäljare ska ha mervärde eller försvinna, men nu finns det en stor expansion inom återförsäljarområdet bland de som har ersättningsvaror och det är dit vanligt folk vänder sig. Det finns alltså inget utrymme för det hela. Låt tradera vara till för begagnat och liknande.

Permalänk
Medlem

USB-minne
SD-kort
USB-WiFi-donglar
Skärmskydd
Billigt på ebay, dyrt på tradera.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ingen köper ju som sagt mobiler som är importerade via några okända handlare från annan världsdel för nypris hos en privatperson eller enskild firma. Särskilt inte när produkterna redan finns på marknaden. Dessutom har vi redan Bazula för detta i Sverige. Det är inte ens populärt eller uppskattat när NetOnNet och Webhallen gråimporterar grejer som inte fungerar fullt ut i Sverige, inte är representerade här eller säljs med olagliga nätadaptrar. Gråimport betyder tom att tillverkargarantin inte längre (alltid) fungerar som man kan förvänta sig. Deltaco och Kjell, och Classe gör bort sig på noname-kopiorna ibland också. Ska man sälja något så ska det vara kvalité, vill man inte ha kvalité köper man av de tveksamma säljarna direkt från utlandet. Nu råkar jag ha den uppfattningen att alla distributörer och återförsäljare ska ha mervärde eller försvinna, men nu finns det en stor expansion inom återförsäljarområdet bland de som har ersättningsvaror och det är dit vanligt folk vänder sig. Det finns alltså inget utrymme för det hela. Låt tradera vara till för begagnat och liknande.

Jupp, minns att vi fick beställa I9300 ( Samsung SIII) från ett företag eftersom vi ej kunde få tag på dom ett tag själva, och dessa va då gråimport, (tyskland om jag inte minns fel)
ingen svensk meny och den va från grunden inställd på kroatiska(?)
Vi va tvunga att manuellt lägga in svensk meny samt svenskat tangentbord.
Vet själv att även vanliga butiker tar nu in htc one som är gråimport och säljer dessa i butik, finns en modell (nordic certificated) som bara vissa får sälja, bland annat så funkar inte alltid 4g och inte alltid täcker garantin om något är fel.
Tråkigt, men sånt kommer nog alltid att finnas inom handeln.

Permalänk
Avstängd

Köpte 4 mobiler från det Kinesiska Alibaba.
Kollade noga upp att det var original SonyEricsson mobiler.
Fick hem dem efter en och halv månad, de blev kvarhållna av svenska tullen tills jag skickade en (för dem) acceptabel kopia på köpevärdet på ca:1500kr.
Mobilerna var en SE W508, SE T700, SE C510 och en SE Hazel.
De var original SE men krävde en Flashning av mjukvaran för att få svenska i dem, Gjorde det på WotanServer för ca två dollar mobil.

Har hört att SonyEricsson S312 och antagligen fler modeller, finns i ett sämre piratutförande i Kina.

Visa signatur