Retunera fyndvara webhallen ångerätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Retunera fyndvara webhallen ångerätt?

Köpte en bärbar dator jag inte vill ha?
stor röd pixel i mitten på skärmen...

Kan jag hävda ångerrätt att jag inte vill ha datorn utan några problem med dem?
Har dokumenterat skicket den kom i med bilder t.ex hundhår/diverse fläckar och ett streck på kartongen.

Hur fungerar retur och vem står för frakten?

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av gabriel15:

Köpte en bärbar dator jag inte vill ha?
stor röd pixel i mitten på skärmen...

Kan jag hävda ångerrätt att jag inte vill ha datorn utan några problem med dem?
Har dokumenterat skicket den kom i med bilder t.ex hundhår/diverse fläckar och ett streck på kartongen.

Hur fungerar retur och vem står för frakten?

Du kan börja med att kontakta dom och höra vad dom säger

Chassi Fractal design R4, Skärm ACER XB271HU 144Hz IPS G-SYNC Moderkort Asus Z97-ACPU Intel I7 4790K 4.6 Ghz RAM 24gb corsair vengence LP 1866Mhz, SSD Samsung 850 pro 256gb, GPU ASUS RTX 2080 OC GAMING . Nätagg Corsair RM750x 750w.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Förutsatt att du köpt den via näter har du fjorton dagars ångerrätt, oberoende av anledning. Du får generellt stå för frakten i sådant fall.

Med tanke på skicket den kom i är de säkerligen medgörliga och skickar en fraktsedel bara du förklarar varför du inte önskar behålla den.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av twit:

Förutsatt att du köpt den via näter har du fjorton dagars ångerrätt, oberoende av anledning. Du får generellt stå för frakten i sådant fall.

Med tanke på skicket den kom i är de säkerligen medgörliga och skickar en fraktsedel bara du förklarar varför du inte önskar behålla den.

Jag skrev att den är för stor för jag reser mycket när jag jobbar och ångrat mig.

Jag har egentligen en annan dator jag reser med men vill gärna ha en lite vassare dator än den jag köpte också.

EDIT: underbart att få så snabba svar här! tack så mycket

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Om datorn inte var i nyskick när du fick den bör du definitivt påpeka detta i er kommunikation. Det är väl inte helt ovanligt med fyndvaror men bättre att förekomma för att undvika eventuellt gnäll när de kontrollerar datorn.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av twit:

Om datorn inte var i nyskick när du fick den bör du definitivt påpeka detta i er kommunikation. Det är väl inte helt ovanligt med fyndvaror men bättre att förekomma för att undvika eventuellt gnäll när de kontrollerar datorn.

Jag skrev det i mitt andra mail.

Skicket var bra men för att undvika gnäll har jag bilder att backa upp det med hoppas jag.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av gabriel15:

Köpte en bärbar dator jag inte vill ha?
stor röd pixel i mitten på skärmen...

Kan jag hävda ångerrätt att jag inte vill ha datorn utan några problem med dem?
Har dokumenterat skicket den kom i med bilder t.ex hundhår/diverse fläckar och ett streck på kartongen.

Hur fungerar retur och vem står för frakten?

va sa webhallen när du kontakta dom, för detta är sweclockers, inte webhallen, tänkte om du nu trodde det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av twit:

Om datorn inte var i nyskick när du fick den bör du definitivt påpeka detta i er kommunikation. Det är väl inte helt ovanligt med fyndvaror men bättre att förekomma för att undvika eventuellt gnäll när de kontrollerar datorn.

ingen fyndvara är någonsin i nyskick, så vad är poängen med att gnälla över det? ts visste ju att han köpte en fyndvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av JSvanberg:

ingen fyndvara är någonsin i nyskick, så vad är poängen med att gnälla över det? ts visste ju att han köpte en fyndvara.

Jag har väl 14 dagars ångerrätt eller hur?

Jag undrar mer om hur det går till nu när jag vill ångra mitt köp.

Jag jobbar väldigt sent nu så kom hem för inte länge sedan och har ännu inte fått svar av dem.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av gabriel15:

Jag har väl 14 dagars ångerrätt eller hur?

Jag undrar mer om hur det går till nu när jag vill ångra mitt köp.

Jag jobbar väldigt sent nu så kom hem för inte länge sedan och har ännu inte fått svar av dem.

det har du nog, har inte påstått något annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Skicket var inget fel på men jag vill inte ha datorn plus att den har en röd pixel mitt i skärmen.

Jag undrade mer hur jag kunde returnera datorn utan en massa gnäll eftersom jag är inne på att köpa en ny dator så snabbt som möjligt men har inte typ 13 000kr som jag VILL lägga innan jag får tillbaka pengarna från denna dator.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

"Det går alldeles utmärkt att returnera artikeln/ordern tillsammans med
ditt kvitto, samt information om att du ångrar köp"

Så står det men behöver jag verkligen ange anledning till varför jag ångrar mig enligt lag?

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av gabriel15:

"Det går alldeles utmärkt att returnera artikeln/ordern tillsammans med
ditt kvitto, samt information om att du ångrar köp"

Så står det men behöver jag verkligen ange anledning till varför jag ångrar mig enligt lag?

Du behöver inte ge en anledning. Står dessutom i lag att man inte behöver uppge en anledning.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av gabriel15:

"Det går alldeles utmärkt att returnera artikeln/ordern tillsammans med
ditt kvitto, samt information om att du ångrar köp"

Så står det men behöver jag verkligen ange anledning till varför jag ångrar mig enligt lag?

Nej, men det står ju inte heller att du måste det.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av JSvanberg:

ingen fyndvara är någonsin i nyskick, så vad är poängen med att gnälla över det? ts visste ju att han köpte en fyndvara.

Nej men det äroftast helt omöjligt att veta vad "felet" är på en fyndvara. Tycker många butiker fular sig och inte skriver varför det är en fyndvara. Står bara något generellt t.ex: "Fyndvaror kan vara en ersättningsvara från leverantör, sakna bruksanvisning eller skadad förpackning". Denna text gör att kunderna tror dom kan göra ett kap och tänker att det går lätt att leva utan bruksanvisning. I verkligheten är det kanske en Dell-skärm som lider av extrem bleeding och/eller döda pixlar.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av lorgix:

Nej, men det står ju inte heller att du måste det.

"tillsammans med ditt kvitto, samt information om att du ångrar köp"

Jag uppfattar det som att de vill ha en anledning men skitsamma jag har livlig fantasi så den biten löser sig nog.

Skrivet av screamin-daemon:

Nej men det äroftast helt omöjligt att veta vad "felet" är på en fyndvara. Tycker många butiker fular sig och inte skriver varför det är en fyndvara. Står bara något generellt t.ex: "Fyndvaror kan vara en ersättningsvara från leverantör, sakna bruksanvisning eller skadad förpackning". Denna text gör att kunderna tror dom kan göra ett kap och tänker att det går lätt att leva utan bruksanvisning. I verkligheten är det kanske en Dell-skärm som lider av extrem bleeding och/eller döda pixlar.

Håller med dig här.
Någon kommer till 100% köpa denna dator igen och genomgå samma process förmodligen men det är inget jag kan göra något åt tyvärr =(

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av gabriel15:

"tillsammans med ditt kvitto, samt information om att du ångrar köp"

Jag uppfattar det som att de vill ha en anledning men skitsamma jag har livlig fantasi så den biten löser sig nog.

Vad står det i "samt information om att du ångrar köp" att du måste beskriva ditt ånger?
Detta säger egentligen att du ska skriva med att du ångrar köp, inget annat.. Och såklart
med ett kvitto till.

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Yoshien:

Vad står det i "samt information om att du ångrar köp" att du måste beskriva ditt ånger?
Detta säger egentligen att du ska skriva med att du ångrar köp, inget annat.. Och såklart
med ett kvitto till.

Ah kanske läser fel, haft en lite halvtung dag idag med dödsfall inom släkten och jobbat.
Åker in o köper en ny dator imorgon nu när jag vet att de var lugnt att lämna tillbaka skiten:P

Hur fungerar det med öppet köp på t.ex mediamarkt om jag ska köpa en dator där och får en med pixelfel även om chansen är låg?
Kan man fråga om man får se den i butik eller liknande annars får jag beställa en igen typ.

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av gabriel15:

"tillsammans med ditt kvitto, samt information om att du ångrar köp"

Jag uppfattar det som att de vill ha en anledning men skitsamma jag har livlig fantasi så den biten löser sig nog.

Som du konstaterat nedan så har du feltolkat texten. Du lär kunna byta utan frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Gäller verkligen ångerrätten på fyndvaror?

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av DasBoot_swe:

Gäller verkligen ångerrätten på fyndvaror?

Yes.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Lämnade in den igår och skulle få mail och pengarna tillbaka samma dag men har ännu inte hört något av dem.

Kommer nog inte handla från dem något mer och hoppas jag inte behöver lägga ner allt för mycket tid på detta...

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av gabriel15:

Lämnade in den igår och skulle få mail och pengarna tillbaka samma dag men har ännu inte hört något av dem.

Kommer nog inte handla från dem något mer och hoppas jag inte behöver lägga ner allt för mycket tid på detta...

Hej,

fick du något ärendenummer när du lämnade tillbaka datorn?
Det låter som ett ovanligt förfarande hos oss att vi skulle maila tillbaka och sätta tillbaka pengar vid ett senare tillfälle om du redan tagit dig till butiken.
Jag frågar inte för att jag misstror dig alltså utan för att jag vill kolla så det gått rätt till, men för att göra det behöver jag ett ärende eller ordernummer t.ex.

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av gabriel15:

Lämnade in den igår och skulle få mail och pengarna tillbaka samma dag men har ännu inte hört något av dem.

Kommer nog inte handla från dem något mer och hoppas jag inte behöver lägga ner allt för mycket tid på detta...

Skrivet av Webhallen:

Hej,

fick du något ärendenummer när du lämnade tillbaka datorn?
Det låter som ett ovanligt förfarande hos oss att vi skulle maila tillbaka och sätta tillbaka pengar vid ett senare tillfälle om du redan tagit dig till butiken.
Jag frågar inte för att jag misstror dig alltså utan för att jag vill kolla så det gått rätt till, men för att göra det behöver jag ett ärende eller ordernummer t.ex.

bra service <3

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Webhallen:

Hej,

fick du något ärendenummer när du lämnade tillbaka datorn?
Det låter som ett ovanligt förfarande hos oss att vi skulle maila tillbaka och sätta tillbaka pengar vid ett senare tillfälle om du redan tagit dig till butiken.
Jag frågar inte för att jag misstror dig alltså utan för att jag vill kolla så det gått rätt till, men för att göra det behöver jag ett ärende eller ordernummer t.ex.

Fick tillbaka mitt kvitto om det skulle vara något sa han bara, eftersom han ringde till någon som inte svarade skulle han lösa det senare under dagen och maila mig när det var klart.
5222829 är mitt odernummer men mer än så har jag inte,butiken det rör sig om är i Linköping.

Vad bör jag göra nu?

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av gabriel15:

Fick tillbaka mitt kvitto om det skulle vara något sa han bara, eftersom han ringde till någon som inte svarade skulle han lösa det senare under dagen och maila mig när det var klart.
5222829 är mitt odernummer men mer än så har jag inte,butiken det rör sig om är i Linköping.

Vad bör jag göra nu?

Aha, jag ser nu att du hade förbetalt datorn innan du hämtade den i butik. Då var det inget underligt med förfarandet, men såklart illa att vi inte maila som vi sagt vi skulle göra.
Dina pengar har återbetalats men som vanligt när det gäller återbetalningar tar det någon bankdag innan de är på ditt konto igen (tyvärr inget som vi kan påverka utan den väntetiden ligger helt i bankernas händer). Själva återbetalningen till din bank skedde igår vid tretiden, verkar som om det var ca 20 minuter efter att du var inne i butiken och lämnade tillbaka den.

Jag ber om ursäkt för att vi inte återkopplat när vi sagt att vi skulle göra det.
Angående vad du behöver göra: inget, förutom att se efter så att pengarna kommer in på kontot igen. (Snittiden för återbetalning mellan två separata banker brukar vara ca 3 bankdagar fast nu kommer ju helgen mellan så troligen har du pengarna på måndag skulle jag tippa på).

I ren allmänhet:
Alla varor omfattas av ångerrätten. Du behöver inte ange anledning till varför du vill utnyttja (dvs oavsett om du berättat om den döda pixeln eller ej i butiken så hade du fått returnera varan.)

Våra fyndvaror i synnerhet:
Vi brukar inte vara kinkiga med fyndvaror. De är ju redan brutna förpackningar så därför är vi sällan särskilt noga med hur många dagar som gått sedan köpt etc på just dessa varor. Har skicket förvärrats avsevärt (typ köper fyndvara som var perfekt sänär som på bruten plombering men kommer tillbaka med repor, utan kartong osv.) så kanske vi kan ha invändningar dock.
Givetvis gäller också reklamationsrätten på fyndvaror och vi lämnar även ett års garanti på dem.

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Tack så mycket så vet jag hur det ligger till och så slipper jag tjata mer om det

Nu vet jag iallafall vilken typ av vara man bäst undviker att köpa som fyndvara

Adblocker,BigMacbookPro, #METOOintelinside, #INTEL#nvidia1080ti