Ny kamera: bästa linsrengöring?

Permalänk
Medlem

Ny kamera: bästa linsrengöring?

Hej! Har precis köpt en Olympus XZ-1 och undrar nu hur jag på bästa sätt tar hand om linsen. Jag har en kompis som tar hand om sin Nikon D3100 med en rengöringspenna av detta slag, kanske vore det något att satsa på?

Permalänk
Medlem

Jag använder Linsrengöringsvätska+mikrofiberduk och en liknande penna och en miniblåsbälg, samt att jag har UV-filter på alla mina objektiv, lite lättare att rengöra dem än objektivet.

Finns ett par trådar här på forumet om du man rengör objektivlins/sensor.

EDIT: Med en penna tar man bort partiklar som sitter på linsen, t.ex damm/sand och liknande, får du däremot fett eller annat på linsen så är det bäst med rengöringsvätska och mikrofiberduk

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Släng på ett UV-filter, mycket lättare att hålla rent samt skyddar frontlinsen från stötar och repor. I övrigt behöver du egentligen bara en hyfsad mikrofiberduk och förmågan att andas ut imma på saker. Det mesta annat är överkurs.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

En fråga jag söker nån typ av filter-adapter till min Fujifilm Finepix S2980 finns det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av isecore:

Släng på ett UV-filter, mycket lättare att hålla rent samt skyddar frontlinsen från stötar och repor. I övrigt behöver du egentligen bara en hyfsad mikrofiberduk och förmågan att andas ut imma på saker. Det mesta annat är överkurs.

Klart att ett UV-filter är lättare att hålla rent. Men vänta nu lite, vad är skillnaden egentligen om man vill få det riktigt rent ?

Ett motljusskydd skyddar frontlinsen från stötar och repor med. Plus att man slipper ytterligare ett glas som försämrar bildkvaliteten (mer eller mindre)

Att det skulle vara överkurs att hålla filter/objektiv väldigt rena med " Det mesta annat är överkurs" håller jag inte med om.

Klart att man vill ha rena glas, sen om det är filter eller objektiv spelar ingen roll, alla är i behov av en riktig rengöring, för eller senare.

Väldigt många putsar ju helt i onödan på sina objektiv.

Fota barn som petar på linsen, fota på en crossbana, med eller utan filter, så kommer man till en punkt där man vill rengöra glaset riktigt rent.

Sen att UV-filter skyddar frontlinsen från stötar och repor, det håller jag med om, men själv har jag enbart på dom när jag inte fotograferar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]