Microsoft köper Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Finlands sak är vår sak - låt oss sörja tillsammans.

"Finlands sak är vår - Sa Microsoft och köpte Nokia".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Nokia 09:17 upp med 43,36%

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Nej, nej, tvärtom. Nokias telefondel var en ruttnande lem tack vare deras val att köra med windows phone, nu har de amputerat rötan och kan på så sätt leva vidare, precis som Ericsson gjorde, även om Sony/Ericsson inte hade samma problem som Nokia.

Länge Leve Nokia

Fast Ericsson och Nokia utan mobildelar är ju inte direkt kända för den breda massan, det är ju inte många som bryr sig vem som byggt telefonmasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Fast Ericsson och Nokia utan mobildelar är ju inte direkt kända för den breda massan, det är ju inte många som bryr sig vem som byggt telefonmasten.

Vad spelar det för roll om man är känd för den breda massan?
Hur kända är Saudi Aramco för den breda massan?

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Varför snackar ni om Android i samband med detta? Aldrig att jag velat ha Android i min Nokialur oavsett. Och två sjunkande skepp, Microsoft har nog ekonomi så det räcker och blir över. Vi får se vad det blir av det hela, jag är inte expert nog (till skillnad från många andra här uppenbarligen) att sia om framtiden.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Vad spelar det för roll om man är känd för den breda massan?
Hur kända är Saudi Aramco för den breda massan?

Vad jag menar är att ingen bryr sig om Nokia lever vidare och väl när dem inte längre gör telefoner.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om Steve Jobs arbetar på Microsoft. Windows 8? Windows 8 RT?! Nokia?!! Ugh.. börjar tycka att det är synd att jag älskar windows 7 så efter att man ser hur microsoft marknadsför windows phone och surface etc..

Microsoft please...

Visa signatur

Ludacris@live.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Vad jag menar är att ingen bryr sig om Nokia lever vidare och väl när dem inte längre gör telefoner.

Jag tror att Nokias aktieägare i allra högsta grad bryr sig.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Nåja

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det nu man ska ge upp hoppet om att någonsin få se en Androidlur av märket Nokia?

Jag fattar inte hur det tänks, eller om det tänks. Microsofts mobila division går trögs, så för att rädda upp situationen så köper de ett företag som de blåser in dollarmiljarder i konstgjord andning i varje år?

Uttrycket "Två fel blir inte ett rätt" har nog sällan varit så passande.

*** raderat ***

De köper alla smarta personer på Nokia, deras patent, deras tjänster osv för att stärka och inleda en förhoppningsvis ännu större satsning på WP8. Om du inte visste, så är WP8 uppe och nosar på 12% i EU5. Visst, det är knappast i närheten av Android, men det ökar hela tiden.

*** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är det nu man ska ge upp hoppet om att någonsin få se en Androidlur av märket Nokia?

Jag fattar inte hur det tänks, eller om det tänks. Microsofts mobila division går trögs, så för att rädda upp situationen så köper de ett företag som de blåser in dollarmiljarder i konstgjord andning i varje år?

Uttrycket "Två fel blir inte ett rätt" har nog sällan varit så passande.

Microsofts mobila division går trögt så det är väll självklart att de måste rädda det ända företag som gör windows lurar
Tycker de känns som microsoft kör samma strategi som mediamarkt i sverige, pumpar in massa pengar de aldrig få se röken av i ett försök att ta sig in på marknaden, undrar om de kommer sluta likadant

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

De köper alla smarta personer på Nokia, deras patent, deras tjänster osv för att stärka och inleda en förhoppningsvis ännu större satsning på WP8. Om du inte visste, så är WP8 uppe och nosar på 12% i EU5. Visst, det är knappast i närheten av Android, men det ökar hela tiden.

Fast dem har ju haft dessa människor, patent och tjänster mer eller mindre genom sitt samarbete med Nokia redan och det har ju inte direkt rosat marknaden och sen kom Win 8 RT och förstörde ännu mer och nu vill dem göra en Win 8 RT Tablet från Nokia, det är ju som att bokstavligen elda upp pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråkigt att det i onödan skulle sluta så här för Nokia. Jag skriver sluta, eftersom det ändå aldrig blir samma företag igen, oavsett att vissa divisioner kommer att verka självständigt.

Elops roll borde kunna bli en klassiker för dem som studerar företagsstrategier. Än om detta varit känslan ifrån början hade jag ändå inte trott att det i slutändan skulle bli så uppenbart.

Permalänk
Avstängd

Blir det ett slut på WP mobiltelefon från HTC, Huawei och Samsung nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Finlands sak är vår - Sa Microsoft och köpte Nokia".

Haha, precis

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Stephen Elop den mannen borde aldrig få va med o styra ett bolag igen , snacka om misslyckande. Dock var väll det planerat kör skiten i botten och köp lite billigare ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Fast dem har ju haft dessa människor, patent och tjänster mer eller mindre genom sitt samarbete med Nokia redan och det har ju inte direkt rosat marknaden och sen kom Win 8 RT och förstörde ännu mer och nu vill dem göra en Win 8 RT Tablet från Nokia, det är ju som att bokstavligen elda upp pengar.

De har ju redan betalat Nokia en massa pengar för deras samarbete ändå. Att fortsätta med RT kan jag hålla med om att det är dumt, Surface Pro är riktigt jävla bra de timmar jag pillat med en och de borde försöka satsa på den istället för RT. Nu är det också inte Nokias ledning som basar över de som jobbat på Nokias mobildivision utan nu kan ju MS bestämma rubbet. Om det är bra eller dåligt får vi se. All ny R&D som utvecklas av teamet MS nu köpt upp tillfaller ju nu också Microsoft istället för Nokia.

För oss med WP8 är detta dock väldigt bra enligt mig då det säger att MS faktiskt vill fortsätta att satsa på WP8, det har varit segt från deras sida med uppdateringar nämligen.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris64:

Stephen Elop den mannen borde aldrig få va med o styra ett bolag igen , snacka om misslyckande ^^

Ur vems synvinkel?

Jag förstår ärligt talat inte all denna neg mot M$.
Varför tycks så många av er vilja ha väck en aktör på marknaden och därmed minska konkurrens och utveckling? Det är väl för fan bättre för oss konsumenter om så många som möjligt slåss för att göra så fantastiska apparater som möjligt för oss att köpa?

Revirtänk är så djävla korkat.

Permalänk
Medlem

Stephen Elop... Lite för mycket svågerpolitik det här för min smak. Man kunde hoppats på att Meego skulle blivit något men icke. Istället gick de med windows. Tror det här kommer gå lika bra som när HP köpte Palm.

Permalänk
Medlem

Microsoft + Nokia == Se upp Apple

Nu när MS har en telefon och en surfplatta tror jag att de kommer att ta fram hur många synkmöjligheter som helst mellan dator, telefon och platta. Allt på Windows givetvis.
Detta kommer på sikt att bli en allvarlig konkurent till Apple, då MS mer eller mindre har hela datormarknaden in sin hand.

Vilket är precis vad som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvjohn:

Ibland undrar jag om Steve Jobs arbetar på Microsoft. Windows 8? Windows 8 RT?! Nokia?!! Ugh.. börjar tycka att det är synd att jag älskar windows 7 så efter att man ser hur microsoft marknadsför windows phone och surface etc.. http://www.youtube.com/watch?v=XW-boe_-M4U

Microsoft please...

Vafan var detta? Kan man ens jämföra de båda telefonerna prestandamässigt? Kan inget om Lumia varför jag frågar. Finns det ens några intressanta apps till W8P?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Förövrigt är det förbannat tråkigt att en av de bästa mobiltillverkarna försvinner.Hade gärna sett en Android Nokia.

Redigerat
Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av strejf:

Gött, heja Microsoft och Nokia!

Hahaha, älskar dina positiva kommentarer mitt i negativitetens centrum!
Om jag håller med dig är en annan sak...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Herrejösses vad negativa kommentarer. Så här kommer lite positivitet!

YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, WHOOOOOO.
Kommer bli grymt nu när Microsoft inte bara har bästa mobil OS Windows Phone, utan också den bästa mobiltelefontillverkaren.

Permalänk
Medlem

WHAT!?! De var ingen liten nyhet. Inte så att Nokia är ett litet företag... eller de var inte litet för några år sedan i vart fall

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Vafan var detta? Kan man ens jämföra de båda telefonerna prestandamässigt? Kan inget om Lumia varför jag frågar. Finns det ens några intressanta apps till W8P?

Eftersom du verkar missa att det heter WP8, så ska jag hjälpa dig att hitta apparna:

http://www.windowsphone.com/sv-se/store

De har allt man behöver och lite till. Nokia-apparna är även de bästa apparna ute på marknaden enligt mig.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

De två 90-talsikonerna kan nu sitta och vara nostalgiska ihop. Det är liksom fint på sitt vis.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Herrejösses vad negativa kommentarer. Så här kommer lite positivitet!

YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, WHOOOOOO.
Kommer bli grymt nu när Microsoft inte bara har bästa mobil OS Windows Phone, utan också den bästa mobiltelefontillverkaren.

Håller med. Kommer bli mumma!
Bra för oss Nokiaägare. Bra för oss konsumenter. Bra för framtiden.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Hahaha, älskar dina positiva kommentarer mitt i negativitetens centrum!
Om jag håller med dig är en annan sak...

Tack för den kommentaren! Jag tror att man har ett bättre liv med en positiv inställning än en negativ.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Herrejösses vad negativa kommentarer. Så här kommer lite positivitet!

YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, WHOOOOOO.
Kommer bli grymt nu när Microsoft inte bara har bästa mobil OS Windows Phone, utan också den bästa mobiltelefontillverkaren.

De försökte ha det i flera år, vad förändrar det nu när Microsoft köpte det extra billigt på loppmarknaden efter att de har dragit ner företaget i första hand?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.