Temperatur - CPU/GPU - ligger den för högt?

Permalänk
Medlem

Temperatur - CPU/GPU - ligger den för högt?

Hej,

Har en fråga kring de temp outputs jag får.

CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
GPU: ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC
Chassie: Fractal Design Define Mini Svart med medföljande 2 fläktar, en på baksidan och en på framsidan
CPU kylning: Noctua NH-U9B SE2 (bara en fläkt monterad då den andra inte får plats pga GPU) - Fläkten kör med "Silent" motstånd, dvs inte den mest tysta varianten
Mobo: Gigabyte GA-Z87N-WIFI mITX

De outputs jag får:

CPU:
-Coretemp programmet rapporterar 40-50 vid "idle". Nu är idle inte riktigt idle i mitt fall då 2 VM körs på burken utöver Windows 8 och den ena äter en del cpu. Coreload vid det här tillfället är ca 20-30% per core, dock inte konstant då dessa siffror fladdrar rätt friskt

Körde Prime95 i ca 5 minuter (core load 4x100%) och Max Temp blev 80c
Speedfan rapporterade dock ca 63c per core så frågan vad man ska lita på

GPU:
-Idle 33-36c
-Stresstest med Gputest, 77c som mest under 5 minuter.

Ska man vara "nöjd" med detta eller är det åt helvete fel?

ps. inget är överklockat och har inga planer på att göra det heller

Tacksam för svar

Permalänk

Speedfan ska du inte lita på..

Visa signatur

8600k @ 4.6 h100i , Gigabyte GTX 3070, 16gb dd4 3200mhz, EVGA G2 750W

Permalänk
Medlem

Coretemp kan du kolla med eller http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Kolla också så du har rätt mängd kylpasta , kylpasta av god kvalitet och att kylaren sitter fast som den ska. O köra en kylare på silence mode o sen klaga på temperaturen känns lite fel. Öka fläkten o se om det gör skillnad, alt byta ut till tex corsair h100i eller liknande då dem kyler bra och inte tar plats runt CPU.

Kan vara så att ditt exemplar lider av för mycket lim mellam IHS o kärnan, som resulterar till för mycket kylpasta från fabrik.
Lösning Delidda cpu Men ska du inte klocka den eller köra tunga renderings program eller liknande som belastar din cpu till 100% så låt det vara, alt fråga där du köpte den om du kan få byta mot ett annat exemplar då du tycker 80c i load är för mycket.

Dock kolla upp först vad intel speccar deras temperaturer i, så det inte är sk, normala belastnings temps enligt dem , för då bytar nog inte butiken ut den till dig.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Coretemp kan du kolla med eller http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Kolla också så du har rätt mängd kylpasta , kylpasta av god kvalitet och att kylaren sitter fast som den ska. O köra en kylare på silence mode o sen klaga på temperaturen känns lite fel. Öka fläkten o se om det gör skillnad, alt byta ut till tex corsair h100i eller liknande då dem kyler bra och inte tar plats runt CPU.

Kan vara så att ditt exemplar lider av för mycket lim mellam IHS o kärnan, som resulterar till för mycket kylpasta från fabrik.
Lösning Delidda cpu Men ska du inte klocka den eller köra tunga renderings program eller liknande som belastar din cpu till 100% så låt det vara, alt fråga där du köpte den om du kan få byta mot ett annat exemplar då du tycker 80c i load är för mycket.

Dock kolla upp först vad intel speccar deras temperaturer i, så det inte är sk, normala belastnings temps enligt dem , för då bytar nog inte butiken ut den till dig.

Kylpasta är OK (mängd) det vet jag och även kylaren sitter där enligt instruktion. Huruvida den ligger helt tätt mot CPUn är svårt att se, men ska plocka väck den och dubbelkolla.

Nejdå, klagar inte på tempen. Tanken med hela setupen var att den ska vara tyst. Var mest nyfiken om siffrorna är acceptabla eller om jag ska fundera på åtgärd

Hittade lite info om just den proppen http://www.tomshardware.com/answers/id-1740479/safe-temp-inte...
till 75-77c är "safe". Nu är det iofs inte så att man kan jämför prime95 belastning mot vanlig användning och lite spelande då det är sällan att alla cores kör nonstop i 100% load.

Jag ska dock kontrollera, det är lätt att plocka ner kylaren. Systemet är knäpptyst som det är nu, så jag ska även testa köra cpu fläkten utan motstånd för att höra ljudnivån (och få godkänande från högre makter, läs frun).

Har ni någon åsikt om GPU tempen?

Tusen tack, uppskattas!

Permalänk
Medlem

GPU-tempen är jättelugn. En GPU kan närma sig 90-100c utan direkt problem.

CPU-tempen beror lite på vad du gör med maskinen. Kör du motsvarande Prime95 last i längre sträckor hade jag kanske varit lite orolig, men troligtvis gör du inte det. När jag mäter CPU-temp brukar jag använda Realtemp och köra värdet på varmaste core'n. Och så länge jag är under 80c där brukar jag vara lugn.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional