Permalänk
Medlem

Får bara 5mbps från fiber!

Hejsan!

Precis installerat min Asus N65U som ska vara väldigt bra och maxa, även trådlöst. Jag kopplade upp mig på min bärbara på 5GHz bandet och fick bara ut 5mpbs ner. Därefter provade jag på min stationära, som istället har sladd via routern och fick samma resultat! Något är därför fel med routern och jag tror det beror på inställningar!

Vad är felet? Hur löser jag det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Får du bättre resultat om du ansluter datorn direkt till uttaget utan router?

Testat att återställa routern?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Precis installerat min Asus N65U som ska vara väldigt bra och maxa, även trådlöst. Jag kopplade upp mig på min bärbara på 5GHz bandet och fick bara ut 5mpbs ner. Därefter provade jag på min stationära, som istället har sladd via routern och fick samma resultat! Något är därför fel med routern och jag tror det beror på inställningar!

Vad är felet? Hur löser jag det?

Tack på förhand!

Vad har du gjort för inställningar? I princip ska du inte behöva några inställningar alls.
Fabriksåterställ och testa sedan.
Testa även att byta kabeln på WAN-sidan.

Off-Topic: Du bemödar dig med att skriva GHz med både stort G och stort H. Bra och rätt.
Men sen skriver du mbps när du menar Mbps. Mina ögon svider.
Lilla m står för milli, stora M står för mega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Får du bättre resultat om du ansluter datorn direkt till uttaget utan router?

Testat att återställa routern?

Japp, får 100/10 om jag kör direkt med sladd i datorerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vad har du gjort för inställningar? I princip ska du inte behöva några inställningar alls.
Fabriksåterställ och testa sedan.
Testa även att byta kabeln på WAN-sidan.

Off-Topic: Du bemödar dig med att skriva GHz med både stort G och stort H. Bra och rätt.
Men sen skriver du mbps när du menar Mbps. Mina ögon svider.
Lilla m står för milli, stora M står för mega.

Inga som helst, förutom installationen i början. Mycket skumt om jag får säga det!

Off-Topic: Hade ingen aning om att litet m betydde något annat än stort M. Detta ska jag ha i åtanke, när jag skriver Mbps framöver!

Permalänk
Medlem

Stäng av QoS (Traffic Manager)

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Snacka med operatören någon skriver om att viss utrustning på operatörssidan hade firmware bugg. #13809082