Skapa en egen MMO-värld/Hacka ex. wow server.

Permalänk
Medlem

Skapa en egen MMO-värld/Hacka ex. wow server.

Haj haj!

Är intresserad av att skapa en egen MMO-värld och utveckla egna spelideer m.m. och letar efter någon källkod som man kan utveckla min värld på. Har googlat men lyckas inte hitta något som liknar det jag söker. Det jag skulle vilja ha är att hacka något färdigt spel med alla modeller m.m. klara som exempelvis en WoW server med källkod som man kan göra om som man vill med. Skapa nya kontinenter, jämna berg med marken eller göra enorma djungler med floder och vattenfall.

Målet är bla att skapa en egen virituell värld som man kan gå runt i med Oculus Rift och en Virtuix Omni-platta

Antar att det inte finns något liknande i dagsläget eftersom jag inte hittar något... eller så söker jag på fel saker

Finns det något liknande som jag söker!?

Permalänk
Medlem

Unity + Assets

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem
Eller alltså... Jag vet att det inte var det du frågade efter men jag tror inte heller att det finns någon färdig värld att "hacka sönder" utan man får nog bygga nytt. Sedan med alla verktyg
Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

Det är inte så enkelt som att "hacka en server" och sen bara flytta berg.
Vad har du för programmeringskunskaper?

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Proteus eller Dear Esther hade ju varit mys med Oculus Rift

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Det är inte så enkelt som att "hacka en server" och sen bara flytta berg.
Vad har du för programmeringskunskaper?

Stämmer nog att det inte är helt enkelt men man måste ju börja någonstans. Har kodat en hel del men är inte så påläst om att knacka kod till spel så jag är får väll erkänna att jag är ute på djupt vatten hehe.

Hacka kanske var fel ordval. Om vi tar WoW som exempel så antar jag att Blizzard ha en utvecklings/modelleringsmiljö där de skapar världen i och det är den jag är ute efter. Om man har den så borde man, i mina tankar kunna göra om världen hur man vill och visst det är inget som man gör i en grisblink heller...

Permalänk
Medlem

Bygga världar? Jämna berg med marken? Vattenfall? Kan ingenting? Låter som att Minecraft är bra ställe för dig att börja med

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Bygga världar? Jämna berg med marken? Vattenfall? Kan ingenting? Låter som att Minecraft är bra ställe för dig att börja med

this

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

om du måste fråga här så har du med största sannolikhet inte kunskaperna som krävs, börja med något mindre kanske?

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Stämmer nog att det inte är helt enkelt men man måste ju börja någonstans. Har kodat en hel del men är inte så påläst om att knacka kod till spel så jag är får väll erkänna att jag är ute på djupt vatten hehe.

Hacka kanske var fel ordval. Om vi tar WoW som exempel så antar jag att Blizzard ha en utvecklings/modelleringsmiljö där de skapar världen i och det är den jag är ute efter. Om man har den så borde man, i mina tankar kunna göra om världen hur man vill och visst det är inget som man gör i en grisblink heller...

det finns ju private-servers med eget custom content, vet inte hur de gör men det är torligtvis något sånt du är ute efter då admins på WoW kan spawna in alla färiga modeller genom consolen

Permalänk
Medlem

"hacka något färdigt spel med alla modeller m.m."
Vilken jättebra ide om du vill bli stämd!
Möjligtvis kan du använda source så men den verkar minst sagt kass på stor världar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

"hacka något färdigt spel med alla modeller m.m."
Vilken jättebra ide om du vill bli stämd!

Sålänge det görs utan att man tjänar pengar på det och i mindre skala (100spelare eller mindre) så lär ingen bry sig ens om de får nys om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Sålänge det görs utan att man tjänar pengar på det och i mindre skala (100spelare eller mindre) så lär ingen bry sig ens om de får nys om det.

Det här med att man inte blir stämd om man inte tjänar pengar på det är delvis sant. Dom kan fortfarande kräva att det stängs ner etc för du använder deras produkt.
Så länge det inte finns en sida där spelet kan laddas ner och fler spelare börja spela så är det inga problem men gör det de kan du inte garantera att spelet kommer stanna på under 100 spelare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Det här med att man inte blir stämd om man inte tjänar pengar på det är delvis sant. Dom kan fortfarande kräva att det stängs ner etc för du använder deras produkt.
Så länge det inte finns en sida där spelet kan laddas ner och fler spelare börja spela så är det inga problem men gör det de kan du inte garantera att spelet kommer stanna på under 100 spelare.

Självklart, men precis som du säger så får man först ett krav brev och varning att de kommer stämma om inget görs.

Sålänge man vid en sådan varning stänger ned sin server, och inte svarar att de kan trycka upp nått där bak istället, så bör det inte vara några problem.

Det mest sannolika är dock att de inte kommer bry sig om det om du inte tjänar pengar på deras grejer utan gör det som ett skoj och lärorikt experiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Unity + Assets

Skrivet av Dr33mcrusher:

det finns ju private-servers med eget custom content, vet inte hur de gör men det är torligtvis något sånt du är ute efter då admins på WoW kan spawna in alla färiga modeller genom consolen

Tack för lite konstruktiva svar, ska kika på mindcraft med!

Som sagt så måste man ju börja någonstans... och jag nej jag har inte mål att tjäna pengar utan hade mer tänkt att labba och ville ha en bra plattform att utgå ifrån...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Proteus eller Dear Esther hade ju varit mys med Oculus Rift

Dear Esther är faktiskt mysigt med Riften, men skuggorna buggar ur en del.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sn0bb3n:

Haj haj!

Är intresserad av att skapa en egen MMO-värld och utveckla egna spelideer m.m. och letar efter någon källkod som man kan utveckla min värld på. Har googlat men lyckas inte hitta något som liknar det jag söker. Det jag skulle vilja ha är att hacka något färdigt spel med alla modeller m.m. klara som exempelvis en WoW server med källkod som man kan göra om som man vill med. Skapa nya kontinenter, jämna berg med marken eller göra enorma djungler med floder och vattenfall.

Målet är bla att skapa en egen virituell värld som man kan gå runt i med Oculus Rift och en Virtuix Omni-platta

Antar att det inte finns något liknande i dagsläget eftersom jag inte hittar något... eller så söker jag på fel saker

Finns det något liknande som jag söker!?

Kolla upp Outerra Anteworld, det är jorden typ... du kan kolla demot, men om du köper det kan du lägga in vilka objekt du vill och morpha världen lite hur du vill (tror jag). Sök på youtube för att se vad folk har gjort med det.

Dessutom har det inbyggt stöd för Oculus Rift, rätt bra stöd dessutom.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Håll utkik efter Everquest Landmarks. Kommer runt årsskiftet tror jag.

Permalänk

Menar du nåt som de här?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Jag har låst tråden eftersom trådskaparen formulerat sig som att den öppnar för möjligheten till lösningar som går ut på att man piratkopierar delar av befintliga spel. Sådant är inte acceptabelt med tanke på § 7 och § 8 i våra regler. Trådskaparen är välkommen att skapa en ny tråd om ämnet, men då får inte de problematiska delarna av det första inlägget finnas med.