Chassi för ATX, så litet som möjligt och med PSU i botten?

Permalänk
Medlem

Chassi för ATX, så litet som möjligt och med PSU i botten?

Hej!

Min nuvarande burk sitter i ett Antec Sonata III, vilket jag tycker är ett superfantastiskt underbart toppenchassi. Så vet ni vad jag har för preferenser...

Jag byggde tidigare i år frugans dator, som hade ett mATX-moderkort, i en Fractal Design Define Mini. Där var jag mycket besviken med ljudet, eftersom det blev en förbannad resonans från datorns enda mekaniska hårddisk och det som till sist löste problemet var att hänga upp disken i resårband i stället för att använda de medföljande hårddiskburarna. Så det var en besvikelse, tyckte jag, för jag hade förväntat mig top notch. Så jag känner inte så där jättestarkt för Fractal Design R4 & c:o med den erfarenheten.

På jobbet har jag ett Antec 300 som jag tycker är kanon. Standardfläktarna har jag tagit väck, och ersatt med endast en Arctic F14 i aktern och en Arctic Alpine-fläkt till CPU:n så är temperaturerna utmärkta samtidigt som ljudnivån är extremt låg, den obefintliga ljudisoleringen till trots. Burken har två mekaniska diskar som sitter dikt monterade, men de verkar inte orsaka någon resonans i det chassit. Bra, tycker jag.

Frågan i denna tråd blir då: Antec Sonata i alla ära, men designen är förlegad och man vill nog helst ha sitt PSU i botten med insug av rumstemprerad luft nu för tiden. Jag kör alltid med integrerad grafik och har därmed rätt komponenter med lågt kylningsbehov. Ej heller brukar jag överklocka. För mig är det allra viktigast att chassit är så litet som möjligt, och jag behöver inte få plats med mer än 2 hårddiskar. Antec (ja, jag har goda erfarenheter av dem, så därför tjatet) har ju P18x-lådorna som folk verkar väldigt nöjda med. Eller kanske är det Antec 300 som jag ju har testat som är att rekommendera; det har ju en trevlig prislapp. För mig är det inte viktigt att jag kan göra snyggaste gömda kabeldragningen, för jag ska inte ställa ut mina maskiner, ej heller ha fönster och belysning och sådant. För mig är diskret = bra. Vilka chassin rekommenderar ni för dessa behov?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

BitFenix Outlaw kanske kan vara nåt för dig? Har ingen egen erfarenhet men verkar vara ganska litet, stilrent och PSU i botten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Det finns chassin där nätagget sitter i toppen och ändå suger luft utifrån, mitt Silverstone FT02 är ett sådant exempel. Bara för att klargöra. Inget direkt litet chassi dock.

Jag gillar annars Antec och P180mini är både litet, stilrent och svalt. Använder det som HTPC. Vet ej om det säljs fortfarande.

Jag lutar åt att köpa Bitfenix Prodigy M som nästa chassi: http://www.sweclockers.com/nyhet/17425-bitfenix-introducerar-...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ahh, fina förslag där alla 3 ovan, tackar! Verkar precis vara de egenskaper jag uppskattar i ett chassi på samtliga.
Jag ska titta noggrannare på dem.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Om du gillar Antec så är väl Antec Solo 2 tänkvärd också? Relativt kompakt, men tungt stabilt bygge.
Jo, nätagget sitter i toppen, men det går att vända så det tar luft uppifrån.

Hårddiskupphängningen är väl bland de bästa som går att få tag på när det gäller vibrationer. (Kanske inte den bästa lösningen om burken ska flyttas ofta)

Så länge du inte ska ha väldigt varma komponenter så borde det funka ypperligt!

Om storleken är väldigt viktig så kanske det går att hitta mindre mATX eller mini-ITX chassin som klarar samma roll dock...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Solo 2 ser trevlig ut, dock rätt dyr (jämfört med t.ex. Outlaw).
När jag har undersökt ovanstående tips lite närmare har jag även hittat två andra som verkar spela i samma liga:

Corsair Carbide 200R
Cooler Master Silencio 550

(Corsairen verkar ha fått kritik för kass hårddiskvagga, vilket avskräcker en smula om det nu är så.)

Någon som har en kommentar kring dessa i förhållande till tidigare nämnda kombattanter?

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Solo 2 ser trevlig ut, dock rätt dyr (jämfört med t.ex. Outlaw).

Solo 2 är lite dyr i överkant, men den är också klart högre kvalitet. Tex är den byggd i 1mm stål och väger nästan dubbelt så mycket som outlaw... Ska du släpa runt den ofta kanske det är en nackdel, men är du orolig över HD-vibrationer eller robustheten, så är det en påtaglig fördel. Plus de unika HD-vaggorna då...

På gott och på ont är ju även Solo 2 en mer stängd låda och släpper ut mindre ljud, på bekostnad av ventilationen. Men du skulle ju inte ha så varma komponenter om jag minns rätt?

Solo 2 är långt från prisvärd, och det finns billigare modernare lådor som kyler bättre och även har mer features, men Solo är fortfarande bland de tystare man kan få. Outlaw är ju dock extremt svår att slå i prisvärdhet!

Skrivet av d97jro:

(Corsairen verkar ha fått kritik för kass hårddiskvagga, vilket avskräcker en smula om det nu är så.)

Jag skulle inte chansa på 200D med tanke på kommentarerna om vaggan på tex anandtech...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är också ute efter ett lite mindre ATX chassie som är ljuddämpat, funkar det inte att få in ett ATX kort i Fractal Design Define Mini ? Höjd 395cm atx kort ca 300cm hmm blir kanske tajt få in nätagg i botten eller är det helt kört?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Är också ute efter ett lite mindre ATX chassie som är ljuddämpat, funkar det inte att få in ett ATX kort i Fractal Design Define Mini ? Höjd 395cm atx kort ca 300cm hmm blir kanske tajt få in nätagg i botten eller är det helt kört?

Även om du är beredd att fixa nya skruvhål för moderkortet, och göra en ordentlig modifiering av baksidan så tror jag det blir för tajt. Det diffar 61mm mellan ATX och mATX (305 vs 245mm), och jag tror inte det finns de marginalerna även om man flyttar upp moderkortet till max.

Här är en bild på chassit i profil som referens:
http://www.fractal-design.com/media/89488385-25a5-4640-be63-7...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Även om du är beredd att fixa nya skruvhål för moderkortet, och göra en ordentlig modifiering av baksidan så tror jag det blir för tajt. Det diffar 61mm mellan ATX och mATX (305 vs 245mm), och jag tror inte det finns de marginalerna även om man flyttar upp moderkortet till max.

Här är en bild på chassit i profil som referens:
http://www.fractal-design.com/media/89488385-25a5-4640-be63-7...

ok tack för svar du har nog rätt skippar det.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Jag valde i slutänden att köpa ett Bitfenix Outlaw. Tack så mycket för detta tips!

Det är i sanning en nätt och fin låda med ett diskret utseende. Och så var den jättefin att bygga i; förvisso ingen sådan där dra-kablar-bakom-moderkortet-plats (ett koncept som jag själv har varit ganska oimponerad av i chassin som har haft den funktionen) men genomgående smarta lösningar för att bl.a. stuva undan överblivna kablar så att de trollas bort från såväl luftflöde som eventuella betraktande blickar.

Efter, som vanligt, alldeles för mycket research för att hitta det optimala chassit (till, vad jag tyckte, övriga delar i bygget där jag ansåg att jag hittat optimala grejer att lira ihop) så insåg jag att det inte fanns något optimalt chassie för mig. Och hellre då än att bli besviken över ett dyrt chassi som inte är fantastiskt (som med resonansen i Fractal Design Define Mini där jag fick riva ut all fancy diskupphängning och enligt en beskrivning i en utmärkt forumartikel här på Sweclockers göra resårlösning för att få bukt med eländet) så tänkte jag att om jag köper ett riktigt billigt så blir jag inte besviken. Bitfenix Outlaw är riktigt billigt, och jag är inte besviken. Det var min själ mycket för pengarna!

Först byggde jag ihop allt standardmässigt och testkörde, för att sedan justera in fläktstyrningen tillsammans med lite motstånd på fläktarna för att få ner varvtalen lite. Ja, förutom den bakre standardfläkten som följde med så köpte jag direkt en fläkt att ha framme vid mina två diskar också eftersom jag misstänkte att det skulle behövas för att få en bra temperatur mellan 30–40°C. (Vilket visade sig stämma.)

I den första ihopskruvningen monterade jag diskarna i de båda 3,5"-platserna längst ner, där det är små gummimuffar runt skruvhålen. Det funkade helt okej, men ljud då läshuvudena rörde sig hördes rätt så mycket (dock inget konstant förfärligt resonansljud som i Fractal Design Define Mini!). Jag hade förväntat mig detta, och i och med att där var tre utmärkta 5,25"-platser i lådan också så var det gott om utrymme att göra en resårbandsuphängning. Jag ville inte fästa fläkten i den sladdriga metallen i fronten, så jag rev bort metallplattorna framför 5,25"-platserna och knöt upp fläkten med resårband i vardera hörnet för att få den helt vibrationsfri också. Turligt nog fanns det utrymme för detta.

Resultat:

  • Hårddiskarna hörs inte över huvud taget

  • Chassifläktarna går på c:a 600 RPM

  • Hårddiskarna ligger på 35–37°C

  • Moderkortet är inställt på att inte dra på CPU-fläkten på allvar förrän processorn (i5 4670) går över 70°C. Den går inte över 60°C ens vid stresstest...

Naturligtvis är där ett svagt susande i lådan, för där är ju luft som ska flyttas. I framtiden kommer jag nog att klistra in lite ljuddämparmatta i lådan också, bara för att. Men detta blev riktigt bra, tycker jag.

Ja, om någon är nyfiken, så är det följande grejer som jag har kombinerat:

(Diskarna är 2 st. Hitachi Deskstar 7K3000 2 TB.)

Visa signatur

/Joakim