Häva köp av installerad mjukvara - har jag någon rättighet?
Hej!
Vad har vi som konsumenter för rättigheter när det gäller defekt mjukvara?
Vi kan ta exemplet med nya Total War: Rome 2. Ytterligare ett ofärdigt och buggigt spel. Man ber oss kunder att behålla mjukvaran, medans utvecklarna får mer tid på sig för att fixa problemen som fanns där från början. Problemet är att jag då har betalat för en produkt som inte fungerar, och hade hellre köpt något annat.
Här upplever jag att jag har blivit lurad då produkten inte stämmer överens med något som utlovas, men givetvis också det faktum att produkten är defekt.
Vi har även problemet med de utlovade patchningen, hur lång tid tar det innan spelet kan anses vara komplett? Ett halvår är väl inte helt oväntat ändå? Under denna tid är spelet ospelbart, och värdet på spelet sjunker. Hade jag istället väntat i sex månader hade jag kunnat köpa spelet för 100SEK istället för 300SEK. Notera att summan i sig är ointressant, men det faktum att jag får betala mer för mindre känns väldigt märklig.
Vilka är mina rättigheter för att lämna tillbaks defekt mjukvara? I mina ögon är detta bedrägeri när man säljer en ofärdig produkt och därefter vägrar att ta ansvar för den. Här borde jag ha samma rättigheter som för trasig hårdvara.
För egen del har jag kontaktat tillverkaren (Creative Assembly) samt Greenmangaming, men har än så länge inte fått någon hjälp. Har även mailat den svenska distributören, inte för att jag tror att dom kan ge mig någon ersättning, men för hjälp om var jag kan vända mig.
Dessutom, om jag har förstått saken rätt, så kan Valve ta bort licensen från mitt Steamkonto? Hade jag nu stulit spelet, eller handlat med stulet kreditkort så kan min licens bli borttagen från mitt steamkonto. Till och med EA erbjuder möjligheten för "digitala återköp" i sin egna onlinebutik (för sina egna titlar).
Önskar att för diskussionen skull vi håller oss till en enkel regel:
Mjukvaran/spelet är defekt, min dators konfiguration är inte problemet. Inte heller hårdvarutillverkarnas drivrutiner etc etc.
Vad tror ni, har jag någon chans? Finns det några lagar eller bestämmelser som jag kan hänvisa till? Har personligen tröttnat på dessa affärsmetoder, jag förstår att en mjukvara kan ha sina brister, och det är naturligt med patchar. Men det finns en gräns och den har CA passerat för längesedan.