MSI z87 M-itx samt 4770k, kan inte klocka?

Permalänk
Medlem

MSI z87 M-itx samt 4770k, kan inte klocka?

Det går inte ändra på multiplier, bus, spänning eller något. Allt annat går att ändra på, men dessa är gråmarkerade. Det är som att jag inte hade en K-processor...

Någon som vet nåt?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

EDIT: antar att det är Z87-I?

här är bilder på hur det ska se ut iallafall http://www.anandtech.com/show/7244/msi-z87i-review-miniitx-ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad har du för moderkort?

EDIT: antar att det är Z87-I?

Precis

Permalänk

Kan vara att moderkortet inte är så klockvänligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Kan vara att moderkortet inte är så klockvänligt.

Eh, vad ska det betyda? Det ska gå att klocka. Det är dessutom ett z87 och såvitt jag vet ska allt vara upplåst på det chipsetet.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Eh, vad ska det betyda? Det ska gå att klocka. Det är dessutom ett z87 och såvitt jag vet ska allt vara upplåst på det chipsetet.

Eh, då kan du förklara för TS varför han inte kan klocka.

Har googlat på det nu å det ska gå att klocka så varför det är gråmarkerat vet jag ej.

Prova att montera om cpu. Eller uppdatera bios/uefi.

Kan vara att du fått en vanlig 4770 utan k även fast det står k på den.Fast det borde inte hända eller. Vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Jag har läst lite om moderkortet och det verkar ju finnas någon sorts automatisk överklockning OC genie eller något denna kanske är i gång och stör på något sätt. På mitt moderkort (asus z87-a) finns det även en inställning där man kan välja vilket klockningsläge man vill ha: auto, manuell, xmp, se ifall det finns något liknande på ditt och ställ den på manuell eller xmp.

Borde inte vara bios versionen enligt msi's sida så ska 4770k stödjas från version 1.0 och något annat vore ju konstigt då z87 lanserades för haswell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Jag har läst lite om moderkortet och det verkar ju finnas någon sorts automatisk överklockning OC genie eller något denna kanske är i gång och stör på något sätt. På mitt moderkort (asus z87-a) finns det även en inställning där man kan välja vilket klockningsläge man vill ha: auto, manuell, xmp, se ifall det finns något liknande på ditt och ställ den på manuell eller xmp.

Jag ska kika i bios igen, se om jag hittar nåt.
Jag har nyaste bios. Flashade det direkt, så kollade inte på det gamla.

Processorn var K på boxen och i enhetshanteraren, så problemet bör inte ligga där

But whyyyyyyyyyyyyyy

Permalänk
Medlem

Har läst lite i manualen och några reviews av moderkortet, det ska finnas en knapp uppe i vänstra hörnet som det står oc genie på se till att den inte är nedtryckt och ändra "Adjust cpu ratio" under OC menyn från auto till fixed så borde du kunna ändra den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Har läst lite i manualen och några reviews av moderkortet, det ska finnas en knapp uppe i vänstra hörnet som det står oc genie på se till att den inte är nedtryckt och ändra "Adjust cpu ratio" under OC menyn från auto till fixed så borde du kunna ändra den.

Ahaaaa.

Jag kunde inte välja "adjust cpu ratio" innan. Normalt sett trycker man ju på enter, men här skulle man tydligen trycka på + och - för att förändra det. Märkligt, men nu funkar det. Kanonmycket tack!

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig lycka till med överklockningen.

Permalänk
Medlem

Har lagt mig på 4,2 ghz @ 1,200 v, vilket är en rätt mild klockning. (antec 620-kylare) Det är lite märkligt dock... Tempen lägger sig snabbt stabilt på ca 60 grader, sen efter ca 10 sekunder så säger det tjoff och helt plötsligt är den uppe i 90 grader på en sekund. Provade att lägga spänningen på 1,95v, då tog det 30 sek innan samma sak hände.
Aldrig varit med om det. Kan det vara tempgivaren som beter sig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagom:

Har lagt mig på 4,2 ghz @ 1,200 v, vilket är en rätt mild klockning. (antec 620-kylare) Det är lite märkligt dock... Tempen lägger sig snabbt stabilt på ca 60 grader, sen efter ca 10 sekunder så säger det tjoff och helt plötsligt är den uppe i 90 grader på en sekund. Provade att lägga spänningen på 1,95v, då tog det 30 sek innan samma sak hände.
Aldrig varit med om det. Kan det vara tempgivaren som beter sig?

1,95V på en Haswell? Hur många extra CPUer har du på lager?