Jag har en töcken Samsung Ultrabook med AMD-professor och en 1366x768 upplösning..
Skärmen är ju crap redan från början.. Men nu flimrar skärmen extremt mycket.. Och vänster halva av skärmen visar vertikala linjer och är nästan vit vid svart bakgrund..
Finns det något special-sätt att pröva för att fixa det här eller ska jag måsta orka göra en felanmälan?
Jag har en töcken Samsung Ultrabook med AMD-professor och en 1366x768 upplösning..
Skärmen är ju crap redan från början.. Men nu flimrar skärmen extremt mycket.. Och vänster halva av skärmen visar vertikala linjer och är nästan vit vid svart bakgrund..
Finns det något special-sätt att pröva för att fixa det här eller ska jag måsta orka göra en felanmälan?
Vinkla skärmen fram och tillbaka medan darorn är på och se ifall det blir någon skillnad, ifall det blir bättre eller sämre så beror det troligtvis på att lvds kabeln är skadad. Det är isf något som är väldigt billigt att fixa själv.
Det kan annars vara så att antingen GPUn eller skärmen är defekt.
Skruva loss plastfronten , peta in en nagel mellan front och skärm, öppna försiktigt, när du fått upp fronten, skruva loss skärmen, 4-6 små skruvar, kolla kabeln som kommer upp från datorn , antagligen glapkontakt
Har snarlika problem på min Samsung; flimmer, linjer och rektanglar, samt vitt brus vid mörka bakgrunder. Upplösningen är även extremt dålig. Trots att skärmen har samma dimensioner som på min gamla laptop som jag dessutom haft i ägo i 3+ år (modellen kanske är ännu äldre än så) så är upplösningen på denna nya mycket sämre. Detsamma gäller för bilduppdateringen. Vet inte vad det beror på.
Funderar på att ringa upp återförsäljaren och fråga om detta verkligen är normalt, för det känns verkligen som att något måste vara på tok.
Förlåt om jag kapar tråden lite, men det verkar ju som att vi har ungefär samma bekymmer, så det kanske inte gör något om saken undersöks från flera håll?
Det nämndes att GPU:n eller "lvds-kabeln" kanske inte fungerar korrekt vid liknande problem, kan detta bero på en smäll, måntro? Min laptop råkade nämligen ut för att bli tappad i backen bara någon dag innan jag upptäckte problemen.
Har stött på detta problem flertal gånger tidigare.
- Kan vara kabeln som glappar
- Men gör den inte det kan modekortet fått en smäll eller har problem att fungera fullständigt, då man får kontakt säljade bolag / tillverkare för ett utbyte.