AirPlay-ikon försvinner efter byte av router

Permalänk
Medlem

AirPlay-ikon försvinner efter byte av router

Tjena Swec!
Behöver hjälp med ett (förmodat) nätverksproblem som varken jag, sökfunktionen eller google har lyckats hitta rätt på. Kan vara skit bakom spakarna på sökningar också men jag har hur som helst inte lyckats hitta något som funkat.

Kör en Apple TV3 trådlöst hemma, och sedan ett antal iOS-enheter då som streamar till ATV'n.
Hade en talanglös router från BBB hemma så nu kör jag bara den bryggad till en DIR-655 som låg och skräpade.

Efter det här bytet så har ATV'n börjat strula. AirPlay-ikonen försvinner från iOS-enheterna, som att den inte vore uppkopplad mot samma nät. Däremot har den IP och den går att pinga. Det enda som löser problemet är att koppla bort den från nätverket och ansluta den igen. MEN, det kan dö när som helst igen.
Har testat alla möjliga lösningar, att routern ska sända på både 20Ghz och 40Ghz, byta språk på iOS-enheterna etc, men det är ingenting som har fungerat hittills.

Nu i all hast medans jag skrev det här så kom jag på att jag varken har testat att fabriksåterställa ATV'n eller satt ett fast IP till den, men känns dumt att inte posta det här inlägget för jag har en känsla av att det inte kommer att funka.

Så, jag återkommer när jag har fabriksåterställt och satt ett fast IP!

Permalänk
Medlem

Har du testat med routern från BBB? Har du ADSL eller internet via en ethernetport i bostaden?

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

Förstår jag dig rätt om du numera kör med DIR-655 som "main router" dvs den som är kopplad mot internet, och BBB routern endast som brygga mot DIR-655? Eller är det tvärtom?

Och bara för att dubbelkolla, det är såhär ditt nätverk ser ut?
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Hur det än ligger till, se till att alla administrativa funktioner är avstängda på den router som agerar repeater. Dvs DHCP, brandvägg, DMZ, port forwarding osv osv.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Har du testat med routern från BBB? Har du ADSL eller internet via en ethernetport i bostaden?

Japp, den körde jag innan och det fungerade. Jag kör ADSL.

Skrivet av magkliarn:

Förstår jag dig rätt om du numera kör med DIR-655 som "main router" dvs den som är kopplad mot internet, och BBB routern endast som brygga mot DIR-655? Eller är det tvärtom?

Och bara för att dubbelkolla, det är såhär ditt nätverk ser ut?
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Hur det än ligger till, se till att alla administrativa funktioner är avstängda på den router som agerar repeater. Dvs DHCP, brandvägg, DMZ, port forwarding osv osv.

Mitt nätverk ser ut såhär:

Tele-kabel från första jacket till BBB-modemet, det är bara bryggat helt utan funktioner och sedan med kabel till DIR-655'an som sköter allting trådlöst.

Gjorde fabr.-återställning igår och satte ett fast IP högt över dom andra enheterna till Apple TV'n och hittills har det fungerat!

Permalänk

Ah I see. Ja då tycker jag det borde fungera. Vi får väl hålla tummarna och se ^^

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Ah I see. Ja då tycker jag det borde fungera. Vi får väl hålla tummarna och se ^^

Man får göra det! Hur som helst så om det nu fungerar så kan ju någon annan eventuellt få hjälp av tråden. Alternativt fråga i den istället för att skapa ny.
Ska testa mer ikväll men under tiden jag använde det efter att ha återställt och ställt fast IP så fungerade det iallafall.

Permalänk
Medlem

Det fungerade inte.. Nu har ikonen försvunnit igen.
Apple-TV'n går att pinga, men man kan inte skicka någon media till den från iPad eller iPhone, och inte använda skärmdelning från Macbooken heller.

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Absolut. Och Apples egna guide med att starta om, dra ur kablar, etc.
Det verkar vara som att den "glömmer" efter ett tag, för när man kopplar från och ansluter igen så funkar det oftast, men det är ju samma IP och allt.

Permalänk
Skrivet av freddan:

Absolut. Och Apples egna guide med att starta om, dra ur kablar, etc.
Det verkar vara som att den "glömmer" efter ett tag, för när man kopplar från och ansluter igen så funkar det oftast, men det är ju samma IP och allt.

Verkar ju som att Airplay-protokollet kan vara lite instabilt om Apple själva går ut med felsökningsinfo.
Intressant dock hur det fungerade felfritt (?) innan du började brygga och greja.

Efter att ha läst lite mer verkar det som att AirPlay kräver att Multicast-trafik kan skickas över hela nätverket, dvs även över bryggan. Vilket i sin tur betyder att den kräver att alla enheter är inkopplade i samma subnät (exvis 192.168.1.xxx el 192.168.0.xxx). Men om jag förstår dig rätt är det så du har det.

Det skulle dock vara intressant att se om din 655 är inställd på att ta emot Multicasttrafik. Har för mig att D-Link är inställd på att göra det som default men skadar inte att dubbelkolla. Du hittar den här i din router: http://support.dlink.com/emulators/dir655/121/Network.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, har comhems modem bryggat till en Asus n56u, har min pioneer-stereo med airplay-stöd kopplat trådat till asusen, kör ihpones och ipads och ibland kommer man inte åt airplay, utan måste starta om wifit.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Verkar ju som att Airplay-protokollet kan vara lite instabilt om Apple själva går ut med felsökningsinfo.
Intressant dock hur det fungerade felfritt (?) innan du började brygga och greja.

Efter att ha läst lite mer verkar det som att AirPlay kräver att Multicast-trafik kan skickas över hela nätverket, dvs även över bryggan. Vilket i sin tur betyder att den kräver att alla enheter är inkopplade i samma subnät (exvis 192.168.1.xxx el 192.168.0.xxx). Men om jag förstår dig rätt är det så du har det.

Det skulle dock vara intressant att se om din 655 är inställd på att ta emot Multicasttrafik. Har för mig att D-Link är inställd på att göra det som default men skadar inte att dubbelkolla. Du hittar den här i din router: http://support.dlink.com/emulators/dir655/121/Network.html

Kanon med emulator!
Precis, problemet uppstod aldrig innan jag bryggade det.
Jag har samma subnät. Bara 192.168.1.xxxx som används.
Det där med multicast ska jag kolla direkt när jag kommer hem, det är jag osäker på vad den står på! Men, borde det ha fungerat överhuvudtaget om den nu inte tar emot multicasttrafik?

Någonting är det ju med routern till 99% eftersom att problemet uppstod då. Får relativt långa pingtider förövrigt (20-30ms) när det dör sådär, och det är ju lokalt så det borde ju gå rätt mycket fortare. Ska testa att pinga när den är fullt fungerande och se om det är någon skillnad.

Edit: Multicast var inte aktiverat, men det är det nu, får testa och se om det fungerar ikväll!

Skrivet av Brallor:

Jag har samma problem, har comhems modem bryggat till en Asus n56u, har min pioneer-stereo med airplay-stöd kopplat trådat till asusen, kör ihpones och ipads och ibland kommer man inte åt airplay, utan måste starta om wifit.

Okejokej. Jag brukar koppla från och ansluta ATV'n igen när problemet uppstår, en vanlig omstart av ATV'n hjälper inte.