Battlefield 4 vill ha 3 GB grafikminne och fyrkärnig processor

Permalänk
Medlem

Allt når allt det rekommenderade utom att jag inte har 3GB på grafikkortet, men sedan så behöver jag inte köra maxat heller, så jag bryr mig inte. Tror till och med att jag skippar BF4 och sparar pengarna till nästa spel, så jag vet inte ens varför jag kommenterar här när jag tänker efter... Moving on...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0lmarn:

Du glömde nämna 720p-upplösningen..

Det beror ju helt på vilken TV man har eller? att vissa spel kommer köras i lägre upplösningar än andra föstår jag men de flesta kommer ps4/Xbox1 lätt klara i 1080p, den hårdvaran som ps4 har är löjligt mycket snabbare än förra generationens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tror det är AMD som gör detta för folk ska köpa AMD GPU:er som kan utnyttja 3GB RAM.

Precis min tanken. Spelet är ju "backat" av amd, sätter man 3gb minne så har de ju typ sagt "7970 är ok 680 inte" som är motsvarande serie mellan företagen. Smart drag för att få mer uppmärksamhet på 7000 serien och kommande från amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Det är ju ett AMD Gaming evolved spel nu tråkigt nog och då skulle det inte förvåna mig om de sagt till Dice att inte snåla med minnesanvändningingen. AMDs kort har nästan alltid haft mer minne än Nvidias motsvarigheter.

Jag undrar också hur fasen de tänkte när de rekommenderade två kort som knappt finns med mer än 2 GB grafikminne! Låter ju stendumt.

Tråkigt nog?
Bättre med nvidialoggan, nvidia gpu physx, nvidiashadows och nvidiakantutjämning?

Nu rullar ju spelet på nvidiakort och inga begränsningar förutom att nvidia inte brytt sig att stödja DX11.2. Om ni sedan skaffat nya 2GB-kort som redan fanns till ati 4000 är ju en annan grej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Exakt, jag tror på det du skriver. Men då ska folk inte komma och påstå att "2GB är mer än tillräckligt, och att 3GB endast lönar sig vid användning av flera skärmar". Vi ser redan nu efter mindre än ett år att 2 GB INTE verkar vara särskilt framtidssäkert... Vilket jag har sagt ända sedan jag satte mig in i Sweclockers-världen för snart 3 år sedan. Men folk vägrade ju inse det..

Ja vi har hört dig du har kanske rätt spelet är inte ute ännu men det är bara 1 spel så framtiden får visa vad som krävs

Permalänk
Medlem

Jahapp. Jag som precis införskaffat ett 680 4GB för Skyrim och nu det kommer alltså inte kunna köra BF4 på höga inställningar. :/
Dock så har jag lärt mig att höga grafik inställningar inte till ens fördel i FPS. Sedan så får vi ju se om spelet är lika dåligt som 3:an och är så fallet så spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag fattar inte riktigt vad ni skeptiker tror. Kan någon utveckla?
Varför skulle Dice ha 3gb som rekomenderad setup om den i höga inställningar inte gick över 2gb?
Om ni inte tror BF4 kan utnyttja det vad tror ni isåfall är orsaken till att de ljuger?
Har de fått betalt av AMD och Nvidia eller vad är det de tjänar på det?

Att genom jämföra BF4 med BF3 i videos så finner jag inte varför recommended har hoppat från en 560 med 1gb till en 660 med 3gb.
Så recommended för BF3 med 560 på 1gb gav 50-60 fps på high enl bench.
Det är väl förstås "levolution" som kräver 20 extra fps.

"Vad" är recommended?
Är det 1080p? är det mer? är det 60fps, 70 eller 45fps? High eller ultra?

Skulle inte förvåna mig ett dugg om det går fint att köra BF4 med en 560TI på high/1080p såsom på BF3. men men

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Sjukt.
Här köper man en dator för 20 000:- och så räcker man precis till "recommended".

gg wp dice. tyty. Brände min sommar med olja och tändved. Tackarrrrr.

Slitit som en liten myxoxe för att ha råd och här blir jag daskad i ansiktet med en inoljad träskiva gjord av murbräckor.

Hur i helvete brände du 20k på en dator som inte trumfar min 2 år gamla dator?

Edit: Kollade din signatur.
1) Spelen skiter i om du fixar 3-4 gånger högre watt än du behöver.
2) EA/Dice har ett sammarbete med AMD som sedan flera generationer tillbaka har mer minne på sina grafikkort. Skulle du köpa datorn för att spela BF4 så hade det kanske vart värt att tänka på.
3) En dator för 60-70% av pengen du betalade för din kör spelet lika bra. Jag klagar inte över att min jobbdator med quadro kort inte kör spel bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Kommer nog gå men kommer bli kämpigt. Ultra & ~60fps tveksamt men bara att vänta och se

Klarar inte ens ultra i bf3 med konstanta 60fps så förväntar mej inte det, måste köra bf3 i medium/high för att hela tiden ha 60fps oavsett map i 5670x1080

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nice att man köpte nya CPU, moderkort och ram!

760K, 4GB ram och ett GTX570 får funka!

Med tanke på att man lirar i 1280x1024 @ 140Hz så bör det rulla rätt fint tycker jag... iaf på low/med!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Vad är problemet? De rekommenderar att ha 3gb grafikminne för en bra spelupplevelse. Om en icke-datorkunnig person då köper valfritt grafikkort med 3gb grafikminne så kommer han inte bli besviken, ÄVEN om det finns många kraftfulla grafikkort med mindre grafikminne som säkert kan prestera lika bra eller bättre.

Sådana här siffror riktar sig åt vanliga gamers, inte oss datorfantaster

Kunde inte sagt det bättre själv. Folk varvar upp i onödan över detta.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Skrivet av mrbobbin:

Klarar inte ens ultra i bf3 med konstanta 60fps så förväntar mej inte det, måste köra bf3 i medium/high för att hela tiden ha 60fps oavsett map i 5670x1080

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett 780 till "bara"

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur kan man sitta och gnälla på Dice för att man lagt ner pengar på en ny dator som inte klarar att maxa spelet? Om ni nu bygger en ny burk bara för Battlefield 4, vore det inte på sin plats att invänta systemkraven innan man lägger ner en massa pengar?

Visst, man kan ju tänka att "det måste ju räcka med ett 770 för att maxa" och slå till, och jag förstår att det känns surt, men jag tror inte att de saftiga systemkraven beror på dålig optimering från Dice håll - och då känns det bara glädjande med höga systemkrav.

Och nej, jag sitter inte med tjugoelva Titan i min burk. Jag kör på ett 570 och hoppas få hyfsad FPS på de lägre inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Klarar inte ens ultra i bf3 med konstanta 60fps så förväntar mej inte det, måste köra bf3 i medium/high för att hela tiden ha 60fps oavsett map i 5670x1080

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det Kanske det du kommer få stå ut med i bf4 också, vågar inte säga att "Nej det kommer verkligen inte gå" för ingen förutom DICE och Company vet. Så bara att vänta & se

För mycket som är oklart för att kunna svara på frågan på ett bra sätt helt enkelt

Permalänk
Medlem

Tycker att det är dags att införa en standard eller fler än bara min och recommended.
1080/60fps borde vara en standard idag.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Nice att man köpte nya CPU, moderkort och ram!

760K, 4GB ram och ett GTX570 får funka!

Med tanke på att man lirar i 1280x1024 @ 140Hz så bör det rulla rätt fint tycker jag... iaf på low/med!

Ingen aning hur 760K presterar men du borde klara det på high i den upplösningen

Permalänk
Medlem

Tror ni min Titan kommer klara av 40-60 fps på 2560x1600 eller ska man köra sli? Har dock inte råd för sli :/

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Medlem

Dom måste väl för sjutton gubbar kunna klämma in sina texturer i 2 GB... Sämst optimerade liret någonsin.

Permalänk

En sån tur man nyss införskaffade ett Asus GeForce GTX 780 DC2.

Visa signatur

Den som tar, han har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnie84:

Tror ni min Titan kommer klara av 40-60 fps på 2560x1600 eller ska man köra sli? Har dock inte råd för sli :/

Ingen kan veta vad du får för fps.Har du inte råd med sli varför fråga om du ska köra på det?

Permalänk
Avstängd

Om man nu har en 4k skärm. Kan det tänkas att det används mer minne då?

Permalänk
Inaktiv

Så sjukt nöjd med min klockade FX-8350 och Radeon HD7970 nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Ja kräver man inte mer än 30fps i 1080p Ultra så visst, njut du av dina 3gb ram!

Ja kommentaren ovanför passar ju in som svar på dig med

SSD ger i princip inget mer än kortare laddningstider!

Jaha, vad trevligt.

Men snälla det är ju 2 helt olika prisklasser, 7970 kommer inte nyttja sina 3gb på någon spelvänlig fps iaf i BF4

Meningslöst som jag redan påpekat kommer det inte vara spelvänligt med inställningar som nyttjar 3GB iaf på det där kortet.

Ja och likaså GTX780..

Du kan vara helt lugnt, 2GB på det kortet kommer räcka gott och väl lagom tills du köper ett nytt kort!

Ni måste förstå att det ska krävas höga upplösningar och mycket AA och lull lull för att ni ska komma upp i 3GB överhuvudtaget, någon ni troligtvis endast kommer uppnå i upplösningar över 1080p och då kommer det ändå inte vara bekvämt att sitta på ens ett GTX 780 på 64p server.
Fan har citerat så många nu att jag börjar känna mig som Zhrooms, saknas ju bara att jag ska tratta ur och skriva en bok om vilka idioter folk är som köper den och den hårdvaran och börja länka till hårdvara som ger X% för XKr..

God natt

Påstår du att ett 7970 inte skulle klara av att driva BF4 på höga inställningar, eller vad menar du? Jag kan iaf tala för mitt egna kort som är rejält överklockat. Så att maxa BF4 blir nog inget problem för varken mig eller för övriga ägare av "7970Ghz" Såå extremt överlägset är inte ett 780 ifall du trodde det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Yes! Äntligen stöd för flera kärnor i spel! Suck it Intel fanboys som sa att 8 kärnor var onödigt! Ska bli spännande att se cpu tester om amd kommer spöa Intel nu Sen så har man ju ett gtx780 så det kommer vara tvärchill, frågan är bara hur jag kommer klara 5670x1080

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju slänga i hur många kärnor du vill i din AMD och ändå få stryk i Frostbite. Finns ett fint cputest (google it) där dom testar alla cpuer i BF3 där man tjänar många fps (speciellt minimum) upp och förbi intels 6-kärniga på 4.5 GHz... AMD som vanligt på botten oavsett kärnor och frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Då är det Kanske det du kommer få stå ut med i bf4 också, vågar inte säga att "Nej det kommer verkligen inte gå" för ingen förutom DICE och Company vet. Så bara att vänta & se

För mycket som är oklart för att kunna svara på frågan på ett bra sätt helt enkelt

Haha ja det är väll så, hade enda planerat att köpa ett till gtx780 senare dock inte enbart för bf4 då jag knappt spelar 3an, lirar mest Dota2 och då "räcker" 1 gtx780 gott och väl och sry "theWetell" men vet inte hur jag citerar fler på telefonen så du får ditt svar här, betalar du så! Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnie84:

Tror ni min Titan kommer klara av 40-60 fps på 2560x1600 eller ska man köra sli? Har dock inte råd för sli :/

Jag tror att ditt* Titan kommer klara 40-60 fps

Men vi får se, jag som kör Titan SLI kanske får problem vem vet

Permalänk
Medlem

BF3 var också krävande när det kom. Nu när de nya konsolerna kommer så är väl dessutom utvecklarna beredda att satsa mer på grafiken.

Det ska bli intressant att se jämförelser mellan DX11 och DX11.1, samt vad för PC det krävs för att klå PS4-versionen. Synd bara att Windows 7 inte har fullt stöd för DX11.1

Permalänk

Blir nog att skrota mitt system (se sign) då. BF3 Rullade på bra på HIGH med min setup, dock bara på 32-players maps.
Men nu har nog systemet gjort sitt snart. Moderkortet är ju trots allt från 2006 ^^,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Hur i helvete brände du 20k på en dator som inte trumfar min 2 år gamla dator?

Edit: Kollade din signatur.
1) Spelen skiter i om du fixar 3-4 gånger högre watt än du behöver.
2) EA/Dice har ett sammarbete med AMD som sedan flera generationer tillbaka har mer minne på sina grafikkort. Skulle du köpa datorn för att spela BF4 så hade det kanske vart värt att tänka på.
3) En dator för 60-70% av pengen du betalade för din kör spelet lika bra. Jag klagar inte över att min jobbdator med quadro kort inte kör spel bra.

Teknik är så, u know. Köper du en dator om ett år för samma summa kommer inte heller den trumfa min.

Cheers for tekniken!

Permalänk
Medlem

Antar om att dom trollar med operativsystemen?