Hantering av kontanter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011

Hantering av kontanter

Hej!

Endel potentiella kunder till mitt företag vill göra kontakta betalningar i gengäld mot mina produkter. Jag använder mej i skrivande stund utav paypal samt kortbetalning men detta är inte allas favorit då dom finner kontanter mycket simplare. Och det är synd att tappa kunder pga att man ej accepterar deras betalsätt.

krävs det några speciella tillstånd för kontanta betalningar?

MVH micke, MSCB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Så länge allt pappersarbete sköts korrekt finns mig veterligen ingenting som stoppar betalning i kontant form, dock är det ju du som tar risker med falska sedlar och eventuell redovisning vid insättning av dessa pengar hos din bank.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Krävs det inte certifiering av kassaregister idag? Eller gäller det efter en viss gräns på sålda varor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ZaInT:

Så länge allt pappersarbete sköts korrekt finns mig veterligen ingenting som stoppar betalning i kontant form, dock är det ju du som tar risker med falska sedlar och eventuell redovisning vid insättning av dessa pengar hos din bank.

kontrollera händelseförloppet jag skriver nedan och se ifall jag skriver rätt.

1: kunden betalar 100kr för en produkt och får ett kvitto, jag fyller i denna informationen i mitt bokföringsprogram.

2: jag placerar pengarna "enskilt" dvs inte bland mina privata pengar

3: jag köper en vara nånstans åt företaget för dessa kontanter, tar med mej kvitto + skriver ned detta i mitt bokföringsprogram, eventuella överblivna pengar placeras återigen "enskilt"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Jonny91:

Krävs det inte certifiering av kassaregister idag? Eller gäller det efter en viss gräns på sålda varor?

Kommer ej ha ett kassaregister, eller måste man det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

Har du ingen lantbrukare i bekantskapskretsen som kan lära dig hur man handskas med kontanter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av MSCB:

Jag vet inte hur det är men om du skriver en faktura/kontantnota så kan du ta betalt hur du vill. Så länge det finns två kopior och alla är unikt numrerade/id-märkta.

edit:
Läste nu att om du säljer varor så måste du ha ett kassaregister. Om du säljer tjänster så behövs detta inte.

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Tror gränsen för att vara tvingad att ha kassaregister är att du säljer för mer än 180.000 i kontanta pengar om året, även kortköp räknas som kontant betalning, du får ej heller sälja mer än månadsgenomsnittet, exempel: 180.000/12=15.000, du får alltså inte sälja för mer än 15.000 i månaden 3 månader om året, då måste du ha ett godkänt kassaregister.
Tänk även på att de flesta banker inte tar emot företagspengar, du måste deponera dessa i värdebox.

Edit: Gränsen är 4 prisbasbelopp, 177600:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Hmm, kan man inte köra kontantfaktura? Dessutom gäller väl bara kassaregisterregeln för omsättning på över 100k per år?

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av MSCB:

Det bästa är nog att ringa skatteverket och höra med dom så det inte blir något onödigt strul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011

Köpte mej nyss en "Izettle" istället

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Ett tips bara: det är alltid enkelt att ringa skatteverket. Folk verkar ofta rädda för dom men i alla fall där jag haft frågor för mitt företag eller privat så har jag alltid fått hjälp av trevliga människor. Jag får intrycket att många där är lite av skatterätt-nördar som blir glada när någon har frågor om deras ämne som de kan svara på :).

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Björn Endre:

Ett tips bara: det är alltid enkelt att ringa skatteverket. Folk verkar ofta rädda för dom men i alla fall där jag haft frågor för mitt företag eller privat så har jag alltid fått hjälp av trevliga människor. Jag får intrycket att många där är lite av skatterätt-nördar som blir glada när någon har frågor om deras ämne som de kan svara på :).

Har haft lite kontakt med dom innan faktiskt angående lite frågor jag haft och dom är inte alls så farliga som man kan tro! Men det kan va svårt att komma fram via telefon :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av MSCB:

Har haft lite kontakt med dom innan faktiskt angående lite frågor jag haft och dom är inte alls så farliga som man kan tro! Men det kan va svårt att komma fram via telefon :/

Smartaste borde väl vara att ringa till KPMG alt. PWC de e ju sånt de håller på med och lite hjälp utan faktura tycker jag man kan få!

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av capkekken:

Smartaste borde väl vara att ringa till KPMG alt. PWC de e ju sånt de håller på med och lite hjälp utan faktura tycker jag man kan få!

Jag utgår från att skojar

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Kommer inte ens ihåg när jag använde kontanter senast :D. Men det verkar ju bara vara osmidigt, då jag tror de flesta som beställer sleeve bor långt borta. Det kan ju bara vara ett fåtal kunder i närheten som är intresserade ifall man kunde betala med kontanter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Bascule666:

Jag utgår från att skojar

Nej då, min syster som jobbar på PWC får frågor tittsomtätt som hon svarar på ifall hon kan dem ofta är det kurders vänner och liknande, men hon säger själv att det jag kan- kan jag ge ett svar på någon minut och hjälper jag dem nu kanske de kommer till oss med större problem.. det tjänar vi på i slutändan.

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av capkekken:

Nej då, min syster som jobbar på PWC får frågor tittsomtätt som hon svarar på ifall hon kan dem ofta är det kurders vänner och liknande, men hon säger själv att det jag kan- kan jag ge ett svar på någon minut och hjälper jag dem nu kanske de kommer till oss med större problem.. det tjänar vi på i slutändan.

Det är ju tur att din syster har en så bra inställning. Vore trevligt om alla övriga revisorer jobbade på det sättet. Min erfarenhet (har drivit företag i många år) är snarare att timtaxan startar samma sekund som de lyfter telefonen...

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Gränsen går som sagts tidigare vid 4 prisbasbelopp. Har du ändå kontant försäljning överstigande 4 prisbasbelopp kan du undvika certifierat kassaregister genom att skriva ut kontantfakturor i samband med försäljning/mottagande av betalning.

Det ställs samma krav på en kontantfaktura som det görs på en vanlig faktura, tex att det måste framgå vem som är köpare (namn och adress), datum, belopp, moms etc etc.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanlig...

/Erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Som sagt, vid tveksamhet ring bara skatteverket, brukar få snabba och trevliga svar, speciellt om man som någon ovan påpekade har frågor av lite trassligare karaktär, då blir de glada när de får nörda ner sig lite extra!

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av MSCB:

Köpte mej nyss en "Izettle" istället

Tänk på att kortbetalningar räknas som kontant betalning, skriv alltid ut kontantfakturor med köparens namn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Zubbe:

Tänk på att kortbetalningar räknas som kontant betalning, skriv alltid ut kontantfakturor med köparens namn.

skall nog ordna en "lagerbil" eller nått med skrivare + dator så att man kan sköta allt på plats