Permalänk

Stora/breda tangentbord?

Hej för ett antal år sedan fick jag en Logitech G11 keyboard som gåva. Jag använde den fram till ca 2011-2012 då jag beslöt mig för att testa andra tangenbord. Jag älskade min G11:a eftersom den var så stor eller snarare bred. Jag kunde utan problem nå CTRL med mitt lillfinger och resten av tangenterna satt bra överlag. Mitt största problem med tangentbordet och det som till slut ledde mig till att byta var att det var Amerikansk layout dvs ingen <> eller | och alla skift-kombinationer blev flyttade ett steg (? blev = o.s.v.). Jag har sedan dess använt en version av Razer Black Widow (inte 2013 eller Super Mega Ultra Elite Whatever utan en äldre version) samt den lite modernare Logitech G15 (inbygg display). Problemet med dessa två är att de är ca 1/3 mindre på bredden är min gamla G11.

Jag sökte efter ett svenskt eller nordiskt exemplar av G11:an men det närmsta jag har kommit är vissa danska sidor som inte verkar frakta till Sverige. Av den anledningen försöker jag hitta alternativ till G11:an. Jag behöver ej display, macro-knappar och disco-kulor (s.k. ricer tillägg) utan helt enjelt ett bekvämt och stort tangentbord.

Permalänk

Hade för ett tag sen ett Logitech tangentbord, hette typ G210 eller något sånt.. kommer ej ihåg namnet men det var i princip som G11 utan display och shiet, men var några macroknappar och rätt skönt! Kostade någonstans omkr 300-500 kr har jag för mig!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Hej tack för ditt inlägg kamisama76. Jag kikade runt lite och kunde inte hitta en G210 utan blev istället omdirigerad till en G110. Kan det stämma? Den verkar vara en mera avancerad version of G11:an vilket inte är helt fel men jag har problem med att hitta en detaljerad produkbeskrivning som inkluderar dimensioner som längd etc. Har du ägt både en G11 och G110 och menar att de formmässigt och storleksmässig är identiska eller? Jag låter tjatig men det är just bredden som intresserar mig mest. Lyckades hitta ganska vettiga priser för den också. Min jakt fortsätter tills vidare.

*edit*
Vill bara tillägga att jag hittade en Youtube video där en kille 'unboxade' en G110 och lade den under en G15 och jag kunde se att den var klar större dock vet jag inte om den riktigt når upp till G11. Jag sökte runt på dimensionerna på G110 och hittade en forumtråd där ett inlägg berättade att "it's larger than the G15 but not quite as wide as the G11" eller dylikt. Jag får nog söka vidare men håller G110 som en backup plan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av probablyjewish:

Hej tack för ditt inlägg kamisama76. Jag kikade runt lite och kunde inte hitta en G210 utan blev istället omdirigerad till en G110. Kan det stämma? Den verkar vara en mera avancerad version of G11:an vilket inte är helt fel men jag har problem med att hitta en detaljerad produkbeskrivning som inkluderar dimensioner som längd etc. Har du ägt både en G11 och G110 och menar att de formmässigt och storleksmässig är identiska eller? Jag låter tjatig men det är just bredden som intresserar mig mest. Lyckades hitta ganska vettiga priser för den också. Min jakt fortsätter tills vidare.

*edit*
Vill bara tillägga att jag hittade en Youtube video där en kille 'unboxade' en G110 och lade den under en G15 och jag kunde se att den var klar större dock vet jag inte om den riktigt når upp till G11. Jag sökte runt på dimensionerna på G110 och hittade en forumtråd där ett inlägg berättade att "it's larger than the G15 but not quite as wide as the G11" eller dylikt. Jag får nog söka vidare men håller G110 som en backup plan.

Jag har ett Mad Catz Strike 7, det är riktigt brett och ligger orubbligt på bordet även vid frenetiskt klickande. Kanske över din budget dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för förslaget Skuggan74 dock stämmer det att det är lite över min budget. Jakten fortsätter.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha ett stort tangentbord? Förstod inte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Varför vill du ha ett stort tangentbord? Förstod inte.

Jag ska försöka förklara. När jag hade min gamla G11 kunde jag sätta handen över WASD i avslappnad ställning och enkelt nå CTRL-tangenten. Med min G15 (version 2) så måste jag flytta fingret innåt för att nå den. Det är lite som att ha en sko som är en storlek för liten, det funkar men är lite obekvämt. Vet inte om det låter vettigt.

Ganska dyra men de kan ju vara värda priset. Har du använt dem eller känner du någon som har? Intressant att en av sidorna faktiskt visar dimensionerna, det har hittills varit mycket sällsynt. Jag ska försöka hitta exakta mått för G11:an och jämföra. Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probablyjewish:

Jag ska försöka förklara. När jag hade min gamla G11 kunde jag sätta handen över WASD i avslappnad ställning och enkelt nå CTRL-tangenten. Med min G15 (version 2) så måste jag flytta fingret innåt för att nå den. Det är lite som att ha en sko som är en storlek för liten, det funkar men är lite obekvämt. Vet inte om det låter vettigt.

Ganska dyra men de kan ju vara värda priset. Har du använt dem eller känner du någon som har? Intressant att en av sidorna faktiskt visar dimensionerna, det har hittills varit mycket sällsynt. Jag ska försöka hitta exakta mått för G11:an och jämföra. Tackar.

Okej, men det måste väl vara layouten som är annorlunda då och inte bero på hur stort bordet är?

Permalänk
Skrivet av probablyjewish:

Jag ska försöka förklara. När jag hade min gamla G11 kunde jag sätta handen över WASD i avslappnad ställning och enkelt nå CTRL-tangenten. Med min G15 (version 2) så måste jag flytta fingret innåt för att nå den. Det är lite som att ha en sko som är en storlek för liten, det funkar men är lite obekvämt. Vet inte om det låter vettigt.

Ganska dyra men de kan ju vara värda priset. Har du använt dem eller känner du någon som har? Intressant att en av sidorna faktiskt visar dimensionerna, det har hittills varit mycket sällsynt. Jag ska försöka hitta exakta mått för G11:an och jämföra. Tackar.

Här har du måtten för G11:an

Width - 21.5"
Depth with the wrist rest attached - 10.5"
Depth without the wrist rest attached - 9"

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Lego Master
Skrivet av probablyjewish:

Jag ska försöka förklara. När jag hade min gamla G11 kunde jag sätta handen över WASD i avslappnad ställning och enkelt nå CTRL-tangenten. Med min G15 (version 2) så måste jag flytta fingret innåt för att nå den. Det är lite som att ha en sko som är en storlek för liten, det funkar men är lite obekvämt. Vet inte om det låter vettigt.

Om jag förstår saken rätt så är G11 ett G15v1 utan display. Om du kan leva med displayen, så är kanske G15v1 enklare att hitta än G11? Bara ett tips.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Okej, men det måste väl vara layouten som är annorlunda då och inte bero på hur stort bordet är?

Det är också någonting som jag har funderat på. Jag ska försöka kolla upp slumpmässiga tangentbord för att se om jag kan jämföra. De flesta sidor skriver inte ens om produkten de säljer är svensk eller ej så jag misstänker att det kan ta ett tag. Mitt G11 är tyvärr det enda amerikanska tangentbord jag har så jag har inget att fysiskt jämföra med. Låt säga att det enda sättet att hitta ett tangentbord med tangenter på det vis som jag vill ha det är utländska - vad gör jag då? Jag skulle ha förklarat i mitt första inlägg att det är inte bredden på hela tangentbordet som är det viktiga utan istället avståndet mellan tangenter. Det finns ju trots allt tangentbord med en ohygglig mängd macro-knappar som ändå har väldigt litet mellanrum mellan tangenterna.

Skrivet av eatyourdog:

Här har du måtten för G11:an

Width - 21.5"
Depth with the wrist rest attached - 10.5"
Depth without the wrist rest attached - 9"

Tackar.

Skrivet av Shudnawz:

Om jag förstår saken rätt så är G11 ett G15v1 utan display. Om du kan leva med displayen, så är kanske G15v1 enklare att hitta än G11? Bara ett tips.

http://images.bit-tech.net/content_images/2007/06/logitech_g1...

Jag försökte hitta ett G15v1 så fort jag förstod att det var annorlunda än det G15(v2) jag har nu. Dessvärre verkar det, liksom G11, vara slutsålt och finns ej i lager/produktion längre.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av probablyjewish:

Jag försökte hitta ett G15v1 så fort jag förstod att det var annorlunda än det G15(v2) jag har nu. Dessvärre verkar det, liksom G11, vara slutsålt och finns ej i lager/produktion längre.

Kanske inte i toppskick, men bättre än inget?
http://www.blocket.se/stockholm/Tangentbord__datorskarmar__gr...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det låter som att det var en annan design på G11 än det är på standard tangentbord.
Men av vad man kan se på bilderna så ser det ju bara ut att vara en bredare CTRL knapp än standard. Vilket även Black widow (som du tydligen har nu) använder sig av.

Så det jag skulle rekommendera dig är ett Ducky, sen använder du DIP switchen där bak som skiftar plats på vänster CTRL och CAPS LOCK knappen. Då kommer du sitta med lillfingret hur gött som helst när du spelar och ska använda dig av WASD + CTRL.

Annars är det nog inte så mycket att göra, mer än att vänja om sig till en ISO standard design så du slipper sådana här bekymmer i framtiden.

EDIT:
Och om du använt dig av ett Black widow med blå Cherry switchar så lär du inte bli glad när du sätter dig med ett gammalt logitech igen, switcharna på det tangentbordet är riktigt värdelösa.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Tack, jag ska kontakta säljaren och höra mig för.

Skrivet av huttala:

Det låter som att det var en annan design på G11 än det är på standard tangentbord.
Men av vad man kan se på bilderna så ser det ju bara ut att vara en bredare CTRL knapp än standard. Vilket även Black widow (som du tydligen har nu) använder sig av.

Så det jag skulle rekommendera dig är ett Ducky, sen använder du DIP switchen där bak som skiftar plats på vänster CTRL och CAPS LOCK knappen. Då kommer du sitta med lillfingret hur gött som helst när du spelar och ska använda dig av WASD + CTRL.

Annars är det nog inte så mycket att göra, mer än att vänja om sig till en ISO standard design så du slipper sådana här bekymmer i framtiden.

EDIT:
Och om du använt dig av ett Black widow med blå Cherry switchar så lär du inte bli glad när du sätter dig med ett gammalt logitech igen, switcharna på det tangentbordet är riktigt värdelösa.

Jag fruktar att du har rätt angående annorlunda design. Tänker våga mig ut till diverse butiker som har exemplar ute och känna mig för så att jag har någon idé. Jag vet inte riktigt hur de modernare versionerna av Black Widow ser ut, jag har försökt hitta min exakta modell men det finns en hel hög av dem. Den är mer simpel (saknar t.ex. audio jack) och det verkar stämma iaf till viss del att dess CTRL-tangent är något större eller bredare dock är mellanrummet hos tangenterna fortfarande inte riktigt tillräckligt brett. Intressant tanke med dessa Ducky tangentbord, priset oroar mig lite men jag ska leta vidare och se om jag inte kan hitta något.

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag ska köpa ett nytt mekaniskt tangentbord någon gång i veckan som kommer och det Logitech g11 som du haft från 2011-2012 så råkar det vara så att jag har just ett sånt tangentbord själv med svensk layout som fungerar perfekt förutom att det då är använt ca ett år men om du är intresserad så skulle du kunna få köpa den för en slant.

Då jag inte använt den på ett tag skulle jag behöva kolla så den verkligen är i sånt skick som jag säger att den är.

PS. Jag är inte hemma förens måndag nästa vecka så kan tidigast kolla det då.

Edit: nu när jag tänker efter så tror jag att armstödet på tangentbordet inte sitter fast som det ska pga plastbiten som höll fast det gått av och samma sak med den lilla saken på baksidan som vinklar tangentbordet uppåt.

Permalänk
Skrivet av Niklason:

Nu är det så att jag ska köpa ett nytt mekaniskt tangentbord någon gång i veckan som kommer och det Logitech g11 som du haft från 2011-2012 så råkar det vara så att jag har just ett sånt tangentbord själv med svensk layout som fungerar perfekt förutom att det då är använt ca ett år men om du är intresserad så skulle du kunna få köpa den för en slant.

Då jag inte använt den på ett tag skulle jag behöva kolla så den verkligen är i sånt skick som jag säger att den är.

PS. Jag är inte hemma förens måndag nästa vecka så kan tidigast kolla det då.

Edit: nu när jag tänker efter så tror jag att armstödet på tangentbordet inte sitter fast som det ska pga plastbiten som höll fast det gått av och samma sak med den lilla saken på baksidan som vinklar tangentbordet uppåt.

Skickade ett kort PM till dig. Tack!

Permalänk
Medlem

Bump istället för att göra ny tråd.

Några tips? Gärna med BF priser.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk