Permalänk
Medlem

Asus g750 vs Alienware 14

Om man i dagsläget skulle köpa en ny spel laptop, vad skulle man välja då?

Jag har kollat på en alienware 14, med gtx 765, men jag har också kollat på en asus g750.

G750n har ju ett lite bättre gfx kort, och den är större. Men vad är det som gör att folk tycker så bra om alienware? Är dom värda pengarna?

Den alienware 14 jag kollat på ligger på 15.9k, asusen ligger på 12.9k. Enligt mig så är asusen bättre, prestanda mässigt med tanke på gfx kortet.. Men alienware datorn är ju mindre. Men det är väl kanske inte någon större skillnad på gfx korten heller?

Är det dom ända skillnaderna, isf känns det ju dumt att köpa en alienware om man inte måste ha en mindre dator?

Hoppas det inte blev allt för rörigt, uppskattar alla svar

Mvh

Visa signatur

/BaaPa!

Permalänk
Medlem

Du svarar egentligen på din egen fråga om du läser igenom vad du skrivit. AW "skall" väl vara mera gedigen, men kan varken fria eller fälla ang. detta.

Personligen hade jag gått på den burk som hade bäst grafikkort, CPU och RAM i den ordningen.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Alienware 14 är knappast värt att köpa här i sverige, det gäller iofs alla alienware då du får betala nästan dubbelt jämfört med vissa andra länder.
Den är inte heller uppgraderingsbar vilket är själva grejen med alienware.

Permalänk

Jag skulle rekommendera att köpa någon av dessa Clevo istället så har du möjlighet att uppgradera GPU i framtiden

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/182019-webhallen_conf...

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178713-webhallen_conf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaaPa:

Om man i dagsläget skulle köpa en ny spel laptop, vad skulle man välja då?

Jag har kollat på en alienware 14, med gtx 765, men jag har också kollat på en asus g750.

G750n har ju ett lite bättre gfx kort, och den är större. Men vad är det som gör att folk tycker så bra om alienware? Är dom värda pengarna?

Den alienware 14 jag kollat på ligger på 15.9k, asusen ligger på 12.9k. Enligt mig så är asusen bättre, prestanda mässigt med tanke på gfx kortet.. Men alienware datorn är ju mindre. Men det är väl kanske inte någon större skillnad på gfx korten heller?

Är det dom ända skillnaderna, isf känns det ju dumt att köpa en alienware om man inte måste ha en mindre dator?

Hoppas det inte blev allt för rörigt, uppskattar alla svar

Mvh

Det är lite äpple/päronjämförelse. Jag har själv precis beställt en AW14 sälv så jag är såklart lätt partisk. Hade Asusen uppfyllt mina önskemål bättre hade jag beställt den istället.

Just den du kollat på för 15,9k är extremt oprisvärd. Det du får från steget precis under är ett 765 istället för ett 750, en blu-rayspelare, 8GB mer RAM och ett anant nätverkskort.

Det jag gjorde var att jag beställde den ett snäpp under med uppgradering till ett 765. Då får jag 8GB RAM vilket räcker för mig i dagsläget, deras grymma IPS-skärm, ett vettigt graikkort och med studentrabatt landar den på strax över 11k med en bärväska också. Sedan har jag beställt en mSATA-disk för 1k som jag tänkte peta in också.

Men det är svårt att jämföra en 17-tummare och en 14-tummare rakt av. Det är helt olika system och vill man ha prestanda är det i princip alltid bättre att köpa ett större system eftersom det helt enkelt finns mer plats för komponenter och kylning.

Har ingen erfarenhet av Asus garantier men Dells på platsen nästa arbetsdaggaranti är fantastiskt trevlig. Strular något behöver man itne skicka in och vara utan dator utan en tekniker kommer hem och fixar den åt en.

Men Alienware är generellt inte särskilt prisvärda för konfigurationer under 18-20k för de större systemen. 14-tummaren är i mina ögon riktigt prisvärd i den konfigurationen jag plockade med studentrabatt och så länge man hållersig undan från Dells RAM-uppgraderingar. De tar 1500 för att uppgradera från 8-16GB RAM. två nya 8GB ramstickor kostar ca. 1100 och är relativt lätt att byta själv. En no-brainer i mina ögon.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar