Apple lanserar Iphone 5S och 5C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Vart tog kreativiteten vägen?

När kom någon annan tillverkare med nått kreativt? Bara för att första iPhone var ett sådant jättekliv framåt som alla andra sedan rapade efter och sen iPad som även där var ett jättekliv så betyder inte de att Apple har hela ansvaret på att ta kreativiteten framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Ursäkta, men va? Hur är deras testprogram av batteritid syntetiskt? Tro mig, Anandtech kan testa mobiler dom med.
"The premise is the same: we regularly load web pages at a fixed interval until the battery dies (all displays are calibrated to 200 nits as always). The differences between this test and our previous one boil down to the amount of network activity and CPU load.

On the network side, we've done a lot more to prevent aggressive browser caching of our web pages. Some caching is important otherwise you end up with a baseband test, but it's clear what we had previously wasn't working. Brian made sure that despite the increased network load, the baseband still had the opportunity to enter its idle state during the course of the benchmark.

We also increased CPU workload along two vectors: we decreased pause time between web page loads and we shifted to full desktop web pages, some of which are very js heavy. The end result is a CPU usage profile that mimics constant, heavy usage beyond just web browsing. Everything you do on your smartphone ends up causing CPU usage peaks - opening applications, navigating around the OS and of course using apps themselves. Our 5th generation web browsing battery life test should map well to more types of smartphone usage, not just idle content consumption of data from web pages.

As always we test across multiple air interfaces (3G, 4G LTE, WiFi), but due to the increased network load we actually find that on a given process technology we see an increase in battery life on faster network connections. The why is quite simple to understand: the faster a page is able to fully render, the quicker all components can drive down to their idle power states."

Ja det är ju inte riktigt normal surf de testat. De har medvetet gjort så att CPUn arbetar mycket. Det ger inte en normal belastningsprofil utan tvärtom så ger det en strömkonsumtion som straffar processorstarka modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

När kom någon annan tillverkare med nått kreativt? Bara för att första iPhone var ett sådant jättekliv framåt som alla andra sedan rapade efter och sen iPad som även där var ett jättekliv så betyder inte de att Apple har hela ansvaret på att ta kreativiteten framåt.

Hur mycket nyheter i iOS har inte varit kopior rakt av från android de senaste åren t.ex? Android har ett mycket mer mångsidigt OS och de stora tillverkarna har alla bidragit med idéer som implementerats. Det händer inte mycket nytt i gränssnittet till iOS som inte redan hänt i android.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Som sagt, kapacitiva skärmar i den storleken fanns inte direkt att tillgå för andra tillverkare tidigare. De hade inte kunnat bygga en sådan telefon 2005 eftersom ingen hade utvecklat skärmen. När Samsung utvecklade skärmtekniken så att den dög så blev det möjligt för Apple att stoppa den i en telefon. Men det blev fortfarande bara möjligt för Apple, eftersom bara Apple kunde få kunder att betala 20000:- och därmed gå plus på en telefon med en sådan skärm vid den tidpunkten. Andra tillverkare kunde hoppa på den typen av skärmar först när de blev billiga nog för att telefonerna skulle kunna säljas till normala priser.

Var det verkligen Samsung som utvecklade tekniken? Källa på det? Nyhet för mig isf. Sen kostade inte första iPhone 20.000. Jag köpte första iPhonen från USA för 199$, då med abonnemang, men den var fortfarande på den tiden subventionerad med ca 450$. Dollarn stod i typ 6-6.50, men hade den sålts i Sverige hade den alltså kostat ca 6500-7000 utan abonnemang. Det blir ju bara spekulationer av både dig och mig men jag tvivlar på att smartphonen hade sett ut som den gör idag om Apple inte hade funnits. Det befriar dem ju inte från att göra bättre produkter dock, och jag håller som sagt med om att iPhone 5C och 5S är besvikelser båda två. Min iPhone 5 är underbar dock

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men även om iPhone-användare kastar skit 3 gånger så mycket så kommer vi inte kunna se detta om de bara är en tiondel så många. Förstår du inte hur skevt det blir om vi ska jämföra så?

Återigen, peka ut en Androidtråd där iPhoneanvändare kastar skit. Vi ska nog kunna ta hänsyn till hur många som skrivit i tråden och hur många som har kastat skit för att få ett visst underlag.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja det är ju inte riktigt normal surf de testat. De har medvetet gjort så att CPUn arbetar mycket. Det ger inte en normal belastningsprofil utan tvärtom så ger det en strömkonsumtion som straffar processorstarka modeller.

Jag vill hävda att det de skriver stämmer, att "Our 5th generation web browsing battery life test should map well to more types of smartphone usage, not just idle content consumption of data from web pages."

Nyss var det ju så bra att Samsung S4 hade så mycket starkare processor än iPhone 5? Men det kanske bara är bra om man inte använder den?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Återigen, peka ut en Androidtråd där iPhoneanvändare kastar skit. Vi ska nog kunna ta hänsyn till hur många som skrivit i tråden och hur många som har kastat skit för att få ett visst underlag.

Det är dock skillnad på att kasta skit med meninglösa hatkommentarer och att komma med kritik och argument som har ett innehåll. Deal with it...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja SD-kort, utbytbart batteri, Torrents, Micro-USB och smidigt billigt sätt att ansluta till TV. Sedan skulle det inte skada om de hade en modell för oss som gillar större skärmar också. De har ju ändå olika modeller ute till försäljning samtidigt.

SD-Kort behövs inte, du streamar allt ändå, lägger saker i cloudet osv. Känns som en kortplats är onödig idag (kanske inte när iPhone kom 2007, då hade man haft bättre nytta av en kortplats)

Torrents, kör en app som tar emot .torrent filer från safari och köar upp dem på NASen. Vill inte ha torrents tickande i mobilen, snacka om att dra batteri.

Micro-USB, tja kanske lättare hitta en laddare men nya kontakten börjar bli rätt spridd nu så. Sen är de små USB kontakterna rätt sunkiga i kvalite, känns som de kan ploppa ur lite som de vill.

TV anslutning, finns ju sladdar om det är det du menar, själv kör jag airplay till XBMC (funkar på mac o windows, kanske fler), hur smidigt som helst och funkar från alla appar, inte bara från de som google har fixat till för sin chromecast.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Är det inte lite läskigt med telefoner som kräver fingeravtryck för att kunna öppnas ?
Får vi se rånare som nu inte bara själ telefonen, utan även kapar ens finger för att kunna använda den ?
Eller finns det något i tekniken som förhindrar att avhuggna fingrar fungerar ?

Förutom detta så verkar det väldigt behändigt med ett lås som bygger på ens fingeravtryck.

Suck.. Kollade du ens på eventet? Det finns tom på Apples hemsida att kolla på om man missade det live.

Det är FRIVILLIGT att välja att låsa upp med fingret, kod kommer fortfarande finnas som alternativt, eller så använder du inget för och öppna telefonen, vilket kanske inte är att rek. om man skulle råka tappa bort/få luren snodd.

men jag vet inte, Windows 8(.x) använder ju ansiktet för att känna igen dig och logga in, så snart kanske vi får se massa lösa huvuden? (Dock känns ju denna teknik oseriös, känns som ett foto på rätt person borde funka).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Så nu ska vi ogiltig förklara tester mellan telefoner pga av deras prestanda skillnad helt plötsligt ? Jösses säger jag bara .
Nej jag ger upp det är ju bara att inse att så länge inte man presenterar i produkt that shits pixel all day long and has mhz to infinity and beyond så suger det fullständigt k*k enligt android skaran . Sen om man använder skiten som står i pappret eller inte spelar mindre roll men det är viktigt med höga siffror.
Gå och spela World of Warcraft då för där snackar vi siffer inflation med noll betydelse.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det är dock skillnad på att kasta skit med meninglösa hatkommentarer och att komma med kritik och argument som har ett innehåll. Deal with it...

Ok, så alla Adroidanvändare här i denna tråd som handlar om iPhone har enbart kommit med kritik och argument som har ett innehåll? Är det det du påstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Var det verkligen Samsung som utvecklade tekniken? Källa på det? Nyhet för mig isf. Sen kostade inte första iPhone 20.000. Jag köpte första iPhonen från USA för 199$, då med abonnemang, men den var fortfarande på den tiden subventionerad med ca 450$. Dollarn stod i typ 6-6.50, men hade den sålts i Sverige hade den alltså kostat ca 6500-7000 utan abonnemang. Det blir ju bara spekulationer av både dig och mig men jag tvivlar på att smartphonen hade sett ut som den gör idag om Apple inte hade funnits. Det befriar dem ju inte från att göra bättre produkter dock, och jag håller som sagt med om att iPhone 5C och 5S är besvikelser båda två. Min iPhone 5 är underbar dock

http://www.wired.com/images_blogs/photos/uncategorized/2007/0...
Priserna gick snabbt ner, men det ändrar inte på att telefonen var skitdyr när den kom och att komponenterna var väldigt nya då. Ingen annan tillverkare hade kunnat sälja en telefon för 600$ med 60$ i månaden som billigaste bindning.

Misstog mig angående samsung i första generationens iPhone. Det var Sanyo Epson och Sharp som utvecklade LCD-panelerna, touch-funktionen var från Balda.

Skrivet av md7:

Återigen, peka ut en Androidtråd där iPhoneanvändare kastar skit. Vi ska nog kunna ta hänsyn till hur många som skrivit i tråden och hur många som har kastat skit för att få ett visst underlag.

Du kan inte ta hänsyn till hur många det är då du inte vet hur många det är. Det är meningslöst och osakligt det du håller på med.

Skrivet av tooobe:

Jag vill hävda att det de skriver stämmer, att "Our 5th generation web browsing battery life test should map well to more types of smartphone usage, not just idle content consumption of data from web pages."

Grejen är den att det är rätt mycket idle-tid när folk tittar på instagram och surfar, processorintensiva tiden är minimal om man inte spelar spel mycket.

Skrivet av winne:

SD-Kort behövs inte, du streamar allt ändå, lägger saker i cloudet osv. Känns som en kortplats är onödig idag (kanske inte när iPhone kom 2007, då hade man haft bättre nytta av en kortplats)

Torrents, kör en app som tar emot .torrent filer från safari och köar upp dem på NASen. Vill inte ha torrents tickande i mobilen, snacka om att dra batteri.

Micro-USB, tja kanske lättare hitta en laddare men nya kontakten börjar bli rätt spridd nu så. Sen är de små USB kontakterna rätt sunkiga i kvalite, känns som de kan ploppa ur lite som de vill.

TV anslutning, finns ju sladdar om det är det du menar, själv kör jag airplay till XBMC (funkar på mac o windows, kanske fler), hur smidigt som helst och funkar från alla appar, inte bara från de som google har fixat till för sin chromecast.

Du frågade vad jag saknar, jag vill ha SD-kort. Asnice, är man ute och reser så är det skönt att ha saker på ett SD kort, att det laddas ner till mobilen så att man inte behöver ha snabb uppkoppling till sitt NAS för att kolla filmklipp eller lyssna på sin musiksamling. Och airplay skickar du inte rakt in i TVn när du är hos en kompis. Med min telefon så sent som i helgen kunde vi glo på film hos min polare som har värdelös täckning i sitt vardagsrum. Kopplade bara i telefonen i hennes TV med billig kabel, och slängde på filmklipp jag laddat ner under resan dit.
Du frågade vad JAG saknar, du frågade mig inte vad du inte saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Som ett arbetsredskap och media underhållnings enhet så ser jag inte att en 4" skärm kan vara bra i någon aspekt. Jag kan styra min 5" mobil med en hand om jag vill men jag använder två ganska ofta, inget som man tänker på.

LG G2 (32GB) - 5000kr vid säljstart. Snapdragon 800 + 5,2" IPS 1080p + 424 PPI + batteri 3000mAh + 143g
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2114508

Samsung S4 (16GB + minneskort) - ca 6000kr vid säljstart. Snapdragon 600 + 5" 1080p AMOLED + batteri 2600mAh + 130g
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1732378

iPhone 5 (32GB) - ca 7000kr vid säljstart. A6 + 4" 640x1136 IPS + 326 PPI + batteri 1440mAh + 112g
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1406678

"Budget modellen" iPhone 5C finns på Netonnet för otroliga 6000kr...... Hömm.. 1000kr mindre än 5S.

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/smartphone/ip...

Det är hur du ser det, jag har iPhone 5 som arbetsredskap och den är perfekt, jag kommer åt trånga utrymmen och kan närbilder på saker jag inte annars kommer åt att se själv. Om man sitter och kör bil och har den som gps så är den mycket lättare att hantera än en halv surfplatta. Du kanske har dålig syn? För mig funkar det utmärkt. Sen om jag ska ha media så har jag ju min iPad 2 för det, t.ex. ta ett bad och streama lite serier på. Den går och ställa upp utan några dockningsstationer eller dylikt, har deras original cover som man enkelt viker ihop till ett stöd bakom. Annars om man ska se på film så äre ju TV/projje med hemmabioanläggning som gäller.

Det är fint att du jämför Samsung S4 16GB mot iPhone 5 32GB, då iPhone 5 16GB kostar ca en tusenlapp mindre, MEN HOPPSAN, då blev den ju lika dyr som Samsungen.

Dessutom att du tar en prisbild på en telefon som inte släppts ut i affärerna än ju helt totalt off, som oftast brukar priset vara högt uppskattat för att göra en "pre-order" och för att företaget vill ha marginal.

Googlade lite på netonnet med iPhone 5c, det är som jag trodde, en förhandsbokning. Jag hittar tyvärr inte någon länk på netonnet som visar det, hittade bara denna: http://www.crafty.se/nu-gor-det-att-forhandsboka-nya-iphone-5...

Räkna med att priserna är annorlunda när produkterna väl släpps och finns att köpa.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Det är hur du ser det, jag har iPhone 5 som arbetsredskap och den är perfekt, jag kommer åt trånga utrymmen och kan närbilder på saker jag inte annars kommer åt att se själv. Om man sitter och kör bil och har den som gps så är den mycket lättare att hantera än en halv surfplatta. Du kanske har dålig syn? För mig funkar det utmärkt. Sen om jag ska ha media så har jag ju min iPad 2 för det, t.ex. ta ett bad och streama lite serier på. Den går och ställa upp utan några dockningsstationer eller dylikt, har deras original cover som man enkelt viker ihop till ett stöd bakom. Annars om man ska se på film så äre ju TV/projje med hemmabioanläggning som gäller.

Det är fint att du jämför Samsung S4 16GB mot iPhone 5 32GB, då iPhone 5 16GB kostar ca en tusenlapp mindre, MEN HOPPSAN, då blev den ju lika dyr som Samsungen.

Dessutom att du tar en prisbild på en telefon som inte släppts ut i affärerna än ju helt totalt off, som oftast brukar priset vara högt uppskattat för att göra en "pre-order" och för att företaget vill ha marginal.

Googlade lite på netonnet med iPhone 5c, det är som jag trodde, en förhandsbokning. Jag hittar tyvärr inte någon länk på netonnet som visar det, hittade bara denna: http://www.crafty.se/nu-gor-det-att-forhandsboka-nya-iphone-5...

Räkna med att priserna är annorlunda när produkterna väl släpps och finns att köpa.

Personligen känner jag att den stor tydlig display är extra viktigt när man kör bil.

Permalänk
Skäggig legend

Denna kommentar kommer slukas av alla som krigar: Till er vill jag säga:

Vad är ert problem? Varför kan ni inte bara se att det är en telefon och inte en diktator? Varför kan det vara så svårt för dessa två läger att tillsammans diskutera i en normal ton till varandra utan att Android helt plötsligt är frälsaren som ska rädda oss ur äppelmoset? Samma sak gäller Apple lägret.

Jag är blir faktiskt bara ledsen och trött på detta forum med alla jäkla troll som sitter och totalt förstör friden som jag tycker funnits en längre tid. Ja... jag blir faktiskt ledsen och nedstämd.

Till telefonen vill jag säga: Grymt med 64bit och LTE till Sverige

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

http://www.wired.com/images_blogs/photos/uncategorized/2007/0...

Misstog mig angående samsung i första generationens iPhone. Det var Sanyo Epson och Sharp som utvecklade LCD-panelerna, touch-funktionen var från Balda.

Du kan inte ta hänsyn till hur många det är då du inte vet hur många det är. Det är meningslöst och osakligt det du håller på med.

Grejen är den att det är rätt mycket idle-tid när folk tittar på instagram och surfar, processorintensiva tiden är minimal om man inte spelar spel mycket.

Du frågade vad jag saknar, jag vill ha SD-kort. Asnice, är man ute och reser så är det skönt att ha saker på ett SD kort, att det laddas ner till mobilen så att man inte behöver ha snabb uppkoppling till sitt NAS för att kolla filmklipp eller lyssna på sin musiksamling. Och airplay skickar du inte rakt in i TVn när du är hos en kompis. Med min telefon så sent som i helgen kunde vi glo på film hos min polare som har värdelös täckning i sitt vardagsrum. Kopplade bara i telefonen i hennes TV med billig kabel, och slängde på filmklipp jag laddat ner under resan dit.
Du frågade vad JAG saknar, du frågade mig inte vad du inte saknar.

Apple droppade priset på första iPhone efter bara någon månad/månader, men visst - köpte man första dagen blev man väl ganska blåst (även om de fick ett 100$ presentkort som plåster på såren). 2000$ är dock fortfarande inte 20000, det är 13000 om man räknar högt på vad dollarn stod i då, 6,5. Och det är inklusive abonnemang, som är fruktansvärt dyrt i USA. Du får nog dra av minst 30$ men förmodligen närmare 50$ i månaden för abonnemanget, vilket blir minst 720$ = 4680 respektive 1200$ = 7800 kr. Kvar är 8320 respektive 5800 för mobilen.

Ang dina preferenser är det inte lika med behov för alla, eller det som är "bäst". Jag har noll behov av SD-kort. Torrents används huvudsakligen för olagligheter, har jag inget behov av i mobilen. Det finns HDMI-adaptrar att köpa om du nu måste ha (http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Apple-Lightning-to-HDMI-HDT...). Dyr nu för att lightning kontakten är ny, till de gamla kostar de typ 50 spänn, vi kommer hamna där om ett tag med de nya också. Själv lever jag i framtiden och kör trådlöst. Har inte mina vänner apple tv (vilket allt fler har när de inser smidigheten) får jag väl ta med det på ett usbminne eller streama som jag gör allt mer numera.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Någon som vet om man kan se konferensen nu i efterhand?

Postade tidigare, men postar igen då det spammas duktigt här.

http://www.apple.com/apple-events/september-2013/

Skrivet av iMatter:

http://www.gsmarena.com/apple_iphone_5s-5685.php

Non-removable Li-Po 1440 mAh battery & 640 x 1136 pixels, 4.0 inches screen?? Skojar dom eller? Det var i särklass det sunkigaste jag sett på en lur 2013 som kostar 2x mer än andra bra lurar.

Hur starkt batteriet är går inte att jämföra, det beror mest på hur mycket elektroniken drar. Om du har en enhet som drar mindre ström behövs mindre batteri för samma batterilängd. Om du ska jämföra, gör det korrekt.

Skrivet av Aleshi:

Personligen känner jag att den stor tydlig display är extra viktigt när man kör bil.

Den är tydlig.. Har ni dålig syn eller? En större skärm gör risken för ännu mer otydligt då du tappar mer seende runt om (i trafiken). Tänk dig bio vs cosmonova, vad är enklast att se allt på en gång och vilken måste man vrida huvudet på? Det är som sagt en telefon, ingen surfplatta.

jag brukar ha telefonen vid överkant på ratten, på de sättet ser jag både kartan och trafiken, samt kan navigera utan att behöva två händer på telefon.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag blev såld på filmen på Apples hemsida för 5C. Tror den kommer sälja bra.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag blev såld på filmen på Apples hemsida för 5C. Tror den kommer sälja bra.

Det tror jag med, är "på G" att köpa en iPhone 5 nu, funderar på om jag ska vänta ett tag till och kanske välja 5c eller 5s..

Har iPhone 5 via arbetet (älskar den) och iPhone 4 privat.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Apple droppade priset på första iPhone efter bara någon månad/månader, men visst - köpte man första dagen blev man väl ganska blåst (även om de fick ett 100$ presentkort som plåster på såren). 2000$ är dock fortfarande inte 20000, det är 13000 om man räknar högt på vad dollarn stod i då, 6,5. Och det är inklusive abonnemang, som är fruktansvärt dyrt i USA. Du får nog dra av minst 30$ men förmodligen närmare 50$ i månaden för abonnemanget, vilket blir minst 720$ = 4680 respektive 1200$ = 7800 kr. Kvar är 8320 respektive 5800 för mobilen.

Dollarn stod i 6,85. Lägg på moms och du får 17500:-. Abonnemang när du inte köper telefon i USA ligger inte i närheten av detta, dessutom tillkom telefonsamtal. Så 60$ var ett ordentligt påslag i månadspris.

Skrivet av tooobe:

Ang dina preferenser är det inte lika med behov för alla, eller det som är "bäst". Jag har noll behov av SD-kort. Torrents används huvudsakligen för olagligheter, har jag inget behov av i mobilen. Det finns HDMI-adaptrar att köpa om du nu måste ha (http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Apple-Lightning-to-HDMI-HDT...). Dyr nu för att lightning kontakten är ny, till de gamla kostar de typ 50 spänn, vi kommer hamna där om ett tag med de nya också. Själv lever jag i framtiden och kör trådlöst. Har inte mina vänner apple tv (vilket allt fler har när de inser smidigheten) får jag väl ta med det på ett usbminne eller streama som jag gör allt mer numera.

Men vad vill du? Winne frågade vad jag saknar. Jag sa detta, ni kan ju inte komma och säga att alla inte har samma behov som jag för att jag går er till mötes och berättar om mina personliga preferenser. Jag säger bara att man gärna vill se möjligheten till lite mer funktioner hos Apple så att de kan tilltala även mig, då är det naturligt att man uttrycker detta i Appletrådar.

Först yttrar man att man tycker det är tråkigt att de inte har fler funktioner, detta för att man vill ha ett större utbud. Människor som låst sig vid bara ett märke och inte förstår att man kan ha önskemål på mer än ett märke tycker att man ska hålla tyst i "deras" tråd. Sedan så ställs frågan vad man saknar, man förklarar, och då blir man avfärdad med att det är mina personliga preferenser. Ja precis! Därför jag har rätt att vara i denna tråden och önska att Apple tog hänsyn till bredare publik! Som det är nu så är det mest människor som vill ha en smartphone men inte är teknikintresserade som är deras mågrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

64 bit är ju nytt, men hela prestanda race'et börjar bli old nu. Fingerprint sensor har funnits i flera år på flera olika modeller. 120 FPS kamera hade jag på min LG mobil, 2007.

Så inte så mycket nytt trots allt.

Ja, men hade du allt i din telefon? Det är inte det att det är ny teknik, utan hur den används och i vilket format!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Den är tydlig.. Har ni dålig syn eller? En större skärm gör risken för ännu mer otydligt då du tappar mer seende runt om (i trafiken). Tänk dig bio vs cosmonova, vad är enklast att se allt på en gång och vilken måste man vrida huvudet på? Det är som sagt en telefon, ingen surfplatta.

jag brukar ha telefonen vid överkant på ratten, på de sättet ser jag både kartan och trafiken, samt kan navigera utan att behöva två händer på telefon.

Du kanske primärt tittar på telefonen och sekundärt trafiken (förståeligt med så liten skärm) Men med lite större skärm kan man lättare ha telefonen vid sidan och trafiken i fokus och bara kasta ett snabbt getöga på telefonen. Ju större display desto kortare tid behöver man titta för att se kartan. Även lättare att träffa med fingret när man pekar på den när den är i periferiseendet.

Men som sagt, väljer du att ha den i fokus förstår jag om du känner dig säkrare med liten skärm så att du fortfarande ser det runt om. Personligen så har jag trafiken i fokus och telefonen i periferin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

Jasså? När ni pratade om slowmotion så höll du på och tjatade om upplösningen konstant, sedan när någon kontrade med en mobil som kan spela in i sjukt högre upplösning än Apples så börjar du prata om att upplösningen inte var det viktiga i konversationen.

I smell fanboyism...

Skickades från m.sweclockers.com

Va? Vem är du? Du verkar ha hoppat in mitt i tråden någonstans och missat att läsa en massa inlägg. Gör det först.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Dollarn stod i 6,85. Lägg på moms och du får 17500:-. Abonnemang när du inte köper telefon i USA ligger inte i närheten av detta, dessutom tillkom telefonsamtal. Så 60$ var ett ordentligt påslag i månadspris.

Men vad vill du? Winne frågade vad jag saknar. Jag sa detta, ni kan ju inte komma och säga att alla inte har samma behov som jag för att jag går er till mötes och berättar om mina personliga preferenser. Jag säger bara att man gärna vill se möjligheten till lite mer funktioner hos Apple så att de kan tilltala även mig, då är det naturligt att man uttrycker detta i Appletrådar.

Först yttrar man att man tycker det är tråkigt att de inte har fler funktioner, detta för att man vill ha ett större utbud. Människor som låst sig vid bara ett märke och inte förstår att man kan ha önskemål på mer än ett märke tycker att man ska hålla tyst i "deras" tråd. Sedan så ställs frågan vad man saknar, man förklarar, och då blir man avfärdad med att det är mina personliga preferenser. Ja precis! Därför jag har rätt att vara i denna tråden och önska att Apple tog hänsyn till bredare publik! Som det är nu så är det mest människor som vill ha en smartphone men inte är teknikintresserade som är deras mågrupp.

Meningslöst att jämföra med svenska priser när dollarn fluktuerade så pass mycket den hösten. 2007-11-11 stod dollarn i 6,30. Inte min mening att argumentera mot dina personliga åsikter, det är just det jag vill - jag vill att alla ska sluta säga vad som är "bäst". Jag skulle gärna se att Android hade lite färre funktioner men att de funktioner de faktiskt hade funkade bättre, så att även jag skulle kunna överväga att köpa en android-telefon. Att folk skriver att det är tråkigt att iphone inte har fler funktioner gör mig ingenting, men den blir inte automatiskt sämst för att den inte har dessa funktioner. Hela Apples filosofi är inte att ta hänsyn till en bredare publik, det har det aldrig varit. Jag skulle säga att det är människor som vill ha väl integrerade saker som är deras målgrupp. Jag är själv väldigt teknikintresserad men föredrar ändå iPhone.

Men det var ju inte ett 60$ påslag konstaterade jag ju precis. Billigaste abonnemanget med AT&T kostade 30$ (kolla deras gamla sidor så får du se), då ingick 80 min men ingenting annat. Med iPhone kostade det 60$ och då ingick även surf. Alltså ett påslag om 30$, men då fick man även surf (visseligen EDGE, men ändå) vilket gör påslaget än mindre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Suck.. Kollade du ens på eventet? Det finns tom på Apples hemsida att kolla på om man missade det live.

Det är FRIVILLIGT att välja att låsa upp med fingret, kod kommer fortfarande finnas som alternativt, eller så använder du inget för och öppna telefonen, vilket kanske inte är att rek. om man skulle råka tappa bort/få luren snodd.

men jag vet inte, Windows 8(.x) använder ju ansiktet för att känna igen dig och logga in, så snart kanske vi får se massa lösa huvuden? (Dock känns ju denna teknik oseriös, känns som ett foto på rätt person borde funka).

Nej, jag kollade inte på eventet. Har inget intresse av sådant. Jag har läst Sweclockersartikeln och det är i kommentarerna till den jag kommenterar.

Jag var inte ute efter att kritisera Apple på den här punkten. Fingeravtrycksläsare verkar vara en bra ide' och det är antagligen högst troligt att andra tillverkare börjar med det också.
Det jag är orolig för är just den punkten jag tog upp och frågade därför om detta.

Att en hårdhudad rånare skulle kunna få för sig att kapa ett finger är inte speciellt långsökt.
Att kapa ett huvud är däremot ett antal steg värre då personen riskerar att dömas för mord för en telefons skull och att döda någon ses nog av de flesta rånare som väldigt mycket jobbigare att göra än att bara kapa ett finger.

Dessutom skulle ju då personen behöva ha med sig ett huvud för att logga in hela tiden. Det vore ytterst opraktiskt.
Ett litet finger vore mycket enklare, men är naturligtvis även det opraktiskt i längden. Dock antar jag att om man väl har fingret så går det säkert att göra någon sorts kopia.
Eventuellt kan man använda det avhuggna fingret för att logga in och sedan ändra i någon setting för att byta fingeravtryck till sitt eget.

Jag kan lova att det bara är en tidsfråga innan någon hugger av någons finger (eller bara fingertoppen räcker antar jag) för att kunna låsa upp en telefon.
Nu kanske det finns något i tekniken som förhindrar detta, vilket var det jag undrade över, men gör det inte det så känns det lite olustigt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Denna kommentar kommer slukas av alla som krigar: Till er vill jag säga:

Vad är ert problem? Varför kan ni inte bara se att det är en telefon och inte en diktator? Varför kan det vara så svårt för dessa två läger att tillsammans diskutera i en normal ton till varandra utan att Android helt plötsligt är frälsaren som ska rädda oss ur äppelmoset? Samma sak gäller Apple lägret.

Jag är blir faktiskt bara ledsen och trött på detta forum med alla jäkla troll som sitter och totalt förstör friden som jag tycker funnits en längre tid. Ja... jag blir faktiskt ledsen och nedstämd.

Till telefonen vill jag säga: Grymt med 64bit och LTE till Sverige

Mm är meningslöst att ens läsa kommentarerna i en nyhet om Apple/Android/WP. Det eskalerar till fullt krig om vem som har den tuffaste mobilen efter 5 kommentarer. Förstår inte heller varför det måste vara blodigt allvar, krig och misär direkt det handlar om mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Vad gör du med NFC?

Idag äger jag inte äns en smartphone, men skulle jag köpa blir det en med denna teknik då jag ser en del nördiga användningsområden.

Permalänk

Hade velat sett ett bättre glas till telefonen.

Visa signatur

༼ ° ل ° ༽

Permalänk
Medlem
Skrivet av DUNXIII:

Idag äger jag inte äns en smartphone, men skulle jag köpa blir det en med denna teknik då jag ser en del nördiga användningsområden.

En viktigare detalj där tycker jag är att ju tidigare stora tillverkare hoppar på tekniken desto snabbare kommer vi kunna komma till de NFC-applikationer som kommer förenkla många saker i vårt vardagliga liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du kan inte ta hänsyn till hur många det är då du inte vet hur många det är. Det är meningslöst och osakligt det du håller på med.

Man kan faktiskt göra en hel del med statistik och sannolikhetslära (väl grundad vetenskap som används i många sammanhang), så det är varken meningslöst eller osakligt. Det jag inte förstår är hur det kan vara så svårt att hänvisa till en tråd där man kan se samma fenomen bland iPhone-användarna gentemot Androidanvändarna. Enligt en del utav er så måste det ju finnas fullt av sådana trådar här på SweClockers, alltså borde det inte vara några som helst problem att hänvisa till en sådan tråd.