Apple lanserar Iphone 5S och 5C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

På vilket sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag orkar inte argumentera och förklara för ännu en person som hoppat in mitt i diskussionen utan att läsa.

Permalänk
Skrivet av pixelpuke:

Då ska vi se här.

- SD-kort? Förlegad teknik.Vi ska bort från lagring på minneskort!
- Utbytbart batteri? Check, inga problem alls att byta batteri på en iPhone såvida man inte är extremt otekniskt, korkad eller lat.
- Torrents? Check, inga problem där heller. Funkar utan jailbreak.
- Micro-USB? Förlegad teknik. Vi vill inte skicka en massa skit via kabel.
- Smidigt sätt ansluta till TV? Vad sägs om HDMI eller bara streama genom t.ex AirPlay?

[...]

Då ska vi se här.

- SD-kort förlegad teknik? Kom igen, det finns många fördelar med lokal lagring och där är SD-kort det bästa som finns i dagsläget om man vill utöka sin lagring.
- Utbytbart batteri? Ingen iPhone har haft stöd för att byta ut batteri utan att bryta garantin. Dessutom har Apple försökt försvåra för folk som vill byta batteri (eller bara skruva upp telefonen) med exempelvis pentalobe-skruvar. Självklart är det möjligt, men jag tror knappast det var det som Aleshi efterfrågade, han ville nog ha officiellt stöd för att byta batteri. Detta är långt från officiellt stöd.
- Torrents? Funkar säkert precis som du säger utmärkt på iOS, själv har jag ingen aning om hur det funkar varken där eller Android.
- Micro-USB förlegad teknik? Kom igen, du kan ju inte vara seriös? Det finns fortfarande många fördelar med kablar framför trådlöst, där den kanske största är hastigheten. Nu vet jag förstås inte hur Aleshi använder sin Micro-USB-kabel, men jag använder min främst för att ladda telefonen. Och visst kan man tycka att det är förlegad teknik och att nuförtiden laddar man väl med trådlös laddning. Men det finns det ju inte heller stöd för på iPhone. Lightning-kabeln fungerar ju exakt som en Micro-USB-sladd, både vid laddning och överföring av filer, men det jag tror Aleshi efterfrågade är att Apple använder standardanslutningen Micro-USB istället. Det finns många fördelar med att hålla sig till standarder istället för att hitta på egna grejer. Åtminstone för oss konsumenter.
- Smidigt sätt att ansluta till TV - Jag ser inte problemet med HDMI, förutom att Lightning->HDMI förmodligen är dyrare än Micro-USB->HDMI. Men att det är möjligt är ju tämligen självklart, vet inte om Aleshi trodde att det inte är det. AirPlay har däremot det stora (och återkommande) problemet att det förutsätter att man är inne i Apple-världen. Wikipedia-artikeln börjar ju liksom med "AirPlay (previously called AirTunes when it was for audio only) is a proprietary protocol stack/suite". Varje gång man läser proprietary blir åtminstone jag mörkrädd.

För mig är dock alla dessa grejer tämligen ointressanta, undantaget Micro-USB. Jag har en Android-telefon som det inte går att slänga in ett SD-kort i. Det går att byta batteri, men det skulle jag aldrig få för mig att göra, torrents håller jag inte på med och ansluta telefonen till TV har jag inte heller något intresse av. Men alla har ju olika behov och dessa punkter var uppenbarligen viktiga för Aleshi.

Skrivet av Elakekocken:

Tycker fortf min iPhone 5 har bättre flyt än den Galaxy S4 jag testade i butik.
I'll stick with iPhone, bra kvalitet och helt seriöst, den enda touch-telefonen som har hållt utan den minsta antydan på att bli seg eller fela på något sätt öht.

[...]

Det stämmer nog, men Android är ju inte samma sak som Galaxy-serien. Samsung är ju kända för att slänga in massa skräp som gör vilken hårdvara som helst långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

(ni har skrivit fel) 5S är har en M7 processor och inte A7

M7 är en "hjälp"-processor, den har har om gps, giro och liet andra småsaker utan att behöva "väcka" A7, vilket är huvudprocessorn. Kolla på eventet själv:

http://www.apple.com/apple-events/september-2013/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten92:

Inte jätteimponerad.. Trodde dom skulle höja upplösningen. Det är det som får mig att hålla kvar till android!

Upplösningen på skärmen??.... den är så hög i alla dagen high-end lurar (inkl iphone) att du ändå inte kan urskilja individuella pixlar.

Permalänk
Medlem

Varför hänga upp sig på att det inte går att byta batteri? Hur ofta byter man batteri igentligen?
Det går dessutom att göra även om det är krångligare, jag brukar ha mina mobiler 1-2år ungefär och har aldrig varit med om att ett batteri har tagit slut.

När det gäller batteritid så är det väl inte så konstigt att jättemobilerna har samma eller bättre batteritid då de ju uppenbarligen får plats med ett större batteri. Min ipad har också bättre batteritid än min iphone men jag skulle inte vilja gå runt med den i fickan...

Permalänk
Medlem

Skärm

Tacka gud för att dom inte gjorde den större, då hade jag fått ta en annan lur än Iphone 5s.. tycker 5'an är lite för stor, gillade 4'an bättre.
Ios7 ska bli riktigt spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Då ska vi se här.

- SD-kort? Förlegad teknik.Vi ska bort från lagring på minneskort!
- Utbytbart batteri? Check, inga problem alls att byta batteri på en iPhone såvida man inte är extremt otekniskt, korkad eller lat.
- Torrents? Check, inga problem där heller. Funkar utan jailbreak.
- Micro-USB? Förlegad teknik. Vi vill inte skicka en massa skit via kabel.
- Smidigt sätt ansluta till TV? Vad sägs om HDMI eller bara streama genom t.ex AirPlay?

Vad mer är det du saknar som tydligen inte finns eller går att göra på en iPhone? Det är ju precis det här jag syftar på och trollar om, att folk är så förbannat insnöade i sitt val att plattform att det blir bara pinsamt. Särskilt när folk listar saker som du gjorde över saker som du saknar i en iPhone när det i själva verket finns och fungerar.

Visst, SD-kort och Micro-USB i alla ära, de har sina användningsområden ibland och visst kunde det ha varit lättare att byta batteri på en iPhone men hur ofta behöver man byta batteri egentligen? Har bytt ett batteri sedan 2008 då jag köpte min första iPhone och själva bytet tog 5 min att göra efter att ha kollat på en tutorial på nätet.

Du känner inte att du är fel ute när du måste ta till så oärliga argument?
- SD-kort vill jag ha, inte förlegat det minsta, smidigt att kunna ha i olika telefoner och apparater dessutom. Och varför har vi varianter av iPhone med mer än 16GB minne om icke uppkopplat minne är förlegat.
- Utbytbart batteri utan verktyg och utan att förverka garanti?
- Torrents fungerar ungefär lika mycket som att jag laddar ner det på datorn hemma och skickar till telefonen.
- Argumentet mot USB är bara trams, det är en standard vilket ofta kommer till användning.
- Billigt att ansluta till TV? Och synd att ingen av mina polares TV-apparater tar Airplay då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tycker fortf min iPhone 5 har bättre flyt än den Galaxy S4 jag testade i butik.
...
Android som OS verkar sjukt dåligt optimerat att hänga med hårdvara i t.ex. Samsung Galaxy S4 - den telefonen är på pappret vassare än min iPhone, men är bra mycket slöare att bläddra med i jämförelse.

Då har vi ungefär samma erfarenhet. Jag gillar Android som OS och Project Butter gjorde gränssnittet i sig kvickare (Launchern m.m.). Men så fort man försöker spela exempelvis Dark Avenger, Asphalt 7/8 eller ens använda Facebook, så är det allt annat än "butter smooth". Att sedan många spel kraschar utan förvarning gör inte upplevelsen bättre.

iPod Touch/iPhone ersatte alla bärbara spelkonsoler för mig och jag hade gärna haft en Android att spela på för att få "mer för pengarna". Men det har visat sig gång på gång att prestandan, som finns på pappret, lyser med sin frånvaro i verkligheten.

iOS är lite som Amiga OS. Grymt optimerat tillsammans med hårdvaran för ett begränsat användningsområde. Dvs det går inte att jämföra syntetisk prestanda mellan exempelvis iOS och Android.

I många fall föredrar jag faktiskt den äldre Android HoneyComb 3.2.1 som var mer avskalat och enbart optimerat för en handfull enheter (tablets). Kanske var även det faktum att HoneyComb inte var Open Source en del av framgången. Istället gjordes mycket utveckling bakom stängda dörrar tillsammans med Motorola.

I min mening så förstörde Google tablet-gränssnittet iom Android 4.2, då det blev som en stor telefon istället. Tidigare såg det ut precis som i HoneyComb.

För övrigt följer jag även nyfiket Nokia och Microsoft. Jag kommer inte att överge iOS, men en extralur med Windows kan bli en perfekt companion till min Windows 8.1-laptop.

Ser man till helheten så saknar jag ett ekosystem kring Android, likt det som finns i och med iOS/OS X och Windows.

Nästa leksak i hemmet blir utan tvekan en ny Apple TV, då min 1st gen ATV mest samlar damm dag. Grymt kul att köra spel direkt på TV:n och använda iPhone som handkontroll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spetsen_nr11:

Då ska vi se här.

- SD-kort förlegad teknik? Kom igen, det finns många fördelar med lokal lagring och där är SD-kort det bästa som finns i dagsläget om man vill utöka sin lagring.

Jag skrev ju att har sina användningsområden ibland. Det är dock inte det första som de flesta tänker på när det går och köper en smartphone. Och ja, det är förlegat och bakåtsträvande med lokal lagring i smartphones när vi är på väg på mot ett trådlöst LTE-samhälle när allt kommer att göras trådlöst inom en snar framtid.

Citat:

- Utbytbart batteri? Ingen iPhone har haft stöd för att byta ut batteri utan att bryta garantin. Dessutom har Apple försökt försvåra för folk som vill byta batteri (eller bara skruva upp telefonen) med exempelvis pentalobe-skruvar. Självklart är det möjligt, men jag tror knappast det var det som Aleshi efterfrågade, han ville nog ha officiellt stöd för att byta batteri. Detta är långt från officiellt stöd.

Vilket då gör att vi är tillbaka till frågan "hur ofta behöver man egentligen byta batteri?" Jag har som sagt gjort en enda gång sedan 2008 och det fanns ingen garanti kvar vid den tidpunkten som batteribytet gjordes. Om man nu lyckas köra slut på sitt batteri innan garantitiden är slut så bör man antingen se över sitt användande eller köpa en iPhone

Citat:

- Micro-USB förlegad teknik? Kom igen, du kan ju inte vara seriös? Det finns fortfarande många fördelar med kablar framför trådlöst, där den kanske största är hastigheten. Nu vet jag förstås inte hur Aleshi använder sin Micro-USB-kabel, men jag använder min främst för att ladda telefonen. Och visst kan man tycka att det är förlegad teknik och att nuförtiden laddar man väl med trådlös laddning. Men det finns det ju inte heller stöd för på iPhone. Lightning-kabeln fungerar ju exakt som en Micro-USB-sladd, både vid laddning och överföring av filer, men det jag tror Aleshi efterfrågade är att Apple använder standardanslutningen Micro-USB istället. Det finns många fördelar med att hålla sig till standarder istället för att hitta på egna grejer. Åtminstone för oss konsumenter.

Jag är fullkomligt seriös, filöverföring och laddning via kabel är förlegat. Trådlös laddning kommer att vara en standard inom en snar framtid och med snabbare wifi-uppkopplingar så kommer man inte behöva någon kabel överhuvudtaget. Det enda jag använder min lightning-kabel till idagsläget är för just laddning och för att spara en säkerhetskopia på iPhonen lokalt. I övrigt så kör jag allt via molnet eller över wifi.

"Men blöö, det tar ju sån tid att föra över filer eller ladda hem appar trådlöst!"

Nej, det gör det faktiskt inte. Dessutom brukar jag inte sitta och stirra på en loading bar tills det är klart utan jag lägger ifrån mig telefonen gör något annat i fem minuter.

Citat:

- Smidigt sätt att ansluta till TV - Jag ser inte problemet med HDMI, förutom att Lightning->HDMI förmodligen är dyrare än Micro-USB->HDMI. Men att det är möjligt är ju tämligen självklart, vet inte om Aleshi trodde att det inte är det. AirPlay har däremot det stora (och återkommande) problemet att det förutsätter att man är inne i Apple-världen. Wikipedia-artikeln börjar ju liksom med "AirPlay (previously called AirTunes when it was for audio only) is a proprietary protocol stack/suite". Varje gång man läser proprietary blir åtminstone jag mörkrädd.

Det är bäst att du kollar en extra gång under sängen efter proprietary-monster innan du går och lägger dig i fortsättningen. Det kan ju vara något läskigt som ligger och lurar där under.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Min RaspberryPi med Raspbmc tar emot video/ljud från AirPlay (iPhone/iPad) helt perfekt! :>

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Du känner inte att du är fel ute när du måste ta till så oärliga argument?

Vad för "oärliga" argument om jag får fråga?

Citat:

- SD-kort vill jag ha, inte förlegat det minsta, smidigt att kunna ha i olika telefoner och apparater dessutom. Och varför har vi varianter av iPhone med mer än 16GB minne om icke uppkopplat minne är förlegat.

För att vi inte är där ännu men så länge tillverkare envisas med att lägga tid, pengar och energi på att pusha för gammal och förlegat teknik så kommer vi att vara kvar där.

Citat:

- Utbytbart batteri utan verktyg och utan att förverka garanti?

Återigen; hur ofta behöver man byta batteriet? På riktigt alltså?

Citat:

- Torrents fungerar ungefär lika mycket som att jag laddar ner det på datorn hemma och skickar till telefonen.

Som på iPhone då.

Citat:

- Argumentet mot USB är bara trams, det är en standard vilket ofta kommer till användning.

Du förutsätter att alla använder sina smartphones precis som du gör. Jag använder lightning-kabeln för laddning och säkerhetskopiering, aldrig annars.

Citat:

- Billigt att ansluta till TV? Och synd att ingen av mina polares TV-apparater tar Airplay då.

Har man problem att hosta upp 300-400 kr för en Lightning -> HDMI-kabel så bör man fundera på om socialen är ett alternativ. Trist för dina polare De flesta av mina polares TV-apparater tar AirPlay.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Min RaspberryPi med Raspbmc tar emot video/ljud från AirPlay (iPhone/iPad) helt perfekt! :>

No way! Det går ju inte!

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

J
"Men blöö, det tar ju sån tid att föra över filer eller ladda hem appar trådlöst!"

Nej, det gör det faktiskt inte. Dessutom brukar jag inte sitta och stirra på en loading bar tills det är klart utan jag lägger ifrån mig telefonen gör något annat i fem minuter.

Jag har aldrig heller behövt vakta min iPhone och program installeras med ett enkelt klick.

Samtidigt är det väldigt många appar på Android som installeras i flera steg. Först en liten klient på 2-3MB för att sedan starta nedladdningen i ett program som inte multitaskar (Gameloft m.fl.). I vissa fall görs det därefter ännu en check för att se om något är uppdaterat.

Lite som att jämföra Xbox 360 med PS3, där PS3:an är ett helvete med alla idiotiska uppdateringar och hur programmen ska installeras efter nedladdning.
Inte konstigt att jag valde att spela på 360:n och bara har PS3:an för att kolla på Blu-ray och Netflix.

Tydligen är det många här som hatar saker som bara fungerar och faktiskt gör livet enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag orkar inte argumentera och förklara för ännu en person som hoppat in mitt i diskussionen utan att läsa.

Hepp, strunta i det då, men jag läste hela vägen från början så du kan inte säga att jag hoppade in mitt i diskussionen. Jag tror helt enkelt du insåg att jag hade rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shockwave:

Hepp, strunta i det då, men jag läste hela vägen från början så du kan inte säga att jag hoppade in mitt i diskussionen. Jag tror helt enkelt du insåg att jag hade rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det hade du inte. Du har missförstått min poäng och vad jag argumenterade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Vad för "oärliga" argument om jag får fråga?

Så som du vrider på det för att få det att gå ihop. Frågan gäller vad jag saknar, du sitter och hittar på anledningar till att jag inte alls saknar det.

Skrivet av pixelpuke:

För att vi inte är där ännu men så länge tillverkare envisas med att lägga tid, pengar och energi på att pusha för gammal och förlegat teknik så kommer vi att vara kvar där.

Återigen; hur ofta behöver man byta batteriet? På riktigt alltså?
.
.
.
Du förutsätter att alla använder sina smartphones precis som du gör. Jag använder lightning-kabeln för laddning och säkerhetskopiering, aldrig annars.

Dina argument tycks vara baserade på att man aldrig ska gå utanför dörren eller utanför sitt WiFi, samt att man bara har Apple-produkter och inte använder flera telefoner eller kameror.

Skrivet av pixelpuke:

Som på iPhone då.

PRECIS! Att ladda ner torrents någon annanstans och föra över är inte att ha en torrentkapabel telefon.

Skrivet av pixelpuke:

Har man problem att hosta upp 300-400 kr för en Lightning -> HDMI-kabel så bör man fundera på om socialen är ett alternativ. Trist för dina polare De flesta av mina polares TV-apparater tar AirPlay.

Ja 400-500:- snarare. Och klart man har råd, men om man skulle köpa allt man kan köpa för 500:- så skulle man snart inte ha råd med grejer längre. Och kul för dina polare, nu gällde frågan vad jag vill ha i en telefon. Jag vill ha en telefon där jag kan spela upp klipp hos mina polare, inte dina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

No way! Det går ju inte!

Yepp, stolt! Verkar vara inbyggt stöd i XBMC, så om man kör en HTPC med XBMC borde samma funktion finnas där med, smidigt hur som haver!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stevesmom:

Ang Iphone 5s så var det ju inget att hänga i julgranen. Samma kamera, ingen uppdaterad skärm. Fortfarande 1GB RAM (hahahahaha), ingen NFC, samma hårddiskmängd. Stackars apple-fanboys som ändå kommer köpa skiten trots att 1 år gamla telefoner är bättre.

För att vara ett teknikinriktat forum, så blir jag lite överraskad av okunskapen ibland.

Man kommer vanligtvis väldigt långt med 1GB RAM, speciellt när det sekundära minnet är flashbaserat.
Exakt vad behöver man mer än 1GB RAM till? Varför kräver 64-bitars processorer 4GB RAM?

Min iPhone 5 använder just nu ca 110MB RAM (active).

Resten är följande (enligt iOptimizer):

Free: 270MB
Wired: 560MB
Inactive: 80MB

~350MB ledigt (free + inactive)

Att Apple satt upp regler för hur program får multitaska är en av anledningarna till att iOS känns stabilare och snabbare än Android. Utan root på Android, så har jag ingen kontroll över vilka processer som startas upp.

Det är synd att inte alla Android-enheter går att få med vanilla-Android utan att många blir påtvingade bloated versioner från exempelvis Samsung, Sony och HTC. Jag rootade min tablet för att kunna avinstallera systemappar som bara tog onödigt med utrymme och kraft. Var är denna öppenhet som alla Android-anhängare skriker sig hesa över? Visst är källkoden öppen, men det är till väldigt liten nytta för slutanvändarna.

Så här ser minnesanvändningen ut på Android (Samsung S3):

Act: 554MB
Inact: 45MB
Thres: 64MB
Avail: 104MB

~149MB ledigt (avail + inact)

Jag tolkar detta som att iOS använder minnet mycket mer effektivt än Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dina argument tycks vara baserade på att man aldrig ska gå utanför dörren eller utanför sitt WiFi, samt att man bara har Apple-produkter och inte använder flera telefoner eller kameror.

Finns numera många olika produkter som tillåter WiFi-uppkoppling, till exempel skrivare, systemkameror, minneskort m.fl. Så det är fullt möjligt att gå utanför dörren och även utanför sitt WiFi och likväl kunna föra över information mellan enheterna. Spännande framtid vi går tillmötes utan kablar!

Skrivet av Aleshi:

Ja 400-500:- snarare. Och klart man har råd, men om man skulle köpa allt man kan köpa för 500:- så skulle man snart inte ha råd med grejer längre.

Handlar om prioritering helt enkelt. Finns massvis med saker man skulle vilja köpa, som bara kostar några tior, men skulle man köpa allt det så skulle man snart inte ha råd med grejer längre.

Permalänk
Skrivet av pixelpuke:

Jag skrev ju att har sina användningsområden ibland. Det är dock inte det första som de flesta tänker på när det går och köper en smartphone. Och ja, det är förlegat och bakåtsträvande med lokal lagring i smartphones när vi är på väg på mot ett trådlöst LTE-samhälle när allt kommer att göras trådlöst inom en snar framtid.

"Inom en snar framtid". Nu vet jag inte när du tror att denna snara framtid ska vara, men den är inte här idag i alla fall. Inte ens 3G-nätet är ju fullständigt utbyggt i Sverige, finns många som bor på lite mer "annorlunda" ställen där 3G-täckning är ovanligt. Det känns dumt att säga åt de personerna att inte lagra lokalt eftersom de ju kommer kunna lagra i något slags moln någon gång i framtiden. Köper man en telefon idag vill man väl att den ska funka idag? Dessutom finns det fler problem med att lagra allt i "molnet". Jag kan ju lista några:

  • Man litar på att någon annan ska lagra ens data, vilket kan vara problematiskt dels på grund av NSA-grejer, dels eftersom de kanske bestämmer sig för att stänga servrarna. Det går förstås att lösa med egna servrar, men hur många har egna servrar?

  • Mobil data är inte gratis.

  • Att hämta data från "molnet" istället för från ett lokalt minne är långsammare. Kanske tillräckligt snabbt för de flesta, men vissa kanske har högre krav.

  • Att hämta data från "molnet" drar betydligt mycket mer på batterit än det gör att läsa från SD-kort.

Det är klart det finns fördelar med molnlösningar också, men att säga att det är förlegat och bakåtsträvande att lagra lokalt tycker jag är helt felaktigt och visar att man inte kan sätta sig in i andras eventuella behov.

Citat:

Vilket då gör att vi är tillbaka till frågan "hur ofta behöver man egentligen byta batteri?" Jag har som sagt gjort en enda gång sedan 2008 och det fanns ingen garanti kvar vid den tidpunkten som batteribytet gjordes. Om man nu lyckas köra slut på sitt batteri innan garantitiden är slut så bör man antingen se över sitt användande eller köpa en iPhone

Jag har aldrig bytt batteri, varken i min iPhone 3G (där det "inte gick") eller i min Galaxy Nexus (där det går jättelätt). Nästa telefon jag köper kommer med största sannolikhet vara en telefon med Android, men utan möjlighet att byta batteri. Fast det betyder ju inte att jag inte kan förstå att andra kanske vill byta batteri. Det finns ju faktiskt en anledning till att garantin bryts om man skruvar upp telefonen och det är att alla inte borde göra det eftersom det är lättare att förstöra saker då. Det gäller förstås även när garantin gått ut. De flesta här känner sig kanske tillräckligt säkra på sin egen förmåga för att kunna pilla med sådant, men gemene man gör det definitivt inte.

Ett annat möjligt användningsområde är om man kommer befinna sig någonstans där man inte har tillgång till el (exempelvis campa i skogen) och att man då kan ha med ett extrabatteri som man helt enkelt byter till när det andra batteriet tar slut. Återigen inget användningsområde som är relevant för mig, men jag kan definitivt tänka mig att det är det för andra.

Citat:

Jag är fullkomligt seriös, filöverföring och laddning via kabel är förlegat. Trådlös laddning kommer att vara en standard inom en snar framtid och med snabbare wifi-uppkopplingar så kommer man inte behöva någon kabel överhuvudtaget. Det enda jag använder min lightning-kabel till idagsläget är för just laddning och för att spara en säkerhetskopia på iPhonen lokalt. I övrigt så kör jag allt via molnet eller över wifi.

"Men blöö, det tar ju sån tid att föra över filer eller ladda hem appar trådlöst!"

Nej, det gör det faktiskt inte. Dessutom brukar jag inte sitta och stirra på en loading bar tills det är klart utan jag lägger ifrån mig telefonen gör något annat i fem minuter.

Återigen denna snara framtid. Vi lever inte i en snar framtid, vi lever nu. Trådlös laddning kan mycket väl vara framtiden och det finns ju redan möjlighet till det i ett gäng Android- och Windows Phone-lurar (dock inte iPhone, men det är säkert bara en tidsfråga). Men vi är inte där än, det behövs ett annat alternativ också. I dagsläget är det Micro-USB för Android/WP/mindre OS och Lightning för iPhone. Om dina kompisar skulle vara ett representativt tvärsnitt av världens befolkning skulle en stor majoritet ha Micro-USB-kablar liggandes hemma men bara ett fåtal ha Lightning. Nu inser jag förstås att dina vänner inte är representativa för resten av världen, men skulle iPhone också köra med Micro-USB skulle du inte ens behöva tänka på vad din kompis använder för telefon om du vill ladda din telefon hos honom/henne, han/hon kommer ha en laddare.

Angående tiden så beror den ju på både hastigheten och det du för över. Hastigheten är betydligt mycket långsammare trådlöst, men för du bara över mindre grejer spelar det ingen större roll. Jag använder i princip aldrig min Micro-USB-kabel för överföring till någon annan enhet, då kan det istället hända att jag använder det extremt långsamma Bluetooth. Fast återigen, det beror på hur man använder telefonen och man måste kunna förstå att andra kanske har behov av högre hastighet.

Citat:

Det är bäst att du kollar en extra gång under sängen efter proprietary-monster innan du går och lägger dig i fortsättningen. Det kan ju vara något läskigt som ligger och lurar där under.

Måste du skrämma upp mig så där? Insåg precis att jag har både Xbox 360 och TV under sängen, vilka inte direkt är några kungar när det kommer till att använda standardlösningar. Nu kommer jag ju aldrig kunna somna! Tack så jävla mycket.

Permalänk

Iphone 5

Permalänk
Skrivet av walkir:

[...]
Min iPhone 5 använder just nu ca 110MB RAM (active).

Resten är följande (enligt iOptimizer):

Free: 270MB
Wired: 560MB
Inactive: 80MB

~350MB ledigt (free + inactive)

[...]

Så här ser minnesanvändningen ut på Android (Samsung S3):

Act: 554MB
Inact: 45MB
Thres: 64MB
Avail: 104MB

~149MB ledigt (avail + inact)

Jag tolkar detta som att iOS använder minnet mycket mer effektivt än Android.

Jag tolkar det som att ett av nedanstående påståenden är sant:

  1. Din iPhone gjorde inte lika mycket som din Galaxy S3 (man ser som bekant inte allt som görs i bakgrunden)

  2. iOS använder minne mer effektivt än Android

  3. 1 och 2

Jag skulle gissa på att det är påstående 3 som stämmer.

Att jämföra en Galaxy-telefon med en iPhone och säga att man gör en jämförelse mellan iOS och Android är dock på väldigt många sätt missvisande. Samsung är kända för att lägga till en massa saker till Android som förändrar systemet. Jag skulle säga att de skräpar ner Android, men andra kanske skulle hävda att de förbättrar Android. Hursomhelst så ska du jämföra en Nexus-enhet med en iPhone om du vill jämföra operativsystemen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Så som du vrider på det för att få det att gå ihop. Frågan gäller vad jag saknar, du sitter och hittar på anledningar till att jag inte alls saknar det.

Jag har fattat det för längesen att du har särskilda krav men du verkar vilja få det till att det är något som gäller för alla. Därför sitter jag mesta bara och jävlas här med dig.

Citat:

Dina argument tycks vara baserade på att man aldrig ska gå utanför dörren eller utanför sitt WiFi, samt att man bara har Apple-produkter och inte använder flera telefoner eller kameror.

Mina argument baseras på framtidstänk istället för bakåtsträvande. Världen hade varit en bättre plats om det bara fanns Apple-produkter

Citat:

PRECIS! Att ladda ner torrents någon annanstans och föra över är inte att ha en torrentkapabel telefon.

Ja, eller så kan man ju göra som jag gör att jag startar en torrent via iPhonen på jobbet och när sen kommer hem så är det klar på Macen. Funkar ju det också

Citat:

Ja 400-500:- snarare. Och klart man har råd, men om man skulle köpa allt man kan köpa för 500:- så skulle man snart inte ha råd med grejer längre. Och kul för dina polare, nu gällde frågan vad jag vill ha i en telefon. Jag vill ha en telefon där jag kan spela upp klipp hos mina polare, inte dina.

Ja, eller så kan göra som mina kära far och köpa den från Kina för 50 kr fraktfritt. Kostnaden i sig var inte så intressant egentligen eftersom att den är försumbar. Hade adaptern kostat +1000 kr så hade det varit en helt annat sak.

Faktum är att det är få utav mina kompisar som är nere i Apple-träsket och ändå funkar det bra för mig att visa klipp eller vad jag nu vill göra på deras tv-apparater. Det krävs inte att folk har Apple-produkter för att det ska fungera, det var min poäng.

Hur som helst, för att inte dra ut på en ganska meningslös diskussion alltför länge så kan vi konstatera att du har särskilda krav och behov när det gäller smartphones. Vissa av dessa behov går utan problem att uppfyllas med en iPhone även om du (och många andra Apple/iPhone hatare därute) inte har känt till det tidigare. Andra behov såsom SD-kort, möjlighet att byta batteri (som du verkar göra ganska ofta) m.m. är tyvärr inget som kommer att gå att uppfylla och då är således iPhone inget vidare bra alternativ. Men förvänta dig inte att Apple kommer att slänga in en SD-kortläsare eller göra det möjligt att byta batteri en gång i veckan, för det är ingenting som en "vanlig användare" efterfrågar eller känner behov av.

Så du kan ha ett gott samvete om du i framtiden helt bortser ifrån det Apple har att erbjuda. Du behöver alltså inte hoppa in i Apple-trådar i framtiden och påpeka allt som du anser att iPhone saknar. Kör det som funkar för dig istället och var glad (så länge det funkar).

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Jag tolkar det som att ett av nedanstående påståenden är sant:

  1. Din iPhone gjorde inte lika mycket som din Galaxy S3 (man ser som bekant inte allt som görs i bakgrunden)

  2. iOS använder minne mer effektivt än Android

  3. 1 och 2

Jag skulle gissa på att det är påstående 3 som stämmer.

Att jämföra en Galaxy-telefon med en iPhone och säga att man gör en jämförelse mellan iOS och Android är dock på väldigt många sätt missvisande. Samsung är kända för att lägga till en massa saker till Android som förändrar systemet. Jag skulle säga att de skräpar ner Android, men andra kanske skulle hävda att de förbättrar Android. Hursomhelst så ska du jämföra en Nexus-enhet med en iPhone om du vill jämföra operativsystemen.

Det jag kan tycka är tråkigt är att folk ena stunden jämför med Galaxy, och när något är sämre byter man modell och jämför mot något annat som har android. Tycker man redan då bevisat allt redan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Jag har en dålig vana i att jag alltid lägger mig i andras diskussioner, men...

Skrivet av pixelpuke:

Jag har fattat det för längesen att du har särskilda krav men du verkar vilja få det till att det är något som gäller för alla. Därför sitter jag mesta bara och jävlas här med dig.

Nej, han (/hon?) försökte aldrig få det till att det är något som gäller för alla. Det var någon som frågade Aleshi om vad han tyckte saknades på en iPhone och då skrev han ett svar på det. Att folk bemöter det genom att säga att inte alla tycker likadant känns tämligen meningslöst. Jag tror Aleshi är fullt medveten om det.

Citat:

Så du kan ha ett gott samvete om du i framtiden helt bortser ifrån det Apple har att erbjuda. Du behöver alltså inte hoppa in i Apple-trådar i framtiden och påpeka allt som du anser att iPhone saknar. Kör det som funkar för dig istället och var glad (så länge det funkar).

Återigen, han svarade på en fråga. Han kom inte bara in och påpekade sådant som saknas. En seriös konsument kan tänka sig alla märken. Skulle Apple släppa nästa iPhone med batteri som går att byta och Micro-USB och [...] skulle kanske Aleshi kunna tänka sig den telefonen. Att därför helt bortse från allt Apple har att erbjuda är ju bara korkat. Som seriös konsument kan man även ta till sig av argument och inser att "Det spelar roll vad du säger för min produkt kanske är sämre än din produkt.".

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Det jag kan tycka är tråkigt är att folk ena stunden jämför med Galaxy, och när något är sämre byter man modell och jämför mot något annat som har android. Tycker man redan då bevisat allt redan.

Ska du jämföra två saker måste du ju veta vad du jämför. Det är fullt legitimt att jämföra Galaxy S4 med iPhone 5S och det är faktiskt en ganska relevant jämförelse eftersom det är de två absolut mest populära telefonerna. Men då jämför du ju telefoner och inte operativsystem. Ska man jämföra Android mot iOS är det bäst att jämföra senaste iPhone mot senaste Nexus. Inte för att den jämförelsen är optimal, det bästa vore ju såklart att jämföra Android och iOS på samma telefon, men det går inte att göra på ett rimligt sätt.

Kollar du runt och försöker hitta seriösa jämförelser mellan Android och iOS kommer du rätt snabbt inse att i princip alla använder just iPhone vs Nexus. Och dessutom är noggranna med att hålla koll på vad som är operativsystem och vad som är specifikt för tillverkare (Nexus-telefoner har ju inget sådant specifikt, men man bör ha koll på vad resten av marknaden gör för att kunna göra jämförelsen).

Det är möjligt att det finns oseriösa personer som använder andra telefoner och byter Android-telefon så fort de stöter på en nackdel, men ingen seriös människa gör det. Självklart finns det även nackdelar med Android, varav en del beror på operativsystemet (som att alla appar körs i virtuell maskin vilket inte är det mest effektiva man kan göra (finns såklart fördelar med virtuell maskin också)) och en del beror på affärsmodellen (som att många telefoner inte får uppdateringar eller får vänta länge på uppdateringar). Det finns fanboys på alla sidor som hävdar att allt skulle vara perfekt med den egna plattformen, men sådana personer kan man ju inte lyssna på.

Permalänk
Medlem

Samtliga nöjda andoidtelefonägare bör vara tacksamma och visa respekt mot Apple/iPhone. Utan dem hade det inte funnits någon wannabe smartphone nu. Utan alla hade suttit med en Nokia/Ericsson knapptelefon
IPhone är pappan till alla moderna smarttelefoner.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju inte 1080p-stöd hos t ex iPad Mini med Lightning till HDMI-adapter. Den kostar hos Apple 429:-. Så där är microUSB MHL till HDMI-kabel eller Slimport till HDMI-adapter/kabel trevligare. I S4as och S3ans fall behövs en MHL 2.0-kabel eller 11-pin medan gamla S2 hade en 5-pin. Alla dessa lösningar klarar dock 1080p video och kostar under 300kr även när du köper märkesprylarna.

När det gäller laddning så har vi ju Lightning till MicroUSB-adapter för småpengar. Det finns tredjepart Lightning till USB-kablar du kan ladda via för några dollar också i fall du vill, sen ingår ju en sådan kabel och en usb-laddar med dina Appleinköp. Så laddning är väl lite en icke-fråga. MicroUSB-adapter kan du bära med dig i så fall. Sen är det ju inte samma adapter hos 4s så problemet med lite olika sladdar och tillbehör finns därmed. För enheter som stödjer det så är ju en Chromecast billigare (i utlandet/hemmamarknaden, den finns bara som fulimport här) än Apples kabel eller AirPlaykompatibla enheter.

Sen fungerar ju givetvis iOS annorlunda med SD-läsare och minnen (Camera Connection Kit är väl begränsad till 20 mA), men du kan läsa in foton och liknande.

Så länge man är medveten om allt detta spelar det ju ingen roll. Det handlar om i stort sett samma förmågor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datanisse:

Samtliga nöjda andoidtelefonägare bör vara tacksamma och visa respekt mot Apple/iPhone. Utan dem hade det inte funnits någon wannabe smartphone nu. Utan alla hade suttit med en Nokia/Ericsson knapptelefon
IPhone är pappan till alla moderna smarttelefoner.

Det är totalt felaktigt. Den grundläggande felaktigheten är att du blandar betydelsen av smartphone och multi-touchscreen. Smartphone har funnit bra mycket tidigare än iPhone, men de flesta enheter var fortfarande beroende av knappar. iPhone var bland de första att introducera en smartphone med multi-touchscreen. iPhone är inte "pappan" på något sätt, men däremot är det utan tvekan den enhet som bröt upp en verkligt fungerande marknad. Apple var först med att framgångsrikt dra nytta av att utvecklingen av hårdvara nått fram till något som var användbart för syftet. Oavsett varumärke var smartphone ett resultat av många företags gemensamma utvecklingsarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Jag tolkar det som att ett av nedanstående påståenden är sant:

  1. Din iPhone gjorde inte lika mycket som din Galaxy S3 (man ser som bekant inte allt som görs i bakgrunden)

  2. iOS använder minne mer effektivt än Android

  3. 1 och 2

Jag skulle gissa på att det är påstående 3 som stämmer.

Så här ser det ut när båda telefonerna direkt efter boot:

iPhone 5 (iOS 6.1.4):

Free: 670MB
Wired: 180MB
Active: 125MB
Inactive: 39MB

Total: 1015 MB

Samsung Galaxy S3 GT-I9300 (Android 4.1.2):

Avail: 291MB
Act: 480
Tres: 64MB
Inact: 134MB

Total: 832MB

De tidigare siffrorna var efter att ha kollat Facebook på båda mobilerna samt hade två spel igång i bakgrunden på iOS. Dvs det var inte alls till iPhones fördel. Efter en vanlig uppstart ser man ännu större skillnad, samt hur bloated speciellt Samsungs modifierade Android är. Men satsar man på features istället för prestanda, så får man ofta en sämre upplevelse. Hade önskat att kunna stänga av alla services i Android likt jag gjort i Windows, men utan root kommer man ingenstans.

iOS förblir en bättre upplevelse out-of-the-box, även om det finns mycket utrymme för optimering på Android.