Permalänk

http://steamcommunity.com/app/107410/discussions/0/8649617220...

http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin...

Där står om cpu tweaket.

Jag har en server som jag oftast kör som även nästan alltid är full, bara spara spelet , stänga ner spelet, fixa tweaken , starta spelet där du lämnade och jämföra

Det är väl så nära jag kan komma för att få ungefär samma föresättningar,
Körde ganska mkt igår för o testa mitt nya kort och kan säga att när det är mkt personer i städerna så blir det inga 50fps .
Tror jag såg allt från 27-55 fps igår men då har jag som sagt ultra och ökat avståndet man ser med

Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Alltså, när du jämför fps före och efter, hur gör du det? Går du in på exakt samma server, med exakt samma antal spelare som det var innan?

Och man måste stå på exakt samma ställe och titta på exakt samma håll, och exakt samma action måste ske..

Permalänk

Är väl inte så jävla svårt att uppskatta och få en ungefärlig koll på hur mkt fps; en ökat eller?
Har ju lagt runt 50timmar på samma server och då får man ju hyffsad koll på hur vad det brukar ligga på

Permalänk

Jag tycker det är sjukt fattigt med attackhelikoptrar i spelet.
I det avseendet är spelet sämre än A2.
AH-99 Blackfoot har bara hydras, gatling gun, och 4 AA missiler.
Typ samma sak med den där andra attackhelikoptern, tror den är nåt ryskt skit eller nåt.

Ingen helikopter har hellfires.
Så det finns inget sätt att låsa på markmål och skjuta självstyrande missiler, förutom kanske använda AA missilerna men de suger ju för markfordon.

Hoppas att det kommer fler (riktiga) attackhelikoptrar senare i nån expansion pack eller nåt för det här duger inte, riktigt lamt.

Permalänk

FPS ska man först och främst kolla i editorn, där är FPS inte beroende av server etc.
Man kan testa att stå på en specifik plats i Kavala och varje gång de släpper en patch gå in och jämföra med tidigare versioner.
Förstår inte varför folk ska envisas och berätta att vad de har online.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

FPS ska man först och främst kolla i editorn, där är FPS inte beroende av server etc.
Man kan testa att stå på en specifik plats i Kavala och varje gång de släpper en patch gå in och jämföra med tidigare versioner.
Förstår inte varför folk ska envisas och berätta att vad de har online.

Vad menar du? När man säger vilken fps man har så brukar man mäta det i multiplayer.

Visa signatur
Permalänk

Det är så många olika faktorer som påverkar FPS när man spelar online. Ibland beror det på servern, ibland på dålig speloptimering etc.
Det jag säger är att de flesta mäter sina FPS först i editor eller i benchmark( finns att ladda ned) för att dra slutsatser. Anledningen till att folk påstår sig ha högre och andra lägre FPS online är pga online FPS inte är trovärdiga nog för att dra slutsatser med.

Permalänk

6 GB RAM räcker tydligen inte till i A3 i 2560x1440, jag får nämligen slut på RAM och får enorma frysningar.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

6 GB RAM räcker tydligen inte till i A3 i 2560x1440, jag får nämligen slut på RAM och får enorma frysningar.

Upplösning drar ju betydligt mer på VRAM. Hur mycket har du på ditt grafikkort?

Har du definerat mängden RAM i din genväg? Alltså tex -maxMem=5116 för dig då (1024 mindre än din totala mängd rekommenderas). Du kan även lägga till -maxVram=xxxx (XXXX för din mängd VRAM). Det var ett vanligt problem i A2 att folk körde med för hög inställning på videomemory så att spelet tömde deras VRAM vilket skapade samma typ av problem. Är osäker på hur A3 sköter det där, men det skadar inte att skriva in korrekta siffror manuelt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Upplösning drar ju betydligt mer på VRAM. Hur mycket har du på ditt grafikkort?

Har du definerat mängden RAM i din genväg? Alltså tex -maxMem=5116 för dig då (1024 mindre än din totala mängd rekommenderas). Du kan även lägga till -maxVram=xxxx (XXXX för din mängd VRAM). Det var ett vanligt problem i A2 att folk körde med för hög inställning på videomemory så att spelet tömde deras VRAM vilket skapade samma typ av problem. Är osäker på hur A3 sköter det där, men det skadar inte att skriva in korrekta siffror manuelt.

Nej jag har inte gjort några såna tweaks.
Mitt grafikkort är MSI GTX 660 Twin Frozr III.
När jag googlar så står det att den har 2048 MB VRAM.
Men enligt GPU-Z så har mitt kort 2989 MB.
Förvirrande..

EDIT: uppdaterade GPU-Z, den säger också 2048 MB nu.

Tänkte göra tweaksen som du nämnde men jag har ingen aning var genvägen ligger eftersom spelet startar genom steam.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Nej jag har inte gjort några såna tweaks.
Mitt grafikkort är MSI GTX 660 Twin Frozr III.
När jag googlar så står det att den har 2048 MB VRAM.
Men enligt GPU-Z så har mitt kort 2989 MB.
Förvirrande..

EDIT: uppdaterade GPU-Z, den säger också 2048 MB nu.

Tänkte göra tweaksen som du nämnde men jag har ingen aning var genvägen ligger eftersom spelet startar genom steam.

För enkelhetens skull så kan du högerklicka på Arma3 i Steam Library och trycka på "Properties", sen "Set Launch Options", så kan du skriva in parametrarna där. Kopiera in "-maxMem=5116 -maxVram=2048" utan " ". Tryck ok så startar spelet sen alltid med dessa parametrar sålänge du startar det via Steam.
Alternativt så kan du helt enkelt göra en genväg av Arma3.exe i spelmappen och skriva in det där på Target med ett mellanslag först efter det som redan står där. Fördelen då är att du kan ha flera genvägar med olika parametrar/moddar för olika syften, om du inte använder en launcher som sköter detta.

Misstänkte att du bara hade 2gb på det där grafikkortet. Det är väl inte helt optimalt för den upplösningen i vissa spel kan jag tänkta mig. Jag har dock aldrig sett mitt "memory usage" gå över 2gb de gånger jag haft koll under spelande (Kör samma upplösning), så det borde funka med rätt parametrar. Du kan ju ladda ner tex MSI Afterburner och se hur mycket VRAM som används och när grafiken börjar strula (Om det nu är detta som är problemet).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Tack för den, var precis vad jag letade efter!

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

För enkelhetens skull så kan du högerklicka på Arma3 i Steam Library och trycka på "Properties", sen "Set Launch Options", så kan du skriva in parametrarna där. Kopiera in "-maxMem=5116 -maxVram=2048" utan " ". Tryck ok så startar spelet sen alltid med dessa parametrar sålänge du startar det via Steam.
Alternativt så kan du helt enkelt göra en genväg av Arma3.exe i spelmappen och skriva in det där på Target med ett mellanslag först efter det som redan står där. Fördelen då är att du kan ha flera genvägar med olika parametrar/moddar för olika syften, om du inte använder en launcher som sköter detta.

Misstänkte att du bara hade 2gb på det där grafikkortet. Det är väl inte helt optimalt för den upplösningen i vissa spel kan jag tänkta mig. Jag har dock aldrig sett mitt "memory usage" gå över 2gb de gånger jag haft koll under spelande (Kör samma upplösning), så det borde funka med rätt parametrar. Du kan ju ladda ner tex MSI Afterburner och se hur mycket VRAM som används och när grafiken börjar strula (Om det nu är detta som är problemet).

Dock så är ju "maxMem" hårdkodat i motorn, så allt över 2047 faller ner igen till 2047?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Dock så är ju "maxMem" hårdkodat i motorn, så allt över 2047 faller ner igen till 2047?

Det vet jag ingenting om. Parametern har löst probelm förr så jag bryr mig inte så mycket om vad folk påstår i forumen nuförtiden. Arma är inte ett logiskt spel, så det gäller att prova sig fram snarare än att tänka för mycket om man vill lösa problem.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Det vet jag ingenting om. Parametern har löst probelm förr så jag bryr mig inte så mycket om vad folk påstår i forumen nuförtiden. Arma är inte ett logiskt spel, så det gäller att prova sig fram snarare än att tänka för mycket om man vill lösa problem.

Citat:

2047 is hard-coded maximum (anything higher falls back to 2047)

http://community.bistudio.com/wiki/Arma2:_Startup_Parameters#...

18 juni, Dwarden:

Citat:

the command not changed so max is still 2047 yet VRAM parameter

Men de kanske har ändrat det nu?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Men de kanske har ändrat det nu?

Dom fipplade väl fram och tillbaka med det där i A2 under åren om jag kommer ihåg rätt, och hur det är i A3 nu har jag som sagt ingen aning om då det är svårt att hitta uttalanden från utvecklare som fortförande är aktuella. Men det tar några sekunder att testa själv, antingen löser det problemet eller så tar man bort det och provar något annat.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

-maxVRAM 2047 max är softcoded, dvs det går att ändra på men spelet kommer aldrig själv använda mer än 2047 om du inte själv skriver in mer efter parametern
http://community.bistudio.com/wiki/Arma2:_Startup_Parameters#...

-maxMem är hardcoded, men det är inte hela sanningen, det är adressrymden som är officiellt bunden till 2047 för att undvika problem men de använder mer minne för data, det är alltså bara ett max för pekare, inte data, datan sparas i RAM och läses av med pekare + offsets och liknande. Så högre värden används men det är lite extra hokus pokus bakom det.
http://www.bistudio.com/index.php/company/developers-blog/85-...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Nån som vet varför i hel*ete jag inte kan låsa på några mål alls när jag flyger attackhelikopter själv med manual fire on? Funkar inte heller när jag är i gunner seat och har valt "take controls".
Det är väl samma sak för er också?
Jag fattar inte poängen med "manual fire" när det inte funkar, varför ens ha med "manual fire" då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Nån som vet varför i hel*ete jag inte kan låsa på några mål alls när jag flyger attackhelikopter själv med manual fire on? Funkar inte heller när jag är i gunner seat och har valt "take controls".
Det är väl samma sak för er också?
Jag fattar inte poängen med "manual fire" när det inte funkar, varför ens ha med "manual fire" då?

Det är väl inte meningen att man skall kunna storma runt i en attackheli själv och därför har de valt att utesluta låsningsfunktionen när man använder sig av manual fire eller kör från gunner seat.

Permalänk
Skrivet av Murer:

Det är väl inte meningen att man skall kunna storma runt i en attackheli själv och därför har de valt att utesluta låsningsfunktionen när man använder sig av manual fire eller kör från gunner seat.

Undrar om man kan låsa på fordon/flygfarkoster på så sätt i verkligheten.
Om man kan det så är det orealistiskt att man inte kan göra det i spelet och det borde isåfall åtgärdas snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Undrar om man kan låsa på fordon/flygfarkoster på så sätt i verkligheten.
Om man kan det så är det orealistiskt att man inte kan göra det i spelet och det borde isåfall åtgärdas snarast.

Det är ett spel. Allt kan inte vara superrealistiskt av olika anledningar. På riktigt är nog proceduren att låsa mål ganska mycket mer omfattande än att trycka på en knapp för att gå igenom tillgängliga mål att låsa på och sen klicka iväg skott efter skott.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har inte spelat Arma 3 nu på ett tag men spelade i stort sett bara Wasteland och Altis life sen jag köpte det i Alfastadiet.
Sitter på jobbet nu men är sugen på att ta upp Arma igen men vet inte vilka game modes som är roliga, vad brukar ni spela?
CTI låter roligt men har ni mer tips? Är ej intresserad av att spela mot bottar utan bara intresserad av PVP.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Mjo, har de tur så hittar de lite bottlenecks som de faktiskt kan göra något åt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om singelplayer? Själv har jag inte hunnit spela så mycket, men jag gillar stämningen i spelet - däremot flyter det dåligt ibland för de har proppat in gubbar och fordon överallt på ön (stratis). När jag kör hundra spelare online på Altis Life så flyter det bättre än på singelplayer...

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Vad tycker ni om singelplayer?

Jag tyckte singleplayer var över förväntan. Väldigt buggfritt såhär långt jämfört med tidigare kampanjer som alltid har haft ruskiga krashbuggar och annat som hindrat mig från att lira dom. Prestanda-mässigt så flöt det på hur bra som helst för mig, vilket även i detta fallet var överraskande då BIS kampanjer brukar vara otroligt tungdrivna. Många kodak-moments och sköna dialoger gjorde det intressant hela vägen. Storyn kändes lite hastig och lämnade en del frågetecken, men å andra sidan så är detta bara en inledning, så det kommer säkert utvecklas i kommande episoder.

Det enda jag har att klaga på är väl att det inte kändes så öppet som det tekniskt sett är. Det var väldigt mycket hets om att springa hit och dit hela tiden så man inte direkt hade någon tid att utforska/planera alternativa rutter och anfallsvinklar, vilket faktiskt är det som spelet annars gör bäst. Förhoppningsvis blir det lite mer frihet på Altis i nästa del snart

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag tyckte singleplayer var över förväntan. Väldigt buggfritt såhär långt jämfört med tidigare kampanjer som alltid har haft ruskiga krashbuggar och annat som hindrat mig från att lira dom. Prestanda-mässigt så flöt det på hur bra som helst för mig, vilket även i detta fallet var överraskande då BIS kampanjer brukar vara otroligt tungdrivna. Många kodak-moments och sköna dialoger gjorde det intressant hela vägen. Storyn kändes lite hastig och lämnade en del frågetecken, men å andra sidan så är detta bara en inledning, så det kommer säkert utvecklas i kommande episoder.

Det enda jag har att klaga på är väl att det inte kändes så öppet som det tekniskt sett är. Det var väldigt mycket hets om att springa hit och dit hela tiden så man inte direkt hade någon tid att utforska/planera alternativa rutter och anfallsvinklar, vilket faktiskt är det som spelet annars gör bäst. Förhoppningsvis blir det lite mer frihet på Altis i nästa del snart

Har spelat klart hela delen nu, och jag håller med dig! Jag gillade det starkt! Flöt bra efter introt. Synd att det var så kort bara Nu får man vänta tålmodigt till nästa del!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om http://makearmanotwar.com/prizes
Får vi se några fina moddar/missions osv.
Vad vill ni se?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Tycker att initiativet är negativt. Många kommer att stoppa mod releases och jobba på samt vänta till 2014 innan de släpper dessa.
Communityn kommer vara mer isolerad och folk kommer att bråka med varandra.
Nej 500.000 EURO är alldeles för mycket pengar , och dessa pengar kunde användas till att hyra in några programmerare som kunde göra spelet mer attraktivt och med bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Vad tror ni om http://makearmanotwar.com/prizes
Får vi se några fina moddar/missions osv.
Vad vill ni se?

Tycker det är ett riktigt kul initiativ. Jag kommer delta med mitt lilla team på Samstudios.se iaf, men det återstår att se vad vi kommer fram till att göra

Skrivet av Flexiblus:

Tycker att initiativet är negativt. Många kommer att stoppa mod releases och jobba på samt vänta till 2014 innan de släpper dessa.
Communityn kommer vara mer isolerad och folk kommer att bråka med varandra.
Nej 500.000 EURO är alldeles för mycket pengar , och dessa pengar kunde användas till att hyra in några programmerare som kunde göra spelet mer attraktivt och med bättre prestanda.

Jag tycker det där är riktigt överdrivet. För det första så är Arma-communityn redan väldigt dramatisk av sig, då det inte direkt är ovanligt att folk/projekt bråkar med varandra eller till och med mot BIS om alla möjliga grejer. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Men samtidigt lovar jag att många kommer förbli trevliga och mogna, även om det kanske inte är dom som syns mest bland allt typiskt gnäll.

För det andra så finns det både för- och nackdelar med att inte släppa något förrän tävlingens deadline. Fördelen är uppenbarligen att inte ge sina konkurrenter några av dina idéer. Nackdelen däremot är att man får inte lika mycket uppmärksamhet och diskussioner, vilket i värsta fall leder till ett mer anonymt projekt i mängden, även om det bygger på en bra idé. Det är helt upp till moddarna hur dom vill göra, och såhär långt har jag läst väldigt blandade åsikter.
Man bör även tänka på att många kommer börja på sina projekt från scratch nu vid årsskiftet, och beroende på vad det är för projekt så är några månaders utveckling innan någon form av release ett måste och helt naturligt, särskilt för amatörer. En deadline redan i höst nästa år kommer framförallt bli riktigt tajt för större projekt, vilket tex ACE-utvecklare redan har påpekat. Många av de mest respekterade moddarna i Arma-communityn släpper sällan något nytt, men när dom väl gör det så är det riktigt bra och genomarbetat material. Sådant tar tid att skapa.

Summan som vi tävlar om är ovanligt hög ja, men samtidigt så blir det otroligt peppande och får deltagarna att ta det hela extra seriöst och kanske offrar mer tid och eventuellt pengar på sitt jobb, vilket leder till bättre slutresultat för spelarna. Det uppmuntrar också till större teams bakom projekten, då vinsten fortfarande blir stor per person om det splittas mellan tex 10 pers.

Det mesta gnället handlar om folk som är oroliga över att få sitt material stulet, eller att tidigare utlånat material används för tävlingen utan lov. BIS har alltid haft noll tolerans mot stöld av all form och kommer garanterat ha det under tävlingen också, samtidigt som även communityn brukar ha stenkoll på sådant. Det står klart och tydligt i reglerna att varje projekt kommer undersökas och dömas grundligt.

Och vad gäller "lägg pengarna på A3 istället" så är det inte alltid helt så enkelt. Man kan inte bara slänga pengar på folk för att fixa spelets brister. Fler utvecklare kan snarare leda till för många kockar runt soppan, alltså att det blir raka motsatsen till effektivt. Att fixa spelets problem kräver inte bara bra kodare, utan kodare som är väl bekanta med motorn och vet hur den funkar i grund och botten. Den kompetensen finns nog ganska uteslutande redan i deras hus.
Nytt material som tex fordon och utrustning behöver gå via en ofta långsam pipeline av olika stadier och utvecklare innan det är godkänt och färdigt för att läggas in i den skarpa versionen av spelet. Fördelen med fler utvecklare här är att fler saker kan göras på samma gång, men individuellt sett så blir dom inte färdiga mycket snabbare ändå iom i stort sett samma process från pappret till kund.

Om BIS nu har råd att hålla i en tävling av denna kaliber på sidan om spelutvecklingen så har dom uppenbarligen en hel del pengar att spendera. Det är dessutom grym marknadsföring och ett effektivt sätt att locka fler köpare både nu och i framtiden. Jag tycker att folk ska vara mer tacksamma för vad dom gör för sin community jämfört med andra utvecklare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro