Vad är det här för nåt??

Permalänk

Vad är det här för nåt??

https://www.dropbox.com/s/15ujdyc8372rvvq/2013-09-12%2010.47....

Jag antar att den där guldiga saken är nån slag kylning? Men vad heter den typen av kylning isåfall?

Permalänk
Medlem

Ehm en vanlig kylfläns ?
ser ut som den har heatpipes också ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

https://www.dropbox.com/s/15ujdyc8372rvvq/2013-09-12%2010.47....

Jag antar att den där guldiga saken är nån slag kylning? Men vad heter den typen av kylning isåfall?

Passiv kylning med hjälp av kylfläns?:)

Permalänk
Medlem

Det är väl helt enkelt en kylfläns.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack, har läst om dem nu men hur länge håller ett grafikkortet med heatpipes? Läste att det inte går att fylla på vätskan dem har, är det slut så får man helt enkelt köpa ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Tack, har läst om dem nu men hur länge håller ett grafikkortet med heatpipes? Läste att det inte går att fylla på vätskan dem har, är det slut så får man helt enkelt köpa ett nytt?

Grejen med luftkylning är att det inte behövs vätska.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Grejen med luftkylning är att det inte behövs vätska.

Jag tror han syftade på heatpipesen.

TS - heatpipes innehåller ofta någon form av gas om jag inte missminner mig. Inget behov av att fylla på nånting, det är ett helt slutet system, oavsett vad som råkar vara i.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Heatpipe här kan du läsa mer.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Men gasen i pipesen tar aldrig slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Men gasen i pipesen tar aldrig slut?

Den förbrukas inte öht.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

En heatpipe bygger på en återcirkulerande process, det finns en liten mängd vätska i heatpipen - denna förångas där värmekällan är och när den kommer i kontakt med den kallare delen av röret så kondenseras den och droppar/rinner eller sugs tillbaka med kappilärkraft till värmekällan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Okej, jag har för mig att det blir mindre mindre för varje gång det ångas, kanske bara gäller vatten? Kan ha helt fel också.

Då missförstog jag det jag läste, jag trodde han skrev att vätskan tog slut, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Okej, jag har för mig att det blir mindre mindre för varje gång det ångas, kanske bara gäller vatten? Kan ha helt fel också.

Då missförstog jag det jag läste, jag trodde han skrev att vätskan tog slut, tack

Rent fysikaliskt under ideala förhållanden förbrukas inget av materian för att det byter form (fast, flytande, gas). Dock är verkligheten inte perfekt och det kan mycket väl vara så att du tänker på ett system där det har varit någon liiiiiiiiiten läcka, alternativt slangar som inte är helt täta.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk