Vattenkylning av GPU, blir varmt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

Vattenkylning av GPU, blir varmt.

Hej alla som är duktiga på vattenkylning.

Nu har jag till slut fått tummen ur och kopplat ihop en vattenkylningsloop.

Min CPU har än så länge ett slutet system så den kan vi glömma.
Sedan har jag tre stycken grafikkort, som sitter i 3-way sli.
Två av korten är fortfarande luftkylda. Det tredje kortet, som sitter i mitten, har jag monterat ett heltäckande vattenblock på.
(EK-FC , någonting). Använder en 240mm radiator, 19/13 slangar och en Phobya DC12-220 pump. Har en XSPC reservoar högt uppe i chassit.

Jag har startat allt, inga läckor och det snurrar på. Men nu till problemet.
Gissar att det är mycket luft i systemet, koret med vattenkylning är det varmaste av alla kort, med god marginal. Både vid idle och lite tester med last.
Hur luftar jag, är det bara att låta det stå på så luftar det sig självt?.

Systemet känns svalt förutom när jag tar på GPU blocket, det är rejält varmt.

Det här är första gången jag kopplar ihop ett vattenkylnings system så alla förslag, råd och tips är välkomna.

Pumpen har jag kopplat till fläktkontrollen i chassit, och kan därmed öka och sänka den helt oberoende av något annat.
Det jag inte gjorde innan jag drog igång var att fylla radiatorn med lite vatten från början, kanske lite oklokt??

Så här är systemet ihopkopplat, först reservoar, ner till pumpen, in i botten på pumpen och ut "uppe" i pilens riktning på pumpen, vidare till kylaren, från kylaren till blocket på grafikkortet, vidare till reservoaren.

Ska man koppla på något speciellt vis vid reservoaren?

Corsair Obsidian 900D // Asus RIVBE // Intel i7 4930K // Corsair AX 1200W // G.Skill 4 X 4gb 2400 // 2 x Asus Strix GTX 980 ti // 2xIntel SSD 335 240GB // Seagate SSD 480GB //2 X Seagate 2T // Asus PB287Q // Corsair 2000 // Razor Tiamat 7.1 // Logitec 5.1 //

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Hur kom det sig att du valde att kyla ett av tre grafikkort? Hur många grader ligger kortet på i load?

Bilder på chassits innanmäte skulle också underlätta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Narcissisten:

Hur kom det sig att du valde att kyla ett av tre grafikkort? Hur många grader ligger kortet på i load?

Bilder på chassits innanmäte skulle också underlätta

Valde ett kort av den enkla anledningen att när jag stoppade in det tredje kortet blev det varmt, och fick tag på en del vattenkylnings grejor här på marknaden, så tänkte helt enkelt testa att kyla ett kort först, och om det funkar bra så har planen, tanken vara att skaffa en kraftigare pump och block även till de andra korten. Så helt enkelt, fas 1 av att lära sig något nytt

Se om jag kan fixa kort..

Corsair Obsidian 900D // Asus RIVBE // Intel i7 4930K // Corsair AX 1200W // G.Skill 4 X 4gb 2400 // 2 x Asus Strix GTX 980 ti // 2xIntel SSD 335 240GB // Seagate SSD 480GB //2 X Seagate 2T // Asus PB287Q // Corsair 2000 // Razor Tiamat 7.1 // Logitec 5.1 //

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2009

Låter som att du har väldigt dåligt flöde, alternativt mycket luft i systemet. Tilta chassit fram och tillbaka samtidigt som du kör pumpen för att locka upp luftbubblorna till res'et. Lämna fillporten till res'et öppen och kör pumpen tills du hör att all luft är borta (pumpen blir betydligt tystare utan luft i vattnet). Kolla på res'ets intake så att flödet är bra. Är det ett bay-res du har? Dom brukar generellt vara svårare att avlufta än ett tube-res.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av MisterX:

Låter som att du har väldigt dåligt flöde, alternativt mycket luft i systemet. Tilta chassit fram och tillbaka samtidigt som du kör pumpen för att locka upp luftbubblorna till res'et. Lämna fillporten till res'et öppen och kör pumpen tills du hör att all luft är borta (pumpen blir betydligt tystare utan luft i vattnet). Kolla på res'ets intake så att flödet är bra. Är det ett bay-res du har? Dom brukar generellt vara svårare att avlufta än ett tube-res.

Trodde själv på mycket luft. Tiltade lite, ändrade fart på pumpen, och så började det bubbla, och fått fylla på en hel del vatten. GPU tempen ner från 51 till 24 grader på idle, svalaste kortet av alla helt plötsligt .

O ja, det är en bay-res jag har...

Tusen tack för tipset. Tystare är det nu också...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012

Skulle också förslå att öppna fillporten om 1-2 veckor och möjligtvis fylla på vätska om det behövs, eftersom det brukar ta ett tag ibland för dom mindre luftbubblorna.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

Vilken skillnad, körde lite tester just, alla korten går upp på 1163 MHz (bara standard OC, inget extra) Och tempen blir 85, 39 och 64 grader på korten, dvs att mittenkortet, det vattenkylda aldrig går över 39 grader. Det borde ju rimligen betyda att med vattenkylning på alla korten, öppnar upp en liten möjlighet att klocka...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av JohanFalk:

Skulle också förslå att öppna fillporten om 1-2 veckor och möjligtvis fylla på vätska om det behövs, eftersom det brukar ta ett tag ibland för dom mindre luftbubblorna.

Ser ju nivån från fronten så det ska jag ha koll på nivån. Dragit på det här länge med att vattenskyla men säger bara , vilken skillnad. Ska testa lite Unigine-Heaven nu

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Gävle
Registrerad
Apr 2009

Bra att det ordnade sig:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av MisterX:

Bra att det ordnade sig:)

Tusen tack för din hjälp. Lutar åt att vattenkyla alla korten nu. Ser ju vilken skillnad det blir.