Förslag på Arma 3 Mod...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2009

Förslag på Arma 3 Mod...

Arma 3 Mod:
Jag har länge funderat på ett spel där man fokuserar lite mer på allt omkring krigandet.
För det första så ska vi ta bort kill countern, detta tar bort mycket fokus på själva dödandet.
Det ska vara en enorm karta. Som random placerar två baser. 16 spelare i varje lag. Varje lag börjar med 10.000 poäng. För dessa poäng kan man köpa saker som Fordon, Helikoptrar och speciella vapen så som minor. Det laget med mest poäng i slutet på en rond vinner. För att man ska få statts att man har vunnit måste man vara vid liv då.

Säg att en rond varar i 5 timmar. Varje timma så kommer det tre st random placerade objekt som man få poäng om man hämtar. Dessa ska vara markerade på kartan men de ska vara lite gömda och inte vissas exakt på kartan. Så man får leta lite. Säg inom en radie på 500m
Varannan timma kommer det med falskärm varsin låda med ammo och lite random godis som handgranater eller minor. Obs laget får reda på 20min innan var det ska landa men det är fritt fram för fiender att ta det andra lagets gods. Detta får man inga poäng för men man vill ju inte spendera alla poäng på ammo. Dessutom krävs bärgaren för att hämta denna låda.
En gång ska man kunna köpa förstärkning. Så om någon har dött så kan man komma tillbaka då. Detta ska så klart kosta poäng och man kan bara göra det en gång eller kanske två gånger under ett spel. Man körs då till basen med en lastbil, från utkanten av kartan. Även här ska laget få reda på varifrån lastbilen kommer 20min innan. Det är fritt farm för fienden att beskjuta lastbilen.

Basen:
Varje bas har två vakttorn vid ingången och ett utkikstorn i mitten. Det finns en container där commandern sitter, en bärgare och en fältambulans. En artilleripjäs ska också finnas med. Varje skott med artilleri ska kosta poäng. Om man hittar fiendens bas och comandern markerar den rätt på kartan så får man poäng. Att inta en fiende bas får man ju såklar massa poäng för men det är riskfyllt.
Vakttornen i basen ska inte gå att skjuta sönder med artileri eller finkalibrig äld. Bara ett raketgevär eller raket från en helikopter samt ett skott från en pansarvagn. Men varje torn ska ha en grymm kulspruta 40mm kanon/granatkastare och anti air och armor raketer. För att göra det svårt för fienden att inta en bas. Sam att man har IR syn.

Commanders uppgift:
Han är den enda som har kontakt med alla gruppledarna. Han kan sätta ut markeringar på kartan. Som visar de andra spelarna var det finns minor, Var fiende bas är om man hittar den. Han är den enda som kan köpa artillerield, fordon vapen och ammo under en match. Det är också bara han som avgör hur det 10.000 poängen i början ska spenderas. Att döda commanden ska ge högre poäng och om man lyckas tillfångata honom så får man så klart mer poäng. När en commander blir tillfånga tagen blir inte skärmen svart, men han kan fortfarande kunna se och tala om var han befinner sig så laget kan rädda honom.

Att döda en annan spelare:
Om man skjuter en annan spelare så får man bara lite poäng. Denna spelare dör inte helt utan blir liggandes. Om man vill nu kan man låta spelaren ligga. Då kan motståndarlaget åka dit med fältambulansen och hämta upp den skadade spelaren. Åter igen det är fritt fram för motståndarlaget att beskjuta ambulansen. Det ända som skiljer sig nu är att Om man skjuter sönder en fältambulans så får man minuspoäng samma sak gäller sjukvårdarna. Fältambulansen kan ta max 2 spelare åt gången. Väljer man kan man gå fram till en liggande motspelare och skjuta dem i huvudet. Då måste det andra laget köpa förstärkning för att man ska kunna spela igen. Detta ska också dra poäng från laget som skjuter en skadad. Blir man headshottad direkt så dör man och blir inte möjlig att rädda med fältambulansen.

Att ta till fånga motspelare:
Detta ska ge en rejäl boost till poängen. Säg att man smyger upp bakom en spelare när man är inom 20m avstånd och siktar på spelaren med ett dödande skott så ska man kunna trycka och hålla inne en knapp i 5sek. Då blir spelaren fryst och kan inte röra sig. Om man har två spelare framför sig så ska man först sikta på den ena och trycka snabbt på knappen. Sean sikta på den andra och hålla inne knappen i 5 sek. nu har man tillfångatagit 2st spelare. När en spelare är tillfångatagen så ska skärmen bli svart och man kan inte röra sig. Nu kan spelaren som har tillfångatagit dem styra dem genom att peka och trycka gå hit i middel mouse menyn. Om spelaren trycker gå hit på ett fordon så ska de sätta sig i fordonet. Väl tillbaka i basen så ska man få ytterligare poäng. Nu kan bägge commanderna förhandla om poäng för att släppa gisslan. Man kan avrätta gisslan men det kostar poäng att göra det.

Stjäla från fienden:
Säg att om man hittar och pockar upp sitt objekt så får man 200 poäng. Men hittar man fiendens objekt så får man 250 poäng. Om fienden har plockat upp sitt objekt och man fritar deras objekt så får man 300 poäng. Ett Objekt som plockas upp måste bäras av två stycken genom att sikta på det och sedan hålla inne en knapp i 5sek. Nu lyfter de två upp objektet och kan inte springa utan måste gå till fordonet eller direkt till basen. För att släppa objektet måsta man göra samma procedur igen. I basen får man 300 poäng till för objektet och 350 för fiendens objekt. Man kan få minuspoäng om man förstör sitt egna objekt. För att hindra fienden att få det. Objektet ska inte gå sönder om man spränger ett fordon med objektet i.

Lagen:
Lagen består av tre grupper om fyra personer med varsin gruppchef en av spealrna ska ha en anti luft och armor javelin eller något sådant. En recon team om två personer. En sniper och en med en grym kikare som kan bedöma avstånd osv han är aven gruppchef. Ska vara bra för att spotta fiender. Han ska även ha en kpist eller nått liknande, snipern ska bara kunna ha pistol och krypskyttegevär. En Commander och en basdefender. Comandern ska ha kontakt med varje gruppledare och basdefendern. Varje gruppledare har bara kontakt med sina men och commandern. Inte varandra. Vist kan man fuska här och använda skype här men jag tror det bara blir grötigt och man förlorar på det så länge commandern gör ett bra jobb.

Artillerield:
Alla kan be om artillerield från basen men då får man förklara var på kartan man vill ha eld och commandern klickar var på kartan. Men recon grupledaren kan peka med sin kikare som en laserpointer och commandern kan då välja att avfyra några salvor på den punkten.

Fordonen:
Som sagt fordon kostar poäng så en jeep kanske kostar 2000p en pansarvagn 6000p en helikopter kostar 8000p Om ett fordon blir sprängt så kan man åka dit och bärga den till basen och reparera den till en mindre poängkostnad.

Bärgaren och fältambulansen:
För att använda bärgaren eller ambulansen så får man bara ha pistol och om man skjuter en bärgare så får man bara lite poäng. Men om man skjuter en sjukvårdare. Så blir man av med poäng. Om man spränger ambulansen så får man också minuspoäng. Man får inga poäng om man skjuter själva bergaren men man får såklart lite poäng om personerna satt i. Dessa fordon respawnar i basen efter 10min

Kartan:
Man ska bara kunna se sig själv på kartan, basen, områden där objekten finns men inte var de andra grupperna eller fienden. Självklart ska det vara friendly fire på så om du ser ett team vet du inte säkert om det är ditt eller fiende Man får helt enkelt dubbelkolla var de andra befinner sig innan man skjuter. Comandern kan placera ut var fiendens bas är efter att någon i laget har spottat den. detta ger lite poäng. Även placera ut en varning var minor befinner sig efter att någon har spottat minorna.

Ursäkta min formulering och svengelska Jag är inte så bra på att skriva. Dessutom så har jag bara kluddat ner mina tankar, vad vet jag det kanske redan finns något sådant här. Så finns det någon som känner för att formulera om min text så är det inga problem

Jag håller på med en poäng lista och kommer posta den så fort jag är klar. Vad tycker ni? Har ni förslag eller åsikter?
Personligen hade jag gjort vad som helst för att spela detta spelet

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz PNY GTX 980 Ti XLR8 6 Gb
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
120 Gb Agility III 1 TB WD Caviar Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Sep 2003

Låter faktiskt riktigt bra, känns lite som ett "strategi spel" fast i FPS, riktigt i min smak

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av nVIDIA:

Låter faktiskt riktigt bra, känns lite som ett "strategi spel" fast i FPS, riktigt i min smak

Tack! Kul att du gillade det.
Det som jag ser som en nackdel är att det inte är så kul att spela basdefendeer i 5 timmar. Men commander skull jag lätt kunna tänka mig att spela. Sedan vill nog alla spela i recon teamet. men man får helt enkelt lotta ut platserna.

Tex om 5 stycken vill spela recon så lottas det ut. Om ingen vill spela basdefender så lottas det ut. Sedan får man var lite immun om man har spelat tycker jag. Samma person får inte spela som recon eller basdefender två gånger i rad.

Men man kan ju diskutera om vi får ihop 32 spelare så kan man ju ha rullande schema eller nått. Går säkert att få ihop det här

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz PNY GTX 980 Ti XLR8 6 Gb
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
120 Gb Agility III 1 TB WD Caviar Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
1
Registrerad
Jan 2009

Jag tror det är få spelare som är sugna på att ligga och vänta på att en seg ambulans ska komma och hämta dem för att köra 15 km tillbaks till basen. Extra segt blir det om ambulansen nyligen blivit sprängd så att man får vänta 10 min för att komma tillbaks på banan. Eller ska det finnas någon maxtid man kan ligga?

Samma sak gäller om man blir fångad. Hur kul är det att behöva gå i blindo i 1 km för att sedan åka bil 12 km och sedan slutar det med att man ändå blir avrättad och man har då spenderat 16 minuter med att inte se någonting.

Sånthär är jätteviktigt att tänka på. Tänk dig själv att behöva spendera X antal minuter med att inte göra något förutom att vänta. Hur lång tid tar det innan du smyger fingret mot esc -> Disconnect?