Hjälp mig hitta en bra resekamera

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en bra resekamera

Hej!

Är inte direkt bevandrad inom foto mer än att jag tagit en strökurs på universitetet inom fotografi där jag lärde mig hantera en systemkamera. Men det var några år sen nu. En del sitter dock kvar.

Ska iväg till soligare breddgrader och letar därför tips på en händig liten kamera som duger för ändamålet.

Jag hittade den här: http://www.hages.se/produkter/visa/foto/kompaktkameror/sony-2...

Läste en del reviews och tycker att den låter helt OK för min resa. Är ungefär i den prisklassen jag tänkt mig.

Har dock en Nexus 4, som enligt mig tar rätt bra bilder den med. Frågan är om det är någon större skillnad?

Hoppas på lite vägledning från er!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

I bra ljus, dvs soligt, så kommer det troligen inte att vara nån jätteskillnad mot din Nexus 4. I lite sämre ljus har kameran nytta av sin större sensor och att den dessutom har blixt (i de fall man kan/vill/får använda det).
En annan viktig skillnad är ju att Nexus 4 inte har någon zoom. Den har digital zoom, vilket påverkar bilkvaliteten en hel del. Med en kamera som har "riktig" zoom får man i praktiken inte någon egentlig försämring av bildkvaliteten när man zoomar.

Jag har inte koll på Sony-kameran, men dels är den ju ett gäng år gammal (kom 2009) och det verkar, om jag inte missar något, som att den inte har optisk bildstabilisering, utan bara stabilisering i mjukvara. Även om detta är bättre än ingen alls så presterar det, IMO, inte lika bra som optisk stabilisering.
Det finns ju andra kamerori samma prisklass, som är modernare, kan vara värda att kolla på. Canon har ju ett gäng i IXUS-serien, tex och det finns ju även något större kameror i Powershot-serien med mer zoom osv.
Exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1121886
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376576

Permalänk
Medlem

GoPro
Om du vill filma ellr knäppa kort överalltr

Visa signatur

INTEL i7-4770K, OC to 4,1Ghz - 16GB - NV GTX780, 2GB - 1TB - SSD 128GB - DVD-RW - USB KBM - Win 8 - Water Cooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av adasjo:

GoPro
Om du vill filma ellr knäppa kort överalltr

Nu är ju dock Go Pro utanför min budget om du hade läst det jag skrev. Eventuellt kan man komma över en begagnad kanske men det tvivlar jag på.

Letar som sagt efter en resekamera för cirka 1000-lappen. Men börjar mer och mer luta åt att kanske endast hålla mig till min Nexus istället. Den producerar trots allt riktigt bra bilder i dagsljus, kvällstid får jag klara mig utan kamera och hålla mig till ett glas öl.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

GoPro tar ju dessutom rätt kassa bilder så ska man inte dyka eller extremsporta ser jag inte riktigt poängen med den. Ärligt talat ser jag inte riktigt poängen med en billig kompaktkamera heller, den presterar marginellt bättre än mobilkameran men långt ifrån vad man får med en riktig kamera, men då behöver man lägga på ett helt gäng tusenlappar.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

För resefoto och med budget på 1k hade jag tagit mobilkameran varje dag i veckan. Sparar pengar. Tar ungefär lika bra bilder. Sparar plats på resan.

Finns väl ett par kompaktkameror som presterar en bra bit över mobilkameror men priserna brukar ligga på ett par tusenlappar då.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***