Permalänk

Vad innebär avtalet?

Hej Sweclockare,
för ett tag sen ringde tele2 hem till oss och sa att vi tydligen betalat för mycket för vårt bredband via telejacket (2 Mbps) under en period. Därför skulle vi nu få en ny router, och "snabbare internet" (jag vet ej exakt vad tele2 sa eftersom det inte var jag som pratade med dem i telefon) och en hemtelefon utan extra kostnad.

På en faktura som kom med 4g routern vi fick står det:
Mobilt bredband privat 0:-
Bredband Medium 24 månader 0:-
Huawei 4G Router 0:-

På en annan lapp stod:

Vad innebär allt detta? Kommer vi att ha internet via telejack när det är inkopplat, eller dras det via mobila bredbandet? Vad händer då efter att 15 gig tagit slut, kör den via telejacket och vid vilken hastighet?

Det är en himla massa siffror att hålla reda på, hoppas att någon vill hjälpa till. Jag tänker även på de stackars pensionärer som försöker sig på att första allt detta

Hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Hej Det ser ut som ni fått ett abonemang där det går via mobilnätet det vill säga att router och telefon kommer endast gå att köra via det... Det som innebär är att när ni surfat upp 15 gig så kommer hastigheten att sänkas till under 1mb/s
Det som drar på gigabyten är t.ex. webbsurfing, streama film och nerladdning av filer..

Annars får ni ringa tele2 kundservice och be dem förklara för er om vad det är de menar.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Skrivet av mrswe247:

Hej Det ser ut som ni fått ett abonemang där det går via mobilnätet det vill säga att router och telefon kommer endast gå att köra via det... Det som innebär är att när ni surfat upp 15 gig så kommer hastigheten att sänkas till under 1mb/s
Det som drar på gigabyten är t.ex. webbsurfing, streama film och nerladdning av filer..

Annars får ni ringa tele2 kundservice och be dem förklara för er om vad det är de menar.

Hmm, men borde inte "Bredband Medium 24 månader" betyda att vi även har bredband via telejack, eftersom Movilt Bredband Privat är en separat benämning på fakturan? Dom kan ju inte ha bytt bort vårat bredband mot ett mobilt bara sådär, utan det var väl som en extra premie för att vi varit kunder och betalat för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Hmm, men borde inte "Bredband Medium 24 månader" betyda att vi även har bredband via telejack, eftersom Movilt Bredband Privat är en separat benämning på fakturan? Dom kan ju inte ha bytt bort vårat bredband mot ett mobilt bara sådär, utan det var väl som en extra premie för att vi varit kunder och betalat för mycket?

Nja men det bästa är att kontakta dem och fråga då jag inte är 100 procent insattt i ämnet.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk

Det skulle vara jättebra om någon annan skulle vilja dela med sig utav sin expertis i frågan. Jag kan omöjligt tänka mig att Tele2 skulle ha bytt vårt bredband via telejack mot ett mobilt bredband som ingen har användning av eftersom vi bara behöver uppkopplingen här hemma. När de säger "ni kommer nu att få snabbare internet" utan att vi tackat ja till något kan de väl inte teckna något skitabonnemang som bara ger oss snabbare internet i första veckan varje månad? Eller?

Permalänk
Skrivet av Narcissisten:

Det skulle vara jättebra om någon annan skulle vilja dela med sig utav sin expertis i frågan. Jag kan omöjligt tänka mig att Tele2 skulle ha bytt vårt bredband via telejack mot ett mobilt bredband som ingen har användning av eftersom vi bara behöver uppkopplingen här hemma. När de säger "ni kommer nu att få snabbare internet" utan att vi tackat ja till något kan de väl inte teckna något skitabonnemang som bara ger oss snabbare internet i första veckan varje månad? Eller?

Det är telefonförsäljare som ringer och sköter det där åt Tele2.
Självklart kan de ge er skitabonnemang.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

För mig ser det ut som ett mobilt bredband ink router och hemtelefoni tjänst blivit tecknad. Skulle inte förvåna mig om hemtelfonin går via 4g nätet med och kommer behövas kopplas via routern. Är detta inget ni ville ha bör ni omgående ringa och reda ut vilken typ av abonnemang ni står på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Dags för lite gamla jobbtermer. Det ser onekligen ut som att en försäljare sålt in HVM + MBA (Hemtelefoni via Mobilnätet och Mobilt Bredbands Abonnemang), som är vad Tele2 försöker sälja in hos kunder som framförallt idag sitter på HVF + ADSL (Hemtelefoni via Fasta nätet samt bredband via fasta nätet), detta då Tele2 inte äger det fasta nätet och mycket av deras förtjänst går till just nätägaren (Skanova).

Jag antar att ni idag har HVF och ADSL. Gällande hemtelefonin så kommer ni fortsättningsvis att få en stationär trådlös mobiltelefon, det ser ut som en trådlös hemtelefon, men basstationen har en inbyggd mottagare för mobilnätet, och det sitter alltså ett SIM-kort i basstationen. Denna kopplas alltså inte in i telejacket. Därmed så kommer ni inte kunna använda några av era vanliga hemtelefoner längre, utan måste kontakta Tele2 för att i så fall KÖPA extra handenheter (som ni då kan placera var ni vill i huset, så långt signalerna från basstationen räcker).

Har ni hemlarm eller trygghetslarm via fasta nätet så kommer det INTE att fungera med HVM, då måste ni kontakta larmföretaget och skaffa en lösning som går via mobilnätet (om dem nu har det).

När det gäller erat vanliga hemtelefonnummer så kommer det att porteras över från det fasta till det mobila nätet, vilket innebär att numret kommer inte längre att finnas kvar i telefonkatalogen (något som den äldre generationen, som fortfarande använder sig av telefonkataloger, inte uppskattar). Följande kan ha ändrats, men senast jag kollade så fick man från början ett NYTT TILLFÄLLIGT hemtelefonnummer till den nya telefonen, detta då man hade två veckor på sig att prova på produkten, samt att porteringen i sig tar lite tid att genomföra. Det är viktigt att tänka på, att ifall ni låter Tele2 portera över hemnumret till mobilnätet, och sedan ångrar er och vill flytta tillbaka det till det fasta nätet, så kommer det att kosta er 975kr (Skanova som tar betalt, Tele2 står ej för kostnaden om felet inte är deras).

Gällande bredbandet så kommer ni alltså nu få ett mobilt bredband; en 4G-router (det sitter alltså ett SIM-kort i routern). Den har fyra stycken LAN-portar och vanlig WiFi. Det ser ut som att ni får upp till 15Mb/s och 15GB per kalendermånad att förbruka (oberoende av brytdatumet på fakturan); överskrider ni gränsen så sänks hastigheten kraftigt tills nästa månad börjar. Vill ni ha mer kapacitet så får ni byta upp er till Large (högre månadskostnad) eller tillfälligt köpa till 5GB för typ 100kr (som varar tills de förbrukats, eller tills nästa månad börjar). Det roliga är att om man läser på Tele2.se så motsvarar Medium idag upp till 20Mb/s och 40GB per kalendermånad, antingen har försälningsföretaget gamla lappar, eller så har dem fortfarande tillåtelse att sälja en annars utgången abonnemangsform.

Båda produkterna förutsätter att ni har bra mobiltäckning med Tele2.

Permalänk
Rekordmedlem

Ni har tecknat fast mobiltelefoni, dvs ni kör allt via mobildatanätet och får en sorts ip telefon hemma och ja trafikmängden är begränsad, ni har valt det här http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessa skrukar ... Att behandla sina egna kunder på detta sättet är helt sjukt. Hoppas ni kan häva skiten och återgå till det gamla abo.

Permalänk

Suck, vilka svin... Jahapp, då har man antagligen lite jobb framöver med att försöka packa in allt igen i "nyskick" och skicka tillbaka allt där det kom ifrån..

Permalänk
Avstängd

Vad betyder "Ett tag sen", i har 14 dagars ångerrätt, efter det handlar det bara om goodwill från tele2s sida...

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--oc...

Ang avtalet har ni godkänt att teckna bredband via mobilnätet på 24 månader, förmodligen kommer ert adsl sägas upp. Ni kommer även ha er hem telefoni via mobilnätet...

-EDIT-

Förmodligen finns det även en inspelning där abb. innehavaren har fått höra vad ni köpt och även sagt "JA", då är ni rätt chanslösa om det 14 dagarna redan passerat...

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att ännu en telefonförsäljare sålt på någon en produkt de inte behöver eller ens vill ha.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Dessa skrukar ... Att behandla sina egna kunder på detta sättet är helt sjukt. Hoppas ni kan häva skiten och återgå till det gamla abo.

Ja man kan fråga sig varför alla bolag som hyr in telefonförsäljare inte har bättre koll på dem. Tyvärr är det så att många försäljare nästan helt och hållet saknar kunskap om produkten dem säljer, dem har fått en kort ofullständig genomgång av produkten och sen sätts dem vid telefonerna. Därför drar dem till med lögner för att fylla i groparna, för skulle försäljaren verka osäker och okunning i frågan så skulle ju inte kunden nappa på erbjudandet, telefonförsäljarna vill få sin provision och likaså vill deras chefer (drar inte alla över en kam, men det är den generella uppfattningen bland kundservicepersonal som ofta får ta mängder av skit från kunder som känner sig lurade av telefonförsäljare).

Skrivet av Narcissisten:

Suck, vilka svin... Jahapp, då har man antagligen lite jobb framöver med att försöka packa in allt igen i "nyskick" och skicka tillbaka allt där det kom ifrån..

Ska ni ångra avtalet så ring för tusan så snabbt som möjligt till det där ångernumret som bör stå på lappen som du fotat. Man har två veckors ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Permalänk
Rekordmedlem

Tele 2 är extra snälla ( eller hur ?) och har en Nöjd Kund Garanti, som råkar vara på 2 veckor,
Vem behöver ångerrätt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att lämna tillbaka produkterna bör inte vara ett problem, eftersom det står på lappen att vi har 14 dagar på oss från och med idag. Det är en himla tur att jag inte tog bort något av plasten från någon av produkterna... Hemtelefonluren står just nu på laddning, men detta är väl inget som bör påvera "nyskick"? Bör den få stå kvar eller ska jag ta bort den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Tele 2 är extra snälla ( eller hur ?) och har en Nöjd Kund Garanti, som råkar vara på 2 veckor,
Vem behöver ångerrätt ?
http://forumbilder.se/CFGP2/t2nojdkund.JPG

Fin ironi med tanke på att den lagstadgade ångerrätten gäller just 14 dagar från det att man hämtat ut produkten. En stämpel ser väl finare ut och i linje med övriga dimridåer.

I frågan om telefonförsäljare skiter jag fullständigt i sysselsättningen och anser att endast de som anmäler sig och aktivt vill bli uppringda, också ska bli det. Eventuella överträdelser ska ha någon lämplig bot, t ex 20ggr värdet av varan som de försöker sälja.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Fin ironi med tanke på att den lagstadgade ångerrätten gäller just 14 dagar från det att man hämtat ut produkten. En stämpel ser väl finare ut och i linje med övriga dimridåer.

I frågan om telefonförsäljare skiter jag fullständigt i sysselsättningen och anser att endast de som anmäler sig och aktivt vill bli uppringda, också ska bli det. Eventuella överträdelser ska ha någon lämplig bot, t ex 20ggr värdet av varan som de försöker sälja.

Ja det är lite fult och genom att göra på det sättet så framstår det som Tele2 erbjuder nått "extra" och samtidigt så uppfyller de lagkraven på att informera om ångerrätten, de vinklar till det lite, de är däremot inte så tydliga med att upplysa om att farten sänks till 200 kbit/s när man passerar trafikmängdstaket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vem behöver ångerrätt ?
http://forumbilder.se/CFGP2/t2nojdkund.JPG

Haha, jaså du genomskådade det där?

Skrivet av Narcissisten:

Att lämna tillbaka produkterna bör inte vara ett problem, eftersom det står på lappen att vi har 14 dagar på oss från och med idag. Det är en himla tur att jag inte tog bort något av plasten från någon av produkterna... Hemtelefonluren står just nu på laddning, men detta är väl inget som bör påvera "nyskick"? Bör den få stå kvar eller ska jag ta bort den?

Faktum är (så vitt jag vet) att ni har all rätt att packa upp produkten helt och hållet och prova på den fullt ut. Undvik bara att repa eller att på annat sätt skada hårdvaran. Tele2s leverantör kommer att titta närmare på den när den kommer in till dem och sedan skickar dem ut den till nästa kund (så länge den inte är skadad, då kan de i värsta fall skicka ut en faktura med debitering för hårdvaran). När ni ångrar produkten, om personen du pratar med inte själv tar upp det, be om att få en retursedel (osäker på om dem fortfarande skickar sådana). Oavsett om du får en retursedel eller själv bekostar leveransen tillbaka, se till att spara kvittot med spårningsnumret i ett antal månader framöver (bör alltså skickas REK), för skulle försändelsen försvinna så kan ni även då bli återbetalningsskyldiga.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara de bolag som Tele2 anlitar som ska ha en smäll på käften, Tele2 vet att man med aggressiva kampanjer kan krama ut ytterligare några fler kronor på att uppgradera kundmassan. De har säkerligen redan plockat ut data på er förbrukning över den tiden ni haft xDSL från de och kan därför med relativt stor säkerhet säga att de skulle tjäna pengar på att flytta över er på 4G.

Problemet med dessa samtalen är att de förutsätter att kunden hänger med i utvecklingen och faktiskt vet vad det är de beställer för att det ska "fungera" (dvs. få nöjda kunder).

Permalänk
Skrivet av beh:

Problemet med dessa samtalen är att de förutsätter att kunden hänger med i utvecklingen och faktiskt vet vad det är de beställer för att det ska "fungera" (dvs. få nöjda kunder).

Till och med jag skulle nog bli lite konfunderad om någon ringde och sa att jag skulle få snabbare internet. Att hänga med räcker nog inte ens alltid när försäljarna väver in avtalet och villkoren i långa utläggningar om hur bra allting ska bli och hur lite det ska kosta..

Permalänk
Medlem

Ja, missförstå mig rätt jag är på din sida. Det är svårt nog att förklara ny teknologi för de som faktisk önskar att beställa den, för att inte tala om de som inte har några planer på att uppgradera sig. Ibland måste man ju bita i det sura äpplet, som t.ex. när Telia stängde ner delar av kopparnätet som inte lönade sig.

Permalänk
Medlem

Det jag noterade extra i ditt första inlägg var att säljaren sa att "ni har betalat för mycket för ert bredband". Det låter precis likadant som säljare som försöker sälja elabonnemang. De formulerar det på sådant sätt så det låter som om de ringer upp och gör dig en tjänst genom att endast sänka priset. Men det de vill göra är såklart att man ska gå med på ett nytt/annat abonemang. När det gäller elbolag så har även bolag som jag inte ens är kund hos ringt upp och försökt med den luringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Narcissisten:

Hej Sweclockare,
för ett tag sen ringde tele2 hem till oss och sa att vi tydligen betalat för mycket för vårt bredband via telejacket (2 Mbps) under en period. Därför skulle vi nu få en ny router, och "snabbare internet" (jag vet ej exakt vad tele2 sa eftersom det inte var jag som pratade med dem i telefon) och en hemtelefon utan extra kostnad.

På en faktura som kom med 4g routern vi fick står det:
Mobilt bredband privat 0:-
Bredband Medium 24 månader 0:-
Huawei 4G Router 0:-

På en annan lapp stod:
http://i.imgur.com/sMwInaW.jpg

Vad innebär allt detta? Kommer vi att ha internet via telejack när det är inkopplat, eller dras det via mobila bredbandet? Vad händer då efter att 15 gig tagit slut, kör den via telejacket och vid vilken hastighet?

Det är en himla massa siffror att hålla reda på, hoppas att någon vill hjälpa till. Jag tänker även på de stackars pensionärer som försöker sig på att första allt detta

Hjälp uppskattas.

fråga tele2, då detta är sweclockers

Permalänk
Skrivet av beh:

Ja, missförstå mig rätt jag är på din sida. Det är svårt nog att förklara ny teknologi för de som faktisk önskar att beställa den, för att inte tala om de som inte har några planer på att uppgradera sig. Ibland måste man ju bita i det sura äpplet, som t.ex. när Telia stängde ner delar av kopparnätet som inte lönade sig.

Hehe jo då, jag förstår att vi står på samma sida i kampen mot de äckliga telefonförsäljarna.

Skrivet av JSvanberg:

fråga tele2, då detta är sweclockers

Jag fick som tur var mitt svar här på Sweclockers, och har nu fått konfirmerat för mig att Tele2 och antagligen alla andra telebolag är vidriga