Sony Vaio Pro 13 med Intel Haswell

Permalänk
Skrivet av chaffis:

Jag fick också min igår och känner mig nöjd hitintills, virus programmet verkar ju dock mer eller mindre vara som ett virus, iallafall på det sätt som den snor system resurser och den verkar vara en stor anledning till att fläkten går så hårt nu i början, ja detta kommer avinstalleras snarast.
Ni som avinstallerar McAffee, ersätter ni detta program med något annat liknande program eller litar ni på de inbyggda skydd som Windows har nu i Windows 8?

En annan fråga, om man köra uppdateringarna i Vaio Care, får man då de senaste Wifi drivarna och annat nytt som kommit eller måste man uppdatera något manuellt så att säga?

En annan reflektion är hur Windows 8 med touch fungerar, jag köpte med touch skärm och testade lite modern UI men oj vad det kändes kupigt och svårt, ja kanske handlar det om vana man första intrycket var väl sådär.

MVH
/Fredrik

Jag har alltid kört Avast vilket jag tycker är ett smidigt och bra program, har inte haft några som helst virus med det så det verkar göra sitt jobb.
En rekommendation var att spara alla program till en början som innehåller VAIO för att uppdateringar och så skall installeras. Såg att den uppdaterade WIFI drivisarna och lite annat så tror inte att du behöver leta manuellt.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

Jag har alltid kört Avast vilket jag tycker är ett smidigt och bra program, har inte haft några som helst virus med det så det verkar göra sitt jobb.
En rekommendation var att spara alla program till en början som innehåller VAIO för att uppdateringar och så skall installeras. Såg att den uppdaterade WIFI drivisarna och lite annat så tror inte att du behöver leta manuellt.

/S

Tack låter bra med drivarna, då ska jag bara bestämma mig för hur jag gör med virus program, jag redan har avinstallerat McAffee

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av chaffis:

Tack låter bra med drivarna, då ska jag bara bestämma mig för hur jag gör med virus program, jag redan har avinstallerat McAffee

/Fredrik

Avinstallerade just McAffee och installerade Avast nu. Man kan faktist känna skillnad hur mycket McAffee drog ner systemet.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Jag fick också min igår och känner mig nöjd hitintills, virus programmet verkar ju dock mer eller mindre vara som ett virus, iallafall på det sätt som den snor system resurser och den verkar vara en stor anledning till att fläkten går så hårt nu i början, ja detta kommer avinstalleras snarast.
Ni som avinstallerar McAffee, ersätter ni detta program med något annat liknande program eller litar ni på de inbyggda skydd som Windows har nu i Windows 8?

En annan fråga, om man köra uppdateringarna i Vaio Care, får man då de senaste Wifi drivarna och annat nytt som kommit eller måste man uppdatera något manuellt så att säga?

En annan reflektion är hur Windows 8 med touch fungerar, jag köpte med touch skärm och testade lite modern UI men oj vad det kändes kupigt och svårt, ja kanske handlar det om vana man första intrycket var väl sådär.

MVH
/Fredrik

Det absolut första jag gjorde var att avinstallera allt vad McAffee hette, kör nu med windows inbyggda.

Genom Vaio care fick jag uppdateringar till wifi och bluetooth. Efter en stunds användande upptäckte jag att det tog en stund för datorn att hitta nätverket efter uppstart, det problemet är dock borta efter wifi-uppdateringen. Jag kunde inte heller ansluta min telefon via bluetooth, något som nu funkar utan problem efter uppdateringen.

Dock har jag nu upptäckt att min fläkt viner, det låter lite som ett visslande och ändrar ton beroende på hur snabbt fläkten går. Det är lite störande, men jag kan nog leva med det. Är det normalt eller bör jag kontakta Sony och få det fixat?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaffis:

Jag fick också min igår och känner mig nöjd hitintills, virus programmet verkar ju dock mer eller mindre vara som ett virus, iallafall på det sätt som den snor system resurser och den verkar vara en stor anledning till att fläkten går så hårt nu i början, ja detta kommer avinstalleras snarast.
Ni som avinstallerar McAffee, ersätter ni detta program med något annat liknande program eller litar ni på de inbyggda skydd som Windows har nu i Windows 8?

En annan fråga, om man köra uppdateringarna i Vaio Care, får man då de senaste Wifi drivarna och annat nytt som kommit eller måste man uppdatera något manuellt så att säga?

En annan reflektion är hur Windows 8 med touch fungerar, jag köpte med touch skärm och testade lite modern UI men oj vad det kändes kupigt och svårt, ja kanske handlar det om vana man första intrycket var väl sådär.

MVH
/Fredrik

Jag kör med det inbyggda. Litar tillräckligt på Microsofts kompetens där och så sliter det i princip nada på systemet. Oftast får du alla uppdateringar, men ibland kan det vara bra att gå in på Sonys hemsida och se om det kommit några uppdateringar som inte hämtas automatiskt via VAIO Care.

Jag känner inte att en laptop med touch är den bästa kombinationen. Det löses nog bäst genom att istället släppa modeller liknande Vaio Tap 11, som ju har ett löstagbart tangentbord

Skrivet av JonteP0nte:

Det absolut första jag gjorde var att avinstallera allt vad McAffee hette, kör nu med windows inbyggda.

Genom Vaio care fick jag uppdateringar till wifi och bluetooth. Efter en stunds användande upptäckte jag att det tog en stund för datorn att hitta nätverket efter uppstart, det problemet är dock borta efter wifi-uppdateringen. Jag kunde inte heller ansluta min telefon via bluetooth, något som nu funkar utan problem efter uppdateringen.

Dock har jag nu upptäckt att min fläkt viner, det låter lite som ett visslande och ändrar ton beroende på hur snabbt fläkten går. Det är lite störande, men jag kan nog leva med det. Är det normalt eller bör jag kontakta Sony och få det fixat?

Kontakta Sony och berätta om problemet. Om du gör det kanske du kan få den lagad/utbytt, men kanske viktigast av allt är att Sony får reda på att problemet finns, även om det kanske bara gäller ditt exemplar.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Köpte en igår på Elgiganten för 4990:-. Basmaskin med 4GB RAM och 128GB HD.

Funkar rätt bra nu efter att ha avinstallerat massa tjafs och uppgraderat till win 8.1.

Otroligt lätt, bra tangentbord. Väsnades en del i början men verkar ha tystnat rätt märkbart nu.

Byggkvalitén än god men jag gillar Macbook Air bättre. Dock för pengarna ett kap.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

WiFi problemen?

Hej!

Hur går det för er som har en Pro, fungerar WiFi?
Jag hade hem 3 stycken i höstas och alla hade långsamt WiFi. De kom aldrig upp i mer än 14Mbit/b när Vaio och iPad fixade 25-30 Mbit/s på samma ställe. Lämnade tillbaka även den sista.
Köper gärna en om det problemet är löst, det var en trevlig burk som framförallt har liten vikt.
Eftersom den saknar möjlighet att ansluta WLAN via kabel blir WiFi problemet extra stort.

Leif

Permalänk
Medlem
Skrivet av arthagnan:

Köpte en igår på Elgiganten för 4990:-. Basmaskin med 4GB RAM och 128GB HD.

Funkar rätt bra nu efter att ha avinstallerat massa tjafs och uppgraderat till win 8.1.

Otroligt lätt, bra tangentbord. Väsnades en del i början men verkar ha tystnat rätt märkbart nu.

Byggkvalitén än god men jag gillar Macbook Air bättre. Dock för pengarna ett kap.

Är själv sugen på en nu till detta priset!
Men är det värt det? Efter att skummat genom tråden verkar den lida av många problem.
Märker du eller någon annan här fortfarande av problemen eller är de mesta åtgärdat med uppdateringar?

Permalänk
Medlem

Slog till :-)

Slog till på en och den funkar fint - körde just Bredbandskollen och nådde 39 mbit ner/11 mbit upp via WiFi på min 100/10-fiber (kan nå 98 mbit via sladd på annan dator men 38 mbit trådlöst är inte långsamt). Uppgraderat till Win 8.1 och irriteras egentligen bara på skärmskalningen som drabbar diverse program, men i de flesta fall kan stängas av under Egenskaper/Kompatibilitet - dock inte hittat hur för NoMachine NX-klient 3.5...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Slog till på en och den funkar fint - körde just Bredbandskollen och nådde 39 mbit ner/11 mbit upp via WiFi på min 100/10-fiber (kan nå 98 mbit via sladd på annan dator men 38 mbit trådlöst är inte långsamt). Uppgraderat till Win 8.1 och irriteras egentligen bara på skärmskalningen som drabbar diverse program, men i de flesta fall kan stängas av under Egenskaper/Kompatibilitet - dock inte hittat hur för NoMachine NX-klient 3.5...

39 mbit är med en stor murad öppen spis och 7m emellan - på 1m håll och tunn trädörr nåddes 80 mbit, jag skulle säga att den kan vara snabb men att hastigheten sjunker snabbare än på andra enheter - skulle tro den har liten WiFi-antenn :-|

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

39 mbit är med en stor murad öppen spis och 7m emellan - på 1m håll och tunn trädörr nåddes 80 mbit, jag skulle säga att den kan vara snabb men att hastigheten sjunker snabbare än på andra enheter - skulle tro den har liten WiFi-antenn :-|

Själv kommer jag upp i 7Mbit en meter från router och har en lina på 200/10. Fick du bra mätvärden out-of-the-box eller testade du inte innan uppdateringar/8.1 osv?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Mmm, hade nog "hygglig fart" out of the box då jag körde diverse uppdateringar och sånt trådlöst - men för nedladdning av 8.1 på 3,5 gb jackade jag in en USB-LAN-adapter som gav en stabil hastighet kring 30 mbit. En trappa upp från routern (10m inkl trossbotten) känns det däremot skakigt där andra enheter har kontakt, så omdömet består: med senaste drivrutinerna går det att få upp farten, men signalstyrkan avtar snabbare med avståndet :-|

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att datorn är för vass och kantig. Sen kanske kolfiber är ett jättebra material på många sätt (den är ju bl.a. väldigt lätt), men den flexar alltför mycket. När jag trycker på assist-knappen följer chassit med en bit. Samma med tangentbordet. För övrigt tycker jag tangentbordet känns lite väl mosigt.
Valet av material på den främre delen där man vilar händera och greppar den (framför tangentbordet) är väl i mitt tycke mindre lycket, då det är den enda delen på datorn som verkligen suger åt sig fettfläcker från händerna. Det ser väldigt tråkigt ut på en så i övrigt stilig maskin. Sen är jag personligen inte fan av gångjärnslösningen, där skärmen lyfter upp datorn när man viker ut den.
Tyvärr så glappar trackpaden lite, vilket yttrar sig i att det går att trycka ner den en bit utan "klick", speciellt på mitten och nedre vänstra hörnet. Tar man tag i ett hörn och lyfter dator så den flexar blir det bättre. Jag löste det med att placera en bit tejp (två lager) som gav tillräckligt med tryck underifrån för att eleminera detta problem. När det gäller trackpaden i övrigt så känner jag inte att ytan och den totala känslan motsvarar t.ex. trackpaden på en macbook. Den kan helt plötsligt förlora känsligheten på tvåfingerscroll, vilket är beklagligt. Jag upplevde detta i både windows och linux, och jag har inte speciellt torra fingrar så det bör inte vara jag som är problemet. Detta fenomen gick också att påverka genom att flexa chassit lite mjukt, vilket i mina ögon tyder på ett kosntruktionsfel.
Installerade både windows 7 och fedora 20 på den (i legacy mode, jag misslyckades att installera windows 7 i UEFI). Båda installerade och uppdaterade sig fullt ut på bra mycket mindre tid än det tog att uppdatera windows 8 till 8.1 (usch *håller för näsan*).

Trots sina brister så är det en mycket trevlig masking (ruskigt snabb, extrem batteritid, IPS-skärm), speciellt om man installerar t.ex. en ren variant av windows 7 på den. Hade det inte varit för touchpaden så hade jag behållt den. Nu blir det att skicka tillbaka.