Hur "aktiverar" jag mitt grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2008

Hur "aktiverar" jag mitt grafikkort?

Hej,

köpte en ny bärbar dator med grafikortet NVIDIA GeForce 630M. Dock så står det att mitt grafikkort är Intel HD 4000.

Som jag förstått det så är detta aktiverat pga datorn ska spara ström?

Jag vill ju givetvis att det andra ska vara det som styr o ställer. Hur gör jag för att ställa in det? Har W8 på engelska, så alla svenska guider till kontrollpanelen är bara förvirrande.

Ytterst tacksam för svar!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Enhetshanteraren?

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jun 2008

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Inställningen skall stå på auto just för att datorn automatiskt byter mellan kretsarna när något grafikkrävande startas. Det är alltså ingenting du ska aktivera själv.
Om du kör på nVidia-kretsen hela tiden kommer datorn att bli varmare och batteritiden att förkortas.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Som ZalnT skrev ovan så ska du låta den vara på auto, iallafall den "globala" inställningen, då kommer datorn själv att känna av vilket grafikkort som ska användas.

Intel HD graphics klarar det mesta väldigt bra, t ex HD video å andra roligheter.
Det är vid vissa krävande spel som du kan behöva använda ditt 630M, det kan du ställa in själv under "Program settings".

Sen så kan du även behöva se över dina enerischeman, där kan man ställa in hur mycket kräm som grafikorten får använda.