är Intel Core i3 4130 3.4 GHz (Haswell) svag eller duger den?

Permalänk
Avstängd

är Intel Core i3 4130 3.4 GHz (Haswell) svag eller duger den?

som titlen lyder så undrar jag om Intel Core i3 4130 3.4 GHz (Haswell) är en riktigt svag processor, jag fattar att den kanske kan avra svag i hög krävande spel typ crysis 3 om du vill spela på höga inställningar men för till exempel starcraft 2 som är CPU krävande men ändå inte så krävande att det borde bli något problem?, jag kommer också uppgradera min processor längre fram men min processor kommer inte flaska ett ASUS GeForce GTX 660 2048MB DirectCUII OC PH?

Tackar för alla svar, kommer mest spela starcraft med den processorn men vill gärna veta om det kommer bli problem på andra spel på någorlunda inställningar!

Permalänk
Medlem

Din i3-4130 har samma prestanda som en i7-920. Den snabbaste modernaste i7'an är bara lite drygt dubbelt så snabb som din i3'a. En dubbelt så dyr socket 1150 är enbart 25% snabbare. En 2,5 gånger så dyr socket 1150 är dubbelt så snabb som din nuvarande. Din i3'a har mycket pulver för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Din i3-4130 har samma prestanda som en i7-920. Den snabbaste modernaste i7'an är bara lite drygt dubbelt så snabb som din i3'a. En dubbelt så dyr socket 1150 är enbart 25% snabbare. En 2,5 gånger så dyr socket 1150 är dubbelt så snabb som din nuvarande. Din i3'a har mycket pulver för pengarna.

Har du några som helst källor dina påståenden? För siffrorna låter inte rimliga. Nu har jag iofs inte heller några källor men i rätt program borde en i7 920 vara snabbare tack vare att den har fyra kärnor, En 4670k (en 3-4130 kostar ca 1000kr, dubbla det 2000kr, 4670k kostar ca 1700-1800kr) har även den fyra kärnor, samma bas klockfrekvens, mer cache och kanske viktigast av allt turbomode som i3-4130 saknar, att den bara skulle vara 25% snabbare låter helt orimligt.

Samma argument gäller även de andra, de snabbaste i7orna är ju sex kärniga har högre klockfrekvens, mer cache och turbomode.

Jag förstår inte heller ditt extremt stora hopp i prestanda från dubbelt så dyr (ca 2000kr) och 2,5 ggr så dyr (ca 2500kr) eller med andra ord 4670k och 4770k. En 4770k är inte 60% snabbare än en 4670k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Wow

Permalänk
Entusiast

Den kommer att flaska i några få spel som är CPU-krävande helt enkelt och sen så beror det ju på vilken FPS du är nöjd med.

I spel så som Starcraft 2 så handlar det nästan endast om processorn och då blir det såhär:

Din i3:a är alltså aningen snabbare än i3 3220 i testet.

Om jag skulle varit du så skulle jag aldrig köpt i3 4130 till krävande gaming-syften från första början men om du redan har den så kan du väl lika gärna köpa ett GTX 660 för de matchar varandra rätt bra men om du spelar processorkrävande spel så blir det ändå väldigt jobbigt för processorn.

Permalänk
Medlem

Herregud spara ihop några hundralappar extra och köp en fyrkärnig cpu istället. 2-kärnig cpu i dagens läge är ju vansinne för en speldator. Nog jättebra i laptops och skit men inte i en speldator.

Att ha för svag cpu är hemskt jobbigt. Har man för klent grafikkort kan man alltid sänka inställningarna, är cpu'n för dålig så är man körd.

Om något flaskar eller inte beror helt på spel och inställningar.

EDIT. jaha du har den redan? Då är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Har du några som helst källor dina påståenden?

För att få en första "mellan-tummen-och-pek" jämförelse går jag till http://www.passmark.com/ där man relativt snabbt och enkelt kan jämföra hårdvarans prestanda - och pris - vilket jag gjorde i detta fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Den kommer att flaska i några få spel som är CPU-krävande helt enkelt och sen så beror det ju på vilken FPS du är nöjd med.

I spel så som Starcraft 2 så handlar det nästan endast om processorn och då blir det såhär: http://media.bestofmicro.com/F/H/371213/original/StarCraft2.p...

Din i3:a är alltså aningen snabbare än i3 3220 i testet.

Om jag skulle varit du så skulle jag aldrig köpt i3 4130 till krävande gaming-syften från första början men om du redan har den så kan du väl lika gärna köpa ett GTX 660 för de matchar varandra rätt bra men om du spelar processorkrävande spel så blir det ändå väldigt jobbigt för processorn.

Det är ju också på ultra med aa, kommer inte spela på ultra, den kommer nog funka bättre på high medium? Och jag kommer byta processor senare, tack för svaren

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Herregud spara ihop några hundralappar extra och köp en fyrkärnig cpu istället. 2-kärnig cpu i dagens läge är ju vansinne för en speldator. Nog jättebra i laptops och skit men inte i en speldator.

Att ha för svag cpu är hemskt jobbigt. Har man för klent grafikkort kan man alltid sänka inställningarna, är cpu'n för dålig så är man körd.

Om något flaskar eller inte beror helt på spel och inställningar.

EDIT. jaha du har den redan? Då är det bara att tuta och köra.

håller helt klart med om att egentligen är det en 4 kärnig processor man ska ha i dagens läge men eftersom starcraft bara andvänder 2 kärner så känns det som att den borde duga till det, eftersom den kommer mest andvändas till det!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jpd:

Det är ju också på ultra med aa, kommer inte spela på ultra, den kommer nog funka bättre på high medium? Och jag kommer byta processor senare, tack för svaren

Kanske det men det är det att processorn utför "basic"-jobbet i spel det vill säga all fysik medan grafikkortet levererar ögongodiset.
Oftast så påverkar ju bara grafikinställningarna grafikkortet då det är sådant man justerar men i Starcraft 2 så finns ju också "Physics" vilket jag antar har en ganska stor effekt och i så fall så hjälper det ju att sänka det.