Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Sep 2012

Uppgradera Ferrari 5000

Fick en Ferrari av min svåger härom dagarna och förstod ganska snabbt att det ännu finns potential för den. Bara det att jag kan behöva lite tips på var jag kan hitta delar o vad som är absolut maximalt för den.

http://www.cnet.com/laptops/acer-ferrari-5000-15/4507-3121_7-...

Han köpte den -08 till sitt företag, men det ynkliga intresset han har för datorer är imponerande. Så den är i totalt nyskick Men den ska ju vara lika effektiv som skicket med bara, hehe...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Vad ska du ha den till, verkar inte vara så mycket att hänga i granen ?

Chassi: Corsair 900D Mobo: MSI Z77A-S03
Cpu Intel 3770K 4.4 ghz Kylare EVO Supremacy Gpu XFX 290 ekwb 2.0Ram Ballistix 24 GB
SSD Samsung evo 840 120gb HDD Samsung 1Tb, PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Datorn är idag totalt utdaterad, vad du kan göra är att byta ut RAMet till 4 GB och sätta in en SSD. Jag har bytt laptop fyra gånger sedan jag hade en Turion.
Personligen skulle jag absolut inte lägga pengar på en 5 år gammal dator om det inte fanns ett väldigt bra skäl till det.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Som sagt - Värdelös för alla nya spel (Spelen de sneaste 3 åren).
Jag skulle uppgradera den med en SSD+2GB RAM till 4GB RAM och använda den som speldator för lite äldre spel, typ 2008 och bakåt eller helt enkelt använda den som surfdator eller skrota den (Ge bort?).

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Uzanar:

Som sagt - Värdelös för alla nya spel (Spelen de sneaste 3 åren).
Jag skulle uppgradera den med en SSD+2GB RAM till 4GB RAM och använda den som speldator för lite äldre spel, typ 2008 och bakåt eller helt enkelt använda den som surfdator eller skrota den (Ge bort?).

Båda RAM-slotsen är dock fyllda så det får bli två nya stickor, skall påpekas.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ZaInT:

Båda RAM-slotsen är dock fyllda så det får bli två nya stickor, skall påpekas.

Aouch, det blir det dyrt =/

Ja då skulle jag nog använda den som surfdator, det är ju i alla fall en surfdator med stil måste jag säga!

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Sep 2012

Tack för snabb o bra respons Och jag ska ha den mest för enklare onlinespel, HL2 och andra äldre bra spel. 2 nya minnen skulle gå på ca 800 kr. o en SSD lär väl ligga på det dubbla. Men grafik o processor? Lägger gärna nån slant o det kan gynna några år. Bara trist att byta bort saker som man fortfarande kan göra något med

Så länge den kan fylla mina behov så är jag nöjd.

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Amahrodon:

Tack för snabb o bra respons Och jag ska ha den mest för enklare onlinespel, HL2 och andra äldre bra spel. 2 nya minnen skulle gå på ca 800 kr. o en SSD lär väl ligga på det dubbla. Men grafik o processor? Lägger gärna nån slant o det kan gynna några år. Bara trist att byta bort saker som man fortfarande kan göra något med

Så länge den kan fylla mina behov så är jag nöjd.

Ja Half Life 2 och "äldre spel" borde den ju klara av även med 2GB RAM tycker jag.

Grejen med laptops är att komponenterna så som GPU och CPU inte går att köpas separat utan är endast för OEM, alltså färdigbyggda laptops.
Det skulle väl vara om du letar upp någon som säljer en GPU separat från sin laptop som passar din laptops moderkort men jag är inte insatt för 5 öre i det där och jag kan tänka mig att antalet GPU'er som moderkortet stöder är få för att inte tala om antalet säljare av laptop-GPU's och CPU's