Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverksproblem.

Tjenare, haft lite problem med det trådlösa nätverket de senaste dagarna tänkte jag kunda fråga här efter lite råd för att lösa mitt problem, ska försöka förklara det så tydligt som möjligt.

Först och främst, jag har Telia som ISP och använder därför en av deras Gateways, dock har jag bryggat denna och har en Dlink 655 som router.
Det trådbunda nätverket har fungerat utan problem förutom några få minuters avbrott igår och en gång idag.

Problemet jag först fick var att jag hade fel nätverkssäkerhetsnyckel men efter att ha "troubleshootat" detta problem så får jag inte detta felet längre utan nu står det bara att jag inte kan ansluta till nätverket.

Detta händer på 2 st olika datorer så jag antar att det är något vajsing med min router eller med gatewayen.

Tips och råd uppskattas då jag behöver ha det här löst så kvickt som möjligt.

Tack

Permalänk
Medlem

Är routern eller modemet varmt? Testat att starta om allt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

LemonIllusion, de var rätt varma ja, har testat att starta om allt och det gav inte mycket resultat.
Tänkte stänga av de under natten och se hur det ser ut imorgon.

Permalänk
Rekordmedlem

Felet har iallafall inte med smarten att göra om den är bryggad, ladda hem inssider och kör det och posta en skärmdum så kanske det syns nått.
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Du har väldigt hög signalnivå, kolla om det går att minska effekten på routern så kanske den blir kallare.
Du kan även prova att byta sssid eftersom du har ett ? i det, det kanske kan påverka om det tolkas som wildcard.
Annars ser det ovanligt bra ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har monterat en fläkt som kyler både router och gateway nu. Även bytat sssid, blir till att låta det stå av under natten och hoppas på det bästa imorgon.

Permalänk
Medlem

Fungerar tyvärr fortfarande inte, ska jag ringa Telia och be dem ta bort bryggningen av min gateway och sedan köra utan router ? Det känns som detta kommer lösa det.

Permalänk
Rekordmedlem

Man brygar inte smarten för att påverka wifin, man bryggar för att man vill ha andra funktioner i routingen, om du bara bryggade pga wifi så är det fel väg att gå men bryggade du pga nån routingfunktion så påverkas den, och det är bara du som vet varför du bryggade så fundera igenom det, och hade det endast med wifi att göra så obrygga, men fanns det nån verklig anledning så byt router.

Visa signatur