Deathadder 2013 - fungerar ej på vissa underlag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Deathadder 2013 - fungerar ej på vissa underlag

Min datormus (Deathadder) blev i veckan uppäten av en alltför busig hundvalp, eller snarare var det så att kabeln fick sig ett direktdödade bett. Efter lite förbannande insåg jag att det inte skulle gå att reparera, så i går besökte jag den lokala Inet-butiken och köpte mig en Deathadder 2013. Mycket nöjd vid hemgång, men sen blev det bekymmer.

För den morgontrötte finns det video på fenomenet:

Sensorn läser helt sonika inte av underlaget när den placeras på en Qpad-matta, någonting som fungerade utmärkt med min tidigare Deathadder samt min tillfälliga MX518. Muspekaren går däremot att röra hur bra som helst när musen placeras på ett par jeans. Jag har följt installationsinstruktionerna och därefter felsökt i en timme. Problemet är detsamma oavsett om man kör med eller utan Razers egen drivrutin, oavsett USB-port, oavsett musinställningar.

Jag vill veta ifall jag har tillräckligt på fötterna för att kunna kräva en reklamation av varan. Vad anser ni? Är det någon här som upplevt samma bekymmer som mig tidigare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Jag har fått svar från Inet:

Problemet är inget som är förekommande men vi har sett i vissa fall att vissa modeller av möss inte fungerar på vissa modeller av musmattor. Är du i detta fall nöjd med musen rekommenderar vi dig att byta musmatta, känner du däremot att du vill använda din nuvarande musmatta vår vi be dig att komma in med musen till butik för en kontroll av detta samt utbyte av musen. Gör så att du även tar med dig musmattan in till butik för att göra felsökningen enklare.

Således uppkommer en fråga om det kan vara fel på mitt köpta exemplar eller om detta fel är konstant. Finns det någon (eller som har hört talats om) med en Deathadder 2013 som vet att denna fungerar ihop med en QPad-matta som ses i klippet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010

razer säger på deras hemsida att dom inte testar deras möss på andra musmattor än deras egna. Visst känns det lite upprörande men det är väl så det är :s

EDIT: kör min egen razer mamba utan någon matta alls, alltså trä (väldigt len trä kan jag säga ) och det funkar prima, mycket bättre än utan

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Är det bara fel på kabeln på gamla musen är det är lätt fixat problem.

Känner inte till det specifika problemet.

Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Buzz996:

razer säger på deras hemsida att dom inte testar deras möss på andra musmattor än deras egna. Visst känns det lite upprörande men det är väl så det är :s

EDIT: kör min egen razer mamba utan någon matta alls, alltså trä (väldigt len trä kan jag säga ) och det funkar prima, mycket bättre än utan

Det är enormt upprörande. Jag blir något sur. Dessutom har jag provat med att dra den direkt på träskrivbordet, det gick inte alls det heller.

Skrivet av muppens:

Är det bara fel på kabeln på gamla musen är det är lätt fixat problem.

Känner inte till det specifika problemet.

Du väcker ett visst intresse med det du säger. Kan man fixa kabeln själv, lämnar man in den till ett proffs och har du något uppfattning om en prisbild? Jättetacksam för ett svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ah! Bubble gum:

Det är enormt upprörande. Jag blir något sur. Dessutom har jag provat med att dra den direkt på träskrivbordet, det gick inte alls det heller.

Att det inte funkar på träet så är det nog fel på det. Jag använder inte deathadder nu men mamba borde vara i princip samma sak och jag använder träskrivbord och det funkar. Jag kan dra mitt typ överallt, väggen, tvn, datorstolen, alla möjliga ställen som man inte ens kan tänka sig funkar. Måste vara nåt fel på din mus då, lämna in den o se vad dom säger. Fråga om "lånemus" under tiden din deathadder är inne (har INGEN aning om dom ens ger ut möss så)

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av ah! Bubble gum:

Du väcker ett visst intresse med det du säger. Kan man fixa kabeln själv, lämnar man in den till ett proffs och har du något uppfattning om en prisbild? Jättetacksam för ett svar.

JAg är inte helt säker på hur din mus ser ut inuti utantill, men de brukar vara anslutna med en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/New-High-quality-USB-cable-For-logite...

Annars har du ju lösningen att bara skarva ihop kabeln där den gick sönder, lär vara färgkodat och är det inte det får du använda multimeter.

Citera om du vill ha svar.