Göra en plastmodell som ska användas till en dator, var ska jag börja och vem ska jag kontakta?

Permalänk

Göra en plastmodell som ska användas till en dator, var ska jag börja och vem ska jag kontakta?

Jag har en idé men vet inte hur jag ska göra. jag vill göra en modell i plast som ska vara till syfte för en dator men jag vet inte vem man ska kontakta för att göra en plast modell av ens idé vem ska jag kontakta och hur ska jag göra (är det dyrt?) tack så mycket i förväg

Permalänk
Medlem

Du kan inte skissa upp en i CAD och skicka skissen till någon med 3D skrivare? eller hur stor ska modellen vara?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

den ska inte va så stor typ like lång som en iphone 5 typ och lite bredare ungefär. kan inte rita i 3d precis : /

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad och trådens rubrik ändrad*

Jag tror att du får ännu fler bra svar här.

Tänk på att skapa så beskrivande trådtitlar som möjligt, dels hjälper det andra med liknande frågor att hitta tråden, dels hjälper det dig att få svar.

Permalänk

Det enklaste är att hitta någon som kan rita upp din detalj i något 3D CAD-program och sedan skicka din 3D-modell till en firma som kan skriva ut detaljen i en SLS-maskin. När jag vill få fram prototyper på jobbet så brukar jag skicka mina 3D-modeller till tex Prototal (http://www.prototal.se/) eller Arrk (http://www.arrkeurope.se/). För mig så har dessa två företag varit billigast att anlita. Hitta någon som kan rita upp din 3D-modell och sedan kontaktar du tex Prototal. Skriv och säg att du gör något arbete i skolan. Då kanske de tar med din modell gratis i någon körning de har åt ett företag

Permalänk
Medlem

Kan rita lite i CAD och har en 3D-skrivare på skolan. Observera att den inte fräser utan skriver ut plast, vilket göra att plastmodellen kommer vara uppbyggd av tunna trådar. Utseendemässigt är det inte jättefint, men det funkar ju för att visa upp en prototyp t.ex.

Om det kanske inte är allt för avancerat och någorlunda "3D-skrivarvänligt" så kan jag kanske ta en titt på det.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Man får nog göra lite efterarbete med en 3D-utskrift för att den ska bli snygg. Fila lite. Spackla lite med epoxyspackel och/eller plastmodellspackel. Slipa med sandpapper. Måla med sprayfärg. Om det är en bra gjord utskrift i ABS-plast kanske det räcker gott och väl att bara slipa ytan slät med sandpapper.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Finns en del svenska alternativ för att få en detalj 3D Printad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan fixa båda delarna om du vill, alltid skoj pula i CAD och printa något
Bara PMa om det är intressant.

Dock är det en FDM-skrivare dvs plasttråd.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz