Permalänk

Idag var det min tur att våga mig på en delid och är supernöjd verkligen! Fick ner temperaturen med 20-30 grader

Innan delid körde jag min 4770K i 4.6 GHz på 1.375V och när jag stresstestade i Aida64 låg min temp strax under 80 grader med Hyper Threading avslaget. Slog jag på HT passerade jag 90 grader ganska snabbt och vågade därför inte köra längre stund än så.

Efter delid kunde jag köra Aida64 i samma hastighet och volt fast nu med HT påslaget igen och ändå steg temperaturen som högst till runt 75 grader på någon kärna vid något enstaka tillfälle men för det mesta låg tempen runt 60-65 grader på alla kärnor och det efter ca 1 tim 30 min stresstest i den här hastigheten, på den här volten och med HT aktiverat...inte illa !!!

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

Idag var det min tur att våga mig på en delid och är supernöjd verkligen! Fick ner temperaturen med 20-30 grader

Innan delid körde jag min 4770K i 4.6 GHz på 1.375V och när jag stresstestade i Aida64 låg min temp strax under 80 grader med Hyper Threading avslaget. Slog jag på HT passerade jag 90 grader ganska snabbt och vågade därför inte köra längre stund än så.

Efter delid kunde jag köra Aida64 i samma hastighet och volt fast nu med HT påslaget igen och ändå steg temperaturen som högst till runt 75 grader på någon kärna vid något enstaka tillfälle men för det mesta låg tempen runt 60-65 grader på alla kärnor och det efter ca 1 tim 30 min stresstest i den här hastigheten, på den här volten och med HT aktiverat...inte illa !!!

Inte dåligt alls får gratulera dig att du samla dig modet att delidda! Vet själv hur hårresande det var till en början innan man tog till sig modet att faktiskt utföra det!

Kan dock säga att knifeless delid är så mycket simplare och tar inte längre än några sekunder då man använder ett skruvstäd och hammare.
Skulle inte ha vågat mig på det med en kniv själv så stor rekvisita om du gjorde det med en kniv haha.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

Körde med den sk "Vice"-metoden som du nämner dvs skruvstäd och hammare, rakblad skulle inte jag heller vågat mig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:
Dold text

Jag skulle aldrig tipsa någon till rakblads-delid, då det är stor risk att man förstör cpun. Det räcker med att du slinter minsta lilla med rakbladet så kan du skära igenom den tunna ytan på CPUn.
Vilken pasta kör du nu, och hur har du applicerat den?

När jag delidade min så fick jag en sänkning på 36C, du borde nog kunna få större sänkning också.

Tipsar CLP eller CLU, och smeta på litegrann både på insidan av IHSen samt på chippet för bästa resultat. Var försiktig så det inte sprider sig till metall-sakerna bredvid chippet bara då både clu och clp leder ström.

Anledningen till att du vill ha CLP eller CLU mellan ihs och chip är att de är utan tvekan bäst värmeledande där av någon anledning, samt att har du "vanlig" pasta så kommer den torka ihop och ditt chip kan smälla helt och hållet efter några veckor/månader.

Dold text

Tänk på att garantin ryker om du delidar.

Vill du ha tips på delid kan du kika in mitt projekt här.

Gjorde även en delid på min kollegas 4770k veckan efter, VICE-metoden är verkligen hur enkel som helst och kan utan problem göras av en 12-åring med tålamod. Allt handlar om att inte slå för hårt.

Jag hade rekommenderat CLU då CLP har en tendens till att stelna. Jag testade först CLP men bytte sedan till CLU pga det hade torkat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64