Älskar 120mm Gentle typhoon, hur jämför sig 140mm slip stream xt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

GT 500rpm går ner till typ 360rpm med fläkthastigheten ställd till 60% i Bios på mitt ASUS moderkort. Vill inte köra fläktarna på nätagget då jag tappar möjligheten att fläktstyra, kolla rpm och att jag behöver fippla in fler kablar och addaptrar i mitt lilla chassie.
Men sätter jag örat mot fläkten så kan jag höra kullagret utan några större problem. Corsiars låter riktigt mycket, GT låter något mindre medans Noctuas och Noiseblockers kan jag inte höra.

Där har du ju svaret, du kör fläkten på moderkortet som sen styr fläkthastigheten, alla fläktar klarar inte av det, som t.ex dem 140 corsair jag har kör med en 5v resistor som drar ner dem till ca 500 rpm tror jag dem hamlar på då konstant med min gummi ram då oftast det som låter är inte fläktarna i sig själv utan resonansen dem skapar i ett chassi

Jag kan nästan garantera till 100% att plockar du ut den där GT fläkten från moderkortet och kopplar in den i en molex till 3 pin kontakt från nätagget så kommer det ljudet försvinna direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Där har du ju svaret, du kör fläkten på moderkortet som sen styr fläkthastigheten, alla fläktar klarar inte av det, som t.ex dem 140 corsair jag har kör med en 5v resistor som drar ner dem till ca 500 rpm tror jag dem hamlar på då konstant med min gummi ram då oftast det som låter är inte fläktarna i sig själv utan resonansen dem skapar i ett chassi

Jag kan nästan garantera till 100% att plockar du ut den där GT fläkten från moderkortet och kopplar in den i en molex till 3 pin kontakt från nätagget så kommer det ljudet försvinna direkt

Nu har jag kört båda mina Corsair SP120 "quiet" editions och min 500rpms GT via Molex 4pin, och ljuden kvarstog lika tydligt som förr. Båda corsair SP120 lät DRDRDRDRDRDRDR och GT lät SCHHHHHH, precis som de gjorde via moderkortet. Och jag höll dem i handen, så någon resonans i chassiet är det inte heller.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Nu har jag kört båda mina Corsair SP120 "quiet" editions och min 500rpms GT via Molex 4pin, och ljuden kvarstog lika tydligt som förr. Båda corsair SP120 lät DRDRDRDRDRDRDR och GT lät SCHHHHHH, precis som de gjorde via moderkortet. Och jag höll dem i handen, så någon resonans i chassiet är det inte heller.

SP fick jag aldrig att låta normalt oberoende på vilken resistor jag använde var då high performance så på 12v låg den på 22xx rpm har jag för mig, men kan inte säga att min GT låter så, och gör den det så måste det inte vara något ljud jag finner irriterande

Och läste en tråd när jag letade efter vilken GT jag skulle ha så en skrev t.ex att 1500 fläkten lät mer än vad 1850 fläkten med en 9v resistor som hamlade på 1500 så det kan ju vara något sånt också eller så kan det vara att du är mer känslig än vad jag är, t.ex min dator ligger runt 40-45 db och jag tycker inte att min dator stör mig, då har jag endå 5 st corsair af 140 på 5v och 1 gt på 12v

Permalänk
Medlem

Jag tycker att min Western Digital Green som låter 13dB låter påtok förmycket...

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Slog mig att jag kanske skulle göra en re-visit på den här tråden och berätta vad jag faktiskt gjorde. Min radiator har numera 2xGT-1450RPM och det är en fröjd. Satte min ena noctua i sidan på chassiet för att få bort lite värme och även det fungerar bra. Körde på de gummianordningar som inet hade att sätta mellan fläkten och chassiet och även det funkar bra.

Hade problem med jobbiga vibrationer först pga att jag inte lyckades dra åt hårt nog genom gummipackningarna men lite våld löste det problemet, aka jag drog hårdare.

Sammanfattningsvis är jag jävligt nöjd med mina nya Scythe fläktar

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |