27" 2560x1440/2560x1080 rekommendationer

Permalänk

Bara för att komma med lite helt andra idéer så kanske du vill kika på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1526706. Formatet är helt annorlunda mot vad du efterfrågade, men skärmen är vettig både rent bild- och spelmässigt. Kolla på recension här: http://www.anandtech.com/show/6741/lg-29ea93-monitor-review-r...

Personligen så är jag mycket sugen på formatet på skärm. Dels för extrem widescreen i skärm, men också för bättre multitasking med fönster bredvid varandra.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

QNIX QX2710!

En defekt panel till redigering?
Snälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

En defekt panel till redigering?
Snälla.

Skickades från m.sweclockers.com

Defekt panel? Jag hoppas att du driver.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag håller med om att 971 är ett bättre val eftersom den inte har halvglans på panelytan. Angående 2års garanti så är det ju enligt lag i Sverige 3års reklamationsrätt. Men det innebär samma saker som den vanliga garantin enligt Samsung Service, man måste i princip ha misshandlat skärmen för att det inte ska gälla. Jag har själv utnyttjat 3års reklamationsrätt på en TV som gick sönder efter lite mer än 2år. Fast jag håller med om att det vore bättre om dom gav 5års garanti som Eizo gör, att man skriver 2år är dåligt.
Den är iaf lättlagad då nätaggregatet kommer separat och sitter på strömsladden.
Jag själv använder Natural Color Expert som följde med skärmen och till det en Spyder 4 Pro.

Angående EW2736W så menade jag absolut inte att det är en dålig skärm, Eizo gör inga dåliga skärmar.
Är det inte proffsredigering så räcker en EW2736W alla dagar i veckan.

Men frågan är om inte CX270 går att köra i sRGB-läge, då vore den skärmen ett bättre val tack vare garantin, pivot, swivel och även ett inbyggt verktyg att justera kalibreringen med.

Skickades från m.sweclockers.com

CX270 har ett sRGB läge samt erbjuder även egen kalibrering i denna färgrymd, så om trådskaparen vill ha tillgång till både Adobe RGB samt sRGB så är ju denna modell det självklara valet. När det gäller den treåriga reklamationsrätten så skiljer den sig tyvärr rent juridiskt ifrån den vanliga garantin på så sätt att den endast täcker ursprungsfel. Efter att den vanliga garantin har upphört flyttas därför bevisbördan från säljare till konsument. Att nätaggregatet är separat ifrån själva skärmen är förvisso en fördel utifall att felet skulle ligga där, eftersom det då bara är att byta ut denna emot en ny nätdel till en troligen mera acceptabel kostnad, utifall att garanti samt reklamationsrätten inte skulle anses gälla. Uppstår dock invärtes problem i skärmen blir det svårare att som konsument och lekman hävda ursprungsfel, vilket kan bli dyrt i slutändan. Därför är det en självklarhet enligt mig att Samsung skall ha en fullgod garanti som täcker minst 3 år på denna modell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

Defekt panel? Jag hoppas att du driver.

Nej jag driver inte.
Dom köper ju upp paneler som inte klarat tillverkarens krav så det är klart dom är defekta, till redigering passar dom absolut inte, till spelande spelar det ju ingen roll om är lite olika ljus här och var på panelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeepBlue:

CX270 har ett sRGB läge samt erbjuder även egen kalibrering i denna färgrymd, så om trådskaparen vill ha tillgång till både Adobe RGB samt sRGB så är ju denna modell det självklara valet. När det gäller den treåriga reklamationsrätten så skiljer den sig tyvärr rent juridiskt ifrån den vanliga garantin på så sätt att den endast täcker ursprungsfel. Efter att den vanliga garantin har upphört flyttas därför bevisbördan från säljare till konsument. Att nätaggregatet är separat ifrån själva skärmen är förvisso en fördel utifall att felet skulle ligga där, eftersom det då bara är att byta ut denna emot en ny nätdel till en troligen mera acceptabel kostnad, utifall att garanti samt reklamationsrätten inte skulle anses gälla. Uppstår dock invärtes problem i skärmen blir det svårare att som konsument och lekman hävda ursprungsfel, vilket kan bli dyrt i slutändan. Därför är det en självklarhet enligt mig att Samsung skall ha en fullgod garanti som täcker minst 3 år på denna modell.

Ja visst vore 3års garanti det bästa, i Japan till exempel har dom 3års garanti på skärmarna. Men det är inte så svårt att påvisa att det är ett ursprungsfel när något går sönder. Samsung Service sa själva till mig att den enda gången reklamationsrätten inte gäller är om du själv tagit sönder den, är någonting inuti skärmen trasigt räknas det som ursprungsfel för då har det varit en defekt del från första början, eller för dålig kylning om ett chip brunnit osv. Men det är ytterst ovanligt att 9-serien går sönder, det är bara dom bästa delarna i den serien.

Men hade jag köpt ny skärm idag så hade jag nog valt CX270 nu när jag vet att den har ett sRGB-läge, det är bara ett par tusen extra, räknar man sen in 5års garanti så kan den teoretiskt sätt bli billigare i längden. Folk lägger ner 5-30 tusen på grafikkort men skärmen ska det minsann sparas in på.

Permalänk
Skrivet av ViraLicious:

Har jag läst inte är responsiv nog för att spela på. :/

Då har du nog misstolkat recensionerna ganska rejält.
Det de har skrivit är med största sannolikhet att den inte är optimal (tacka fan för det när det finns 120-hertzskärmar med lightboost) för spelande.

Du sitter ju med en 60Hz LCD i dagsläget eller hur?
Den har du inga problem med att köra spel på misstänker jag...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ja visst vore 3års garanti det bästa, i Japan till exempel har dom 3års garanti på skärmarna. Men det är inte så svårt att påvisa att det är ett ursprungsfel när något går sönder. Samsung Service sa själva till mig att den enda gången reklamationsrätten inte gäller är om du själv tagit sönder den, är någonting inuti skärmen trasigt räknas det som ursprungsfel för då har det varit en defekt del från första början, eller för dålig kylning om ett chip brunnit osv. Men det är ytterst ovanligt att 9-serien går sönder, det är bara dom bästa delarna i den serien.

Nu verkar ju onekligen din kontakt med Samsung beträffande reklamationsärendet med din Tv fungerat väldigt smärtfritt. Tyvärr så är inte min egen erfarenhet av reklamationsrätten fullt så positiv, då jag tidigare varit verksam i datorbranschen. Har även hört mindre roande historier från bilbranschen där det har varit väldigt övertygande bevis för ursprungsfel och säljaren ändå väljer att bestrida det hela eftersom denne vet att bevisbördan ligger hos kunden när garantin har gått ut. Därför är en längre garanti alltid att föredra eftersom bevisbördan då ligger hos säljaren istället för hos kunden vid en eventuell tvist.

Skrivet av Skuggan74:

Men hade jag köpt ny skärm idag så hade jag nog valt CX270 nu när jag vet att den har ett sRGB-läge, det är bara ett par tusen extra, räknar man sen in 5års garanti så kan den teoretiskt sätt bli billigare i längden. Folk lägger ner 5-30 tusen på grafikkort men skärmen ska det minsann sparas in på.

Jag sympatiserar fullt ut med din åsikt. Jag har tidigare själv varit inne på utvald webbutik och fingrat på köpknappen både för CX270 samt även CG270 för att på något sätt blidka perfektionisten i mig. Dock kändes det som att det skulle vara en onödig utgift för mig eftersom mina primära användningsområden för denna skärm var surfning, spel och film samt ickegrafiskt arbete i hemmet. Lotten föll därför på det mera rimliga alternativet för mina ändamål i form av EV2736W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

QNIX QX2710!

Den enda fördelen du har med QNIX och liknande modeller med överklockbar PCB såsom Catleap 2B är att du inte råkar ut för att skärmen skippar frames vid högre överklockning. 1440p skärmar tillgängliga på den svenska konsumentmarknaden är samtliga utrustade med OSD och tenderar tyvärr oftast att göra just detta. Går du tillbaka och Läser de krav som trådskaparen skrev om i sitt första inlägg ser du ganska snabbt varför just den modell du rekommenderade inte lär vara aktuell för honom.

Permalänk
Medlem

Kan väll rekommendera denna skärm! Men valet förblir ditt

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=780431

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.