AMD Radeon R9-290X på bild med prestandatester – snabbare än Titan

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Perb:

Ökad trovärdighet? De skriver visserligen att det är ett rykte och man alltid ska ta såna med en nypa salt men rapporterar dom felaktigheter upprepade gånger så börjar man ju tappa förtroendet.

Det tror jag inte eftersom det är rapporterat som just ett rykte och det är långt ifrån första gången de skriver om rykten.

Här är en artikel baserat på lösa rykten som visade sig vara fel: http://www.sweclockers.com/nyhet/16930-xbox-durango-blir-xbox...

Gräver man lite så finns det fler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har väl och göra med att namnen började ta slut. Vem vill se HD10950 för då hade ju folk börjat gnälla..

Dem hade ju kunnat börjat om på 2000. Man lär ju inte bli vilsen för de.. för de finns ju inga sådanna längre..:p

Visa signatur

7970 MATRIX Platinum, I5 4670k, Dominator platinum 8gb, maximus vi hero, AX850, H80i, RV02, 3K 90GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Gick inte AMD ut och sa att de inte tänkte tävla mot Titan?
Har svårt att tro på detta.

Och om det nu är sant så måste jag hålla med @paranoiid
att siffrorna är totalt ointressanta utan ett min FPS värde.

Nej, vettiga tester tack!

Skrivet av Tigerhamster:

Så därför kommer de aldrig att göra att grafikkort som är bättre?
Det här är en ny generation. De tävlar inte mot Titan, de tävlar mot GTX 780 och/eller Maxwell, sett till (projected) price point.
Om den är bättre än Titan eller inte är mest en PR-faktor.

De sa att de inte skulle lägga sig på den prissättningen, de sa aldrig något om prestandan.

"we’re looking at more traditional enthusiast GPU pricepoints. We’re not targeting a $999 single GPU solution like our competition because we believe not a lot of people have that $999. We normally address what we call the ultra-enthusiast segment with a dual-GPU offering like the 7990."
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2013/09/16/exclusi...

Skrivet av Zotamedu:

Det tror jag inte eftersom det är rapporterat som just ett rykte och det är långt ifrån första gången de skriver om rykten.

Här är en artikel baserat på lösa rykten som visade sig vara fel: http://www.sweclockers.com/nyhet/16930-xbox-durango-blir-xbox...

Gräver man lite så finns det fler.

De brukar väl rapportera rätt i 100% av fallen när det gäller processorer eller grafikkort så nära lansering. Det är ju där de har kontakter och framförallt grejerna för recension själva. De får ju inte läcka från sina egna erfarenheter, men de kan ju vidarebefordra rykten från andra som de vet stämmer.

Skrivet av Oliwer:

Dem hade ju kunnat börjat om på 2000. Man lär ju inte bli vilsen för de.. för de finns ju inga sådanna längre..:p

Nä man hade nog inte blivit vilsen. Men mer förvirrande än att börja på 200 hade det nog varit ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att sedan jämföra singelGPU kort med de som har dubbla GPU:er bevisar bara hur patetiskt långt du vill sträcka dig för att klanka ner på AMD.

Mm för de va ingen som jämförde 5970 med 480... Vad spelar det för roll, AMD kommer ju med sin dubbelgpu förr eller senare ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

De sa att de inte skulle lägga sig på den prissättningen, de sa aldrig något om prestandan.

"we’re looking at more traditional enthusiast GPU pricepoints. We’re not targeting a $999 single GPU solution like our competition because we believe not a lot of people have that $999. We normally address what we call the ultra-enthusiast segment with a dual-GPU offering like the 7990."
http://www.forbes.com/sites/jasonevangelho/2013/09/16/exclusi...

Det var väl ungefär det jag sade?

Permalänk
Medlem

Nä man hade nog inte blivit vilsen. Men mer förvirrande än att börja på 200 hade det nog varit ändå. ;)[/QUOTE]

Varför de? Dem har ju inte haft någon hundra serie vad jag kan komma ihåg.. så de ät ju inte så vilseledande;)
Så jag tycker dem borde börjat om istället gör de där konstiga namnet:p

Visa signatur

7970 MATRIX Platinum, I5 4670k, Dominator platinum 8gb, maximus vi hero, AX850, H80i, RV02, 3K 90GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Påminn mig om att vi ska titta på detta uttalandet om pris när vi har tillgänglighet i Svenska butiker. Jag gissar på 5500-6000:- innan vi har tillgänglighet, med priser ner mot 5000:- när vi har tillgänglighet.
Lyckat att du gör narr av namnschemat när du mer än gärna skriver ut det krångliga namnet på ditt grafikkort, "MSI GTX 580 Twin Forzr II". Men din avatar förklarar väl hur du kan vara så inkonsekvent.

Vore väl fantastiskt om högre prestanda än Titan kunde fås för det priset så pass snart, ser det däremot inte som särskilt troligt. Innan den senaste prissänkningen låg exempelvis 7990 på ett pris motsvarande såväl Titan som GTX 690. Det finns ingen "Good guy AMD"..

Angående min signatur så skriver jag ned grafikkortets namn, oavsett om det är MSIs urlöjliga leetz0r-namn eller AMDs π-inspirerade serienummer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

För att folk vill läsa rykten vilket betyder att det drar trafik. I den här branschen betyder trafik pengar och som alla vet är Sweclockers ett företag och behöver därför dra in pengar för att de ska ha råd att ha folk anställda. Så rykten betalar Jonas och Emils löner. Så varför skulle de inte lägga upp det här ryktet bara för att de själva råkar veta ur kortet faktiskt presterar? Vad har de att tjäna på att låta bli?

Riktigt så avancerat är det inte. Jag tror de flesta tycker det är intressant att känna till vad det är för rykten som cirkulerar, särskilt när det backas upp med bilder och lite mer handfast information (därmed inte sagt att det stämmer). Ingen rök utan eld, så att säga.

AMD kommer hålla presskonferens den 25 september. Recensioner och riktiga prestandatester dyker upp några veckor senare.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Riktigt så avancerat är det inte. Jag tror de flesta tycker det är intressant vad det är för rykten som cirkulerar, särskilt när det backas upp med bilder och lite mer handfast information (därmed inte sagt att det stämmer). Ingen rök utan eld, så att säga.

AMD kommer hålla presskonferens den 25 september. Recensioner och riktiga prestandatester dyker upp några veckor senare.

Så tanken med att lägga upp intressanta artiklar är med andra ord inte att dra trafik som kan finansiera Sweclockers?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Klart denna nya serie konkurrerar med 700-serien. Den ligger närmast i tid och är även en uppdaterad serie med 28 nm teknik. Om det nya flaggskeppet kommer att konkurrera med Titan är det bara en bonus.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliwer:

Varför de? Dem har ju inte haft någon hundra serie vad jag kan komma ihåg.. så de ät ju inte så vilseledande;)
Så jag tycker dem borde börjat om istället gör de där konstiga namnet:p

2000-serien hade blivit liite mer vilseledande just på grund av att de redan kört 2000-serien. 200-serien har de inte kört.

Skrivet av RaZman:

Vore väl fantastiskt om högre prestanda än Titan kunde fås för det priset så pass snart, ser det däremot inte som särskilt troligt. Innan den senaste prissänkningen låg exempelvis 7990 på ett pris motsvarande såväl Titan som GTX 690. Det finns ingen "Good guy AMD"..

Angående min signatur så skriver jag ned grafikkortets namn, oavsett om det är MSIs urlöjliga leetz0r-namn eller AMDs π-inspirerade serienummer.

AMD brukar ge lite mer prestanda per krona än nVidia. 7970 som är jämnsnabbt med GTX 680 är runt 1000:- billigare i flera butiker jag kollat. Vill man istället jämföra med 770 så är det fortfarande ~500:- till fördel till AMD. Och minns du Radeon 4000-serien, även om 4870 inte låg helt dåligt till mot GTX 280 för 5-6K så låg 4870 på runt 2300:- vid release, 4850 som låg mellan 9800GTX och GTX 260 kostade 1500:- vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Riktigt så avancerat är det inte. Jag tror de flesta tycker det är intressant vad det är för rykten som cirkulerar, särskilt när det backas upp med bilder och lite mer handfast information (därmed inte sagt att det stämmer). Ingen rök utan eld, så att säga.

Ska vi behöva vänta några veckor till på tester alltså?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det var väl ungefär det jag sade?

Nja du var väl inte helt tydlig så jag förtydligade, sedan glömde jag påpeka att 200-serien inte alls riktar sig till Maxwell. 700-serien och 200-serien är motsvarande generationer.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Thomaseron:

Ska vi behöva vänta några veckor till på tester alltså?

AMD kommer säkert visa upp egna testresultat på onsdag, men om du vill ha oberoende siffror får du nog hålla ut ett litet tag till.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Så därför kommer de aldrig att göra att grafikkort som är bättre?
Det här är en ny generation. De tävlar inte mot Titan, de tävlar mot GTX 780 och/eller Maxwell, sett till (projected) price point.
Om den är bättre än Titan eller inte är mest en PR-faktor.

Förutsagt att inte Maxwell också släpps på 28nm (villket den inte skall göra) så kommer man konkurrera med Nvidias 7xx, Titan eller möjligtvis en uppdatering av de samma som också ligger på 28 nm noden.

Super kul dock om ryktena visar sig vara sanna, det skulle betyda att AMD har en riktig vinnare på hand.
Ett kort som inte bara konkurrerar med Nvidias värsta kort utan också mha ett chip som är betydligt mer effektivt vilket leder till större marginaler.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Hoppas det presterar åtminstone likvärdigt så det blir pris pressningar på Nvidias sida.
Tänk ett titan för 5-6k och ett 780 för runt 4, mmmmmmm... (Homer dreglar)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil Spectral white| Kioxia Exceria NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

2000-serien hade blivit liite mer vilseledande just på grund av att de redan kört 2000-serien. 200-serien har de inte kört.

Just därför ska dem försätta köra på som dem har gjort de är ju de bästa för nvidia kör ju med hundra serien... Visst dem har ju hd och dem andra har gtx men jag menar iallafall...:)

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Zotamedu:

Så tanken med att lägga upp intressanta artiklar är med andra ord inte att dra trafik som kan finansiera Sweclockers?

I första hand försöker vi täcka upp allt som vi tror att våra läsare är intresserade av. Skulle vi vilja jaga klick hade det förmodligen varit bättre att skriva om vilken mobiltelefon Lady Gaga använder, än att rapportera om något så obskyrt som rykten om kommande grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nomnomnomnom

Gogo eyefinity!

Är glad att jag avvaktade, mitt gamla 4890 har smällt pga överklockning för många ggr nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hoppas det presterar åtminstone likvärdigt så det blir pris pressningar på Nvidias sida.
Tänk ett titan för 5-6k och ett 780 för runt 4, mmmmmmm... (Homer dreglar)

Frågan är dock var smärtgränsen ligger för Nvidia, GK110 är alldeles säkert inte en billig krets att tillverka då man kan anta att utbytet på en 551mm2 stor krets inte är super bra även om det numera rör sig om tillverkning på en mogen 28nm nod hos TSMC.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte sånt här, Så här är det nästan alltid, Kommer ut nått test som såklart är bättre än dom andra sen visar der sig inte stämma riktigt. MEN å andra sidan så kan vi ju alltid hoppas, Det har ju vart kul, Men jag har lärt mig vänta på riktigt tester före jag ska bli imponerad. Gärna test från swec för då känner jag mig extra nöjd

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Mm för de va ingen som jämförde 5970 med 480... Vad spelar det för roll, AMD kommer ju med sin dubbelgpu förr eller senare ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta känner jag också, jag minns när 480 kom. Det var ju "givet" att man skulle ta det mot AMD's senaste och bästa, 5970. Detta var ju ett dubbelkort, men det var okej då?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se riktiga tester, gärna på sweclockers

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktigt varför så många "kräver" att amd ska konkurrera med titan. Om det kommande single-gpu-toppkortet klarar av att vara 5-10% bättre än 780 överlag så är jag nöjd. Det skulle räcka för köp utan tvekan för min del.
Och om de "endast" klarade av det så skulle det ändå gissningsvis generera priskrig. Eftersom det lär vara hyffsat likvärdigt i pris att tillverka de nya korten som nuvarande, så kan ju AMD lägga sig jäms med eller eventuellt något under 780 utan förlust. Den stora förloraren blir i så fall nvidia då de kanske inte har lika mycket marginaler med tanke på den stora kretsen på 780/titan.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Fulare grafikkort får man leta efter hehe.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

ojojoj de slår Titan med 3 fps - ett kort som är över ett halvår gammalt.

Väntar tills Nvidia kommer med 800-serien/790 så får vi se vem som är kungen.

Det viktiga är väl egentligen inte hur mycket snabbare 290x är, utan det viktiga är hur pass mycket billigare kortet är i jämförelse?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot det slutgiltliga resultatet.
Hade vart gött att köra rött.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

AMD kommer säkert visa upp egna testresultat på onsdag, men om du vill ha oberoende siffror får du nog hålla ut ett litet tag till.

Okay...
Litar inte på resultat som kommer direkt från en tillverkare.
Känns bara dumt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Går det att få detta kortet i bundle med BF4 och Rome2 (de enda spelen jag är intresserad av kommande året) så blir det köp nån gång i årets mörkare månader. Bedömmer chansen som stor.

Permalänk
Medlem

Kan inte detta vara dubbel gpu varianten tro?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1