Permalänk

Kontrollera och ändra fläkt RPM?

Hej alla Sweclockers användare!

Eftersom jag är less på att min dator låter som en dammsugare funderar jag på att ändra vissa fläktar som är kopplade till moderkortet för att minska hastigheten på dessa fläktar.
Det enda jag lyckats ändra är fram fläkten, som från 40% nu går på 70%, men vill ändra mina top fans som är 2x1600rpm (tänk er hur mycket det låter!). Vill gärna ändra detta.

Program jag använt är SpeedFan, MSI AFTERBURNER och sånt skit. Funkar bara på front fläkten.

Några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CollardGreen:

Hej alla Sweclockers användare!

Eftersom jag är less på att min dator låter som en dammsugare funderar jag på att ändra vissa fläktar som är kopplade till moderkortet för att minska hastigheten på dessa fläktar.
Det enda jag lyckats ändra är fram fläkten, som från 40% nu går på 70%, men vill ändra mina top fans som är 2x1600rpm (tänk er hur mycket det låter!). Vill gärna ändra detta.

Program jag använt är SpeedFan, MSI AFTERBURNER och sånt skit. Funkar bara på front fläkten.

Några förslag?

Skaffa en fläktkontroller.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort??

vissa har inbyggt smidiga sätt att kontrollera fläktarna.

Permalänk

Kolla smart fan-inställningar i bios/uefi, ställ på silent/quiet eller liknande och se så datorn inte blir för varm.
Damma ur.

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Skaffa en fläktkontroller.

Skrivet av tethir:

Vad har du för moderkort??

vissa har inbyggt smidiga sätt att kontrollera fläktarna.

Skrivet av anton_mjor:

Kolla smart fan-inställningar i bios/uefi, ställ på silent/quiet eller liknande och se så datorn inte blir för varm.
Damma ur.

Vill ha en mjukvara.
Inte bios.

Det är rent i min dator

Permalänk

Då är du nog out of luck. Det SpeedFan inte kan styra kan inget annat program heller.

Permalänk
Medlem

Inte alla moderkort som kan styra alla fläktar bara sådär.