Hittar inget kontaktsätt till Apple Store inför ett garantiärende av tredjepartsprodukt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Hittar inget kontaktsätt till Apple Store inför ett garantiärende av tredjepartsprodukt!

Jag hittar inte någon mail till att kontakta Apple!

Jag ska reklamera ett par defekta Bose-produkter som jag köpt från Apple Store. Jag köpte dom för 21 månader sedan och garantin är enligt lag 24 månader, right?

Någon som vet hur man ska gå till väga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

http://www.apple.com/se/support/contact/

Dom har igen publik e-post address. Du måste använda deras portalgrej.

Jag tillverkar Elektronisk Background Music Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av Evolved:

Jag hittar inte någon mail till att kontakta Apple!

Jag ska reklamera ett par defekta Bose-produkter som jag köpt från Apple Store. Jag köpte dom för 21 månader sedan och garantin är enligt lag 24 månader, right?

Någon som vet hur man ska gå till väga?

Garanti är frivillig, reklamationsrätt är dock 3 år.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Det är väll Bose som står för garantin, så vill du utnyttja den är det dit du får vända dig.

EDIT: Tänkte lite fel.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av ToJa92:

Det är väll Bose som står för garantin, så vill du utnyttja den är det dit du får vända dig.

Som konsument kan man vända sig till vilken del i kedjan som helst. Då brukar man ju ta det som är enklast.

Då TS inte verkar hitta något bra kontaktsätt till apple skulle jag rekommendera att du letar upp en support nummer direkt till Bose.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av ToJa92:

EDIT: Tänkte lite fel.

Generellt så står butikerna för garantiärenden också då det är en del av avtalet med tillverkaren. Lagen säger såhär:

Citat:

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

Första stycket gäller inte, om det görs sannolikt att försämringen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse eller på vanvård, onormalt brukande eller något liknande förhållande på köparens sida.

Det är delen "eller någon annan för hans räkning" som är relevant. Så enklast är att kontakta säljaren då de generellt alltid brukar vara lättare att komma åt. Många tillverkare har ingen egen avdelning för garantiärenden och om det finns är det inte sällan en gemensam för Europa och det är inte alltid kul att behöva skicka saker till Tyskland eller Holland om man kan lämna av dem i en butik i närheten. Så steg ett brukar alltid vara att gå tillbaks till säljaren. Sen kan det vara smidigare att gå direkt till tillverkaren ibland.

Vill bara understryka att detta enbart gäller garantiärenden. För reklamationer är det alltid säljaren man ska vända sig till. Enda gången man vänder sig till distributör eller tillverkare är om säljaren gått i konkurs eller möjligtvis om säljaren vägrar följa lagen.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007

I ditt fall hade jag kontaktat BOSE direkt, om du har kvittot dvs. När man kontaktar företaget som tillverkat produkten direkt, så brukar de vara schyssta att hjälpa dig direkt.

/A