Vad är en likvärdig tv (drulleförsäkring)

Permalänk
Hedersmedlem

Har du läst försäkringsvillkoren? Hade detta varit konsumenträtt hade det varit solklart att du skulle ha en tunn TV om det var viktigt för dig, i alla fall om det inte hade blivit oskäligt dyrt. I och med att det nu är en försäkring så är det de villkoren som gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du läst försäkringsvillkoren? Hade detta varit konsumenträtt hade det varit solklart att du skulle ha en tunn TV om det var viktigt för dig, i alla fall om det inte hade blivit oskäligt dyrt. I och med att det nu är en försäkring så är det de villkoren som gäller.

Nej jag har ju inte det- har ju inte kvar papprena men jag har pratat med både Siba o Gefvert och bägge nämner denna likvärdiga prestanda .. dvs en tv som är likvärdig i prestanda som min.. om det nu bara är Bild o Ljud vet jag faktiskt inte .. men det jag tycker är att det även då ska innefatta att min tv var just Ultra tunn som står på Samsungs egna hemsida som en av det viktigare dragen just på denna tv.

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TiasE:

Står i tråden

Såg det nu, ber om ursäkt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalmatinac:

Jo men frågan är.. borde det rimligen inte vara svårare o dyrare och göra en tv smalare.. det är ju detta jag utgår ifrån. Dvs tekniken att få den så smal borde vara dyrare därav att oftast smalare tv's är dyrare än tjockare?! kan ju ha megafel så jag reserverar mig lite

Visst har värde i pengar betydelse, om inte mest betydelse då det är det lättaste man kan objektivt jämföra produkter med. Saken är att du inte kan jämföra med inköpspriset då priset på den TV du fick självklart skulle vara lägre om den såldes idag. Den är likvärdig, inte av samma pris som säljaren trodde. Vad man får jämföra med är vad en TV som är likadan som den du köpte hypotetiskt skulle vara värd och värdet på den TV du nu får. Antagligen skulle de få liknande priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer7:

Jag jobbar med skadereglering och skulle nog anse att du är skäligt ersatt om de endast tar hänsyn till bild/ljud etc.

Däremot så finns det dock en del ARN ärenden där försäkringstagare fått gehör för åsikter av detta slag. Så mitt tips att gå vidare med det, be om en överprövning där du hävdar att du köpte teven för dess yttre likväl som dess inte funktioner.

Vad avser försäkringen? Det brukar stå i villkoren vad de ersätter med vid skador.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dalmatinac:

Jo men frågan är.. borde det rimligen inte vara svårare o dyrare och göra en tv smalare.. det är ju detta jag utgår ifrån. Dvs tekniken att få den så smal borde vara dyrare därav att oftast smalare tv's är dyrare än tjockare?! kan ju ha megafel så jag reserverar mig lite

Tyvärr har jag inget sånt förutom att dom på siba nämner en likvärdig tv i prestanda.. Vad nu prestanda innebär är ju lite som päron o äpplen..
tycker att eftersom tvn marknardfördes som en Ultra Tunn Led..varför skulle jag vilja bara ha nu en som bara är tunn.. prestandan i denna tvn ligger ju att den just är Ultra Tunn.. inte enbart tunn. annars hade jag kunnat köpa en tv för 10tusen för 4års sen inte för 20 tusen.. fullt medveten att den dom erbjuder är givetvis bättre.. men jag vill också att den ska uppfylla det ultratunna!

Dold text

så du menar att om man köper en Ultratunn tv för att t.ex. bygga in i väggen. sedan får man en som inte passar pga av att den är 1cm tjockare... det är inte rimligt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

så du menar att om man köper en Ultratunn tv för att t.ex. bygga in i väggen. sedan får man en som inte passar pga av att den är 1cm tjockare... det är inte rimligt.

Nej...läste du inte hela mitt inlägg?

Det finns ju en skälighetsaspekt från båda håll tycker jag. Är det så att TS köpte teven och såg "tunnheten" som ett särskilt skäl för att köpa just den modellen så bör de ta hänsyn till detta, i största möjliga mån.

Sen så kan man ju se det från försäkringsgivarens håll också, ska verkligen det premie-betalande kollektivet stå för både nyare specifikationer och likvärdig design?

Just i detta fallet så tror jag ändå att TS har bra skäl att få det prövat igen. Dels eftersom att försäkringen har tämligen hög premie, och vad jag förstår utifrån tråden även ska ersätta nyvärdet.

Är det så att det är marknadsvärdet som ska ersättas, då är det en annan femma såklart. Då tittar man ju på det förmodade värdet på samma teve i det skicket avseende ålder, slitage etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Avstängd

Försäkringar ersätter normalt sett värdet på det försäkrade föremålet vid skadetillfället, modifierat av försäkringsvilloren beträffande värdeminskning.

Har man en försäkring med värdeminskning kan man orimligen räkna med att få ett funktions- och egenskapsmässigt likvärdigt föremål om det inte finns att tillgå för det aktuella försäkringsvärdet.

Beträffande exemplet med en TV man köpt för att bygga in i väggen så är det inte en TV att bygga in i väggen försäkringen täcker, utan en TV som är värd så mycket som försäkringen täcker. Hur du vill använda den har inget med försäkringen att göra.

Försäkringar är ekonomiska, inte funktionsmässiga.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olog-hai:

Försäkringar ersätter normalt sett värdet på det försäkrade föremålet vid skadetillfället, modifierat av försäkringsvilloren beträffande värdeminskning.

Har man en försäkring med värdeminskning kan man orimligen räkna med att få ett funktions- och egenskapsmässigt likvärdigt föremål om det inte finns att tillgå för det aktuella försäkringsvärdet.

Beträffande exemplet med en TV man köpt för att bygga in i väggen så är det inte en TV att bygga in i väggen försäkringen täcker, utan en TV som är värd så mycket som försäkringen täcker. Hur du vill använda den har inget med försäkringen att göra.

Försäkringar är ekonomiska, inte funktionsmässiga.

Nu pratar du om en traditionell försäkring. Men de försäkringar du köper tillsammans med en teknikprodukt funkar ofta inte så. Tex köpte jag en tillsammans med min son's Nintendo DS. Under försäkringsperioden får han alltid ett fungerande DS mot självrisk oavsett värdeminskning osv.

Till TS: Detta börjar bli lite tjatigt nu. Men detta är inte konsumenträtt. Vad du har rätt till står i villkoren till din försäkring. Har du inte villkoren eller kan skaffa fram dem så är du helt i händerna på vad Gefvert/Siba säger. Du har inget att slå tillbaka med. Sorry. Fixa villkoren och läs där eller acceptera TV'n de vill ge dig, det är de val du har. Men du kanske kan be försäkringsbolaget om villkoren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dalmatinac:

Det är en ren principsak.. och om jag har rätt till en bättre tv varför ska jag nöja mig med en sämre även om den nu råkar vara bättre än min gamla.

Nu är du bara girig, du får en bättre TV än den du hade innan, var nöjd där.

Skrivet av dalmatinac:

Tack.. Jag känner ju inte att jag får den tv jag borde.. får ta en diskussion igen med SIBA så får vi se vad det leder till .. som sagt jag kan lätt ta det till ARN om det behövs..

Du kommer aldrig vinna det här hos ARN, inte en chans. Folk tror gärna att går jag till "ARN" får jag automatiskt rätt, men det stämmer inte. Faktum är att ARN oftast dömer till företagens fördel, pga att många idiotfall anmäls, så som detta. Om jag minns rätt får endast 30% av alla privatpersoner rätt, för att inte nämna ledtiden på typ ett halvår, och OM de nu skulle ge dig rätt har företaget ingen alls skyldighet att följa beslutet, då måste du stämma och ta ärendet till domstol, och får du fel där också måste du sedan betala varenda liten spänn av företagets rättegångskostnader (vilket inte är små summor)

Tro mig, om något sparar du tid och möda på att inte anmäla, och helt enkelt inse att du fått en bra deal.

EDIT: Herregud det handlar om 1 cm, syns ju knappt? Den du blivit erbjuden har bättre bild, drar mindre el, väger mindre osv osv (enormt mycket snyggare också för den delen) jag blir nästan grinig på dig att du ens tar upp det här

Permalänk
Medlem

Du har ju köpt en försäkring på en exklusive modell av TV så borde ju få något ganska bra i ersättning. 3500 kr är dessutom en hutlös dyr försäkring. Du har ju argument så prata med dem och föreslå att en TV ur Samsung 7000 serie. Den är nämligen 30 mm tjock som din gamla TV. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1723147 Lycka till!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Har varit i samma sits på Expert när dom fanns. Tv för 20 000 krossades glaset på efter 2 år. Då jag fick rekvisitionen från Gefvert och kom in i butiken så fick jag välja en tv för samma belopp, 20 000, fast det hade gått två år. Fick en full HD istället för den gamla HD ready jag hade. Tummen upp.

Tror det är Siba som är problemet i ditt fall. Speciellt eftersom apparaten var inköpt på annan firma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker butiken gör helt rätt. 6 serie till en 7 serie är orimligt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Be Gefvert skicka en kopia på dina försäkringsvillkor, lär stå rätt tydligt vad du har rätt till istället för att vi ska gissa.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag om det skulle bli någon större skillnad på mellan Samsung och Philips men kanske värt att titta på denna model http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1784001 skiljer några hundra men är 34.4mm tjock. kanske finns en möjighet att få den istället

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att tjocklek inte innefattas som "prestanda", och att den TVn som du erbjuds är en fullgod ersättningsapparat.

Men som tidigare sagts i tråden, är du inte nöjd gå vidare till ARN och be dem utreda.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalmatinac:

Tvn köptes 2009.. så att ha en led då som bara var 3cm tjock var en stor grej då.

Det låter kanske lamt men jag anser det.. försöka duger iaf!

Kom annars på en tanke där du om möjligt får den tjockare Tvn och de 3500krna tillbaka som var en extra försäkring.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Min personliga åsikt är att tjocklek inte innefattas som "prestanda", och att den TVn som du erbjuds är en fullgod ersättningsapparat.

Men som tidigare sagts i tråden, är du inte nöjd gå vidare till ARN och be dem utreda.

Handlar dock inte om "prestanda" utan om den är likvärdig och en tv som är mkt tjockare än den han köpte är inte likvärdig, speciellt inte när Siba har andra modeller som är i samma tjocklek men vägrar erbjuda dom..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Handlar dock inte om "prestanda" utan om den är likvärdig och en tv som är mkt tjockare än den han köpte är inte likvärdig, speciellt inte när Siba har andra modeller som är i samma tjocklek men vägrar erbjuda dom..

Nu vet jag inte precis hur villkoren var i hans avtal. Jag hade en liknande incident. Jag hade en Nokia n73me där me stod för music edition, dvs mobilen var svart och hade en bättre mp3 spelare. När den gick sönder så fick jag en 6200 classic. Helt annan modell serie, färg, likvärdig media spelare. Jag tyckte att en n82 var likvärdig då de gick i samma serie och var uppföljaren då de inte kunde leverera en ny n73me eller reparera den. Bråka som fan och det visade sig att så länge den var "likvärdig" så spelade det ingen roll om den var i en annan serie......

Det som är väsentligt i TS fall är om just tjockleken räknas som en funktion, om det finns åldersavdrag mm. Låter fortfarande som en bra tv han får speciellt med tanke på åldern som hans gamla hade.

Bästa är om du kan få avtalen skickade till dig så du kan lusläsa dem.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Hur gick det?

Undrar samma.