Acceleration av HD-material, spelat ut sin poäng?

Permalänk
Avstängd

Acceleration av HD-material, spelat ut sin poäng?

Hejsan

Jag sitter och funderar på om grafikkortens avkodning av film har spelat ut sin roll. 2008, 2009 någon gång var det lite si och så om processorerna skulle orka med att köra fullhd material. Många grafikkort började också ta över detta, med gott resultat ska tilläggas. Inatt somnade jag till en streamad film från Youtube och så kollade jag aldrig datorn för ens ganska exakt nu egentligen. Det visar sig då att GPU clock låg på sin High Performance profil (AMD) och aktiviteten på grafikkortet låg på ca 60% - vilket det verkar ha gjort sedan jag satte igång filmen i natt alltså.

Min tanke är att när filmen är slut så borde processorn sluta arbeta med det, grafikkortet har uppenbarligen inte gjort det för ens jag stängde fliken. På en gång sjönk aktiviteten och temperaturen. Detta borde spara lite ström kan jag tycka. Likaså drar väl ett relativt kraftfullt (HD7950) grafikkort idag mer än en processor där de flesta bör klara HD-material utan någon större ansträngning oavsett? Eller tänker jag fel nu?

Permalänk
Medlem

Detta låter väldigt konstigt det måste ha blivit någon bugg som gjorde att grafikkortet användes till 60%. Mitt HD7770 klockar inte ens upp utan ligger på 300MHz när jag kollar på en film 1080p film på youtube. Det är ju också det som är grejjen med hårdvaruaccelerering, att hålla ner strömförbrukningen. Visst det kanske inte spelar så stor roll i en stationär dator, men på en laptop och framför allt en tablet är det väldigt trevligt. Så nej, Acceleration av HD-material har inte spelat ut sin poäng.