AMD Radeon 200-serien i pressbilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Börjar vänja mig vid designen nu, men hade fortfarande föredragit något utan alla "rymdskeppsdetaljer".

Ja för man sitter ju hela dagarna i ända och stirrar på sitt grafikkort...

Permalänk
Medlem

VAR är crossfire-kontakten på R9-korten ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Huvudsaken är ju självklart att kortet presterar bra och är tyst, men för mig så är det estetiska i min dator ganska viktigt.
När de ändå lagt tid på att faktiskt ge kortet en design kan man tycka att det borde se bra ut. En nedtonad, platt design som vi såg här hade varit att föredra enligt mig.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Hoppas dom släpper Benchmarks innan BF4... Jag vill helst gärna ha ett Nvidia (gotta love dat PhysX) men om dom här är så bra som det sägs så kanske man få bli röd igen... Förhoppningsvis går Nvidia ner i pris nu också...

Permalänk
Medlem

R9-290 ser riktigt intressant ut, väntar med spänning på benchmarks vs gtx 770 och 780

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Var väll kul att dom presenterade att det kommer nytt, men ja tycker det är rätt trist och värdelöst sätt att göra det på.
Vänta hellre några dagar eller veckor o ge allt på en gång, info, bench. Låt sidor få referenskort att testa osv.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraLetterZ:

Huvudsaken är ju självklart att kortet presterar bra och är tyst, men för mig så är det estetiska i min dator ganska viktigt.
När de ändå lagt tid på att faktiskt ge kortet en design kan man tycka att det borde se bra ut. En nedtonad, platt design som vi såg här hade varit att föredra enligt mig.

Samtidigt, vem köper referens kortet pga av utseendet? En simpel box säger iallafall mig ingenting ändå.
Vänta på tredjepartstillverkarnas.

Permalänk
Medlem

På bilden står det 3dmark firestrike performance, och amds värstingkort får där runt 7000 poäng... är det total score eller graphics score dem har skrivit där? I vilket fall som helst så får 780 och titan bättre poäng än så, och amd sa väl att deras 290x skulle vara snabbare än titan?

Rätta mig om jag har fel

edit: Såg nu att det var performance preset, och jag antar att de har skrivit ut combined score kanske? För när man sänker firestrike testet till performance så står det att man inte får en overall score, utan bara individuella. Om det är fallet, och de har skrivit ut sin combined score, så är det högre och bättre poäng än både 780 och titan...

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Ser ut att ha den klassiska hårfönsfläkten a-la lövblås! Hoppas på ett tyst referenskort denna gång.
Men min erfarenhet säger mig att jag har fel med den förhoppningen!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

Sköts över PCI-E 3.0 istället. Alltså är inte CF lösningar kompatibla med PCI-E 2.0 moderkort. Vilket i sin tur gör AMD's AM3+ platform väldigt onödig.
Eller betyder det här att vi har en ny platform påväg från AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Märkte det också. Ingen av bilderna visar crossfire-kontakter :/ Kan vara en engineering sample-grej eller så kan det också vara det dummaste draget i AMDs historia hehe

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers

Crossfire över PCI Express är främst för att få till frame pacing, kommer till priset av ökad input lag.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

På bilden står det 3dmark firestrike performance, och amds värstingkort får där runt 7000 poäng... är det total score eller graphics score dem har skrivit där? I vilket fall som helst så får 780 och titan bättre poäng än så, och amd sa väl att deras 290x skulle vara snabbare än titan?

Rätta mig om jag har fel

edit: Såg nu att det var performance preset, och jag antar att de har skrivit ut combined score kanske? För när man sänker firestrike testet till performance så står det att man inte får en overall score, utan bara individuella. Om det är fallet, och de har skrivit ut sin combined score, så är det högre och bättre poäng än både 780 och titan...

Ingen vet inställningarna till deras resultat, för både 280X och 290X har lägre siffror än HD7970 enligt Sweclockers resultat.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ingen vet inställningarna till deras resultat, för både 280X och 290X har lägre resultat än HD7970 enligt Sweclockers resultat.

Jaså det har jag missat helt. Nej precis man vet ju hur deras inställningar ser ut heller, sant... ska bli riktigt skoj och se prestandatester senare!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Crossfire över PCI Express är främst för att få till frame pacing, kommer till priset av ökad input lag.

Med tanke på att det bara finns ett moderkort med AMD-sockel som har PCI-e 3.0 så måste de släppa något nytt snart annars har de tvingat alla att köpa intel hehe Så jag antar att AM4 kommer ut snart med någon ny processor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant och se hur det matchar 700 serien samt jämfört med föregående 7xxx serien.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

Med tanke på att det bara finns ett moderkort med AMD-sockel som har PCI-e 3.0 så måste de släppa något nytt snart annars har de tvingat alla att köpa intel hehe Så jag antar att AM4 kommer ut snart med någon ny processor.

Eller så har de kanske ingen intention att tävla mot Intel i high-end segmentet. Det verkar som att det endast är 290x som saknar CF fingrarna.

Prestanda boosten som 8-core AMD CPUs kan få från detta kan dock leda till att dem blir avsevärt bättre än 4670k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Skulle det inte finnas R5 också? ser bara R7 och R9

Tror R5-serien är de inbyggda i FM-processorerna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

hehe jag tittar till mitt Titan flera gånger om dagen och blir lika imponerad varje gång

Snyggaste kortet eller kanske näst snyggaste efter 690

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Eller så har de kanske ingen intention att tävla mot Intel i high-end segmentet. Det verkar som att det endast är 290x som saknar CF fingrarna.

Prestanda boosten som 8-core AMD CPUs kan få från detta kan dock leda till att dem blir avsevärt bättre än 4670k.

Men det är konstigt att begränsa sina egna produkter tycker jag. Det hade varit som att Nvidia gjorde PhysX en AMD-only teknologi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

hehe jag tittar till mitt Titan flera gånger om dagen och blir lika imponerad varje gång

Snyggaste kortet eller kanske näst snyggaste efter 690

Skulle säga att både titan och 290X är ganska fula..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Rätta mig om jag har fel

AMD själva har aldrig sagt att den ska klå Titan.
Tvärtom.

De sa att de inte ska konkurrera med Titan!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Hoppas ju på en 290X2 jag. Dubbelmacka, dubbelmacka, dubbelmacka!

Dock så har varken 290 eller 290x några anslutningar för CrossFire-bryggan på bilderna

EDIT: läste att de använder PCI-e 3.0 istället.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Måste dock säga att 290x och den nya ljudlösningen till trots, den riktigt intressanta nyheten igår var mantle. Det kan potentiellt ändra hela spelplanen framöver.

Intressant också med funderingarna kring pcie 3.0, det var väldigt längesen vi hörde något om cpu:er från amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Skulle säga att både titan och 290X är ganska fula..

Alla tycker olika.

Permalänk
Medlem

Priset brukar vara en bra indikation på prestandan. Skulle tro 290X kommer slå GTX780 med marginal men inte helt nå upp till Titan. Om jag har fel och 290X klår Titan så kommer inte bara jag jubla, det kommer alla konsumenter utom dom som nyss köpt ett Titan.. Det skulle röra om i grytan ordentligt!!!
Jag drömmer fortfarande om en repris på releasen av ATI 4870 & 4850...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Alla tycker olika.

Japp:)

Ang. crossfire kontakten, är den inte med på bild 7? Eller är inte det 290X..

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Det där kan vara relevant om 2-3 år.

Nu och inom den närmaste framtiden krävs 2 kort i CF/SLI,
för att ens vara i närheten av att strypas av PCIe 2.0

Socket 1150 har (max) 8+8 PCIe 3.0 lanes i CF/SLI konfiguration.
Socket AM3+ har (max) 16+16 PCIe 2.0 lanes i CF/SLI konfiguration.

Utveckla gärna vad detta i praktiken ger för skillnad i prestanda.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det där kan vara relevant om 2-3 år.

Nu och inom den närmaste framtiden krävs 2 kort i CF/SLI,
för att ens vara i närheten av att strypas av PCIe 2.0

Socket 1150 har (max) 8+8 PCIe 3.0 lanes i CF/SLI konfiguration.
Socket AM3+ har (max) 16+16 PCIe 2.0 lanes i CF/SLI konfiguration.

Utveckla gärna vad detta i praktiken ger för skillnad i prestanda.

Fo3

PCI-e 3.0 behövs för att köra de nya R9-290 och R9-290x i CrossFire enligt andra kommentarer i tråden.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Inaktiv

Det var ju jävligt random att lägga True Audio på 290/X och 260X ment helt skippa 280X