Gratis virusskydd som är bättre än MSE?

Permalänk
Medlem

Gratis virusskydd som är bättre än MSE?

HAr använt MSE nu i snart 3 år, varit hyfsat nöjd fram tills nu. Kör en skann med Malware bytes varje vecka och hittar gång på gång virus. SÅ MSE skyddar inte lika bra längre.

Så finns det några bättre gratis virusskydd där ute? Något som är lika tyst som MSE? (dvs nästan aldrig syns eller poppar upp rutor mm)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Norton Antivirus?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Haha aldrig i livet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass bra det är, men du har alltid avast?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag litar på av-test.org när det kommer till att testa virusskydd.
Gåra tt välja vilket OS man har till vänster för mer relevanta resultat.

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-7/julaug-20...

Som du ser är det inte så svårt att hitta något som är bättre än mse när det kommer till protection ;).

Själv kör jag AVG free edition.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Comodo Internet Security
Outpost Security Suite Free
ZoneAlarm Free Antivirus + Firewall
Roboscan Internet Security Free
FortiClient Lite Free Internet Security
AVG AntiVirus Free
Avast Free Antivirus
G-Data CloudSecurity
Panda Cloud Antivirus Free
PC Tools ThreatFire Free
PC Tools AntiVirus Free
Rising Free Antivirus
Ad-Aware Free Antivirus+
Microsoft Security Essentials
Avira Free Antivirus
ClamWin Free Antivirus
Kingsoft Security Antivirus
UnThreat Free Antivirus
VirIT eXplorer
Immunet Free Antivirus
Bitdefender Free Edition
Celframe Antivirus Free

Där har du några du kan testa

Permalänk
Medlem

AVG verkar ge bäst skydd, prestanda och användarvänlighet för Win 8, får väl pröva det.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Använder själv Comodo Internet Security som jag gillar men jag kommer inte predika om varför du skall använda det då åsikter skiljer sig och vad som är bra för mig är inte nödvändigtvis bra för dig. Avast har jag hört är bra också.

Edit: Eller så kan du ta en titt på listan WhiteOnyx gav.

Permalänk

Gång på gång nya virus? Vad gör du med datorn egentligen?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Haha aldrig i livet.

Skrivet av SanyaIV:

Använder själv Comodo Internet Security som jag gillar men jag kommer inte predika om varför du skall använda det då åsikter skiljer sig och vad som är bra för mig är inte nödvändigtvis bra för dig. Avast har jag hört är bra också.

Edit: Eller så kan du ta en titt på listan WhiteOnyx gav.

Gör som mannen ovanför mig sa
Comodo ftw!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Panda Cloud Antivirus Free funkar riktigt bra

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Gång på gång nya virus? Vad gör du med datorn egentligen?

Inget speciellt.

Samma på farsans bärbara (också MSE). SKannar den någon gång i månaden, hittar alltid maskar och skit.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inget speciellt.

Samma på farsans bärbara (också MSE). SKannar den någon gång i månaden, hittar alltid maskar och skit.

Låter väldigt konstigt.

Permalänk
Inaktiv

Avast och Comodo är väldigt bra. Men rekommenderar Avast eftersom Comodo spammar ner en med meddelanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Inget speciellt.

Samma på farsans bärbara (också MSE). SKannar den någon gång i månaden, hittar alltid maskar och skit.

Skumt.
Gjorde en fullständig scan med Malwarebytes på min dator och externa hårddisk för skojs skull. Har kört MSE sen 2009.
Den hittade ingenting, dock triggade den MSE att hitta ett "hacktool", och det var i ett program för att roota min förra android-telefon. Falsklarm alltså.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Eller så kör man Windows inbyggda fungerar utmärkt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nej, det är sämst av alla.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Eller så kör man Windows inbyggda fungerar utmärkt

Ja, MSE till Windows 7 är ju det som blivit defender i Windows 8(.1)
Funkar utmärkt för mig med.
Det ska till en jävla massa skumma nedladdningar från tveksamma platser och riktigt kasst omdöme innan det ens föreligger nån reell risk att få nåt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha aldrig i livet.

Va ironisk =D

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Även jag kör MSE (sedan XP-tiden) och kompletterar likt dig med att med jämn mellanrum dubbelkolla systemet med MBAM.
Har aldrig haft några problem (med antagandet att MBAM skulle hitta otrevligheter ifall de fanns i mitt system).

Så likt anton_mjor "fungerar" MSE för oss, så det kanske istället är ett problem med "internet-beteende".
Inget AV är säkrare än sin användare och dennes "trigger-happiness"...

Vill du prova ett annat gratis AV?
Det finns hur många trådar om det som helst här på SC...sök...

Permalänk
Medlem

Finns två alternativ jag kan rekommendera som är bra

Avast free bygger på samma kod som vanliga Avast och nya versionen är i beta tappning med ett nytt UI plus nya funktioner i själva skyddet,

Bitdefender Free använder samma kod som vanliga minus alla f/p som finns i deras betal version. Det som gör bitdefender free bra är att man bara installerar och sedan behöver man enbart registrera en mail adress och resten sköts i bakgrunden. Utöver det så används BD:s virusdatabas som även används i väldigt många andra program.

Själv har jag gått över till ESET smart security beta v7 till datorn medan på android kör jag BD free.

Permalänk
Medlem

Microsoft själva rekommenderar att man använder något annat än MSE.

Permalänk
Medlem

MSE har ju inte vad jag förstått realtids scanning (läst det på något forum)

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Finns två alternativ jag kan rekommendera som är bra

Avast free bygger på samma kod som vanliga Avast och nya versionen är i beta tappning med ett nytt UI plus nya funktioner i själva skyddet,

Bitdefender Free använder samma kod som vanliga minus alla f/p som finns i deras betal version. Det som gör bitdefender free bra är att man bara installerar och sedan behöver man enbart registrera en mail adress och resten sköts i bakgrunden. Utöver det så används BD:s virusdatabas som även används i väldigt många andra program.

Själv har jag gått över till ESET smart security beta v7 till datorn medan på android kör jag BD free.

Har bitdefender fixat free i windows 8 nu? Jag har försökt installera det två gånger och båda gångerna har det crashat datorn (senast för någon månad sen).

En känd bugg som de tydligen har fixat i betalvarianterna: http://www.bitdefender.com/support/what-to-do-when-system-cra...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

MSE har ju inte vad jag förstått realtids scanning (läst det på något forum)

MSE har realtidsskydd.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

MSE har ju inte vad jag förstått realtids scanning (läst det på något forum)

Varför påstå något felaktigt, när du kunde gogglat fram svaret på ett 10-tals sekunder...

Permalänk
Medlem

Kör med avast just nu. Det funkar bra. Hade MSE innan och bytte mest för att prova något annat. Har sällan virus så jag har inte märkt någon direkt skillnad. En bonus är att avast håller koll på om något program som winrar, adobe reader etc. är utdaterat. Det är en ganska bra funktion.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inget speciellt.

Samma på farsans bärbara (också MSE). SKannar den någon gång i månaden, hittar alltid maskar och skit.

Kan då rekommendera att du kompletterar ditt skydd med en brandvägg med BB/HIPS t.ex Comodos:
http://www.comodo.com/home/internet-security/firewall.php?key...

Konfigurera sen brandväggen efter denna guide:
http://www.techsupportalert.com/content/how-install-comodo-fi...

Kommer stoppa infektionerna!

Vilket antivirus du använder sedan är upp till dig! Se bara till att du är bekväm med det och vet hur du ska använda det....!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Undrar hur många av en dels folks virus som är en crack egentligen...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi