Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Permalänk
Medlem

Spelutvecklarna kan optimera jäkligt effektivt då alla maskiner har samma spec. + som andra säger en dator för 3995kr kan man inte ens lira bf3 i 1080p..

//Robert

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Det jag menar är att det stör mig något enormt och därmed köper jag inte en konsol, jag menar inte att jag stör mig på det och kommer att köpa en.

Tycker faktiskt att grafiken i GTA V är överskattad och visst det är en liten bedrift att få det att köras på så gammal hårdvara men det syns ju också när man spelar.
Det jag menar är att man hade lika gärna kunnat köpa en mellanklass-dator år 2005/2006 och kunna kört GTA V när det kommer till PC (Vilket det förmodligen gör)

Jag måste säga att jag inte alls är så imponerad av Rockstars hårda optimeringar för konsoler när det dippar under 30FPS så ofta som det gör, hade det inte gjort det hade det väl varit okej men så som det blev...nja.

Fast GTA V ligger på gränsen av vad som går att pressa ur nuvarande generations konsoler. De läser ju till och med texturer från både hårddisk och skiva samtidigt för att få tillräckligt hög överföringshastighet. Om man installerar hela spelet på hårddisk och kör utan skiva får man problem med pop ins direkt och grafiken blir märkbart lidande. Så de har gjort vad de har kunnat och fixat en del intressanta kreativa lösningar för att då det att snurra.

Så det är imponerande även om det inte är snyggt ur ett PC-perspektiv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Sant men visst kostar det skjortan.

Jag skulle dock hellre köpa en speldator för 4000kr än ett PS4 för det som är så bra med PC är att man har full kontroll över sin spelupplevelse istället för att påtvingas till exempel 720p, någorlunda grafik i 20-30FPS istället för 720p, dålig grafik och 60FPS.
Det kan man inte göra på konsoler och det stör mig något enormt.

De skryter så himla mycket om "Åh, vad snyggt GTA V är och att man har kunnat få det såhär snyggt på så gammal hårdvara!"
Jag vågar nog säga att ett mellanklass-kort från 2005/2006 så som 8800GT kommer klara GTA V i över 20-30FPS i 720p till exempel.

Det är inte så enkelt som du tror. Du måste tänka på overheaden som uppstår genom direct x. PC är en plattform som har olika hårdvara i sig. Därför så kör man med API:s där det blir en tradeoff då man inte kan optimera ned till sista droppen av prestanda eftersom det finns så många olika grafikkort, processor osv. Med en konsoll så kan de klämma ut all prestanda ju längre tiden går.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Friterad:

PS4/One kommer köra i 1080p 60fps, vet inte varför du säger att det kostar 4k samtidigt som du
jämför datorn med förra generationens konsoler. Bygg en dator för 4k, eller köp färdig, vilket som
så kommer PS4an vara minst lika snabb och med åren kommer den klara spel bättre pga "djupare" optimering
och allt vad man gör för att det ska funka så bra som möjligt.
Har ett bygge som på pappret är lika snabb som PS4, medan den kostar i dagsläget 5000kr+ med Windows inkluderat.
Då är PS4 billigare för samma prestanda (egentligen bättre eftersom det inte bara är prestanda på pappret som räknas).
En anledning att köpa PC är dom exklusiva PC-spelen, eller kanske för att göra annat än spela.
Dock så har ju alla redan en dator man kan göra annat på. Då kanske man hellre köper en konsol

Det stämmer faktiskt inte.
Flertalet utvecklare har gått ut med att spelen kommer att köras i 800-900p för att sedan skalas upp till 1080p och de kommer att försöka nå 60fps då det är målet men de flesta är tveksamma på om det kommer att gå.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Den väsentliga skillnaden i prestanda måste väl ändå vara direkt relaterat till pris. Man kan ju inte jämföra prestanda på en 30.000.- high end speldator med en spelkonsoll för 3995.-. Då får de ju jämföra en speldator för 3995.- med en spelkonsoll för 3995.-

precis, en pc med 8gig ram, blueray, hdmi utgång, trådlös handkontroll, operativsystem... Blir inte mycket kvar till själva cpu, moderkort, grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

aså prestandan kommer ju va bättre än det som står på pappret . Vi får hoppas på att playstation 4 kan hålla samma prestanda som fx 8350/660 ti

PS4 och Xbox One har lika bra grafikprocessor som AMD:s nya APU:er

Permalänk
Medlem

NO SHIT!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Har ju inte äns något vettigt att säga om det här haha, why so serious ;D

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Utopolitan:

Jo jag förstår vad du menar, jag tycker bara att resonemanget är lite märkligt.

Det är det jag syftar på. Du hade bevisligen inte köpt en konsol i vilket fall som helst. Och så länge bägge alternativ finns att tillgå borde det inte vara ett problem. Just du väljer att använda enkom PC för att du föredrar möjligheten att kunna uppgradera hårdvaran, vilket naturligtvis är helt fine, så varför irritera sig på något du ändå inte är intresserad av?

En av de mest grundläggande egenskaperna för en konsol är att hårdvaran är permanent, precis på samma sätt som att en av de mest grundläggande egenskaperna för en PC är att den går att uppgradera. Vissa föredrar det förstnämnda, andra föredrar alternativ två. Inget av dem är i sig "fel" så länge bägge alternativ är tillgängliga. Deras primära funktionalitet utöver att kunna spela spel är diametralt olika och det är ingen som förväntar sig något annat. Jag menar, går jag till en vitvaruaffär blir jag inte irriterad när försäljaren säger att diskmaskinen jag är intresserad av inte har bluetooth eftersom en diskmaskin inte huvudsakligen är designad för att kunna ansluta trådlösa enheter. Förstår du hur jag menar?

Missförstå mig inte, jag försöker inte hacka ner på dig eller nåt så ta inte illa upp. Jag tycker bara sättet att tänka på är lite lustigt. Är det möjligtvis de konsolexklusiva titlarna du saknar? I så fall förstår jag dig. Jag fick känslan av att så inte var fallet, men det hade jag också irriterat mig på om jag hade varit "PC only".

Jag argumenterade från första början egentligen för varför jag själv tycker att PC är så mycket bättre och det på så många sätt och det står jag för.
Jag tycker faktiskt att ett konsolköp borde vara ett exklusivt köp jämfört med hur det är idag då det är tvärtom och PC är något exklusivt för den vanliga Svensson att köpa., Grejen är helt enkelt att PC's är väldigt underskattade och vanligt folk orkar inte ens fundera på vad man kan få i PC-väg för 4000kr.

Sen så är det väl så att de flesta nöjer sig med FPS:en på konsolerna men det betyder inte att det är ett bättre köp, jag tror att många skulle uppskatta en spel-PC fast de inte vet om det.

Sen så har jag faktiskt ett Xbox 360 som jag ägt sedan 2005 då jag precis som den stora massan knappt hade några krav på min spelupplevelse då men sedan ungefär 3 år tillbaka så har jag inte rört konsolen förutom till vissa exklusiva titlar som jag tvingats genomlida FPS:en i.
Det enda spelet jag spelat på mitt Xbox 360 under de senaste 3 åren som jag tyckt flytit på bra är faktiskt Halo 4, där lyckades de väldigt bra för FPS.en sjunker knappt någonsin under 30FPS och motion blur är helt borttaget. Tänk om alla konsol-spel vore så...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jeddan:

Och PC lär aldrig komma ifatt konsolers optimering

Skickades från m.sweclockers.com

Med Mantle jo.

Permalänk

Tycker det bara är löjligt att jämföra PC och konsol.

PC använder man ju inte direkt till att "bara" spela på eller kolla film. Om man bygger en PC för (låt oss säga 5000kr) mot en konsol med tillbehör samt spel = 5000kr. Så är övertaget för PC ändå stort. Visst, spelprestandan är ju inte på PC's fördel men det har ju med optimering att göra. Lite svårt att optimera 1000000 olika system till det optimala. (Ex.)Ja menar, rara upp en fil på 4gb på din konsol om du kan.

MEN, så småningom så blir nog konsolerna en PC ...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Och PC lär aldrig komma ifatt konsolers optimering

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Mantle. Kommer snart till en PC nära dig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Med Mantle jo.

Vi har absolut ingen aning om hur effektivt Mantle kommer bli.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Folk tror att Nvidia säger sånt hör för dom inte med i console.
Nvidia hade gått back på console.

AMD måste få mer marknads andelar och Nvidia behöver inte de då dom har andra saker som dom kan fokusera på.

Dummaste kommentaren i år

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

PS4/Xbox One kommer köra spel i 1080p@60FPS till en början ja men det kommer snabbt att förändras för att de är så besatta av att få in massor "Coola" effekter i spelen och så blir det 30FPS i 5 år efter det.

Titta bara på Thief som kommer att släppas och köras i 30FPS redan vid release: http://www.videogamer.com/ps4/thief/news/ps4_thief_capped_at_...

Har man då en dator för 4000-5000kr så kan man justera grafikinställningarna till ungefär Medium och få ungefär 60FPS istället vilket är mycket bättre.
Jag tycker inte att jag ser så "djup optimering" när PS4 redan kommer köra en launch-titel i 30FPS...

Men det gör man aldrig riktigt eller? När konsolerna är nya och klarar en del utan massa optimering så
kan utvecklare "lata sig" något antar jag. Det är upp till företagen vilken fps dom ska rikta sig mot.
F.ö upplever jag hyfsat flyt i 30fps i många spel, förutom möjligen FPS-spel.
Om spelet man ska skapa inte kräver hög fps för att få ett bra flyt så kan dom fokusera mer på
att få grafiken att se riktigt bra ut. Visst du kan inte som på PC ändra inställningar osv.
Men du ska ju ändå inte köpa konsol eller hur? Du tillhör inte riktigt den gruppen som gillar det,
betyder inte att konsoler är dåliga precis. Du kan omöjligen bygga/köpa en speldator med samma prestanda
för samma pris som är den storleken osv. När du köper datorn får du heller inga tillbehör som du gör med konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av occe94:

Vi har absolut ingen aning om hur effektivt Mantle kommer bli.

Har Anandtech rätt så är det Xbox Ones low level API. Eller något väldigt liknande. På så sätt kan alla devs ta med sin low level optimization från Xbox One till PC.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon2110:

Det är inte så enkelt som du tror. Du måste tänka på overheaden som uppstår genom direct x. PC är en plattform som har olika hårdvara i sig. Därför så kör man med API:s där det blir en tradeoff då man inte kan optimera ned till sista droppen av prestanda eftersom det finns så många olika grafikkort, processor osv. Med en konsoll så kan de klämma ut all prestanda ju längre tiden går.

Jo, så är det ju men inte tillräckligt tycker jag.

Se på GTA IV som släpptes 2/3 år efter PS3/Xbox 360's release.
Där var FPS:en också cirka 30FPS med drops under då och då (Dock upp i 35FPS då och då).
En mellanklass-dator från 2005/2006 klarar det spelet utan särskilda problem i högre FPS med bättre grafik och trots det så har det ju optimerats så himla mycket för Xbox 360/PS3 men det tycker inte jag syns.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Haha, stackars nvidia som inte fick sälja GPU chippen till konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bygger man sin arkitektur kring stora chip så blir det bara High-end-marknaden kvar. Nu vill vi ju inte att den här tråden utvecklar sig till en Nvidia vs AMD-tråd, men marknadsandelar behöver alla företag. Se bara på Nvidias Tegra4. Det finns knappt några mobildevices som använder den SoC:en. Genom att AMD har lyckats få in sin GCN-arkitektur så möjliggjordes Mantle eftersom de flesta stora titlarna byggs för konsol idag. Vad man tycker om det låter jag vara osagt, men det här är verkligeheten. Nvidia har en tuff tid framför sig då de bara har high-endgamersen kvar och det kan man inte leva på som företag.

Permalänk
Medlem

Skönt att AMD pushar nu, hoppas deras nya kort blir bra har inte ägt nåt ifrån AMD sen 5850.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zotamedu:

Fast GTA V ligger på gränsen av vad som går att pressa ur nuvarande generations konsoler. De läser ju till och med texturer från både hårddisk och skiva samtidigt för att få tillräckligt hög överföringshastighet. Om man installerar hela spelet på hårddisk och kör utan skiva får man problem med pop ins direkt och grafiken blir märkbart lidande. Så de har gjort vad de har kunnat och fixat en del intressanta kreativa lösningar för att då det att snurra.

Så det är imponerande även om det inte är snyggt ur ett PC-perspektiv.

Japp och under tiden sitter folk med mellanklass-datorer från 2005/2006 och får samma resultat i 720p samt så behöver de inte ha en högljudd DVD-läsare i bakgrunden.
Nu är ju detta bara min teori över hur sådan hårdvara kommer att prestera i GTA V men jag utgår mycket från GTA IV just nu som också kördes ganska illa för att bara vara släppt 2/3 år efter konsolerna medan man kunde höja grafikinställningarna ganska högt i 720p på äldre datorer.

I teorin så borde ju konsolerna prestera bättre på grund av all optimering men jag tycker som sagt inte att det syns något förutom i riktigt exklusiva titlar till PS3 till exempel så som The Last of Us.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Undra om Nvidia skulle göra samma uttalanden om de fick äran att stå för kraftpaketet själva i de nya konsolerna.
Tror inte det va

Permalänk
Medlem

Det är inte kraften i konsoller som är det underbara med dom. det är att det är så många som pushar prestandan till samma teknik, vilket gör den spelen sjukt optimerade!
även fast jag mest spelar PC själv så tycker jag att konsoller är sjukt viktiga

Och BTW. komentarer som dessa är så sjukt jävla irriterande obvious så man blir irriterad. Och det värsta är att man ser dem här på sweclockers och fz hela tiden. snälla swec... skriv om någonting vettigt istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Tror det gnager nVidia lite att de inte kunde erbjuda något som levde upp till Sonys och Microsofts krav för den nya generationens konsoler.

Det där har du tagit från luften, det stämmer inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast å andra sidan kostar väl ett Titan typ dubbelt så mycket som ett PS4 som innehåller massa andra saker (CPU, OS, etc etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

PS4/Xbox One kommer köra spel i 1080p@60FPS till en början ja men det kommer snabbt att förändras för att de är så besatta av att få in massor "Coola" effekter i spelen och så blir det 30FPS i 5 år efter det.

Tror BF4 på konsol kommer köras i 720p60, vi kommer nog se många spel första året som inte kommer köras i 1080p60.

Till alla "Captain Obvious" kommentarer, ni verkar inte förstå detta uttalande i huvudtaget, det är inte riktat mot folk som har god insikt i komponentvärlden och hur det ser ut när det kommer till prestanda/kr, strömförbrukning etc. Detta är för folk som inte har så stor koll som tror att PS4 och Xboxone kommer vara det bästa sen skivat bröd i prestanda. Det uttalandet säger att man inte ska förvänta sig att de nya konsollerna konkurerar med en high-end PC, vilket vissa konsoller ahr gjort tidigare. Har man ingen koll på komponenter så tror jag många tar för givet att de nya konsollerna är lika kraftfulla i relation till PC-system som tidigare och för att all sonys och microsoft marknadsförning säger att de är en biljon gånger snabbare än tidigare generationer.

Permalänk
Skrivet av bojaka:

Intressant uttalande:
"En spelkonsol kan inte dra mer än 200–300 watt för att passa in i vardagsrummen, vilket sätter den övre gränsen för hur kraftfulla kretsar som går att klämma in i en liten spelmaskin."

Speciellt efter att nVidia presentera Logan som kör hyfsat avancerad 3D på ynka 3W och speciellt med tanke på var mobiltelefonerna befinner sig grafikmässigt redan idag eller kolla på bärbara spelmaskiner...

Bullshit skulle jag vilja säga. Med den teknik som finns idag och som är på väg, så ser iaf inte jag det som någon omöjlighet att skapa en spelkonsoll för vardagsrummet som drar extremt lite och som ändå presterar extremt mycket. Allt som krävs är att någon får den där idén som sätter bollen i rullning.
Ska jag vara riktigt ärlig, så förstår jag inte allt krut som petas in i Xbone och PS4 t.ex.
Med tanke på var vi befinner oss tekniktäthetsmässigt i hemmen idag, så har de flesta mediaspelare eller hemmabiosystem redan. Vad Microsoft och Sony borde ha gjort vore att ha satsat allt krut på att skapa genuina spelmaskiner istället för allt-i-allomaskiner. Med allt krut på spelgrafik och spelprestanda skulle de ha kunnat gjort sååå mycket mer och jag är övertygad om att med krutet på rätt ställe hade PC'n fått akta sig som fan!!

Du gör lite feltänk här, visst blir de energieffektiva kretsarna allt bättre med krympning av tillverkningsteknik och optimering av strömsparlägen och nedstängning av resurser som inte används, men fortfarande förväntas ju en spelkonsoll vara så liten att den får plats i en TV-möbel utan problem. Då är vi åter tillbaka i problemet att hårdvaran inte får dra för mycket effekt för att inte överhettas. Jag menar samma tillverkningsteknik används ju även i de mer effktkrävande grafikkretsarna och processorerna, men här kan man köra med större kretsar och högre klockfrekvenser, då kylningen är så mycket bättre i en PC i ett vanligt midtower chassi. Vilket resulterar i mycket bättre prestanda. De använder ju AMD APU:er i de nya konsolerna och då vore det märkligt om de skulle kunna få en lösning med en integrerad GPU-del att prestera bättre än en separat grafikkrets som kan göras större och innehålla fler transistorer och köras i högre frekvenser. Det är bara att jämföra den inbyggda grafikdelen i de APU:er som finns ute för PC från AMD med kombon CPU + separat grafikkort. Det separata grafikkortet behöver bara vara budget, lägre mellanklass för att prestera bättre än den integrerade grafikdelen i en APU.

Även priset är ju en central fråga när de bygger en konsol, det är ju väldigt få som skulle gå och köpa en konsol om den kostade +10000kr. Det ger ju en begränsing i vad för komponenter man kan välja, även om konsolen säljs i stora upplagor och Microsoft/Sony/Nintendo skulle välja att gå med förlust vid konsolförsäljningen för att sedan kränga dyra spel och kringutrustning.

Så uttalandet att konsoler inte kommer kunna mäta sig med en mid-high end PC ens på releasedagen är väl i det närmaste självklart. Naturligtvis kostar även en mid-high end PC mycket mer än konsolen, men det var ju liksom inte någon del i uttalandet. Sedan då innehållet i en konsol i princip är detsamma över hela dess livslängd (vad den nu kan vara 5-8år är väl troligt), medan innehållet till en PC hela tiden förbättras.

Så uttalandet isig var väl närmast en självklarhet. Sedan kan man ju iofs spekulera i varför man går ut med självklarheter, troligtvis för att de själva satsar hårt på PC-marknaden och missat konsoltåget denna gång.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av likecke:

PS4 och Xbox One har lika bra grafikprocessor som AMD:s nya APU:er

Whutt..

A10-6800K = 384 kärnor, DDR3 minne.
PS4 GPU = 1156 kärnor, GDDR5 minne.

Visserligen inte samma arkitektur men

Permalänk
Medlem

Angående alla jämförelser i priser för en PC och en konsol; priset på konsoler är väl i de flesta fall subventionerat, så att säga? En PS3-enhet var väl en förlustaffär för Sony om jag minns rätt, och jag utgår från att även PS4 kommer vara det, och det som de tjänar pengar på är spelen som säljs. Inte för att det gör så mycket skillnad för konsumenten, men det skulle vara intressant att se vad konsolerna skulle kosta om de hade samma krav på vinst för hårdvaran som PC-kompontenter har.

Permalänk
Medlem

Det var väl ingen (med självinsikt) som trodde något annat. PS4 och Xone kommer prestera rätt bra ändå om man ser till de exklusiva spelen. Klart man ser skillnad i prestanda på en Burk som rullar BF4 i 60fps och 1600p och alla inställningar på max än 30fps och 720p och inställningarna på medium i bästa fall men det är en krona eller två i skillnad för att få spela med dessa inställningar också.

Finns plats för allt och det är väl skönt att man kan välja eller hur?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.