Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

Permalänk
Cylon

Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

I linje med spekulationerna på förhand avrundar Valve veckans lanseringar med en ny handkontroll. Steam Controller får bland annat pekskärm och haptisk återkoppling.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Den ser lite galen ut...

Permalänk
Medlem

Kommer förhoppningsvis att ersätta 360 kontrollern som numera är standard

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser grymt ut! Äntligen något som kan få mig att spela på 'konsol'. Undrar bara hur man nu ska utföra sina 720 noscope headshotzzz, räcker ytan till för denna manöver jag lärde mig under min tid i Navy Seals?

Permalänk
Medlem

Touch knappar på en kontroll känns lite konstigt, man vill väl ha en fysisk feedback när man trycker på en kontroll, eller?

Permalänk
Avstängd

Den ser ju inte bekväm ut precis.

Permalänk
Medlem

Tänk att spela med den! Rena drömmen redan när man ser den på bild! Riktigt smart och innovativ!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det ser rätt lovande ut? Jag tycker iaf att det ser bra mycket bättre ut än PS4s kontrollers med motsvarande touchpad

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig använda en sån utan analoga styrspakar.
Spelar man tex spel på mobilen finns det ofta en touchvariant liknande den Steam kör med och den är ju helt horribel.

Tror inte Valve har tänkt igenom det här tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Den känns tyvärr obekväm och föga ergonomisk. Hoppas dock de kan motbevisa mig!

Permalänk
Medlem

Va i helv..? hashtagg#WEIRD!

men det blir nog bra till slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Tänk att spela med den! Rena drömmen redan när man ser den på bild! Riktigt smart och innovativ!

Något nytt är det i alla fall. Skulle nog inte kunna tänka mig att köra på den, man vill ha något fysiskt att styra med. Inte dra tummarna över en platta...

Permalänk
Entusiast

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga innan man testat den Valve är för mig det ända företaget som vet var de gör nu för tiden inom spel då.

Permalänk
Medlem

Neje! Dom skulle ju släppa source 2.0

Permalänk
Medlem

Tvivlar. Nja till den dosan tror jag...

Permalänk
Medlem

Näää... jag vill nog ha spakar endå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

Den saknar inte feedback, de påstår att de har extremt precis feedback faktiskt.
http://store.steampowered.com/livingroom/SteamController/

Se sektionen "Haptics".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Jag skulle aldrig använda en sån utan analoga styrspakar.
Spelar man tex spel på mobilen finns det ofta en touchvariant liknande den Steam kör med och den är ju helt horribel.

Tror inte Valve har tänkt igenom det här tillräckligt.

Håller med dig här. Flera mobilspel här fullkomligt värdelösa och saknar precis all tänkbar känsla. Den här kontrollen lär nog knappast erbjuda något bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen Half Life 3 tydligen som många hoppades på.

Permalänk
Medlem

Och att bunta ihop spelare med kontroller och spelare med möss kommer att gå jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Touch knappar på en kontroll känns lite konstigt, man vill väl ha en fysisk feedback när man trycker på en kontroll, eller?

Håller helt med, måste vara riktigt smart feedback för att det ska fungera känner jag. Var iofs lite ojämnheter på plattorna men vill nog testa innan köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite nytänk. Men som många andra hoppas jag i framtiden på mer mjukvarunyheter från företaget

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

Kommer väl ge feedback genom vibration och knapparna skulle vara beroende på spel som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Fast iof, precisionen kanske blir bättre än med spakar?

Permalänk
Medlem

Tänk när ni ska spela COD Modern Ghost 3, ni ska precis dra en HS med snipern. Då ser ni hur en granat går av vid kanten av skärmen, PANG, kontrollen börjar skaka vilket gör att tummen glider glatt över ytan och ni missar er fantastiska HS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomas:

Den saknar inte feedback, de påstår att de har extremt precis feedback faktiskt.
http://store.steampowered.com/livingroom/SteamController/

Se sektionen "Haptics".

Skrivet av Commander:

Kommer väl ge feedback genom vibration och knapparna skulle vara beroende på spel som jag förstått det.

Fast enligt den texten är det ju någon helt annat än feedback i själva paden. En bra handkontroll med spakar är fjädrad och har ett tydligt stopp i kanterna. Då hittar du lätt mitten och känner var du är. Det går inte riktigt att återskapa med vibrationer. I listan över saker de ska använda vibrationer till ingår ju bara saker för spelet och inte själva inputen.

"This haptic capability provides a vital channel of information to the player - delivering in-game information about speed, boundaries, thresholds, textures, action confirmations, or any other events about which game designers want players to be aware."

Alltså precis som vibrationerna används idag fast med fler möjligheter. Det ändrar inte att det inte är kul att spela på en touch pad.

Sen förstår jag med att knapparna kommer göra olika saker i olika spel. Problemet är att de är konstigt upplagda. De har slängt runt dem på ett helt nytt inovativt sätt som går emot standarden som regerat sedan SNES. Verkar saknas tydlig motivering. Kanske är smidigt i spel där man vill använda två spakar hela tiden men resten där man vill använda en spak och många knappar blir det ju direkt hopplöst.

Permalänk
Medlem

Har nog hellre traditionella styrspakar, fördelen med detta är väl att man inte nöter ut dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tänk när ni ska spela COD Modern Ghost 3, ni ska precis dra en HS med snipern. Då ser ni hur en granat går av vid kanten av skärmen, PANG, kontrollen börjar skaka vilket gör att tummen glider glatt över ytan och ni missar er fantastiska HS.

Man brukar i nästan alla fall kunna stänga av vibrationen om man önskar.

Permalänk
Medlem

mus+tangentbord kommer alltid vara vida överlägset.