Permalänk
Medlem

Problem vid överklockning

Hejsan! Jag byggde i förrgår ihop min nya dator i signatur. Igårkväll så överklockade jag min 2500K lätt till 4.2GHz turbo, med en vcore på 1.250. Allt verkade fungera felfritt, jag körde Prime95 i ca 45 minuter utan några fel och efter det spelade jag Crysis 3 en timme och sen slog jag av datorn för kvällen. Nu idag när jag startade datorn så märkte jag först att startbilden där man kan gå in i BIOS hade den gamla Sniperloggan, som ersattes av en allmän Gigabytelogga med senaste BIOSet. Här så står datorn och går och det tar två-tre minuter innan Sniperloggan försvinner och ersätts av en svart skärm som aldrig verkar försvinna. Så datorn vägrade helt enkelt boota in i Windows.

Jag clearade CMOS och då startade allt som vanligt, men dock så är ju processorn inte överklockad längre. Min fråga är helt enkelt varför hände detta?

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Ingen som kan sprida lite ljus på mina funderingar? Är vcore för lågt? Jag tycker det är konstigt att datorn inte kunde boota men det funkade felfritt i Prime95 och spel.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Vcore skulle kunna vara lite för lågt.
När jag körde AMD overdrive, så gav den processorn 1.350v.
Men det programmet kan ju hänga sig i en gran.
Nu har jag min Phenom II 1100T BE överklockad i bios, så nu rullar den i 4013Mhz
Men testa att höjja Vcore till 1.330 och se om den blir stabil.

(Om någon vill säga emot mig, var vänlig gör detta, då Zacke´s processor är Intel.)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Nu under kvällen prövade jag igen och klockade till 4.5GHz.

Det enda jag ändrar i BIOS är:
CPU clock ratio till 45
XMP till Profile 1
Vcore Loadline calibration till Turbo
CPU Vcore till 1.33

Jag körde Prime95 en timme helt felfritt. Efter det startade jag om datorn och då bootar allt som vanligt. Efter det så testade jag att stänga av datorn helt och hållet och sen starta den igen. Då fick jag samma problem som tidigare, dvs att den inte vill boota till Windows och det ej går att komma in i BIOS. Så, jag var tvungen att clear CMOS igen. Är det någon som kan förklara för mig varför det blir såhär?

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Om du försöker hitta en stabil klock, använda inte xmp. Sätt det på stock.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Skrivet av zacke08:

Nu under kvällen prövade jag igen och klockade till 4.5GHz.

Det enda jag ändrar i BIOS är:
CPU clock ratio till 45
XMP till Profile 1
Vcore Loadline calibration till Turbo
CPU Vcore till 1.33

Jag körde Prime95 en timme helt felfritt. Efter det startade jag om datorn och då bootar allt som vanligt. Efter det så testade jag att stänga av datorn helt och hållet och sen starta den igen. Då fick jag samma problem som tidigare, dvs att den inte vill boota till Windows och det ej går att komma in i BIOS. Så, jag var tvungen att clear CMOS igen. Är det någon som kan förklara för mig varför det blir såhär?

Det som händer dig är ganska vanligt, du har helt enkelt inte en stabil klock och det visar sig vid rebbot. Som nån skrev skulle jag prova att dra ner minnena till stock och se vad som händer. Om inte det hjälper så dra upp vcore och llc i små steg.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum