Permalänk
Medlem

Iptv box. För fria kanaler bara

Hej
Finns det någon iptv box för de fria kanalerna bara, ingen inspelning , dvs en billig
Har kollat och verkar ju bara finnas specifika med abonnemang.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Hej
Finns det någon iptv box för de fria kanalerna bara, ingen inspelning , dvs en billig
Har kollat och verkar ju bara finnas specifika med abonnemang.

Som jag har förstått det så måste din ISP sätta på IPTV för att du ska kunna ta del av utbudet, betalkanaler eller fria. Du kan alltså inte bara köpa en internet box och sen koppla upp den på modemet och hoppas att det ska fungera.
Plus att jag tror att man behöver ett speciellt modem för att köra IPTV.

Rätta mig gärna om jag har fel

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem

Endera använder du en dator och titar på det som finns gratis via internet http://webb-tv.nu annars kräver det en speciell iptv tjänst i nätverket och då behöver du abonnera på den tjänsten.
Det finns även system som distribuerar kanaler via internet som http://magine.com/

Du får definiera iptv för det kan innebära mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att det är för bostadsbolaget, Göteborg det gäller
Hyres lägenhet. kanalerna, de fria finns i nätet och behöver en ny box för den tekniken.
Min mor som är 70, tittar bara på tv så ingen surf osv behövs
Hon vill inte tekna ett abonnemang då hon bara ser på tv.

Så jag letar efter en box som passar utan att behöva teckna ett abonnemang hos tex comhem

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernux:

Glömde nämna att det är för bostadsbolaget, Göteborg det gäller
Hyres lägenhet. kanalerna, de fria finns i nätet och behöver en ny box för den tekniken.
Min mor som är 70, tittar bara på tv så ingen surf osv behövs
Hon vill inte tekna ett abonnemang då hon bara ser på tv.

Så jag letar efter en box som passar utan att behöva teckna ett abonnemang hos tex comhem

Det enda jag kan tänka mig då är en vanlig box för marksända kanaler. Alltså via ANALOG signal. Det du behöver är en antennkabel för antenn uttag brukar finnas i lägenheten.
Vad gäller IPTV så måste du teckna abonnemang för att ISPn ska sätta igång tjänsten.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fernux:

Glömde nämna att det är för bostadsbolaget, Göteborg det gäller
Hyres lägenhet. kanalerna, de fria finns i nätet och behöver en ny box för den tekniken.
Min mor som är 70, tittar bara på tv så ingen surf osv behövs
Hon vill inte tekna ett abonnemang då hon bara ser på tv.

Så jag letar efter en box som passar utan att behöva teckna ett abonnemang hos tex comhem

Blandar du ihop iptv med dvb-c eller dvb-t?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Då din mor bor i Bostadsbolagets fastighet förmodar jag att hon fått in fiber via Framtidskoncernens öppna fibernät och att det gamla kabel-tv nätet från Comhem kommer släckas ner under våren. Det hon kan göra är att skaffa en box från en leverantör i fibernätet, tex denna: http://framtidensbredband.ituxportalen.se/tjanster/erbjudande... . Då betalar hon ingen månadsavgift utan bara 1445 SEK för boxen. Gör hon det innan Mars 2014 kan hon få 700 SEK av boxpriset tillbaka från Bostadsbolaget . https://www.bostadsbolaget.se/For-vara-hyresgaster/Listsida--...

Beroende mottagningsförhållandena där man bor kan man ju också välja att skaffa DVB-T digitalbox och bordsantenn och ta emot kanalerna via Boxer.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Om det är endast fria kanaler, räcker med en marksänd digitalbox DVB-T som kostar 200-300:- och med inomhus antenn.
ex:
http://www.jula.se/digitalbox-dvbt-42-920414

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/digital-tv/marksand-digital-tv/mottagare-digital-tv/andersson-spb21/165443.4276/

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av fernux:

Hej
Finns det någon iptv box för de fria kanalerna bara, ingen inspelning , dvs en billig
Har kollat och verkar ju bara finnas specifika med abonnemang.

Vilka fria kanaler vill du ha?

Permalänk
Medlem

Jätte tack för svaren , nu fattar jag.

Behöver en leverantör som levererar fria kanale, svt =kostnads fritt och en box som hon få 700 SEK av boxpriset tillbaka från Bostadsbolaget på hyran.(efter ansökan om det till bolaget).
Inget DVB-T , det blir "som vanligt".

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Jag skall få fiber nu i december. Får Tele2 Triple Play. Kommer att få EN box till en av mina TV. Ville ansluta en annan TV i hustet för endast fria kanalerna till routern. Enligt Tele2 MÅSTE jag köpa en extra box, extra kort och extra 99:-/månad samt extra 39:-/månad för extra kort.
Lösningen är som XPerion skriver: en billig antenn (har 2 Km till Boxer sändaren) + en billig DVB-T2 box.
Jag tror inte att en enklare DVB-T kan ta emot TV4 och inte MPEG4 sändningarna. Rätta mig om jag har fel (jag är dålig på det )

Visa signatur

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.